مقایسه هوندا سیویک سدان 2017 میلادی با هوندا سیویک هاچ بک 2017
نقد و بررسی

صفحه اصلی اخبار و مقالات نقد و بررسی مقایسه هوندا سیویک سدان 2017 میلادی با هوندا سیویک هاچ بک 2017

مقایسه هوندا سیویک سدان 2017 میلادی با هوندا سیویک هاچ بک 2017

مقایسه هوندا سیویک سدان 2017 میلادی با هوندا سیویک هاچ بک 2017

همانطور که از نامگذاری این دو خودرو مشخص است بزرگترین و اصلی ترین تفاوت این دو نمونه از مدل های سیویک (Civic) شرکت خودرو سازی ژاپنی هوندا (Honda) در کلاس بدنه آنها است. هوندا سیویک هاچ بک (Hatchback) فضای حمل باری مشابه با نمونه های موجود در کلاس هاچ بک داشته در صورتیکه فضای صندوق عقب موجود در مدل سدان (Sedan) در حد و اندازه های خودروهای موجود در این کلاس است. هر دو این خودروها (بجز نمونه هاچ بک کوپه) دارای چهار در هستند. اما تفاوت های این دو خودرو تنها به این بخش خلاصه نشده و این دو خودرو در موارد دیگری نیز عملکرد متفاوتی داشته که در این نوشته با بررسی بخش به بخش آنها، تفاوت های آنها را برای شما شرح خواهیم داد.

مقایسه هوندا سیویک سدان 2017 میلادی با هوندا سیویک هاچ بک 2017

همانطور که از نامگذاری این دو خودرو مشخص است بزرگترین و اصلی ترین تفاوت این دو نمونه از مدل های سیویک (Civic) شرکت خودرو سازی ژاپنی هوندا (Honda) در کلاس بدنه آنها است. هوندا سیویک هاچ بک (Hatchback) فضای حمل باری مشابه با نمونه های موجود در کلاس هاچ بک داشته در صورتیکه فضای صندوق عقب موجود در مدل سدان (Sedan) در حد و اندازه های خودروهای موجود در این کلاس است. هر دو این خودروها (بجز نمونه هاچ بک کوپه) دارای چهار در هستند. اما تفاوت های این دو خودرو تنها به این بخش خلاصه نشده و این دو خودرو در موارد دیگری نیز عملکرد متفاوتی داشته که در این نوشته با بررسی بخش به بخش آنها، تفاوت های آنها را برای شما شرح خواهیم داد.


طراحی ظاهری و بدنه

یکی از تفاوت های اصلی این دو خودرو در بخش طراحی ظاهری و بدنه در طراحی بخش عقبی و نمای انتهایی آنها است. مدل سدان هوندا سیویک خط سقفی نزدیک به مدل های کوپه (Coupe) داشته و در صندوق عقب آن نسبتا کوچک است. مدل هاچ بک نیز از پایه طراحی مشابه سدان برخوردار بوده ولی خط سقف آن کشیده تر بوده و با یک قوس مستقیما به انتهای خودرو و بالای سپر عقب امتداد می یابد. با صرف نظر از صندوق عقب هوندا سیویک هاچ بک با طولی معادل 178 اینچ (معادل 4521 میلیمتر) در حدود 10 سانتی متر کوتاه تر از مدل سدان با طول 182 اینچ (معادل 4622 میلیمتر) است. علاوه بر تفاوت در فرم کلی بدنه، ظاهر این دو خودرو نیز تفاوت هایی با همدیگر دارد. فضای سیاه رنگ موجود در بالای سپرهای عقب و جلو در مدل هاچ بک بیشتر و بزرگ تر بوده و نمای آن را شبیه به خودروهای کلاس بدنه ون (Van) نموده است. بیشتر تزئیناتی که در مدل سدان این خودرو با استفاده از رنگ کروم (Chrome) تزئین شده بودند به خصوص در جلو پنجره، در مدل هاچ بک با پلاستیک به رنگ سیاه براق جایگزین شده اند و هماهنگی مناسبی با رنگ سیاه رینگ های این مدل از هوندا سیویک دارند. البته این خودرو در تیپ های Sport و یا Sport Touring از یک خروجی اگزوز بزرگ در بخش میانی سپر عقب، یک باله عقب (Spoiler) در بالای شیشه عقب و رکاب های به رنگ مشکی براق استفاده کرده ظاهری تهاجمی تر به آن می بخشد. در مجموع طراحی مدل هاچ بک جوان پسندانه تر از مدل سدان بوده و ظاهری مهاجم و اسپرت را به خودرو می بخشد.


طراحی داخلی و کابین
طراحی بدنه در این دو کلاس تقریبا مشابه بوده و هر دوی این خودروها فضای زیاد و مناسبی را به راننده و سرنشینان ارائه می نمایند. کلیت طراحی بر اساس راحتی سرنشینان  در هر دو مدل بوده و سیستم کنترلی که در بخش میانی خودرو قرار گرفته از طراحی مناسبی برخوردار بوده و در کنار صندلی های راحت آن فضایی زیبا را در داخل کابین ایجاد کرده است. در بخش صندلی های عقب مدل هاچ بک در حدود 8 میلیمتر مرتفع تر از مدل سدان بوده ولی فضای موجود برای پای سرنشینان در حدود 3.5 سانتیمتر کمتر از مدل سدان است. البته این کاهش فضا مساله مهمی نبوده و هنوز این خودرو فضای زیاد و مناسبی را برای سرنشینان فراهم کرده و در صندلی های عقب دو نفر سرنشین بزرگسال به راحتی جای گرفته و بدون احساس خستگی می توانند به طی مسافت های طولانی بپردازند.
فضای موجود برای محفظه بار و صندوق عقب نیز هوندا سیویک سدان با قرار دادن 427 لیتر در اختیار سرنشینان، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار داده و از این لحاظ حجم بسیار مناسبی را در کلاس خودروهای سدان سایز کوچک و در مقایسه با خودروهای با سایز بزرگ تر مانند هوندا آکورد (Honda Accord) برای آنان فراهم می کند. این فضا در مدل های تیپ های EX و بالاتر با جمع شدن صندلی های عقب به نسبت 40/60 افزایش یافته ولی با وجود طاقچه عقب ثابت، هر بار و وسیله ای در آن جا نمی گردد. در این بخش است که مدل هاچ بک عملکرد بهتری از خود نشان داده و با خوابیدن صندلی ها و بالا رفتن طاقچه عقب، فضای بسیار مناسبی را برای جابجایی اجسام با سایز بزرگ و جعبه ها در اختیار سرنشینان قرار می دهد. در هنگامی که صندلی ها در مدل هاچ بک در حالت ایستاده بوده، طول صندوق عقب این خودرو کمتر از مدل سدان است. اما با توجه به ارتفاع بیشتر در مدل هاچ بک، امکان قرار دادن اشیا و بارهای بلند تری را نسبت به مدل سدان داشته و در صورت خواباندن صندلی ها فضای بار آن معادل 727 لیتر شده که آن را به یکی از بزرگترین نمونه ها در کلاس خود تبدیل می کند.


موتور و توانایی های فنی
تیپ LX هوندا سیویک سدان به صورت استاندارد با یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری به بازار عرضه می کردد. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل 158 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز در حدود  187 نیوتون متر است. این موتور عملکرد نرمی داشته، اما قدرت تولید آن در رتبه های میانی این کلاس از خودروها قرار می گیرد. اما مدل های هاچ بک از یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر استفاده کرده که در مدل های EX-t و EX-L سدان این خودرو نیز استفاده می گردد. این موتور توانایی تولید نیرویی برابر با 174 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز برابر با  220 نیوتون متر است. مدل قدرتمند تری نیز برای مدل هاچ بک وجود داشته که تیپ های Sport و Sport Touring این خودرو استفاده می گردد. این موتور توانایی تولید 180 اسب بخار نیرو را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز برابر  240 نیوتون متر بوده و با استفاده از یک جعبه دنده 6 سرعته دستی نیروی تولیدی موتور را به چرخ ها منتقل می کند.

ویدئوی نقد و بررسی هوندا سیویک سدان 2016
موتور کوچک 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژر هوندا سیویک، موتوری بسیار کارآمد بوده که با توانایی های شتابگیری مناسب و مصرف سوخت پایین، به یکی از نمونه های برتر در کلاس خود تبدیل شده است. این خودرو با استفاده از گیربکس اتوماتیک CVT مصرفی برابر با  7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیر شهری داشته و مصرف آن در مسیرهای شهری برابر با  5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و مصرف سوخت متوسط آن برابر با 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود. استفاده از گیربکس دستی در تیپ های در مدل های Sport تاثیر بسیار کمی داشته و تنها 1 واحد به مصرف سوخت آن افزوده و میانگین مصرف را به عدد  6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی خواهد رساند. جدا از بحث پیشرانه و موتور، مدل هاچ بک هوندا سیویک از سیستم فنربندی متفاوتی استفاده کرده که قابلیت های آن را در هنگام عبور از پیچ ها افزایش داده ولی سواری آن را اندکی خشک تر از مدل سدان می نماید. سیستم فرمان آن نیز تغییراتی را داشته و با عملکرد بهتر حس اسپرتی بیشتر را به آن می دهد. این خودرو از شتاب و سرعت مناسبی نیز برخوردار بوده و توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون را در حدود 7.5 ثانیه در مدل اسپرت داشته و حداکثر سرعت آن نیز در حدود 125 مایل در ساعت (معادل 201 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است.


امکانات و تکنولوژی های مورد استفاده
هر دو مدل هاچ بک و سدان هوندا سیویک جدید از یک سیستم سرگرمی – اطلاعاتی (Infotainment) و سیتم های ایمنی استفاده می کنند. نمونه هایی از این امکانات که به طور استاندارد و در مدل های پایه این خودرو وجود دارد می توان به دوربین کمکی دنده عقب، ورودی USB، پشتیبانی از سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث برای ارتباط با گوشی های همراه هوشمند و پخش موسیقی و یک صفحه نمایشگر 5 اینچی رنگی با عملکرد مناسب و ساده اشاره کرد. تیپ بالاتر هوندا سیویک جدید و در مدل EX مجهز به یک ورودی USB اضافه بوده و از سیستم هشدار خروج از خطوط جاده (Lane Departure Warning) ، پشتیبانی از نرم افزارهای CarPlay شرکت اپل (Apple)، Android Auto، سیستم رادیوی اینترنتی پندورا (Pandora)، سیستم رادیوی ماهواره ای و یک صفحه نمایش بزرگ لمسی 7 اینچی استفاده می نماید. سیستم مخصوص کمکی هوندا (Honda Sensing Package) نیز به صورت استاندارد برای تیپ Sport Touring نصب شده و قابلیت نصب به صورت سفارشی را بر روی مدل های LX، EX و EX-L دارد. این مجموعه شامل سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning) مجهز به ترمزهای کمکی خودکار، هشدار خروج از خطوط جاده (Lane Departure Warning)، سیستم حفظ مسیر خودرو بین خطوط (Lane Keep Assist) و سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control) است.


تجربه رانندگی
سیستم تعلیق ارتقا یافته و فرمان پیشرفته، نمونه هاچ بک هوندا سیویک را به نمونه ای بهتر و مناسب تر از مدل سدان تبدیل کرده و قابلیت های دینامیکی آن را هنگام عبور از پیچ ها افزایش داده و حس اسپرت بودن را به راننده منتقل می کند. این نمونه برای گذراندن تست های اتحادیه اروپا بهینه سازی شده و در این زمینه عملکرد مناسبی را از خود به نمایش می گذارد. سواری هوندا سیویک هاچ بک اندکی خشک تر بوده که این مسئله در مدل Sport که به رینگ های بزرگ 18 اینچی مجهز شده نمود بیشتری دارد. برای سال 2017 شرکت هوندا تمامی مدل های سیویک خود را به جعبه دنده 6 سرعته دستی مجهز کرده و پیشرانه مورد استفاده آن نیز یک موتور 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر است. عملکرد این جعبه دنده بسیار خوب بوده و می توان آن را یکی از بهترین گیربکس های موجود در این کلاس از خودروها دانست. عملکرد کلاچ بسیار نرم بوده و دنده ها به دقت و به آسانی تعویض می گردند. عملکرد این جعبه دنده دستی بسیار جالب بوده و شخصیتی متفاوت از موتور این خودرو را به نمایش می گذارد. هوندا سیویک مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT بیشتر تمرکز خود را بر روی گشتاور تولیدی موتور قرار داده و دور موتور در بیشتر مواقع در حدود 3.000 RPM بوده که موجب تولید صدای زیاد از موتور ده و صدای تولیدی آن را شبیه نمونه های فولکس واگن (Volkswagen) می نماید. اما با استفاده از جعبه دنده دستی راننده این قابلیت را خواهد داشت که دنده ها را سریع تر عوض نموده و صدای تولیدی موتور را به حداقل ممکن برساند.


ایمنی و سیستم های کمکی رانندگی
علاوه بر سیستم های کمکی رانندگی و ابزار و ادوات امنیتی، هر دو مدل سدان و هاچ بک هوندا سیویک موفق به دریافت 5 ستاره از لحاظ ایمنی در تصادفات رانندگی از سوی سازمان NHTSA  شده اند. این دو خودرو در آزمون های IIHS  نیز عملکرد خوبی داشته و مدل سدان این خودرو موفق به دریافت عنوان Top Safety Pick+ شده است. مدل هاچ بک این خودرو هنوز توسط این موسسه خصوصی مورد آزمایش قرار نگرفته اما بعید است که به نتایج کسب شده توسط آن تفاوتی با مدل سدان داشته باشد.

سخن آخر
هر دو نمونه این خودرو های مدل های مناسبی بوده و انتخاب هر کدام  از آنها بستگی به سلیقه شما دارد. اما بنظر می رسد مدل هاچ بک بخصوص در تیپ های Sport و Sport Touring با استفاده از پیشرانه قوی تر و قابلیت های دینامیکی مناسب تر در هنگام عبور از پیچ های جاده  تجربه مناسب تر و دلپذیر تری را برای راننده و سرنشینان به ارمغان بیاورد. 

ویدئوی نقد وبررسی هوندا سیویک هاچ بک 2017

برچسب ها


اشتراک گزاری

مطالب مشابه

تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.

ارسال دیدگاه

کد امنیتی فرم ورود