نقد و بررسی نیسان جوک 2016
این خودرو شاید سرآغاز همه گیر شدن ماشین های شاسی بلند باشد ولی اوایل دهه 90 که قشقایی به بازار آمده بود کسی نمی دانست باید منتظر چه اتفاقی باشد؛ این ماشین توانست یک پل ارتباطی بین هاچ بک و یک ماشین دو دیفرانسیل کوچک باشد وتا به امروز بیش از 300هزار ماشین از این دست تولید شده است. با ما در موتوتل همراه باشید.
جوک هم مانند قشقایی با ماشینهایی که تازه به بازار آمده اند مثل فولکس واگن موکا و کیا سول رقابت تنگاتنگی دارد. چراغ های مه شکن برجسته، جلو پنجره ی عریض و چراغ های شکیل و انحنای بدنه ی ماشین همگی چشمگیر هستند و زیبایی خاصی به ماشین بخشیده اند. چراغهای عقب هم از مدل 370زِد اسپرت کوپه نیسان برگرفته شده است.
طراحی چشم گیر این ماشین با چراغ های بزرگ و سقف شیب داری که دارد ممکن است باب میل همه نباشد اما بازهم دست به نوآوری زده و تمرکزش را روی شخصی سازی ماشین قرار داده است. اجزای داخل ماشین با نظم و فکر قبلی در کنار هم قرار گرفته اند و پلاستیک به کار رفته در قطعات، مسلما در کلاس چندان بالایی قرار نمیگیرد اما خیلی هم بد نیست. ممکن است کمی برایتان سخت باشد که بدنتان را در بهترین فرم برای رانندگی قرار بدهید چون فقط ارتفاع فرمان قابل تنظیم است و در جهت افقی حرکتی ندارد و صندلی های آن نیز مثل سایر رقیبانش نرم و راحت نیست.
نمای داخلی هم کمی ضعف دارد و پنجره هایش عمق کمی دارد و این امر پارک کردن ماشین را کمی برایتان سخت میکند و پشت سری های ضخیم صندلی های عقب هم موقع دنده عقب رفتن مزاحم کار میشود. اگر مدل اَسِنتا پریمیوم جوک مدنظر شما باشد به همراه آن دوربین هوشمند عقب هم عرضه میشود. در مدل های تِکنا و بالاتر، با کمک مانیتور نمای کلی اطراف ماشین را میتوانید ببینید که دید راننده را مثل عقاب وسیع میکند و در نتیجه پارک کردن برای شما خیلی آسان میشود.
سقف شیبدار ماشین، باعث شده که سرنشین های عقب فضای سر چندان مناسبی نداشته باشند و فضای پای آن هم تعریف چندانی ندارد. داشبورد اندازه مناسبی دارد. دو جایگاه برای نگهداری فنجان عرضه شده اما پایین تر از محل استراحت دست قرار گرفته اند و اگر بطری دم دستتان باشد باید یا به دست خود استراحت بدهید یا یک چیزی برای نوشیدن داشته باشید. صندوق عقب کمی کوچک به نظر می آید ولی با تا کردن صندلی های عقب میتوانید فضای بیشتری داشته باشید.
جوک به نسبت سایر رقبای خود قیمت بیشتری دارد ولی در کلاس قیمتی که در آن قرار دارد بیشتر از هر ماشین دیگری ارزش خرید دارد و دلیل آن هم این است که ماهیانه پول کمتری را لازم است خرج پی سی پی کنید. اما به اینمعنی نیست که لزوما هزینه تعمیرات این ماشین کم باشد و هزینه مورد نیاز از آنچه که فکرش را میکردیم کمی بیشتر شد. میزان کربن دی اکسید تولیدی هیچ کدام از مدل های این خودرو فراتر از میزان تایید شده نیست و بهینه سازی مصرف سوخت در آن به خوبی رعایت شده است و این حتی در حالت دودیفرانسیل هم صادق است.
شاید فکر کنید برای ماشینی مثل جوک انواع موتور های بنزینی و دیزلی عرضه شده است وبین آنها حق انتخاب دارید. اما اینطور نیست. البته موتور های بنزینی متنوعی با آن عرضه میشود اما فقط یک نوع دیزلی 1.5 لیتری برای آن عرضه شده است که پیشرانه ی متوسطی تولید میکند و تا حدی هم کند است. تنها نکته ی مثبت آن این است که این مدل را میتوان در دسته خودروهای کم مصرف قرار داد و میزان کربن دی اکسید کمی هم که تولید میکند مزید بر علت میشود.
مدل های بنزینی ماشین شاید بیشتر شما را برای خرید وسوسه کنند و بهترین مدلی که وجود دارد مدل 1.2 لیتری توربو است ، مدلی که نشان دی آی جی تی 1.5 روی خودش دارد و رانندگی نرم و روانی دارد. مدل نیزمُو فرمان دقیقی دارد و سواری آن کمی بهتر است و تکان های الکی در داخل اتاق ندارد اما تا جایی که می توانید خودتان را از گیربکس CVT دور نگه دارید چون سرصدای زیادی دارد و چندان جالب نیست. جوک ترکیب خارق العاده ای از ظاهر شکیل و زیبا و خصوصیات منحصر به فرد است اما سواری و کارآیی نامناسب آن در کنار قیمت بالای ماشین کمی از درخشندگی آن کم کرده است.
لینک ویدئوی بررسی نیسان جوک مدل 2016 در موتوتل: Nissan Juke 2016
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.