مقایسه بین سئات آتِکا و نیسان قشقایی ۲۰۱۶
نیسان قشقایی ، به دلیل قابل اطمینان بودن و ترکیب کردن ویژگیکایی نظیرِ ارزش، قیمت و ظاهر شیک، یکی از پرفروشترین ماشین های SUV به حساب میاد. در حال حاضر، این ماشین در یک رقابت سخت با ماشینِ حریفش، سئات آتکای جدید قرار گرفته. شاسیبلند جدیدی که با طیف وسیعتری از موتورهای دیزلی و بنزینی و یک طراحی اسپورت و چشمگیر در بازار خودنمایی می کند. کدام یک از این دو در این رقابت برنده خواهد شد؟ با ما در موتوتل همراه باشید.
سئات آتِکا و نیسان قشقایی – نمای خارجی
چیزی که باعث پرفروش شدن سئات آتِکا شده، به احتمال زیاد، طراحی اسپورتش است. بدنهی زاویه دارش، انگار از لئون هاچبکِ محبوب الهام گرفته، در حالیکه همچنان ویژگیهای شاسیبلندی خودش را هم، از جمله ارتفاع بیشتر رانندگی، لاستیک های مخصوص آفرود و سقف صاف، حفظ کرده است.
قشقایی هم ویژگی های زیادی دارد. پنجرهی بزرگش که با کروم زیادی احاطه شده، طراحی جزییات و چراغ جلوهای زاویه دار، چشمها را در جاده به سمت خودش می کشد. قشقایی نسبت به سئات، قوس و انحناهای ظریفتری دارد، اما کندهکاریهای پلاستیکی دور تایرهای آن و آینههای بزرگ روی درش درتلاشند تا به همان اندازه زمخت نشانش بدهند. به لحاظ سایز، این دو ماشین کاملن یک اندازه هستند. در اندازهگیری ها آتِکا تقریبن یک سانتی متر از قشقایی بزرگتر بوده ولی هیچکدامشان آنقدر بزرگ نیستند که موقع رانندگی باعث ناراحتی شما شوند.
سئات آتِکا و نیسان قشقایی – نمای داخلی
آتِکا، پزِ یک داشبورد خوشساخت با طراحی جذابِ داخلی رو می دهد. ممکن است خیلی هم با لئون هاچبک فرق نداشته باشد، ولی هنوز وقتی سوارش می شوید، احساس برتری به شما میدهد. نیسان ممکن است قسمت های پلاستیکی نرمِ سئات را نداشته باشد اما به سختی می توان کیفیت ساخت ماشین ژاپنی را زیر سوال برد. قالب و طراحی داشبورد خیلی ساده و منطقی بوده و هم جلو و هم قسمت عقب جای زیادی برای وسایل وجود دارد. برای داشتن نهایت قابلیت حمل، بهتر است که یک سئات داشته باشید. ظرفیتِ بوتش بسته به تنظیماتش از 485 تا 510 لیتر است، درحالیکه نیسان میتواند حداکثر 430 لیتر فضا را فراهم کند.
سئات آتِکا و نیسان قشقایی – رانندگی
با توجه به مدل قبلیِ برندِ اسپانیایی، ما انتظار داشتیم که اتِکا با یک ظاهر اسپورت تر از سایر رقبایش وارد میدان شود. سئات از شاسی های بینهایت سبک و قوی گروه اِمکیوبی فولکس واگنِ بهره می برد که منجر به ظرافت خاصی در رانندگی می شود. اگر قشقایی فقط در یک مورد از سئات بهتر باشد، آن کیفیتِ سواری و ظرافتش است. به جز چرخ های آلیاژیش، قشقایی یک حس بسیار آرامشبخشی را هنگام رانندگی به شما می دهد. در حالیکه اصلن به نظر نمی رسد آتِکا ماشین ناراحتی باشد اما هنوزراه درازی در پیش دارد تا در این زمینه به پای قشقایی برسد.
سئات آتِکا و نیسان قشقایی – موتورها
سئات آتِکا، برای موتورش 5 آپشن دارد. دو موتور بنزینی و سه موتور دیزلی. موتورهای توربو بنزینی ۱ لیتری و ۱.۴ لیتری آن، هرکدام به ترتیب 113 و 148 اسب بخار نیرو تولید می کنند. ولی انتظار می رود که موتورهای دیزلی محبوبتر باشند. کمطرفدارترین آپشن دیزلیِ سئات، واحد 1.6 لیتریِ 113 اسب بخاری آن است، در حالیکه مدل های بالای آن موتورهای 2 لیتریِ 187 اسب بخاری دارند که دارای سواری چهارچرخ و کلاچ دوگانه به همراه دنده اتوماتیک است. این مدلِ آتکا صفر تا صد را در 7 ثانیه پر میکند.
تمرکز قشقایی بیشتر از عملکرد، روی اقتصادی بودنش است. دو موتور بنزینی و دو موتور دیزلی دارد که هرکدام به ترتیب 108 و 161 اسب بخار تولید میکنن. مدلِ 1.2 لیتریِ کامپکتش، یک انتخاب لطیف ولی چالاک است. هرچند با ادعای داشتن مصرف سوختِ 5.6 لیتر بر کیلومتر همچنان از موتورِ یک لیتریِ آتِکا که 4.4 لیتر بر کیلومتر مصرف داره، بیشتر است. انتخاب ما در بین مدل های مختلف موتورهای قشقایی، مدل یک و نیم لیتری دیزلی آن است. که 110 واحد اسببخارش مصرف وختی برابر با 3.2 لیتر در کیلومتر دارد که این از همهی مدل های آتِکا اقتصادیتر است. کسانی که سواری چهارچرخ یا یک مقدار گشتاور بیشتر میخواهند تا بتوانند از پشتبند یدککش استفاده کنند، میتوانند مدل 1.6 لیتری را انتخاب کنند، اما موتور کوچکترش هم ارزانتر است و هم به خاطر قدرت حمل طولی ، برای استفادهی روزمره، بهتر جواب میدهد.
سئات آتِکا و نیسان قشقایی – ارزش پولی
همهی قشقایی ها، تکنولوژی شروع و توقف ذخیرهی انرژی (Stop/Start technology)، اتصال بلوتوث و چراغهای مخصوص روز (Day Light) دارند. در حالیکه مدل های بالاترش، دارای صندلی های چرمی و چراغای الاییدی هم هستند. نیسان در تستهای ایمنی، امتیازات بالایی را گرفته است، برای مثال در تست یورو اِن کَپ (Euro NCAP) که در سال 2014 از آن گرفته شد، 5 امتیاز کامل را به دست آورد. آتِکا هنوز مورد تست قرار نگرفته است ولی انتظار می رود که آن هم امتیاز مشابهی را به کسب کند.
سئات آتِکا و نیسان قشقایی – نتیجه گیری
تلاش سئات برای موفق شدن در قسمت کراس اوور (crossover) چشمانداز خیلی خوبی را ایجاد کرده است. یک فضای داخلی جادار و یک طراحی بیرونیِ زیبا می تواند آتِکا رو تبدیل به تصویر شماره یک جاده ها کند.
از طرف دیگه، نیسان قشقایی، یکی از محبوبترین کراس اوررهای دنیا بوده تا جاییکه در سال 2015 جایزه های مختلفی را کسب کرده است. راحت ، اقتصادی ، قابل اطمینان و ایمن است و همچنین در کنارش می دانید که یک ماشین مخصوص خانواده دارید. می توان گفت آتِکا برای اینکه بخواد قشقایی را پشت سر بگذارد باید چیزهای ویژهتری برای ارائه داشته باشد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.