طی دو دههٔ گذشته بازار خودروی چین همواره رشد داشته اما در سال 2018 فروش خودرو در این بازار بزرگ برای اولین بار از دههٔ 90 با کاهش مواجه شده است. هرچند در شروع سال 2018 همچنان بازار روند مثبتی داشت اما در نیمهٔ دوم سال، علیرغم کاهش مالیات، کاهش فروش آغاز شد و بازار چین سال 2018 را با فروش 27.5 میلیون دستگاه خودرو به پایان رساند که حدود یک میلیون دستگاه کمتر از سال 2017 بوده و کاهشی 3.7 درصدی را نشان می‌دهد. بدین ترتیب روند مثبت بازار خودروی این کشور که از ابتدای دههٔ 90 آغاز شده بود، سال گذشته پایان یافت. در همین حال، رشد اقتصادی چین نیز طی سال 2018 به دلیل تنش‌های تجاری با ایالات‌متحده کاهش داشته است. البته مقامات چینی با سیاست‌های پولی از کاهش شدید رشد اقتصادی جلوگیری کرده‌اند اما بااین‌حال بازار خودرو همچنان در مسیر اُفت قرار دارد به‌گونه‌ای که فروش خودرو در بازار چین در ماه ژانویهٔ امسال نیز کاهش قابل‌توجه 16.3 درصدی را نسبت به ژانویهٔ 2018 تجربه کرده است.

jag_j-pace_render_20109_cover_v4.jpg

سرعت رشد بازار خودروی چین پس‌ازآنکه 30 درصد از فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص داد، از سال 2016 کاهش داشته است. رونق بازار خودرو در این کشور طی سال‌های گذشته دو مشکل اصلی یعنی آلودگی هوا و ترافیک را به دنبال داشته است و به همین دلیل آیندهٔ این بازار به‌وضوح به راه‌حل‌هایی برای این دو مشکل بستگی دارد. در این رابطه، دولت چین تمرکز خود را از میزان تولید به ترکیب پیشرانه‌ها گذاشته و به‌تدریج انگیزه‌هایی برای خرید خودروهای کوچک و کم‌مصرف ایجاد می‌کند. در این راستا، از ژانویهٔ 2017 عوارض خودروهایی با حجم موتور بیش از 1.6 لیتر از 5 درصد به 7.5 درصد افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر، دولت چین در می سال 2018 اعلام کرد که از اول ماه جولای همان سال عوارض گمرکی برای خودروهای وارداتی از 25 درصد به 15 درصد کاهش پیدا می‌کند. بااین‌حال، در بازار خودروی چین همچنان رقابت سختی در جریان است و خودروسازانی داخلی و خارجی برای کسب سهم بیشتر از این بازار بزرگ باهم در نبرد هستند. در ادامهٔ این مطلب می‌توانید با پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018 آشنا شوید.

10- بایک
فروش: 900,466 دستگاه

Senova-D70.jpg

 گروه خودروسازی بایک که در پکن واقع است و برندهای مختلفی مثل سنوا و هوانسو را در اختیار دارد، سال گذشته موفق به فروش 900 هزار دستگاه خودرو در بازار چین شده که کاهش قابل‌توجه 16.9 درصدی را نسبت به سال 2017 نشان می‌دهد.

9- گریت وال
فروش: 1,053,561 دستگاه

Haval-F7.jpg

گریت وال علاوه بر برند خودش، دو برند هاوال و WEY را هم در اختیار دارد. فروش این شرکت در سال 2018 در چین کمی بیش از یک میلیون دستگاه بوده که کاهش جزئی 1.3 درصدی را تجربه کرده است. عمده فروش این گروه خودروسازی متعلق به هاوال با 766 هزار دستگاه است. هرچند فروش برندهای گریت وال و WEY در سال 2018 افزایش داشته اما کاهش 9.8 درصدی فروش هاوال، فروش کل گروه را با کاهش مواجه کرده است.

8- چانگان
فروش: 1,167,368 دستگاه

 Changan-CS55.jpg

چانگان دومین خودروساز چینی پرفروش در زادگاهش محسوب می‌شود. فروش این شرکت اما طی سال‌های اخیر کاهش زیادی داشته و در سال 2018 نیز به 1.16 میلیون دستگاه رسیده که کاهش قابل‌توجه 16.4 درصدی را نسبت به سال 2017 نشان می‌دهد. با این کاهش فروش، فاصلهٔ چانگان با گریت وال کمتر شده و اگر این روند همچنان ادامه یابد، ممکن است چانگان جایگاه خود را به گریت وال واگذار کند.

7- هیوندای-کیا
فروش: 1,172,749 دستگاه

 Hyundai-IX35.jpg

گروه خودروسازی کره‌ای کیا-هیوندای حضور نسبتاً پررنگی در بازار چین دارد و از طریق جوینت ونچر، محصولات زیادی را مخصوص بازار این کشور تولید می‌کند؛ اما فروش این گروه در سال 2018 در بازار چین کاهش 2.6 درصدی را تجربه کرده و به 1.17 میلیون دستگاه رسیده است. در این سال فروش کیا تقریباً بدون تغییر باقی‌مانده اما هیوندای با کاهش فروش 3.9 درصدی مواجه شده است.

6- هوندا موتور
فروش: 1,460,504 دستگاه

 Honda-U-RV.jpg

هوندا در بخش برندها، پس از فولکس‌واگن، دومین برند پرفروش بازار چین محسوب می‌شود. البته هوندا با برند لوکس خود یعنی آکورا هم در بازار چین حضور دارد اما تقریباً کل فروش این شرکت در چین توسط برند هوندا صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که از مجموع فروش 1.46 میلیون دستگاهی، تنها 8 هزار دستگاه متعلق به آکورا است. این در حالی است که فروش آکورا در سال 2018 در چین کاهش چشمگیر 43 درصدی را تجربه کرده اما بااین‌حال مجموع فروش هوندا 2 درصد افزایش داشته است.

5- رنو-نیسان
فروش: 1,480,358 دستگاه

 Nissan-Altima.jpg

اتحاد رنو-نیسان سال گذشته موفق به فروش 1.48 میلیون دستگاه خودرو در بازار چین شده است که افزایش 6.4 درصدی را نسبت به سال 2017 نشان می‌دهد. بدین ترتیب رنو-نیسان و با یک رتبه ارتقاء، خود را به جایگاه پنجم رسانده است. عمده فروش این گروه در چین متعلق به نیسان با 1.23 میلیون دستگاه بوده که افزایش 7.7 درصدی داشته درحالی‌که فروش رنو با 30 درصد کاهش به تنها 51 هزار دستگاه رسیده است.

4- گروه تویوتا
فروش: 1,539,895 دستگاه

 Toyota.jpg

گروه تویوتا هم مانند هوندا با دو برند تویوتا و لکسس در بازار چین حضور دارد. این گروه در سال 2018 در بازار چین مجموعاً 1.53 میلیون دستگاه فروش داشته که افزایش قابل‌توجه 14.8 درصدی را نسبت به سال 2017 نشان می‌دهد. دراین‌بین، عمده فروش گروه متعلق به تویوتا با 1.37 میلیون دستگاه بوده درحالی‌که فروش هم با 26.6 درصد افزایش به 165 هزار دستگاه رسیده است.

3- گروه جیلی
فروش: 1,647,520 دستگاه

 Geely-Emgrand-GL.jpg

گروه جیلی که مالکیت شرکت سوئدی ولوو را در اختیار دارد و به‌تازگی برند لینک‌اندکو را هم تأسیس کرده، پرفروش‌ترین خودروساز چینی در زادگاهش محسوب می‌شود. فروش این گروه خودروسازی در سال 2018 با افزایش چشمگیر 17.7 درصدی به 1.64 میلیون دستگاه رسیده و بدین ترتیب با پشت سر گذاشتن تویوتا به جایگاه سوم رسیده است. البته همچنان جیلی با 1.38 میلیون دستگاه، پرفروش‌تر برند این گروه محسوب می‌شود اما فروش لینک‌اندکو هم افزایش فوق‌العادهٔ 1900 درصدی را تجربه کرده و به 120 هزار دستگاه رسیده است.

2- جنرال موتورز
فروش: 3,970,607 دستگاه

 Baojun-510.jpg

جنرال موتورز با برندهای شورلت، بیوک، کادیلاک، بائوجون لینگ در بازار چین حضور قدرتمندی دارد و دومین خودروساز پرفروش این کشور محسوب می‌شود. در سال 2018 اما فروش جنرال موتورز با 4.4 درصد کاهش به 3.97 میلیون دستگاه رسیده اما همچنان اختلاف بسیار زیادی با جیلی دارد. پرفروش‌ترین برند این گروه در چین وولینگ با 1.11 میلیون است درحالی‌که بیوک با 1.06 میلیون دستگاه، بائوجون با 879 هزار دستگاه و شورلت با 679 هزار دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در سال 2018 فروش بائوجون 13.9 درصد و فروش بیوک 13.1 درصد کاهش داشته اما در عوض فروش شورلت 12.4 درصد و فروش کادیلاک 33.7 درصد افزایش یافته است.

1- گروه فولکس‌واگن
فروش: 4,288,881 دستگاه

 Volkswagen-Lavida.jpg

گروه فولکس‌واگن همچنان عنوان پرفروش‌ترین خودروساز بازار چین را در اختیار دارد. این گروه بزرگ با برندهای فولکس‌واگن، اشکودا، آئودی، پورشه و بنتلی حضور بسیار قدرتمند و گسترده‌ای در بازار چین دارد. فروش گروه فولکس‌واگن در سال 2018 در بازار این کشور با 2.1 درصد افزایش به 4.28 میلیون دستگاه رسیده و فاصلهٔ خود با جنرال موتورز را بیشتر کرده است. بخش عمدهٔ فروش این گروه در چین توسط برند فولکس‌واگن با 3.17 میلیون دستگاه صورت گرفته درحالی‌که آئودی 682 هزار دستگاه، اشکودا 352 هزار دستگاه و پورشه 79 هزار دستگاه فروش داشته‌اند.

Capture.PNG

 

 

منبع: وب سایت خودرو