نمایشگاه خودروی ژنو از سال ۱۹۰۵ شروع به فعالیت کرده است و از آن سال تا به امروز همه ساله میزبان یکی از بزرگ ترین رویداد‌های صنعت خودرو بوده است. برعکس نمایشگاه دیترویت که ابتدای همین سال میلادی(۲۰۱۹) برگزار شد، ژنو نمایشگاهی بسیار پر فروغ بود چرا که تقریبا تمام خودروساززان بزرگ دنیا با بهترین محصولات خود در آن حاضر شدند. در دیترویت به دلیل بسیاری از مشکلات سیاسی و غیره تعداد زیادی از خودروسازان اروپایی حاضر نبودند که باعث بی روح شدن هر چه بیشتر این نمایشگاه شده بود. اما در ژنو همه چیز متفاوت بود چرا که علاوه بر حضور محصولات فعلی خودروسازان شاهد حضور محصولات کانسپت و بسیار هیجان انگیز آنان نیز بودیم. با توجه به این که صنعت خودرو روز به روز بیشتر الکتریکی می‌شود، خیلی طبیعی است که در این نمایشگاه شاهد حضور پر قدرت محصولات الکتریکی باشیم. هرچند که در ژنو خودروهای فسیلی بسیار جذابی نیز معرفی شدند اما گل سر سبد این نمایشگاه بی شک خودروهای الکتریکی بودند. بر خلاف بسیاری از رویدادهای خودرویی گذشته در این نمایشگاه صرفا شاهد محصولات الکتریکی اسپرت و یا کانست نبودیم چرا که بسیاری از خودروهای الکتریکی حاضر در این رویداد محصولاتی کاربردی و معمول بودند که عموم افراد توانایی خریداری آن‌ها را خواهند داشت.
در ادامه به معرفی بهترین محصولات معرفی شده در این رویداد اروپایی جذاب می‌پردازیم. 

استون مارتین

شاید غرفه‌ی استون مارتین با ۵ خودروی فوق العاده جذاب ترین غرفه‌ی ژنو بوده باشد. 

والکری(Valkyrie)
بی شک قوی ترین خودروی استون مارتین جذاب ترین آن ‌ها نیز هست. استون مارتین والکری قدرتمند ترین خودروی استون مارتین است با همکاری تیم فرمول وان ردبول(Red Bull Racing Formula One Team) شکل گرفته است. البته پیش از این نیز تصاویر زیادی از این ابرخودرو منتشر شده بود بود اما خودروی که در نمایشگاه ژنو به نمایش گذاشته شده است چیزی بیش از یک کانسپت است چرا که این خودرو چه به لحاظ قوای فنی و چه به لحاظ شاسی یک خودروی کامل است و قرار است که از سال آینده دقیقا همین خودرو به خریداران تحویل داده شود. قوای محرکه این خودرو تشکیل شده از یک موتور ۱۲ سیلندر وی شکل ۶.۷ لیتری است که قادر است تا ۱۱ هزار دور بر دقیقه گردش کند. این موتور ۱۲ سیلندر به همراه یک سیستم هیبریدی قادر است تا ۱۱۶۰ اسب بخار را در اختیار این خودرو قرار دهد. تقریبا تمام قسمت‌های بدنه‌ی این خودرو از فیبر کربن ساخته شده است و به همین دلیل با خودرویی بسیار سبک طرف هستیم که نسبت اسب بخار به وزن آن یک به یک است. والکری به دلیل بدنه‌ی فوق العاده آیرودینامیک خود قادر است نیروی رو به پایین بسیار زیادی را تولید کند و همین نیروی رو به پایین زیاد این خودرو را قادر ساخته است تا در برخی از مسیر‌ها از خودروهای فرمول وان و یا ال‌ام‌پی وان(LMP1) سریع تر باشد. با این همه اعداد و ارقام شگفت انگیز سخت است که باور کنیم والکری یک خودروی جاده ای است و برای رانندگی با آن نیاز نیست که حتما در پیست مسابقه باشیم! 

۰۰۳
پس از والکری که بیش از آن که یک خودروی معمولی باشد یک خودروی فرمول وان است نوبت به ابرخودروی دیگر استون مارتین یعنی ای‌ام آر‌بی ۰۰۳ می‌رسد. استون مارتین هنوز اسمی برای آن انتخاب نکرده است و این خودرو را با کد آن معرفی می‌کند. طراحی این خودرو بر پایه‌ی والکری صورت گرفته است با این تفاوت که از این خودرو می‌توان استفاده‌های روزمره هم کرد. ۰۰۳ در ۵۰۰ دستگاه از سال ۲۰۲۱ در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت. استون ماریتن اطلاعات دقیقی از نیروی محرکه‌ی این خودرو در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است و صرفا اعلام کرده است که این خودرو از یک موتور وی شکل ۶ سیلندر توربو هیبریدی استفاده خواهد کرد. این خودرو می‌تواند رقیب سرسختی برای مک لارن سنا باشد. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که سنا از هیچ گونه سیستم هیبریدی در پیشرانه‌ی خود استفاده نمی‌کند.

ونکوئیش ویژن کانسپت
آخرین ابرخودروی استون مارتین در ژنو ونکوئیش است. ونکوئیش جدید از همان نیروی محرکه‌ی ۰۰۳ استفاده می‌کند و طراحی شده است تا با فِراری اف۸ تریبوتو و مک لارن ۷۲۰ اس رقابت کند. این که آیا این خودرو می‌تواند با مک لارن و فراری رقابت کند را باید صبر کنیم تا متوجه شویم اما چیزی در ظاهر مشخص است این است این خودرو بی نهایت زیبا است. ونکوئیش جدید در ظاهر ترکیبی از والکری، ۰۰۳ و دی‌بی۱۱ است.

استون ماریتن لاگوندا آل-ترین(All-Terrain)
لاگوندا شاسی بلند تمام برقی چهار چرخ متحرک استون مارتین است که قرار است با تسلا مدل اکس و جگوار آی پیس رقابت کند. این خودرو قرار است در سال ۲۰۲۲ در اختیار خریداران قرار گیرد. این خودرو هنوز یک کانسپت به شمار می‌رود اما حتی اگر خودروی نهایی کمی به این خودرو شباهت داشته باشد می‌توانیم بگوییم که تسلا و جگوار کار بسیار سختی را در رقابت با این خودرو خواهند داشت. لاگوندا هیچ شباهتی به شاسی بلندهای دیگر ندارد و به معنا واقعی کلمه یک خودروی بی نهایت چشم گیر است. شاید یکی از دلایل این طراحی فوق العاده این باشد که طراحان لاگوندا این خودرو را از صفر طراحی کرده‌اند و مانند خودروسازان دیگر آن را بر پایه‌ی یک خودروی سدان شکل نداده‌اند.

فراری اف۸ تریبوتو(Tributo) 

اف۸ جایگزین ۴۸۸ خواهد بود که از سال ۲۰۱۴ در خط تولید قرار داشت. این خودرو از اوایل سال ۲۰۲۰ در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت. از لحاظ طراحی این خودرو بی شباهت با ۴۸۸ نیست و صرفا در نمای عقب تغییرات زیادی را به نسبت ۴۸۸ مشاهده می‌کنیم. نمای جلوی این خودرو هم کمی به ۸۱۲ شباهت دارد. در مجموع این خودرو مثل تمام محصولات این خودروساز ایتالیایی یک فراری تمام عیار است. از لحاظ قوای فنی این خودرو از یک پیشرانه وی شکل توئین توربوی ۳.۹ لیتری استفاده می‌کند که قادر است ۷۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند. شتاب صفر تا ۶۰ مایل بر ساعت این خودرو ۲.۸ ثانیه اعلام شده است که آن را به رقیبی بسیار سرسخت برای خودروهایی همچون لامبورگینی هوراکان، پورشه ۹۱۱ جی‌تی‌۳، آئودی آر۸ و نیسان جی‌تی‌آر تبدیل می‌کند. فراری داخل این خودرو را هم مورد بازبینی قرار داده است و آن را به جدیدترین امکانات فراری‌های پرچمدار نظیر صفحه نمایش سرنشین مجهز کرده است.

پینین فارینا باتیستا

پینین فارینا استودیوی طراحی که علاقمندان به دنیای خودرو آن را با طراحی‌هایش در خودروهای فراری می‌شناسند، تصمیم گرفته است تا پس از ۸۹ سال خودرویی با برند خود را وارد بازار کند. خودروی این استودیو که "باتیستا" نام دارد یک ابرخودروی الکتریکی است که ۱۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این خودروی ۲ میلیون یورویی قادر است تا در کمتر از ۲ ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر برساند. نهایت سرعت این خودرو نیز به صورت الکترونیکی به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است که البته طبق ادعای سازنده این محدوده سرعت چیزی بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت است. یکی از نکات عجیبی که در این خودرو وجود دارد این است که با استفاده از داده‌های جی‌پی‌اس، کامپیوتر این خودرو قادر است که قدرت پیشرانه‌ی این خودرو را کاهش دهد تا مبادا سرنشینان آن به خود آسیبی برساندد و در تنها در پیست مسابقه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از حداکثر توان این خودرو استفاده کنند. از بحث قوای فنی که بگذریم این خودرو یکی از زیباترین خودروهای الکتریکی حال حاضر است. برداشته شدن محدودیت‌های طراحی خودروهای فسیلی طراحان پینین فارینا را قادر ساخته است تا خودرویی طراحی کنند که همگان را به سمت خود خیره کند. خودرویی که دیگر برند فراری یا یک خودروساز دیگر بر روی کاپوت آن قرار ندارد و به جای آن برند خود پینین فارینا در این قسمت قرار خواهد گرفت. از این خودرو قرار است ۱۵۰ دستگاه ساخته شود که تعداد زیادی از آن‌ها هم پیش فروش شده است.

پول استار ۲
ولوو در سال ۲۰۰۹ برند پول استار را برای بخش خودروهای خاص خود بوجود آورد. البته این برندِ زیرمجموعه، فعالیت مشابه با لکسوس که برند زیرمجموعه‌ی تویوتا است را ندارد. و یا همچنین هیوندای و جنسیس، نیسان و اینفینیتی، سیتروئن و دی‌اس و یا هوندا و آکورا. اما در عوض این برند زیرمجموعه، جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا را در خودروهای خود دارد. پس از پول استار ۱ که یک خودروی تولید محدود هیبریدی با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت بود ولوو تصمیم گرفت تا تمام خودروهای این برند خودرهای تمام الکتریکی باشند. پول استار ۲ یک سدان کامپکت تمام الکتریکی است که برای رقابت با تسلا مدل ۳ به بازار عرضه شده است. این خودرو از سال ۲۰۲۰ در اختیار خریداران خود قرار خواهدگرفت. این خودرو در قلب خود دو موتور الکتریکی دارد که نیروی خود را به هر چهار چرخ منتقل می‌کنند. این خودرو در نسخه‌ی ۶۳ هزار دلاری خود که قوی ترین نسخه ی آن است می‌تواند با یک بار شارژ مسافتی حدود ۴۰۸ مایل را طی کند که کمی کمتر از تسلا مدل ۳ است. دو موتور برقی این خودرو روی هم ۴۰۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند که می‌توانند پول استار ۲ را ظرف ۴.۷ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت برسانند. علاوه بر پیشرانه‌ی بدون آلایندگی این خودرو که دوستدار محیط زیست است، مواد سازنده‌ی این خودرو نیز دوستدار محیط زیست هستند. در ساخت پول استار ۲ هیچ حیوانی برای روکش ها کشته نشده است و باقی ادوات اتاق آن نیز از مواد بازیافتی ساخته شده است. رویکرد پول استار در طراحی این خودروی تمام برقی سدان کمی متفاوت با تسلا بوده است چرا که این خودرو درعین مدرن بودن شبیه به خودروهای معمول است و در طراحی آن چه در بدنه و چه در اتاق خبری از ظاهر بسیار مینیمالیستیک تسلا نیست و ما بیشتر با یک خودرو مدرن و زیبا طرف هستیم تا یک محصول عجیب و غریب مانند تسلا.

هوندا ای پروتوتایپ

در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ هوندا یک خودروی کانسپت برقی را به نمایش گذاشت که به هیچ وجه شبیه خودروهای برقی دیگر و یا حتی شبیه خودروهای معمول دوران خود نبود و به جای آن ظاهری بسیار نوستالژیک را داشت که ما را یاد انیمه‌های ژاپنی می‌انداخت. اما آن خودرو صرفا یک کانسپت بود و قرار نبود که هیچ وقت تولید شود. در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ هوندا بار دیگر با همان خودرو حضور یافت که این بار کمی تغییر کرده بود ولی کماکان حس و حال نوستالژیک خود را حفظ کرده بود. این بار اما این خودروی برقی صرفا یک کانسپت نبود چرا که قرار است این خودرو بدون هیچ گونه تغییر جدیدی به تولید برسد. این خودروی برقی که تعریف جدیدی از طراحی خودروی برقی را با خود به همراه دارد می‌تواند با یک بار شارژ مسافتی بیش از ۱۲۰ مایل را بپیماید که آن چنان که باید قابلا توجه به نظر نمی‌رسد. بی شک نقطه قوت این خودرو طراحی خاص آن در بیرون و در داخل اتاق آن است. در این خودرو هیچ خبری از آینه نیست و به جای آینه‌های جانبی و مرکزی ۳ دوربین و ۳ صفحه نمایش این وظیفه را به عهده گرفته‌اند. پشت فرمان این خودرو هم یک صفحه‌نمایش بسیار عریض و بزرگ قرار دارد که تمام طول داشبورد را می‌پیماید. از دیگر نکات جالب اتاق این خودرو این است که هیچ خبری از کنسول مرکزی در این خودرو نیست که باعث شده است فضای این خودرو بسیار بزرگ به نظر برسد. 

فولکس واگن آی.دی باگی

قطعا یکی از مزایای اصلی خودروهای الکتریکی ماژولار بودن آن ‌هاست. به این معنی که سازندگان این خودروها به راحتی می‌توانند باتری خودرو را اضافه و کم کنند، موتورهای الکتریکی بیشتری به خودرو اضافه کنند، خودرویی بسیار کوچک بسازند، خودروهای بسیار قدرتمند بسازند و بسیاری از کارهای دیگر. نکته‌ای که وجود دارد این است که انجام کارهای مختلف دیگر مانند گذشته آنچنان به صرف زمان زیادی ندارد و خودروسازان قادرند تا در کمترین زمان خودروی خود را طراحی کرده و بسازند. باگی فولکس واگن در ژنو یکی از همین خودروهاست که به ما یادآور می‌شود می‌توانیم خودروی الکتریکی خود را به هر شکلی که می‌خواهیم بسازیم. این خودرو نه در دارد و نه سقف و به احتمال بسیار زیاد در صورت تولید خریدار آن چنانی هم ندارد و صرفا نشان دهنده‌ی قابلیت‌های پلتفرم‌های بسیار منعطف خودروهای برقی است.

 

نمایشگاه خودرو ژنو 2019 (قسمت دوم)