رنو کپچر در برابر نیسان جوک - نبرد کراس اُوِرها

در این مقایسه قصد داریم رنو کپچر را در برابر نیسان جوک قرار دهیم تا ببینیم بین این دو ماشین کدام یک لقب بهترین کراس اُور کامپکت را از آن خود میکند. این دو ماشین شاسی بلند پلتفرم و موتور یکسانی دارند اما از نظر شکل ظاهری طراحان این دو خودرو حتی با میل قلبی خود هم نمی توانستند تا حد این دو خودرو را متفاوت طراحی کنند. کدام یک از این دو ماشین میتواند بیشتر از دیگری در ما حس تحسین و شگفتی پدید آورد با ما در موتوتل همراه باشید.

استایل:

رنو کپچر براساس رنو کلیو که ماشین کوچکتری هست ساخته شده و خطوط زیبای منحنی آن را به ارث بردهاست. این خطوط ظاهر جذاب و خیره کننده ای به رنو کپچر بخشیده اند. از سوی دیگر نیسان جوک با خطوط صاف و زوایای قابل توجه خود طراحی مشخص و برجسته تری دارد. این امر موجب میشود تا جوک بیشتر به چشم مخاطب بیاید چرا که هیچ ماشین دیگری در بازار به آن شبیه نیست. سقف شیبدار نیسان جوک من جمله سایر خصوصیاتی است که در طراحی نیسان جوک موجب تمایز این دو خودرو از یکدیگر میشود. این نوع سقف نیسان جوک را اسپرت تر  نشان میدهد اما از سوی دیگر سرنشینان عقب فضای سر کمتری خواهند داشت.

نمای داخلی:

طراحی ساده و مینیمالیستیک رنو کپچر و کیفیت بالای مواد به کار رفته سبب میشوند تا  ظاهری گیرا و با شکوه داشته باشد. طراحی داخلی نیسان جوک تا حدودی از نوع شخصیتی مالک خودرو تاثیر میپذیرد . برای مثال شما میتوانید رنگ کنسول مرکزی، دریچه های هوا و پنل های داخلی را بنا بر سلیقه خود انتخاب کنید و فضایی پر از شور از هیجان در خودروی شخصی خود داشته باشید. رنو کپچر فضای بیشتری را برای سرنشینان ارائه میدهد و در وهله اول این امر از نشئت گرفته از طراحی سقف آن است که همانند نیسان جوک شیبدار نیست. سرنشینان عقب در نیسان جوک فضای سر مناسبی ندارند و علاوه برآن پنجره های کوچک عقب ماشین فضایی تنگ و دخمه مانند ایجاد کردهاند

سواری:
 
جایگاه راننده در شاسی بلندهای کامپکت در مقایسه با قبل در جایگاه بالاتری قرار میگیرد و این امر به راننده دید بهتری از جاده میدهد. این نکته هم در نیسان جوک و هم در رنو کپچر صادق است.هر دو از سیستم کنترل روشنایی بهره میبرند که موجب تسهیل رانندگی در شهر میشوند. هر دو ماشین به هنگام رانندگی بی صدا هستند و عملکرد بهینه ای دارند و این امر بدان معناست که هر دوی آنها برای سفرهای طولانی گزینه مناسبی هستند. در جاده های پرپیچ وخم هیچ کدام نمیتوانند لذت هاچبک های قدیمی را ایجاد کنند. طول بیشتر این ماشین ها موجب می شود تا به هنگام حرکت تکانه های بیشتری داشته باشد. به هنگام نشستن در رنو کپچر راحتی بیشتری خواهید داشت چرا که سیستم تعلیق نیسان جوک کمی سفت تر است و در سطوح ناهموار موجب لرزش خودرو میشود. تفاوت اساسی بین رنو کپچر و نیسان جوک در این است که محصول رنو تنها با دیفرانسیل جلو عرضه میشود اما محصول نیسان مدل چهارچرخ محرک نیز دارد که این قابلیت مختص مدلهایی است که موتور 1.6  لیتری توربو شارژ دارند.

موتور:

بین رنو کپچر و نیسان جوک، موتور نیسان جوک کارایی بیشتری دارد. برای مثال بهینه ترین موتور دیزلی رنو کپچر به طور متوسط در هر صد کیلومتر 3.7 لیتر مصرف سوخت دارد و در هر کیلومتر 95گرم کربن دی اکسید آزاد میکند در مقابل نیسان جوک کمی کمتر از 4 لیتر بنزین در ازای صد کیلومتر مصرف میکند. نمونه های بنزینی هر دو ماشین فوق العاده هستند و موتور رنو کپچر با مصرف 5 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر از نظر بهینه سازی مصرف سوخت پیشتر از نیسان جوک قرار میگیرد. موتور 1.2 لیتری توربو بنزینی نیسان جوک با عملکرد نرم و بی صدای خود موتور بی نظیری است و در هر صد کیلومتر 5.6 لیتر بنزین میسوزاند. در نیسان جوک از نظر عملکرد کلی هم میتوانید شاهد گونه های متفاوت باشید. نیسان نیزمو آر اِس با موتور 1.6 لیتری خود  215 اسب بخار قدرت تولید میکند و زمان صفر تا صد آن 7.9 ثانیه است و حدود 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف سوخت دارد.

کارآیی:

بین این دو خودرو رنو کپچر کارآیی بیشتری دارد. ظرفیت صندوق عقب رنو کپچر در حالتی که صندلیهای عقب بر جای خود باشند 377 لیتر است؛ چنانچه این صندلی های عقب را بخوابانید این عدد به 1235 لیتر میرسد. اگر صندلیهای عقب را به جلو بکشید میتوانید تا 455 لیتر در صندوق عقب فضا ایجاد کنید. در مقابل نیسان جوک در شرایطی که کفی صندوق عقب در پایین وضعیت خود قرار گرفته باشد 352 لیتر ظرفیت دارد و  اگر صندلی ها را بخوابانید تا 1189 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد. در مدلهای دو دیفرانسیل نیسان جوک کفی متغیر صندوق عقب وجود ندارد چراکه دیفرانسیل پشت ، فضای صندوق را اشغال می کند و در نتیجه ظرفیت صندوق در مدلهای  چهارچرخ محرک به 251 لیتر کاهش مییابد.

 نتیجه:

این دو خودرو کراس اُوِر هر دو قابلیتهای فراوانی دارند و تصمیم گیری شما در نهایت به نظر شخصی شما در خصوص شکل ظاهری این خودرو ها بستگی دارد. از دیدگاه رسانه ها، رنو کپچر ظاهر تاثیرگذارتری دارد و امتیاز بالاتری از نیسان جوک توانست کسب کند. با این حال برای گروه خاصی از مخاطبین که برونگرا تر و اجتماعی تر هستند نیسان جوک جذابیت و گیرایی خاصی دارد که رنو کپچر قادر نیست آنرا برای مخاطب خود بازسازی کند. از نظر قیمت نیز تفاوت چندانی بین این دو وجود ندارد و برای تصمیم گیری بین این دو باید ببینید که خود را در کدام یک از این ماشین ها در حال رانندگی میتوانید تصور کنید.

لینک ویدئوی بررسی نیسان جوک: nissan juke 2016

لینک ویدئوی بررسی رنو کپچر: renault captuer 2016