A کلاس نقطه‌ی ورود به سبد محصولات گسترده‌ی مرسدس بنز بوده و نسخه‌ی A180 آن نیز ارزان‌ترین راه را برای نشستن پشت فرمان یک محصول از اشتوتگارت هموار می‌کند.


این خودرو در تریم SE خود که در تست هم حضور داشته از پیشرانه‌ی 1.3 لیتری توربوی بنزینی ساخت رنو و گیربکس 6 سرعته دستی استفاده می‌کند. آیا این خودرو می‌تواند شایستگی‌های خود را اثبات کرده و ما را از انتخاب نسخه‌ی A200 AMG Line بی‌نیاز کند؟


اگر شما از مرسدس C یا E کلاس وارد کابین این خودرو شوید به احتمال زیاد اهرم تعویض دنده‌ی نصب شده در کنسول مرکزی شما را سورپرایز خواهد کرد. شیفتر عادی بکار رفته طراحی بسیار شسته و رفته‌ای ایجاد کرده است؛ اما افرادی که از فورد فوکوس و فولکس‌واگن گلف پیاده شده و A کلاس را انتخاب کنند این موضوع را علیرغم وضعیت لوکسی که دارد یک انتخاب عادی در این کلاس خواهند دانست.


تمامی مدل‌های A کلاس از جمله مدل پایه‌ی SE با دو صفحه‌نمایش دیجیتال، ناوبری ماهواره‌ای، اطلاعات زنده‌ی ترافیک و ورود بدون کلید عرضه می‌شوند. کیفیت کابین عالی بوده و درب‌ها در زمان بسته شدن همان صدای خاص محصولات مرسدس را می‌دهند. داشبورد نیز از پلاستیک‌های باکیفیت و نرمی پر شده است. تنها جایی که متریال خراش پذیر و سفت را خواهید دید بخش بسیار پایینی صندلی‌های جلوست که مورد خاصی محسوب نمی‌شود.


با نگاهی دقیق‌تر شاهد چرمی خواهید بود که در واقع از نوع آرتیکو بوده و مصنوعی است؛ اما مرسدس از این متریال در کلیه محصولات خود استفاده می‌کند و آن را در راستای حفظ محیط‌زیست می‌داند نه کاهش هزینه‌ها. به هر حال احساس و ظاهر این متریال شبیه چرم واقعی است. اگرچه صفحه مرکزی استاندارد خودرو در مقایسه با مدل‌های فول کمی کوچک به نظر می‌رسد اما کاملاً عملکردی و مناسب است.


در زیر کاپوت نسخه‌ی کم‌توان‌تر پیشرانه‌ی 1.3 لیتری مدل A200 وجود دارد که بجای قدرت 161 اسبی قدرت 134 اسب بخاری داشته و گشتاور آن نیز با کاهش 50 واحدی به 200 نیوتون متر رسیده است؛ اما این پیشرانه با همراهی گیربکس 6 سرعته دستی هرگز کند احساس نمی‌شود. ارزان‌ترین نسخه A کلاس اگرچه همانند هاچبک های اسپورت از زمین کنده نمی‌شود اما پرفورمنس آن برای اکثر خریداران کافی خواهد بود. تعویض‌های دنده‌ی گیربکس به خوبی صورت گرفته و آن حس فنری گیربکس‌های قبلی مرسدس از بین رفته است.

 


این نسخه از A کلاس در بزرگراه‌ها نیز عملکرد خوبی دارد. برای کسب حداکثر قدرت پیشرانه باید دنده‌های زیادی را تعویض کنید چراکه این گیربکس همانند نمونه‌های دوکلاچه معکوس‌های خودکار ندارد؛ اما در سرعت 110 کیلومتر خودرویی کاملاً آرام بوده و لاستیک‌هایی با دیواره‌های بلند نیز باعث می‌شود دست‌اندازها در کابین حس نشوند.


خب آیا شما نسخه‌ی سریع‌تر A200 را انتخاب می‌کنید یا به سراغ مدل‌های فول‌تر می‌روید؟ مدل 180 SE را می‌توان با پرداخت ماهانه‌ی 357 یورویی و به مدت 36 ماه و همچنین سپرده‌ی 10 درصدی انتخاب کرد. با پرداخت 18 پوند دیگر در ماه می‌توان چراغ‌های LED و سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای را نیز به خودرو اضافه کرد.


اما فکر می‌کنیم که پرداخت 402 پوند در ماه برای نسخه‌ی A200 انتخاب بهتری باشد زیرا این نسخه از صندلی‌های جلوی گرم شونده، دستیار پارک فعال و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر 10 اینچی برخوردار است.

 


خریداران سازمانی از شنیدن اینکه مرسدس A180 مالیات کمتری در مقایسه با مدل A200 دارد خوشحال خواهند شد.


پیاده شدن از خودروهای سطح میانی کلاس و نشستن پشت فرمان ارزان‌ترین محصول مرسدس بنز احساس رضایت را به شما منتقل خواهد کرد. A180 به حدی کافی سریع بوده و بسیار کم‌مصرف است. این خودرو سواری خوبی داشته و در نسخه‌ی SE نیز تجهیزات مناسبی ارائه می‌کند. تنها تفاوت این مدل با A200 گران‌تر به قدرت پیشرانه و برخی آپشن ها محدود می‌شود.

مشخصات مرسدس A180 SE

  • قیمت: 23080 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 1.3 لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 134 اسب بخار/200 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.2 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 215 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 6 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

 

منبع: پدال