اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ حسن کریمی سنجری در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین تغییر مرجع قیمت‌گذاری و تعیین فرمول جدید قیمت برای خودرو‌ها را دو اتفاق مهم صنعت خودرو در سال 97 عنوان کرد و افزود: حذف شورای رقابت یکی از اقدامات مثبت این صنعت بود چرا که دخالت این مرجع در امر قیمت‌گذاری به صلاح صنعت خودرو نبود اما وزارت صمت نتوانست به خوبی از این فرصت استفاده کند.

کریمی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت در موضوع آزادسازی قیمت کارنامه قابل قبولی کسب نکرد، ادامه داد: بحث قیمت‌گذاری خودرو با فرمول 5درصد زیر حاشیه بازار اگرچه می‌توانست نجات‌دهنده این صنعت باشد اما به دلیل انتخاب روش غلط توسط وزارتخانه درست اجرا نشد.

وی اضافه کرد: همه تصور می‌کنند آزادسازی قیمت یعنی همین آشفتگی بازار خودرو در حالیکه این وضعیت متناقض با بحث آزادسازی است و از آن جا که موضوع مهمی به نام آزادسازی را غلط اجرا کردیم با چنین التهاباتی مواجه شدیم.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: آزادسازی اقتصاد، ریشه حل تمام مسائل از جمله مشکلات صنعت خودرو است و این موضوع فقط منحصر به آزادسازی قیمت نیست، بلکه باید مدیریت شرکت‌های خودروسازی نیز از یک شرایط رقابت‌پذیر و آزادانه‌ای برخوردار شوند.

او همچنین به عوامل اصلی تاثیرگذار در افزایش قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: عوامل متعددی در افزایش قیمت خودرو در سال 97  نقش داشتند که عمده‌ترین آن‌ها شرایط بد اقتصادی، تورم ، کاهش ارزش پول و جهش نرخ ارز، محدودیت منابع، سیل نقدینگی، وجود تقاضا‌های کاذب در این بازار بود.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: البته محدودیت تولید، سوء استفاده نظام‌های دلالی در بازار و تحریم‌ها نیز در تشدید این وضعیت سهیم بودند.

کریمی خصوصی‌سازی را راهکار نجات صنعت خودرو دانست و گفت: این شرکت‌ها باید به سمت خصوصی سازی یعنی کاهش دخالت و سهم‌خواهی دولت حرکت کنند زیرا ورود دولت به تمام فرآیند‌های این صنعت از جمله انتصابات و قیمت‌گذاری‌ها نتیجه مثبتی به همراه ندارد.

او افزود: البته خصوصی‌سازی به این معنا نیست که دولت تمام سهامش را به بخش خصوصی واگذار کند زیرا در شرایط فعلی سهامداری دولت آنچنان هم بد نیست، اما باید دخالت خود را در صنعت خودرو به حداقل برساند و اجازه دهد افراد متخصص بدون وابستگی دولتی در این صنعت ورود کنند.

کریمی همچنین با اشاره به پیش‌فروش‌های سال 97 نیز تاکید کرد: متاسفانه تعهدات مدت‌داری که خودروسازان ایجاد کردند بخشی از ظرفیت تولیدشان را به خودش اختصاص داده و باتوجه به این که فروش‌های نقدی نیز کم است تاثیر موقتی بر کنترل بازار دارد، بنابراین برای کنترل بازار پیش‌فروش‌ها باید ادامه‌دار باشد.

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین