بنابر تحقیقات اتحادیه‌ی اروپا، شرکت‌های بی‌ام‌و و دایملر و فولکس واگن بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ برخلاف رقابت موجود بینشان، با یکدیگر برای گسترش فناوری دست‌کاری میزان آلایندگی همکاری کرده‌اند. گفتنی است دست‌کاری آلایندگی و ADBlue با همکاری مهندسان پورشه و آئودی انجام شده است.

تبانی بی ام و دایملر و فولکس واگن

AdBlue محلولی شیمیایی برای کاهش میزان اکسیدنیتروژن (NOx) خروجی از پیشرانه‌ی دیزلی است. همچنین، این خودروسازان به‌اتهام هماهنگی در جلوگیری یا به‌تأخیرانداختن استفاده از فیلتر OPF در سیستم تزریق مستقیم سوخت خودروهای شهری محکوم شده‌اند. در سال ۲۰۱۷، قانون‌گذاران پس از اخطار نهایی به دایملر، به هر سه شرکت هشدار دادند.

تبانی بی ام و دایملر و فولکس واگن

مارگرت وستگر، نماینده‌ی بخش سیاست‌گذاری رقابتی اروپا گفت:

شرکت‌ها برای افزایش سطح کیفی محصولاتشان می‌توانند از راه‌های مختلفی با یکدیگر همکاری کنند؛ اما قوانین رقابتی اتحادیه‌ی اروپا به آن‌ها اجازه نمی‌دهد برای هدفی مخالف این و نه برای افزایش سطح کیفی محصولاتشان همکاری کنند. ما نگرانیم که این مسئله در پرونده‌ی خودروسازان مذکور رخ داده باشد و سه شرکت دایملر و فولکس واگن و بی‌ام‌و قوانین اتحادیه‌ی اروپا را نقض کرده باشند. درنتیجه، خریداران اروپایی شاید از خرید خودروهایی با بهره‌مندی از بهترین فناوری دردسترس محروم شده باشند. اکنون زمان آن رسیده تا این سه خودروساز به یافته‌های ما پاسخ بدهند.

تبانی بی ام و دایملر و فولکس واگن

هر سه خودروساز می‌توانند اعتراض‌های خود را کتبی یا حضوری بیان کنند. اگر در پایان فرایند نمایندگان به این نتیجه برسند که شواهد و مدارک کافی برای وقوع تخلف و نقض قوانین اتحادیه‌ی اروپا وجود دارد، خودروسازان به پرداخت ۱۰ درصد از درآمد کلی حاصل از فروش جهانی‌شان به‌عنوان جریمه محکوم خواهند شد. شایان ذکر است در سال ۲۰۱۸، فروش کلی بی‌ام‌و و دایملر و فولکس واگن به‌ترتیب مبلغی درحدود ۱۰۹ و ۱۸۷ و ۱۹۵ میلیارد دلار بود.
 

منبع: زومیت