مشاهیر و سلبریتی‌ها امروزه از بوگاتی و لامبورگینی به‌عنوان چشمگیرترین خودروهای بازار استفاده می‌کنند اما در دههٔ 20 و اوایل دههٔ 30 میلادی محصولات شرکت آمریکایی دوسنبرگ این ویژگی را داشتند. در آن زمان، این خودروهای لوکس، نوآوری‌ها و عملکرد بالا در صنعت خودروسازی را برای قشر مرفه و ثروتمند جامعه به ارمغان آوردند. محصولات این شرکت ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشتند و بدنهٔ بسیاری از آن‌ها توسط شرکت‌های اتاق‌سازی ساخته می‌شد. امروزه خودروهای دوسنبرگ فوق‌العاده کمیاب هستند اما این دوسنبرگ مدل J که برای فروش گذاشته را می‌توان یکی از خاص‌ترین محصولات دوسنبرگ دانست زیرا اتاق آن توسط شرکت Rollston ساخته شده و تنها همین یک دستگاه از آن تولید شده است.

 

در دههٔ 30 میلادی رقابت سختی میان دوسنبرگ و یکی دیگر از خودروسازان قدیمی ایالات‌متحده بنام کورد برای ساخت بهترین خودروی دنیا جریان داشت و مؤسس دوسنبرگ یعنی آقای فردریک دوسنبرگ قصد داشت با محصولات شرکت خود معیار جدیدی در صنعت خودروسازی ایجاد کند. به همین دلیل، در آن‌ها سال‌ها دوسنبرگ شاهکارهای بی‌نظیری را خلق کرد که یکی از این شاهکارها همین مدل J است. این خودروی بشدت نادر، در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین خودروی جاده‌ها محسوب می‌شد. مدل J که به یک پیشرانهٔ 420 اینچ مکعبی (6.9 لیتری) هشت سیلندر خطی با 265 اسب بخار قدرت مجهز شده بود، سریع‌ترین و قوی‌ترین خودروی آمریکایی زمان خود محسوب می‌شد.

دوسنبرگ همچنین نوآوری‌های فراوانی را هم در صنعت خودروسازی ایجاد کرد. به‌عنوان‌مثال این شرکت یکی از اولین خودروسازانی است که پیشرانه‌های هشت سیلندر و ترمزهای هیدرولیکی را توسعه داد و مدل J اولین خودروی دوسنبرگ بود که به این ترمزهای جدید مجهز شده بود. علاوه بر این، این ماشین از تمامی ویژگی‌های جدید زمان خود نیز برخوردار بود مثل توانایی تعویض روغن تنها با لمس یک دکمه. در آن سال‌ها بسیاری از خریداران خودرو، شاسی و پیشرانه را از خودروسازان معمول خریداری کرده و سپس آن‌را به شرکت اتاق‌سازی موردعلاقهٔ خود می‌سپردند تا بدنهٔ زیبایی ساخته و روی شاسی نصب کند. این مدل J هم به همین روش شکل گرفته و همان‌طور که گفته شد اتاق آن توسط شرکت Rollston ساخته شده است که یکی از برترین اتاق‌سازان آن دوران به شمار می‌رفت.

این دوسنبرگ نقره‌ای زیبا در دههٔ 30 میلادی توسط نوهٔ بزرگ نیکوکار ثروتمند آمریکایی آقای «کرنلیوس وندربیلت» در نیویورک خریداری شد. تمامی اسناد و مدارک این خودرو نیز موجود است و در تاریخچهٔ آن، تمامی مالکین از ابتدا تاکنون ذکر شده‌اند. مثلاً در این تاریخچه ذکر شده که خودرو در سال 1955 با قیمت تنها 650 دلار فروخته شده است. این مدل J در طول دهه‌ها بارها دست‌به‌دست شده تا اینکه در دههٔ 90 میلادی به کلکسیون Imperial Palace اضافه شد؛ اما متأسفانه این مجموعه در سال 1998 از هم پاشید و مدل J به کلکسیون John O’Quinn منتقل شد و تا سال 2007 در آنجا باقی ماند. در سال 2010 نیز این ماشین به کلکسیون آکادمی دانشگاه هنر در کالیفرنیا انتقال پیدا کرد که تا به امروز در آنجا بوده است. حال قرار است این دوسنبرگ مدل J طی رویداد Phoenix در تاریخ 14 تا 16 مارس به حراج گذاشته شود. قیمت این شاهکار آمریکایی فعلاً اعلام نشده است اما مطمئناً رقم بسیار بالایی خواهد بود.

 

 

منبع: پدال