همه چیز از عطش دو ژرمن برای قدرت و سرعت بیشتر شروع شد.
طی یک اتفاق جالب دو نفر از افراد ارشد شاغل در کمپانی باواریایی(ب.ام.و) هلمت وارنر بونش ( مدیر برنامه ریزی محصولات) و الکس فون فالکنهاوزن (طراح موتورهای احتراق داخلی) موتور خودهاروی شخصی خود را که یک ب.ام.و 1600 بود، به صورت همزمان و بدون اینکه از کار یکدیگر اطلاع داشته باشند، با یک موتور 2 لیتری یکی از محصولات ب.ام.و تعویض کردند. موتور استاندارد ب.ام.و 1600 یک موتور 1.6 لیتری بود که توانایی تولید 84 اسب بخار داشت. اما از نظر آن ها میزان قدرت این موتور کافی نبود و آن را با موتور دو لیتری 101 اسب بخار که به صورت استاندارد بر روی ب.ام.و 2000 قرار داشت، تعویض کردند. نتیجه ی کار به مذاق هر دوی آن ها خوش آمد و تصمیم گرفتند پیشنهاد این تعویض موتور را به کمپانی باواریایی نیز بدهند. همزمان با این اتفاق خوشایند، ماکس هافمن ( واردکننده ی ب.ام.و در آمریکا) درخواست یک مدل قدرتمند و تهاجمی از ب.ام.و 1600 را برای فروش در خاک ایالات متحده داده بود. سرانجام ب.ام.و مجاب شد تا پسر خوش استایل و چابک باواریایی را در سال 1968 وارد خط تولید کند.

ب.ام.و 1600و2002
اگر شما جز افرادی هستید که معتقید برای رفتن به محل کار و خانه، داشتن یک خودروی معمولی کافی است، پس شاید بهتر است از خواندن ادامه ی این مقاله صرف نظر کنید زیرا این خودرو به هیچ وجه یک خودروی معمولی نیست !
از هر طرف که به یک ب.ام.و نگاه کنید باز هم ب.ام.و است.
اگر یک آئودی و یا یک کادیلاک از جلوی فردی که هیچ تخصصی درمورد خودرو ندارد عبور کند، احتمالا تنها چیزی که به ذهن او می رسد یک تحسین زودگذر است. اما راجع به یک ب.ام.و داستان متفاوت است. کافی است شما فقط یک بار یک ب.ام.و دیده باشید تا روح یکسانی که در تمام خودرو های این برند دمیده شده است را به وضوح لمس کرده باشید.
نمای جلو و عقب
اولین چیزی که دراین خودرو نظر شما را به خودش جلب می کند دو ورودی هوای بزرگی است که از نقطه ی تلاقی چراغ های تماما گرد آن شروع می شوند و با امضای ب.ام.و در مرکز به پایان می رسند. ورودی هوای دوقلویی که یادآور پوزه ی پلنگ است. ظاهر تهاجمی، در ها و کاپوت کشیده آن همه و همه نوید یک کوپه ی اسپرت را به شما می دهند. قسمت عقب خودرو نیز از همین خصوصیات پیروی کرده و طراحی مشابهی دارد. باقی هرچه که هست سادگی و هماهنگی در خطوط است. برای پی بردن به این موضوع کافی است به نوارهای فولادی کروم کاری شده که سرتاسر بدنه خودرو کشیده شده اند توجه کنید.
قلب یک دونده ی سرعت
بیایید تا نگاهی به زیر کاپوت کشیده ی این خودرو بیاندازیم. در مدل پایه به نام 2002 با یک موتور 4 سیلندر خطی با 1990 سی سی حجم و توانایی تولید 101 اسب بخار قدرت رو به رو هستیم. در مدل ti2002 همان موتور اما با یک کاربراتور اضافی (مثل پیکان جوانان خودمان) که نهایتا 119 اسب بخار قدرت تولید می کند ظاهر شده است. مدل tii2002 ازهمان موتور استفاده می کند اما این بار به جای کاربراتور از انژکتور استفاده شده است که منجر به تولید 130 اسب بخار می شود. این مدل در سال 1971 جایگزین مدل ti شد. اما همه چیز به 130 اسب بخار قدرت ختم نمی شود. در نمایشگاه ماشین فرانکفورت که در سال 1973 برگزار شد، باواریایی ها تصمیم گرفتند تا قویترین و چابکترین نسخه ی 2002 را معرفی کنند؛ turbo 2002 . مدلی که بلافاصله پس از ورود به خیابان ها قاتل خودروهایی مانند موستانگ 6 سیلندر، GTO ، پلیموث و بسیاری از پیرمردهایی که در آن زمان بر جاده ها حکمرانی می کردند شد. turbo2002 اولین خودرویی بود که از توربوشارژر استفاده می کرد و به مرحله تولید انبوه رسید. این موتور توانایی تولید 170 اسب بخار قدرت و همچنین 240 نیوتون متر گشتاور را دارد. 1080 کیلوگرم وزن و 170 اسب بخار در سال 1973 !
اگر تا به اینجا این اعداد شما را شگفت زده نکرده اند باید بدانید که پراید در قدرتمندترین نسخه ی خود یعنی hp+ توانایی تولید 64 اسب بخار را دارد. این در حالیست که در آستانه ی سال جدید میلادی، پراید پرفروشترین خودروی داخلی در حال تولید است. سمند، 405، پرشیا، 206و تندر90 نیز همگی قدرتی بین 97 تا 110 اسب بخار دارند. خودرو های ژاپنی و کره ای که در داخل کشور استفاده می شوند و از موتوری با حجم کمتر از 2.5 لیتر استفاده می کنند نیز قدرتی کمتر از 189 اسب بخار دارند.
اسب مسابقه ای
همانطور که احتمالا خیلی از شما ها این تجربه را داشته اید، مهمترین فاکتور خرید یک خودرو در هر وحله اول سواری آن خودرو است و به قول معروف "به عمل کار برآید به سخندانی نیست". در غیر این صورت بسیاری از خودروهای چینی بر روی کاغذ خودروهای مناسبی به نظر می آیند.
به محض این که سوار یکی از این پسرهای خوشتیپ باواریایی می شوید، متوجه خودنمایی پنجره های بزرگ و صندلی های فوق العاده راحت آن خواهید شد. هیچ خبری از فضای کم، پنجره های کوچک و ستون های جانبی بزرگ خودروهای امروزی نیست. وقتی سوییچ را که در جای خود می چرخانید، بی درنگ صدای صاف و رسای 1990 سی سی شروع به نوازش گوش های شما می کند. بدون حضور هیچ لرزش و یا صدای عجیبی از اتاق یا پیشرانه آن. فقط کافیست جعبه دنده را درگیر کنید، کلاچ را رها کنید و همزمان پدال گاز را تا انتها فشار دهید.170 اسب بخار مسابقه ای، با تمام وجود شروع به تاختن می کنند. این جاست که احتمالا با خود فکر خواهید کرد که تمام عمر از چه لذتی محروم بوده اید. اگر نیم نگاهی به سرعت سنج خود بیاندازید به عمق واقعه پی می برید. بله! سرعت شما دقیقا همان چیزی است که خواهید دید؛ 100 کیلومتر در ساعت در تنها 6.6 ثانیه!
برای این که بیشتر به ارزش این اعداد پی ببرید بهتر است بدانید که هیوندای جنسیس 2016 با 3.8 لیتر حجم موتور و 348 اسب بخار نیرو، دقیقا همین میزان زمان صرف می کند تا شما را به 100 کیلومتر در ساعت برساند.
اگر شما در سال 1968 زندگی می کردید، قطعا 2002 یکی از بهترین گزینه های شما برای لذت بردن از زندگی حساب می شد. اما آیا این موضوع در مورد زمان حال نیز صدق می کند؟ آیا کماکان این پسر انقلابی از گزینه های شما برای خرید محسوب می شود؟
در پایان توجه شما را به جدول مشخصات مدل های مختلف 2002 جلب می کنم.
مدل | turbo2002 | tii2002 | ti2002 | 2002 |
---|---|---|---|---|
تعداد سیلندر | 4خطی | 4خطی | 4خطی | 4خطی |
قدرت موتور(hp) | 170 | 130 | 119 | 101 |
شتاب 100-0 | 6.6 | 8.3 | 8.9 | 10.4 |
نهایت سرعت(km/h) | 211 | 190 | 185 | 172 |
وزن(kg) | 1080 | 990 | 940 | 990 |
سال های تولید | 1973-1975 | 1971-1973 | 1968-1971 | 1973-1975 |
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.