رنو کپچر، یکی از بهترین خودروهای SUV نسبت به قیمت پرداختی
رنوکپچر (Renault Captur) یک خودروی شاسی بلند سایز کوچک است که برای رقابت با خودروهایی همچون فورد اکواسپرت (Ford EcoSport)، واکسهال موکا (Vauxhall Mokka) و نیسان جوک (Nissan Juke) راهی بازارهای جهانی شده است. مدل های رنو کپچر از قیمتی در حدود 15.000 (معادل 55 میلیون تومان) دلار در دسترس طرفداران این کلاس از خودروهای شاسی بلند قرار می گیرد. که مدل موجود در بازار ایران با موتور 1.2 لیتری ارائه میشود و قیمتی حدود 117 میلیون تومان دارد.
با توجه به اینکه رنو کپچر در زیر پوسته ظاهری خود بسیار شبیه مدل کلیو (Renault Clio) است، قد کشیده آن نوید فضای بیشتر نسبت به کلیو را به بینندگان می دهد. این افزایش فضا موجب وجود فضایی بیشتر برای سرنشینان صندلی های جلویی شده است. صندلی های بخش عقبی خودرو نیز با قابلیت حرکت به سمت عقب، فضای بیشتری را برای قرار گرفتن پاهای سرنشینان در اختیار آنها قرار می دهند. همچنین رنو کپچر فضایی 450 لیتری را برای بار سرنشینان قرار داده که بسیار بیشتر از مدل کلیو است. کیفیت پلاستیک بکار رفته در ساخت قطعات داخلی خودرو با اینکه عالی نیست، اما با توجه به قیمت پایین این خودرو منطقی و قابل قبول بنظر می آید.
بغیر از ارتفاع بالای صندلی راننده که به دید بهتر وی کمک نموده و نمایی کامل و عالی را از جاده پیش رو در اختیار وی قرار می دهد، رانندگی کپچر بسیار شبیه رانندگی با مدل کلیو است. فرمان این خودرو در سرعت های پایین بسیار سبک و نرم بوده و قابلیت اجرای مانورهای مختلف را به آن می دهد. این فرمان در پیچ ها اندکی عصبی بوده و تنش آن بیشتر از مدل کلیو است. این خودرو با پیشرانه های مختلفی به بازار عرضه می گردد. پیشرانه های 900 سی سی و 1200 سی سی دو نمونه از موتورهای بنزینی این خودرو هستند که به طور استاندارد با یک جعبه دنده اتوماتیک به بازار عرضه می گردند. یک مدل پیشرانه 1.5 لیتری دیزلی نیز برای این خودرو قابل انتخاب بوده که با توجه به مصرف سوخت 3.1 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی آن معاف از مالیات است.
از تجهیزات داخلی رنو کپچر می توان به سیستم تهویه مطبوع، سیستم کنترل سرعت (Cruise Control) و قابلیت اتصال تلفن هوشمند همراه توسط تکنولوژی بلوتوث (Bluetooth) اشاره کرد. این خودرو به تکنولوژی ورود بدون کلید (Keyless) بصورت استاندارد بوده که وجود آن در خودرویی در این بازه قیمتی جالب توجه است. رنو کپچر در بازه های قیمتی و با توانایی های مختلفی به بازارها عرضه می گردد. ارزان ترین مدل این خودرو مدل مجهز به پیشرانه 900 سی سی (Expression Plus) است که قیمتی معادل 15.000 دلار (55 میلیون تومان) دارد. کم هزینه ترین مدل آن هم مدل 1.5 لیتر دیزل (Dynamique S diesel (بوده و سریع ترین مدل آن مدل 1.2 لیتری (Dynamique S) بنزینی است که توانایی تولید 120 اسب بخار نیرو را دارد. محبوب ترین مدل رنو کپچر نیز مدل MediaNav 1.5 لیتری دیزل بوده که توانایی تولید 110 اسب بخار نیرو را دارد.
طراحی داخلی
بر اساس اظهارنظرها ، طراحی داخلی رنو کپچر نسبتا زیبا، مدرن و مرتب است. البته این زیبایی با استفاده از پلاستیک سخت با کیفیت پایین اندکی خدشه دار شده است. مدل های بالاتر رنو کپچر مجهز به روکش های زیپ دار قابل جدا کردن است.
فضای داخلی سرنشینان
یکی از مهمترین قابلیت ها برای خودروهایی نظیر رنو کپچر فضای داخلی درنظر گرفته شده برای سرنشینان است. رنو کپچر با توجه به اینکه در حدود 60 میلیمتر از رنو کلیو بلند تر بوده، فضایی بیشتری را در اختیار سرنشینان بزرگسال در صندلی های عقبی قرار می دهد. همچنین فضای موجود برای سرنشینان جلو در رنو کپچر نیز کافی و قابل قبول است. البته صندلی های عقبی نیز که به قابلیت عقب و جلو رفتن مجهز هستند، تاثیر بسزایی در این افزایش فضا و راحتی برای سرنشینان صندلی های عقب دارد.
فضای بار
وجود صندلی های ردیف عقب با قابلیت عقب و جلو رفتن موجب افزایش فضای موجود برای بار به میزان 377 تا 455 لیتر می شود. فضای کلی موجود برای حمل بار در رنو کپچر در صورتیکه صندلی های ردیف عقب بطور کامل خم شوند در حدود 1.235 لیتر بوده که در حدود 89 لیتر بیشتر از رنو کلیو است.
رانندگی
بر اساس فلسفه قدیمی که شرکت رنو از گذشته آن را دنبال می کند، در رنو کپچر به راحتی سرنشینان بیشتر از قابلیت های اسپرتی آن اهمیت داده شده است. ولی در مجموع رانندگی با این خودروی کوچک ساده و آسان است. فرمان سبک و تیز رنو کپچر احساس راحتی مناسبی را در حین رانندگی در مسیرهای شهری به راننده می دهد. ارتفاع بیشتر آن نیز موجب افزایش دید راننده و قرار دادن نمایی بهتر از مسیر پیش رو می گردد. در جاده های خارج از شهر، فرمان رنو کپچر اندکی بیش از حد انتظار سبک بوده و بخصوص در هنگام عبور از پیچ ها اندکی گیج بوده و احساس از کنترل خارج شدن را به راننده و سرنشینان می دهد. فنربندی نرم و ارتفاع بلند این خودرو موجب آن شده که این احساس به سرنشینان منتقل شود. درصورتیکه استفاده از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی موجود در این خودرو مانع از وقوع این اتفاق می گردد.
رنو کپچر در مجموع رانندگی خوب و مطمئنی دارد، اما این آرامش هنگام عبور از دست اندازها با توجه به سایز تایرهای نسبتا کوچک آن اندکی دچار اختلال شده و صدای منتقل شده به درون کابین نیز نسبتا زیاد است. البته در مدل های بالاتر، استفاده از تایرهای بزرگتر به میزان قابل توجهی این مشکل را کاهش می دهد.
موتور
برای رنو کپچر چهار مدل پیشرانه در نظر گرفته شده است. این پیشرانه ها شامل دو مدل بنزینی هستند. این مدل ها شامل یک موتور سه سیلندر 900 سی سی TCe و یک موتور 1200 سی سی چهار سیلندر Tce هستند. مدل سوم یک موتور 1500 سی سی توربو دیزل بوده که توانایی تولید 89 اسب بخار نیرو را دارد. این موتور همان موتوری است که از سال 2015 به بعد بر روی تعدادی از خودروهای رنو و نیسان در این کلاس بدنه قرار داده شده است. برای کسانی که علاقه به قدرت بیشتری دارند، رنو کپچر مجهز به یک موتور 1500 سی سی توربو دیزل با توانایی تولید 110 اسب بخار نیرو نیز خواهد شد.
موتورهای دیزلی رنو کپچر
موتورهای دیزل، با توجه به تولید گشتاور مناسب در دورهای پایین، انتخاب مناسبی برای جابجایی مسافرین و بارهای آنها هستند. گیربکس های نرم و حرکت کم لرزش در هنگام حرکت نیز از دیگر مزایای این نوع موتورها هستند. صدای کمتر تولید شده توسط این موتورها نسبت به موتورهای بنزینی، این پیشرانه ها را برای کسانی که علاقه به زندگی کم صداتر دارند، مناسب کرده است.
موتورهای بنزینی رنو کپچر
متاسفانه موتور 1200 سی سی TCe که توانایی تولید 118 اسب بخار نیرو را داشته و مجهز به یک گیربکس دو کلاچه بوده، به اندازه کافی سریع و چابک از کار در نیامده است. این مدل در عرض 10.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد و مصرف سوخت آن برابر با 53.2 مایل با هر گالن سوخت (معادل 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) است.
موتور 900 سی سی TCe نیز با تولید 89 اسب بخار نیرو، حرفی در برابر مدل های دیگر نداشته و مصرف سوخت آن نیز برابر با 76 مایل با هر گالن سوخت (معادل 3 لیتر در هر 100 کیلومتر) است. این موتور گرچه یک موتور کوچک و دوست داشتنی با مصرف پایین است، اما به هیچ وجه مناسب خودرویی بزرگتر از مدل کلیو نیست.
ایمنی رنو کپچر
رنو کپچر موفق به دریافت 5 ستاره در زمینه ایمنی شده است. این خودرو مجهز به شش کیسه هوا (Airbag)، سیستم کنترل پایداری (Stability Control)، سیستم کنترل کشش در سراشیبی (Hill Hold Control) و ترمزهای اضطراری بصورت استاندارد است. همچنین رنو کپچر از پشت سری های مجهز به سیستم ضد ضربه ناگهانی به گردن (Anti-Whiplash) و اتصال های چند گانه ISOFIX نیز استفاده می کند. همه این موارد موجب شده اند که این خودرو توانست 5 ستاره ایمنی در تست تصادفات توسط موسسه Euro NCAP را دریافت کند.
با پرداخت در حدود 500 دلار (1.85 میلیون تومان) اضافه، این خودرو به سیستم های ترمز خودکار در هنگام برخورد از جلو و سیستم اخطار نقطه کور در عقب خودرو نیز مجهز خواهد شد.
سهولت استفاده
بدلیل استفاده از کمک فنرهای بلند تر، سوار و پیاده شدن از رنو کپچر نسبت به خودروهای عادی ساده تر است. برای ورود و خروج به این خودرو نیازی نیست تا کمر را به مقدار زیادی خم نموده تا بر روی صندلی ها قرار بگیریم. درهای این خودرو نیز پهن و بزرگ بوده و به اندازه کافی برای ورود خروج ساده باز می گردند.
ارزش در برابر هزینه پرداختی
رنو کپچر خودرویی است که با قیمت ارزان خود امکانات مناسبی را به راننده و سرنشینان ارائه کرده و همچنین هزینه نگهداری نسبتا پایینی دارد. سیستم تهویه مطبوع، سیستم کنترل سرعت (Cruise Control) و سیستم کنترل کشش در سراشیبی (Hill Hold Control) بصورت استاندارد بر روی تمامی مدل های رنو کپچر نصب شده اند. اما مهمترین ویژگی رنو کپچر، سیستم خدمات پس از فروش چهار ساله این خودرو بحساب می آید. این سرویس که از بسیاری از خودروهای هم رده رنو کپچر بهتر بوده، احساس امنیت و اعتمادی بیشتری را به صاحبان این مدل از رنو انتقال می دهد.
در کنار مدل های استاندارد این خودرو از جمله Expression، Dynamique و ... این خودروساز مدل های ویژه ای را برای بازار ایالات متحده آمریکا و آمریکای شمالی درنظر گرفته است. این مدل ها آریزونا (Arizona)، منهتن (Manhattan)، میامی (Miami) و نیویورک (New York) نام دارند و هرکدام ترکیب رنگ و تزئینات داخلی مخصوص به خود را دارند. بهترین راه برای مقایسه این مدل ها، مراجعه به وب سایت شرکت رنو و انتخاب و مشاهده هر کدام از این مدل ها خواهد بود.
مدل اختصاصی رنو کپچر با نام IconicNav
شرکت رنو یک مدل خاص نیز برای رنو کپچر در نظر گرفته است. این مدل با رنگ سفید صدفی در بدنه و مشکی متالیک با رگه های آبی در سقف، دستگیره درها و آینه های جانبی، رنگ آمیزی شده است. رینگ های 17 اینچی آلیاژی این مدل نیز به دو رنگ نقره ای همراه با لایه های سیاه رنگ هستند و نماد شرکت رنو به رنگ آبی در مرکز آن قرار داده شده است.
در داخل کابین نیز صندلی ها و ادوات داخلی با روکشی از چرم پوشانده شده و پدال ها و کنترل گرها با استفاده از رنگ آبی به سبک کروم رنگ آمیزی شده اند. این مدل قیمتی پایه ای معادل 19.700 (73 میلیون تومان) دلار دارد.
سخن آخر
رنو کپچر، همانطور که میزان فروش آن نیز در بازار نشان می دهد، یک خودرو کراس اوور کوچک با امکانات مناسب و موفق است. این خودرو قیمتی پایین تر از رقبایی همچون اشکودا یتی (Skoda Yeti)، واکسهال موکا (Vauxhall Mokka) و مینی Countryman داشته و توانسته موفق تر از آنها عمل نماید. با وجود اندکی مشکل در هنگام عبور از مسیرهای پر دست انداز، رنو کپچر یکی از بهترین انتخاب های موجود در این کلاس از خودروها بحساب می آید. موتورهای کم مصرف و قابلیت های مناسب و مشابه مدل رنو کلیو، آن را به خودرویی قابل اطمینان و محبوب در کلاس خود تبدیل کرده است.
لینک ویدئوی بررسی رنو کپچر: renault capture 2016
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.