نمایشگاه‌ خودروی شانگهای اولین و بزرگ ترین نمایشگاه کشور چین است. این نمایشگاه که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود به صورت سنتی میزبان خودروهای چینی کپی بوده‌ است. البته چند سالی که دیگر این نمایشگاه به صورت سنتی برگزار نمی‌شود چرا که صنعت خودروسازی چین به بلوغی نسبی رسیده است و دیگر نمی‌توان تمام خودروهای این کشور را صرفا یک کپی ناشیانه‌ دانست. البته کماکان بسیاری از خودروهای این کشور با الهام از خودروهای اروپایی، آمریکایی، کره‌ای و ژاپنی طراحی می‌شوند. این رویداد دوسالانه در حالی برگزار شد که صنعت خودروی چین با مشکلات اقتصادی و کاهش آمار فروش روبرو است. البته برخی از این مشکلات با قوانین جدید مربوط به کاهش مالیات خودرو جبران می‌شوند اما به هر حال فروش خودرو در چین به عنوان یکی از بزرگ ترین بازارهای خودرویی سراسر جهان روندی کاهشی دارد. 
نمایشگاه امسال هم مثل همیشه پر بود از خودروهای جدید و یا به روز شده‌ی برندهای کوچک و بزرگ چینی. نکته‌ی دیگر این نمایشگاه هم این بود که برخی از خودروسازان به نام دنیا برخی از خودروهای خود را برای اولین بار در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند. با توجه به پتانسیل بسیار بالای چین برای تولید خودروهای الکتریکی طبیعی است که خودورهای الکتریکی زیادی در این نمایشگاه به نمایش درآیند که همین طور هم شد و به همین دلیل می‌توانیم برنده‌ی حقیقی این نمایشگاه را خودروهای الکتریکی بدانیم.

استون مارتین راپید ایی

بدون هیچ شک و شبهه‌ای گل سرسبد تمام خودروهای رونمایی شده در این نمایشگاه خودروی تمام الکتریکی جدید استون مارتین بود، خودوریی که برای رقابت مستقیم با تسلا مدل اس و پورشه تایکان طراحی شده است. این خودرو که توسط تیم مهندسی پیشرفته‌ي ویلیامز طراحی شده است در ظاهر تفاوت چندانی با استون مارتین راپید ندارد و حتی وزن این خودرو هم مشابه با نسخه‌ی معمولی است. 

راپید ایی بر خلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی که برای هر اکسل موتور جداگانه‌ی بر روی همان اکسل در نظر می‌گیرند هر دو موتور الکتریکی خود را بر روی اکسل عقب دارد. این دو موتور هر دو برای به حرکت در‌آوردن محور عقب به کار می‌روند به این معنی که این خودرو بر خلاف رقیبانش حداقل در نسخه‌ی اولیه‌ی تولید محدود چهار چرخ متحرک نیست. این دو موتور الکتریکی که با برق ۸۰۰ ولت کار می‌کنند قادرند در مجموع بیش از ۶۰۰ اسب بخار نیرو و و در حدود ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کنند. این آمار و ارقام جذاب باعث می‌شوند این خودرو حد فاصل سرعت‌های ۵۰ تا ۷۰ مایل بر ساعت را در تنها ۱.۵۵ ثانیه طی کند. شتاب صفر تا ۶۰ مایل این خودرو هم کماکان به صورت دقیق اعلام نشده است ولی هدف سازندگان حدود ۴ ثاینه در نظر گرفته شده است.

یکی از نکات جالب این خودرو این است که به دلیل ساخت دقیق و مهندسی که دارد می‌تواند بارها و بارها شتابگیری‌های خود را تکرار کند و این طور نیست که پس از یکی دو بار شتابگیری نیروی آن تحلیل رود. حداکثر سرعت این وسیله‌ی نقلیه‌ی الکتریکی ۱۵۵ مایل بر ساعت است که طبق ادعای سازندگان قادر است برای ۱۰ دقیقه این سرعت را حفظ کند (از نسخه‌ی اولیه‌ی این خودرو تنها ۱۵۵ دستگاه ساخته خواهد شد.). برای شارژ کردن این خودرو می‌توان از شارژر ۳۵۰ کیلووات ساعتی دی سی استفاده کرد. برد این وسیله‌ی نقلیه بیش از ۲۰۰ مایل خواهد بود.

مرسدس بنز جی ال بی

مرسدس در شانگهای از شاسی بلند جدید خود یعنی جی ال بی رونمایی کرد. همان طور که از نام این اس یو وی بر می‌آید این خودرو جایی میان شاسی بلند کوچک جی ال ای و مدل جی ال سی قرار می‌گیرد. این خودرو به منظور رقابت با ب ام و اکس ۱، آئودی کیو ۳ و البته ولووی اکس سی ۴۰ طراحی شده است. 

از لحاظ ظاهری جی ال بی دارای زبان طراحی جدیدی نسبت سایر شاسی بلندهای مرسدس بنز است. این زبان طراحی باعث شده است که این خودرو مرتفع و مکعب مستطیلی به نظر آید. با این حساب می‌توان گفت که مرسدس رویکردی مشابه با ولوو را در این خودرو پیش گرفته است تا ظاهری متفاوت با سایر رقبا و سایر محصولاتش را به این خودرو بیاورد. 
همان طور که از ظاهر حجیم این خودرو برمی‌آيد اتاق این خودرو بسیار جادار است و حتی توانسته تا ۳ ردیف صندلی را در خود جای دهد.
پیشرانه ی این خودرو در قوی ترین نسخه همان پیشرانه‌‌ی ۲ لیتری ۳۰۰ اسبی مدل آ ام گ ای ۳۵ خواهد بود.

فولکس واگن رومز (Roomzz)

فولکس واگن در این نمایشگاه از یکی دیگر از محصولات الکتریکی خود به نام آی دی رومز رونمایی کرد. این خودرو که اس یو وی در کلاس تسلا مدل اکس محسوب می‌شود قادر است تا با موتورهای الکتریکی خود ۳۰۰ اسب بخار قدرت و بردی برابر با ۳۷۰ مایل داشته باشد. این خودرو که هم سایز مدل توراگ است به سیستم پاره وقت چهار چرخ متحرک هم مجهز است.

کارما ریورو (Revero)، پینین فارینا جی تی و ویژن

کارما خودرو ساز سطح بالای چینی در این نمایشگاه با دست پر حاضر شد. هر دو مدل پینین فارینا و روروی جدید این کمپانی در کنار پکیج باتری و موتور الکتریکی خود از موتور ۱.۵ لیتری ب ام و آی ۸ هم استفاده می‌کنند. کارما قصد دارد روروی جدید را برای رقابت با پول استار ۱ به زودی در اروپا هم عرضه کند. 

جتا

جتا یکی از برند‌های زیر مجموعه‌ی فولکس واگن است که با هدف بازار چین ایجاد شده است. این برند در این نمایشگاه با سه خودروی وی اس ۵، وی اس ۷ و وی ای ۳ حضور یافت. این خودروها شاسی بلندهای کوچکی هستند که از نظر ظاهری شبیه به خودروهای اشکودا، دیگر برند زیر مجموعه‌ی فولکس واگن طراحی شده‌اند. تمامی خودروهای این برند در کلاس ارزان قیمت تولید می‌شوند و از این حیث هم فعالیت این برند بی شباهت با اشکودا نیست.

جیلی و لنک اند کو

جیلی و برند زیر مجموَعه‌ی آن لینک اند کو (Lynk&Co) هم در این نمایشگاه با دو خودروی جدید حاضر شدند. جیلی با اولین ام پی وی ارزان قیمت خود و لینک اند کو هم با خودروی استتار شده‌ی ۰۵ که خودروییست در کلاس ب ام و اکس ۶ در این نمایشگاه حضور یافتند.

ب ام و سری ۳ کشیده (LWB)

محبوب ترین برند آلمانی در چین آئودی است که با مدل‌های مخصوص چین خود بازار این کشور را قبضه کرده است. با این وجود ب ام و هم توسط برلیانس در این کشور تولید می‌شود هم کم طرفدار نیست. ب ام و در این نمایشگاه با مدل کشیده تر سری ۳ (چینی ها به خودروهای کشیده علاقمند هستند) حضور یافت که طولی نزدیک به سری ۵ عادی دارد حضور یافت. البته سری ۳ کشیده تنها خبر جدید ب ام و برای این نمایشگاه نبود چرا که در این رویداد برای اولین بار از سری ام شاسی بلندهای اکس ۳ و اکس ۴ هم پرده برداری شد.

بی وای دی

بی وای دی یک کمپانی چینی است که بیشتر به خودروهای هیبریدی و برقی مشهور است. این خودرو ساز در شانگهای پا را فراتر گذاشت و اقدام به معرفی یک خودروی اسپرت نمود. به گفته‌ی رسانه‌های چینی این خودروی هیبریدی قادر است به کمک موتور دو لیتری و موتورهای برقی خود در مجموع حدود ۴۵۰ اسب بخار نیرو تولید کند.


خودروسازان چینی

خودروسازان چینی هم در این نمایشگاه با دست پر ظاهر شدند. این نمایشگاه پر بود از مدل‌های به روز شده و یا کانسپت این خودروسازان. هرچند که صنعت خودروی چین به صورت جدی رو به افول است اما این خودروسازان سعی کردند تا حداقل این نمایشگاه بازتاب دهنده‌ی وضع نه چندان خوب صنعت خودروی این کشور نباشد.