معمولا اولین چیزی که پس از شنیدن نام تویوتا به ذهن افراد می‌رسد کیفیت ساخت بالاست. البته تویوتا قادر است تا با صرفه جویی بینظیری که در هزینه‌ها انجام می‌دهد کیفیت عالی را با قیمتی بسیار مناسب در اختیار خریداران خود قرار دهد. از نظر مسئولان تویوتا البته کیفیت محصولات برند تویوتا کافی نبوده است چرا که مالکان این برند تصمیم گرفتند تا خودروهای با کیفیت تر و البته لوکس تر خود را تحت برند زیر مجموعه‌ی لکسوس به تولید برسانند. برند لکسوس برند لوکس زیر مجموعه‌ی تویوتا است. خودروهایی که تحت برند لکسوس به تولید می‌رسند به طور معمول لوکس تر هستند و از تجهیزات و امکانات بیشتری بهرمند هستند. در واقع این برند برای رقابت با بزرگان لوکس صنعت خودرو مانند مرسدس بنز، ب ام و، آئودی و یا جگوار طراحی شده است چرا که تویوتا به این نتیجه رسید که برند تویوتا برای رقابت با این خودروسازان لوکس کافی نیست. در سال‌های پس از لکسوس بسیاری از خودروسازان با پیروی از تویوتا یک برند زیر مجموعه‌ی لوکس برای خود بوجود آوردند تا به واسطه‌ی آن بتوانند خودروهایی لوکس تری را به تولید برسانند. آکورا برای هوندا، اینفینیتی برای نیسان، جنسیس برای هیوندای و دی اس برای سیتروئن همان نقشی را بازی می‌کنند که لکسوس برای تویوتا بازی می‌کند. البته هیچ کدام از این برندهای زیر مجموعه به بزرگی لکسوس نیستند. در حال حاضر برند لکسوس ۱۱ خودرو در کلاس‌های مختلف تولید می‌کند که شامل ۴ خودروی سدان، ۵ اس یو وی و ۲ خودروی کوپه می‌شوند.  

آر اکس ۲۰۱۹

در حال حاضر لکسوس ۵ شاسی بلند در کلاس های مختلف تولید می‌کند که همگی از شاسی بلندهای بسیار خوب در کلاس خود محسوب می‌شوند. کوچک ترین این شاسی بلند‌ها که به تازگی هم معرفی شده است یو اکس نام دارد که یک کراس اوور ساب کامپکت است. پس از یو اکس به ان اکس می‌رسیم که یک کراس اوور کامپکت محسوب می‌شود. آر اکس اس یو وی سایز متوسط و جی اکس و ال اکس هم دو شاسی بلند فول سایز لکسوس محسوب می‌شوند. 
آر اکس بر پایه‌ی پلتفرم کی (K) تویوتا شکل گرفته است. این پلتفرم به جز آر اکس پایه‌ی بسیاری از مدل‌های تویوتا و لکسوس بوده است. مهم ترین خودروهای بر پایه‌ی این پلتفرم عبارتند از: تویوتا آوالون، تویوتا کمری، تویوتا هایلندر، تویوتا سیینا و  لکسوس ای اس. این پلتفرم که با نام پلتفرم تویوتا کمری هم شناخته می‌شود در واقع پلتفرم خودروهای دیفرانسیل جلوی تویوتا است که این قابلیت را دارد که در خودروهای دو دیفرانسیل هم مورد استفاده قرار گیرد.

لکسوس از سال ۱۹۹۸ مدل آر اکس را تولید می‌کرده است. در طی این سال‌ها این خودرو چهار بار تغییر نسل داده است و سه بار هم مورد فیس لیفت قرار گرفته است. نسل اول این خودرو یک کراس اوور کامپکت محسوب می‌شده است اما در نسل دوم این خودرو با افزایش سایز به یک کراس اوور سایز متوسط تبدیل شد. نسل سوم این خودرو از سال ۲۰۱۶ بر روی خط تولید قرار داشته است. آر اکس جدید در نسخه‌ی ساده‌ی خود بزرگ ترین آر اکس محسوب می‌شود که نشان از توجه تویوتا به کاربردی تر کردن این وسیله دارد. این خودرو همچنین یک تیپ کشیده‌تر به نام ال (L) دارد که حدود ۱۱ سانتی متر از نسخه ی ساده‌ی آن کشیده تر است. البته این بزرگ بودن مزیت ردیف سوم صندلی‌ها را برای این خودرو به همراه داشته است.

آر اکس در کلاسی تولید می‌شود که تقریبا تمام بزرگان لوکس صنعت خودرو در آن حضور دارند. اصلی ترین رقبای آر اکس در این کلاس پورشه کاین، ب ام و اکس ۵، مرسدس بنز جی ال ای، آئودی کیو ۷، آکورا ام دی اکس، اینفینیتی کیو اکس ۶۰، لند روور رنج روور ولار، لند روور رنج روور اسپرت، لند روور دیسکاوری، ولوو اکس سی ۹۰، کادیلاک اکس تی ۵، و مازراتی لوانته هستند. اگر نگاهی دقیق تر به این لیست بلند بالای رقبا بیندازیم متوجه می‌شویم که تقریبا هر نوع خودرویی در آن‌ها وجود دارد، از آلمانی‌های پر شتاب و پر قدرت گرفته تا انگلیسی‌های سرسخت. حتی اگر کیفیت ساخت هم مد نظر شما باشد خودروهای فوق العاده خوش ساختی نظیر آئودی کیو ۷ در این لیست حضور دارند. می‌توانیم به این نتیجه برسیم که آر اکس برای رقابت در این کلاس به شدت اشباع و جذاب کار سختی پیش رو دارد. اگر نگاهی به قوای محرکه آر اکس بیاندازیم متوجه می‌شویم که این خودرو هیچ حرفی برای گفتن در مقابل خودروهای توروبوی پورشه، سری ام ب‌ام‌و و یا آ ام گ مرسدس بنز ندارد و یا اگر به قابلیت های آفرود آر اکس نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که این خودرو به هیچ وجه توان رقابت با محصولات لند روور را ندارد. سوالی که این جا پیش می‌آید این است که چه چیز باعث موفقیت این خودرو می‌شود؟

برای یافتن جواب این سوال باید به فلسفه‌ی ساخت این خودرو نگاهی بیاندازیم. آر اکس طراحی نشده است تا سریع ترین و یا سرسخت ترین باشد این خودرو با بهترین کیفیت ساخت ممکن طراحی شده است تا بتواند بهترین تجربه سواری را در سالهایی طولانی برای مالک خود به ارمغان بیاورد. در واقع می‌توانیم این طور بگوییم که لکسوس‌ها همگی با محوریت بهترین کیفیت ساخت طراحی می‌شوند و آر اکس هم از این قاعده مستثنی نیست. 

ایرانی ها با شاسی بلندهای لکسوس به هیچ وجه غریبه نیستند چرا که نسل‌های دوم، سوم و چهارم آر اکس، نسل سوم ال اکس و همچنین ان اکس در ایران حضور داشته‌آند. همگی این خودروها مثل هر لکسوس دیگری از کیفیت ساخت و دوام مثال زدنی ژاپنی برخوردار بوده‌اند و همین موضوع هم باعث شده است تا این خودروها همواره از محبوب ترین خودروهای داخل ایران باشند. البته با توجه به قوانین به نسبت جدید واردات مانند محدودیت حداکثر حجم پیشرانه برخی از مدل‌های لکسوس دیگر به ایران وارد نشدند. به طور مثال آر اکس آخرین بار تنها در نسخه‌ی آر اکس ۲۰۰ تی وارد ایران شد که ضعیف ترین نسخه‌ی این خودرو محسوب می‌شود. این مدل به یک موتور ۲ لیتری توربو مجز است که قادر است ۲۳۵ اسب بخار نیرو تولید کند (نام این مدل در سال ۲۰۱۸ به آر اکس ۳۰۰ تغییر کرد.). به این ترتیب جذاب ترین نسخه‌ی آر اکس که بی شک نسخه‌ی ۴۵۰ اچ آن است وارد ایران نشده است. با توجه به محدودیت واردات خودرو که در سال گذشته پیش آمد قیمت مدل ۲۰۱۸ این خودرو هم اکنون در بازار ایران بیش از ۲.۲ میلیارد تومان است.

طراحی

شاید بتوان گفت که طراحی هیچ گاه نقطه قوت محصولات گروه خودروسازی تویوتا نبوده است. البته باید به این موضوع که طراحی خودروهای لکسوس یک سر و گردن از تویوتا‌ها بالاتر اشاره کنیم. طراحی لکسوس در مجموع متناسب تر و جذاب تر از تویوتا صورت می‌گیرد. البته این را هم بگوییم که با وجود این که لکسوس‌ها آن چنان خودوهای زیبایی محسوب نمی‌شوند اما طراحی آن‌ها خاص و منحصر به فرد است.

لکسوس در سال‌های گذشته رویکرد‌های خاصی را در طراحی آر اکس داشته است. البته باید بگوییم که طراحان لکسوس اخیرا از خیر برخی از این رویکردها گذشته اند. به طور مثال طبق سنت سال‌های گذشته چراغ‌های عقب نسل چهارم آر اکس دیگر طراحی شیشیه‌ای و بیرنگ ندارند و حالا این چراغ‌ها شبیه به سایر خودروها هستند. درست که آر اکس جدید برخی از سنت‌های اجداد خود را شکسته است اما می‌توانیم بگوییم که کماکان طراحی این خودرو خاص است و شبیه به هیچ لکسوس دیگری نیست به نوعی که با اولین نگاه به این خودرو متوجه می‌شوید که با یک آر اکس طرف هستید.

طراحی خارجی

در نمای جلوی این خودروها طبق ترند جدید لکسوس‌ها شاهد یک ورودی  هوای بسیار بزرگ هستیم که بخش اعظم این نما را پوشانده است. چراغ‌های جلوی این خودرو هم شبیه به سایر لکسوس‌های جدید طراحی شده است با این تفاوت که این چراغ‌ها مانند برخی از لکسوس‌ها مانند آی اس دو تکه طراحی نشده‌اند و ظاهری یکپارچه دارند که به صلابت آن‌ها افزوده است. یکی از نکات جالت این نما وجود یک هاله‌ی آبی دور لوگوی لکسوس در نسخه‌ی هیبریدی است که ظاهری متمایز به‌ آن بخشیده است.

نمای جانبی این خودرو جشنواره‌ای است از خطوط، زوایا و حجم‌ها. این نما به لطف المان‌های پر شمار خود و همچنین شکل عجیب ستون سی آن (این شیوه طراحی امکان ساختن جداگانه‌ی سقف را به سازنده می‌دهد.) ظاهری عجیب و نسبتا جذاب دارد.
نمای عقب این خودرو به هیچ وجه از نقاط قوت آن محسوب نمی‌شود. طراحی این نما در کل خسته کننده است و این خسته کنندگی به دلیل نبودن چراغ‌های بیرنگ نسل‌های گذشته بیشتر هم شده است.

طراحی داخلی

اتاق آر اکس یکی از جذاب ترین بخش های آن است. این اتاق به لطف کیفیت ساخت کم نظیر خود یکی از بهترین اتاق ها در کلاس خود محسوب می‌شود. از لحاظ راحتی و جاداری هم این خودرو چیزی کم ندارد و شاید تنها ایرادی که بتوان به‌ آن گرفت صندوق بار آن است که کمی به نسبت رقبا کوچک تر است. یکی دیگر از نقاط قوت این اتاق صندلی‌های فوق العاده راحت آن هستند که بدون هیچ مشکلی قادرند در طولانی ترین سفرها هم شما را همراهی کنند. اما شاید بزرگ ترین مشکل این اتاق سیستم سرگرمی و اطلاعاتی آن باشد که نه تنها کار کردن با آن به راحتی رقبای آلمانی نیست بلکه از لحاظ ساختار کلی نیز جز بهترین ها نیست و به وضوح جای پیشرفت بسیاری دارد.

قوای فنی

ساده ترین نسخه‌ی آر اکس که با کد آر اکس ۳۰۰ شناخته می‌شود به یک موتور چهرا سیلندر دو لیتری با قدرت ۲۳۵ اسب بخار مجهز است. با توجه به وزن حدودی ۲ تنی آر اکس این نسخه آن چنان که باید جذاب به نظر نمی‌رسد. 
پس از مدل ۳۰۰ به مدل ۳۵۰ می‌رسیم. این مدل به یک موتور وی شکل ۶ سیلندر مجهز است که ۳.۵ لیتر حجم دارد. این پیشرانه‌ قادر است تا ۲۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

نسخه‌ها‌ی بنزینی آر اکس برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو و یا هر چهار چرخ (بسته به انتخاب خریدار) از یک جعبه دنده‌ی خودکار هشت سرعته در مدل ۳۵۰ و یک جعبه دنده‌ی خودکار ۶ سرعته در مدل ۳۰۰ استفاده می‌کنند. 
شاید جذاب ترین نسخه‌ی آر اکس مدل ۴۵۰ اچ باشد که یک مدل هیبریدی محسوب می‌شود. این مدل طبق معمول تویوتا‌ها یک مدل پلاگین نیست و برای شارژ کردن باتری‌هایش به موتور بنزینی خود که همان نسخه‌ی ۶ سیلندر است متکی است. در این مدل خبری از میل گاردان نیست چرا که وظیفه‌ی به حرکت درآوردن چرخ‌های عقب به عهده‌ی یک موتور الکتریکی است. موتور بنزینی و الکتریکی این خودرو در مجموع می‌توانند به کمک یکدیگر ۳۰۸ اسب بخار نیرو تولید کنند. از دیگر تفاوت‌های مدل هیبریدی با سایر مدل‌ها این است که در این مدل به جای جعبه دنده‌ی هشت سرعته از یک جعبه دنده‌ی سی وی تی استفاده شده است. همان طور هم که حدس می‌زنید این مدل تنها در نسخه‌ی چهار چرخ متحرک قابل سفارش است. 

با توجه به حضور نسخه‌ی هیبریدی آر اکس خبری از نسخه‌ی دیزلی نیست. البته مصرف سوخت ترکیبی این خودروی ۲ تنی در حدود ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر است که می‌تواند جایگزین خوبی برای نسخه‌ی دیزلی شود.
همان طور که اعداد و ارقام نشان می‌دهند آر اکس در هیچ کدام از نسخه‌های خود خودوروی چابکی نیست. این خودرو در سریع‌ترین نسخه‌ی خود به ۷.۷ ثانیه زمان احتیاج دارد تا به سرعت ۶۰ مایل در ساعت دست پیدا کند. البته همان طور که پیش تر گفتیم هدف لکسوس هم طراحی یک اس یو وی چابک نبوده است. این خودرو به لطف ساخت دقیق خود و همچنین سیستم تعلیق و کابین بی صدای خود قادر است تجربه‌ای کم نظیر در سواری را برای سرنشینان خود به ارمغان بیاورد که شاید رقیبان آن از این کار عاجز باشند.

کلام آخر

قیمت آر اکس برای مدل ۳۵۰ از حدود ۴۶ هزار دلار شروع می‌شود و این قیمت برای گران ترین مدل هیبریدی به حدود ۵۱ هزار دلار می‌رسد. شاید در ظاهر این قیمت‌ها چندان پایین به نظر نرسند اما باید در نظر بگیرید که خریدار با پرداخت این مبلغ صاحب خودروی بینهایت با کیفیت می‌شود. شاید آر اکس از لحاظ طراحی و یا قوای فنی به گرد پای رقبای آلمانی خود نرسد اما این خودرو قادر است یک سواری بینهایت نرم و لذت بخش را در اختیار سرنشینان خود قرار دهد.