کیا یکی از خوش ساخت ترین برند های خودروسازی در سراسر دنیا محسوب می‌شوند. محصولات این برند به قدری با کیفیت هستند که کیا بدون هیچ واهمه‌ای گارانتی‌های بلند مدت بینظیر خود را برای تک تک محصولات خود ارائه می‌دهد. یکی از نکات جالب محصولات این خودروساز ارزش بالای محصولات آن است. در واقع قیمت خودروهای کیا چندان متفاوت با رقبای اصلی خود یعنی تویوتا، هوندا، نیسان و یا مزدا نیست اما می‌توان به جرات گفت که کیا با قیمتی مشابه امکانات بیشتر و کیفیت ساخت بهتری را در اختیار خریدار خود قرار می‌دهد. باید بپذیریم که برند کیا به بزرگی و خوش نامی برند تویوتا و هوندا نیست و همین موضوع باعث شده است تا کیا محصولاتی به شدت با کیفیت را با قیمتی رقابتی عرضه کند تا بتواند این محصولات را به فروش برساند. 

کیا به صورت سنتی همیشه صرفا در کلاس‌های بسیار پرفروش خودرو تولید می‌کرد. تنوع محصولات کیا به اندازه‌ی تویوتا و یا هوندا نیست اما می‌توان گفت در همه‌ی کلاس‌های پر فروش کیا حداقل یک خودرو دارد. البته کیا به همین موضوع اکتفا نکرده است چرا که در سال‌های اخیر اقدام به طراحی خودروهایی کرده است که به نوعی برای یک خودرو ساز نوپا(نوپا به نسبت تویوتا و یا مرسدس بنز) کمی جسورانه به نظر می‌رسد. استینگر و تلوراید از این خودروهای جدید به شمار می‌روند که اولی رقیب مستقیم ب ام و سری ۴ محسوب می‌شود و دومی یک شاسی بلند خانوادگی نسبتا بزرگ است که رقیب تویوتا هایلندر و یا هوندای پایلوت محسوب می شود. البته این بی پروایی های کیا نتیجه‌ی بدی نداشته اند چرا که استینگر در این مدتی که در بازار حضور داشته است نشان داده است که یک سدان اسپرت تمام عیار است و تلوراید عظیم الجثه هم بی شک یک خودروی معمولی نخواهد بود.

تلوراید ۲۰۲۰

تلوراید نام یکی از شهرهای کلورادو است. البته بدون دانستن این موضوع هم می‌توان متوجه شد که این خودرو با هدف بازار آمریکا طراحی شده است. برای اولین بار نسخه‌ی کانسپت این خودرو در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۶ رونمایی شد. البته خودروی که این بار در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ به عنوان یک نسخه‌ی تجاری و نه یک نسخه‌ی کانسپت رونمایی شد تفاوت‌هایی را با خودرو کانسپت ۲۰۱۶ داشت. به طور مثال خودروی اصلی کمی کوچک تر است و در نمای جلو دچار یک بازطراحی اساسی شده است. شاید پیش خود بگویی که این اتفاق طبیعی است که خودروی نهایی تفاوت های بنیادینی با خودروی کانسپت داشته باشد اما باید بگوییم که خودروی اصلی به وضوح از خودروی کانسپت جذاب تر است. از لحاظ قوای فنی هم خودروی اصلی کمی با آن چه کیا در مورد کانسپت گفته بود متفاوت است. تلوراید ۲۰۲۰ بر خلاف نسخه‌ی کانسپت خود حداقل در مدل‌های اولیه مجهز به قوای محرکه‌ی هیبریدی نیست. تلوراید بر پایه‌ی پلتفرم سورنتو توسعه داده شده است و از لحاظ اندازه بزرگ ترین شاسی بلند کیا محسوب می‌شود. این خودرو به لطف ۳ ردیف صندلی خود می‌تواند حداکثر ۸ سرنشین را در خود جای دهد که آن را به یکی از کاربردی ترین خودروهای کیا بدل کرده است. البته همان طور که می‌دانید سورنتو هم در برخی از نسخه‌های خود به سه ردیف صندلی مجهز است اما باید بگوییم که ردیف سوم صندلی‌های سورنتو آن چنان که باید قابل استفاده و کاربردی نیستند. 

با قرار گرفتن تلوراید ۲۰۲۰ در سبد محصولات کیا حالا کیا در مجموع ۵ اس یو وی و یا کراس اوور به نام‌های سول، نیرو، اسپرتیج، سورنتو و تلوراید را در سبد محصولات خود دارد. خودروی بزرگ جدید برای رقابت مستقیم با فورد اکسپلورر، فورد فلکس، جی‌ ام سی آکادیا، فولکس واگن اطلس، تویوتا هایلندر، بیوک انکلیو و شورولت تراورس طراحی و ساخته شده است و با توجه به ظاهر دلچسب، لیست بلند بالای امکانات، و البته کیفیت ساخت عالی به نظر می‌رسد که حالا رقابت از همیشه در این کلاس شدید تر شده است.

این اولین بار نیست که کیا یک شاسی بلند به نسبت بزرگ تولید می‌کند و این کمپانی پیش از این نیز یک بار دیگر شانس خود را در سال ۲۰۰۸ با موهاوی امتحان کرده بود. این موضوع نشان می‌دهد که کیا چندان هم با ساخت خودرویی در این کلاس غریبه نیست و قطعا از تجربیات یک دهه‌ پیش خود درس‌های ارزشمندی را گرفته است. موهاوی به عنوان بزرگ ترین شاسی بلند کیا در ایران هم حضور داشته است. این مدل به لطف پیشرانه‌ی وی شکل ۸ سیلندر خود که ۴.۶ لیتر حجم دارد یکی از محبوب ترین خودروهای کیا در ایران محسوب می‌شود. این پیشرانه قادر بود تا حدود۳۶۱ اسب بخار نیرو تولید کند و می‌توانست به موهاوی کمک کند تا ۳.۴ تن را بکشد که در نوع خود بسیار خوب محسوب می‌شود. با گذشت حدود ۱۰ سال از عرضه‌ی این خودرو، کماکان موهاوی با قیمت‌های نجومی (قیمت این خودرو در سایت دیوار بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون است.) معامله می‌شود. گرچه موهاوی از لحاظ پیشرانه خودروی جذابی به نظر می‌آید اما طراحی آن به نسبت دیگر خودروهای کیا چنگی به دل نمی‌زد و از بعضی مشکلات در کابین خود رنج می‌برد.

طراحی

این موضوع که این خودرو با کانسپت خود تفاوت‌های بنیادینی به خصوص در نمای جلو دارد کاملا درست است اما باید بگوییم که این خودرو از نسخه‌ی کانسپت خود بسیار متناسب تر و زیبا تر است. شکل ظاهری بدنه‌ی این خودرو به وضوح تفاوت‌های زیادی با تمام خودروهای دیگر این برند دارد اما این تفاوت به این معنا نیست نمی‌توانیم تشخیص دهیم که تلوراید یک کیا است. در واقع می‌توان گفت که زبان طراحی اصیل کیا در این خودرو به خوبی دگرگون شده است تا بتواند شخصیت عضلانی و قدرتمند این خودروی بزرگ را به تصویر بکشد. 
بر عکس طراحی خارجی این خودرو که بسیار ساختار شکنانه محسوب می‌شود طراحی کابین تلوراید از همان سبک و سیاق خودروهای دیگر کیا پیروی می‌کند. مثل همیشه این اتاق تقریبا بی نقص و البته بسیار خوش ساخت است.

طراحی خارجی

در جلوی این خودرو اولین چیزی که توجه شما را به خودش جلب می‌کند ظاهر و گرافیک متفاوت چراغ‌های اصلی این خودرو است. بر حلاف تقریبا تمامی کیا ها چراغ‌های اصلی این ماشین حالتی عمودی به خود گرفته اند و دیگر مثل گذشته ظاهری افقی و کشیده ندارند. همین عمودی بودن و البته گرافیک جذاب این چراغ‌ها باعث شده است که نمای جلوی این خودرو بسیار پرقدرت به نظر برسد. باقی المان‌های جلوی این خودرو مثل اکثر کیا ها طراحی شده است و فقط این بار متناسب با شخصیت این خودرو حالتی عضلانی و خشن به خود گرفته اند. در بالای ورودی هوای اصلی این قسمت که شکل آن به نوعی به امضای کیا تبدیل شده است شاهد حضور لوگوتایپ کیا هستیم که به شما یاد‌آوری می‌کند که این خودرو یک تلوراید است و صرفا یک سورنتوی جدید نیست. به جز ورودی هوای اصلی چهار ورودی هوای دیگر در این نما قرار دارد. ورودی هوایی که در پایینی ترین قسمت سپر این خودرو قرار دارد جایی است که مه شکن‌های مستطیلی و سنسورهای این خودرو قرار دارند. شاید این طور فکر کنید که با وجود این همه المان در جلوی این خودرو این نما کمی آشفته به نظر آید. اما باید بگوییم که با کمی دقت به این نما متوجه می‌شوید که طراحان کیا به خوبی از پس هماهنگ کردن قسمت‌های مختلف این نما بر‌امده اند.

خطوط و حجم‌های نمای جانبی این خودرو باعث شده‌اند که به عظمت این خودرو افزوده شود. این ماشین بدون آن که دراز به نظر برسد بسیار بزرگ و جذاب است. یکی از نکات جالب این نما این است که کیا ستون‌های بی و سی این خودرو را به رنگ مشکی براق رنگامیزی کرده است که باعث می‌شود تمام پنجره‌های این خودرو یکپارچه به نظر برسند. این مشابه کاری است که لند روور در رنج روور انجام داده است.
جذاب ترین قسمت عقب این خودرو چراغ‌های اصلی آن است که به شکل حرف ال انگلیسی برعکس طراحی شده‌اند. این چراغ‌ها که نمونه‌ی آن در هیچ کیای دیگری یافت نمی‌شود به خوبی از پس نظم بخشیدن به عقب این خودرو برآمده اند و ظاهری خاص و جذاب را برای این قسمت به ارمغان آورده‌اند. درست مانند چراغ‌های جلو این چراغ های ال شکل هم از گرافیک بسیار خوبی بهرمند هستند. با وجود طراحی خلوت و ساده‌ی این قسمت به خاطر شکل خاص چراغ‌ها که گویی همه‌ی عقب این خودرو را در بر گرفته اند نمای عقب این خودرو به هیچ وجه خسته کننده به نظر نمی‌رسد.
در مجموع می‌توان گفت که تلوراید از لحاظ ظاهری اگر جذاب ترین خودروی کلاس خود نباشد بی شک یکی از جذاب ترین ها و هیجان انگیز ترین ها است که با ظاهر خاص خود می‌تواند نظر هر بیننده‌ی ای را به خود جلب کند.

طراحی داخلی

کابین تلوراید بسیار جادار طراحی شده است. این کابین فضای خوبی را برای سرنشینان خود حتی در ردیف سوم فراهم می‌آورد. شاید ردیف سوم صندلی‌های تلوراید برای یک بزرگ سال قد بلند چندان مناسب نباشد اما بی شک این قسمت برای کودکان کاملا مناسب است. صندلی‌های ردیف دوم این خودرو همان طور که حدس می‌زنید بسیار بسیار جادار هستند و هیچ مشکلی از لحاظ جای پا و سر در آن‌ها وجود ندارد. طراحی داخلی این خودرو شبیه به باقی خودروهای کیا است که این بار در این خودرو همه چیز کمی بزرگ تر و بهتر است. از لحاظ کیفیت ساخت طبق معمول کیفیت ساخت ادوات مختلف این خودرو مثال زدنی است و به وضوح از کلاس قیمتی این خودرو بالاتر است. از لحاظ صندوق بار هم هرچند که ردیف سوم این خودرو باعث شده است تا فضای این قسمت کمی کوچک شود اما به لطف این قابلیت که تمام صندلی‌های دو ردیف عقب این خودرو به راحتی می‌خوابند می‌توان بار بسیار حجیمی را با این خودرو حمل کرد.

تلوراید به لیست بلند بالایی از امکانات مجهز است که مهم ترین آن‌ها عبارتند از: شیشه‌های جاذب صدا، سیستم سرگرمی و اطلاعاتی کجهز به صفحه نمایش ۸ اینچی، ۱۰ خروجی اسپیکر (هارمن کاردون)، مانیتور نقاط کور، هشدار دهنده‌ی سطح هوشیاری راننده، هشدار برخورد در عقب و جلو، هشدار خروج از خطوط، ۶ پورت یو اس بی، سیستم تهویه مطبوع ۳ کاناله، حالت سکوت برای اسپیکرهای عقب، حالت فعال شدن میکروفون برای راننده(این قابلیت که درایور تاک نام دارد این امکان را برای راننده فراهم می‌کند که با کمک میکروفون خودرو و اسپیکرها با سرنشینان خودرو صحبت کند.)، پشتیبانی از اپل کار پلی و اندروید اتو، هد آپ دیسپلی، نورپردازی داخلی، گرم کن و سرد کن صندلی‌های دو ردیف جلو، گرم کن فرمان،  و قابلیت تغییر زاویه و تغییر جای صندلی‌های ردیف دوم.

قوای فنی

تلوراید به همان پیشرانه‌ی معروف لامبادا مجهز است. این پیشرانه‌ی وی شکل ۳.۸ لیتری که بر روی بسیاری از محصولا کیا و هیوندای قرار دارد (نسخه‌هایی از هیوندای جنسیس سدان و کوپه که در ایران وجود دارند به همین پیشرانه مجهز هستند) قادر است تا ۲۹۱ اسب بخار نیرو و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. با توجه به وزن حدودا ۲ تنی تلوراید به نظر نمی‌رسد که با خودروی چابکی طرف باشیم. اما به دلیل عملکرد عالی این پیشرانه تلوراید قادر است تا ظرف ۷.۳ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت دست پیدا کند. تلوراید به کمک جعبه دنده‌ی خودکار ۸ سرعته‌ی خود نیروی پیشرانه را به هر چهار چرخ می‌فرستد. حداکثر توانایی این خودرو برای کشیدن یک محموله‌ی ۲.۲ تنی کافی است. 
سواری این خودرو به لطف کابین ایزوله، سیستم تعلیق بی نقص و قوای فنی دقیق آن بسیار بی صدا و قابل اطمینان است و به هیچ وجه به نظر نمی‌رسد که در استفاده‌های معمول راننده و سرنشینان خود را با مشکل خاصی روبرو کند.

کلام آخر

آستانه‌ی قیمت کیا تلوراید حدود ۳۲ هزار دلار است و قیمت گران ترین تیپ آن هم به ۴۲ هزار دلار می‌رسد. از لحاظ قیمتی این خودرو تفاوت چندانی با رقبای اصلی خود در آمریکای شمالی یعنی فورد اکسپلورر، تویوتا هایلندر و هوندا پایلوت ندارد اما همان طور گفتیم این خودرو ویژگی‌هایی نظیر کیفیت ساخت بالا، طراحی بسیار جذاب و ارزش بالا به نسبت قیمت را دارد که می‌تواند ضامن موفقیت آن شود. تلوراید با طراحی خود تلاش می‌کند که هیجان و جذابیت را به این کلاس بی روح و خشک تزریق کند. البته این طور نیست که این جذابیت ظاهری تنها نکته‌ی مثبت این خودرو باشد چرا که از لحاظ فنی هم این خودرو عملکرد کاملا قابل قبولی را دارد.

 

کیا استینگر2018، شکافتن پیله