فراری، مک لارن و پورشه و بسیاری از برندهای بزرگ دیگر نام هایی هستند که با خودروهای فوق العاده پر قدرت و اسپرت عجین شدهاند. محصولات اسپرت خودروسازان اروپایی به طور معمول در تمامی زمینهها از راحتی و کیفیت ساخت گرفته تا عملکرد در پیست مسابقه همواره حرف اول را زدهاند. اما این خودروها یک ایراد اساسی دارند و آن هم این است که آن قدر گران هستند که تقریبا هیچ وقت افراد عادی نمیتوانند یکی از آنها را بخرند. به عنوان مثال قیمت ارزان ترین فراری یعنی فراری پورتوفینو از حدود ۲۱۰ هزار دلار و قیمت ارزان ترین مک لارن یعنی ۵۷۰ اس از حدود ۱۹۰ هزار دلار شروع میشود. این خودروها به حدی گران هستند که حتی اگر یک فرد با درآمد معمولی بتواند روزی از پس خرید یکی از آنها برآید هرگز قادر نخواهد بود از پس هزینههای نگهداری آنها بر بیاید. البته شرایط برای عاشقان خودرو که درآمد معمولی دارند آن قدر هم که به نظر میرسد تیره و تار نیست چرا که آمریکاییها در دههی ۷۰ راهکاری را اندیشیدند. این راهکار معرفی دو خودروی شورولت کامارو و موستانگ بوده است. این دو خودرو تلاش کردند تا هیجان خودروهای اسپرت اروپایی را با قیمتی معقول به خریداران خود هدیه کنند که البته تا حد زیادی هم در این راه موفق بودند. امروزه فرزندان موستانگ و کامارو با قیمتی در حدود یک سوم ارزان ترین خودروهای اسپرت اروپایی تجربهای بسیار دلچسب را برای عاشقان خودرو به ارمغان میاورند.
کامارو ۲۰۱۹
بیش از نیم قرن است کامارو به عنوان یک خودروی اسپرت اقتصادی و یا به قول آمریکاییها عضلانی تولید میشود. در این سالها کامارو تغییرات زیادی را به خود دیده است و البته با مشکلات بسیاری هم دست و پنجه نرم کرده است اما کماکان موفق شده است تا به عنوان یک آمریکایی اصیل هویت خود را تا به امروز حفظ کند. نسل اول کامارو برای اولیت بار در سال ۱۹۶۷ در اختیار خریداران قرار گرفته است. این ماشین هم اکنون در نسل ششم خود قرار دارد. نسل ششم این آمریکایی از سال ۲۰۱۵ تولید میشده است و هم اکنون در چهارمین سال تولید قرار دارد. کاماروی نسل ششم بر پایهی پلتفرم آلفای جنرال موتورز شکل گرفته است. به جز کاماروی جدید خودروهای کادیلاک ای تی اس و کادیلاک سی تی اس هم بر اساس همین پلتفرم ساخته شدهاند. پلتفرم جدید باعث شده است تا کامارو حدود ۹۱ کیلوگرم از نسل پیش سبک تر باشد. کاماروی جدید یک خودروی تمام عیار محسوب میشود که جنرال موتورز برای ساخت و طراحی آن زمان و انرژی بسیار زیادی صرف کرده است. گواه این مدعی این است که با وجود عضویت کامارو در یک خانوادهی بسیار بزرگ حدود ۷۰ درصد قطعاتش تنها برای این خودرو طراحی شده است و از خودروی دیگری به عاریت گرفته نشده است (کاری که بسیاری از خودروسازان انجام میدهند.).
کامارو را میتوان تعادلی دلچسب بین عملکرد اسپرت، امکانات، کیفیت ساخت و قیمت دانست. این خودرو در قوی ترین و گران ترین نسخهی خود هم عملکردی در حد و اندازههای فورد موستانگ شلبی ندارد و شمار اسب بخار آن به دوج چلنجر دیمون نمیرسد اما از هر دوی این خودروها ارزان تر است. این ارزان بودن در حالی است که از لحاظ کیفیت ساخت و امکانات پایه در حد بسیار خوبی قرار دارد.
طراحی
بسیاری از طرفداران خودروهای آمریکایی هیچ وقت نمیتوانند با زبان طراحی جدید برخی از خودروهای جدید آمریکایی به خوبی ارتباط برقرار کنند. این افراد کماکان معتقدند که بهترین طراحیهای این خودروها متعلق به نسلهای اول آن هاست و نسلهای جدید هیچ بویی از هیجان، زیبایی و یا اصلت نبردهاند. شاید این افراد تا حدودی درست بگویند چرا که استفاده از پلتفرم مشترک در ساخت خودروها باعث شده است که طراحی خودروهای امروزی به طور کلی خسته کننده و یکنواخت شود. اما این یک بحث کلی است و نمیتوانیم به این دلیل کلی این ادعا را داشته باشیم که همهی خودروهای امروزی نازیبا هستند.
کاماروی ۲۰۱۹ با وجود این که یک خودروی عضلانی آمریکایی محسوب میشود اما رگههایی از مدرنیته هم در آن بخ چشم میخورد. برای پیدا کردن اثرات مدرنیته کافیست نگاهی به گرافیک و طرح چراغهای این خودرو و یا برخی از خطوط بدنهی آن بیاندازید. همین جزئیات به ظاهر کم اهمیت باعث شدهاند که دیگر نتوانیم به کامارو به چشم یک دایناسور مانند آن چیزی که دوج چلنجر است نگاه کنیم. این خودرو تمام تلاش خود را حداقل از نظر طراحی کرده است تا علاوه بر نسلهای گذشته بتواند به چشم خریداران جوان هم جذاب بیاید.
طراحی خارجی
نمای جلوی کاماروی اس اس جدید از همیشه منظم تر و مدرن تر است. در قسمت بالایی این نما یک ورودی هوای باریک وجود دارد که در دو طرف خود چراغهای اصلی مدرن شدهی کامارو را جای داده است. در قسمت پایینی این ورودی هوا یک ورودی هوای بسیار بزرگ دیگر وجود دارد. وظیفه ی اصلی تامین هوای موتور کامارو در واقع به عهدهی این ورودی هوا است. در دو طرف نمای جلوی این خودرو دو زبانهی همرنگ بدنه وجود دارد. این دو زبانه به همراه شکل و شمایل کلی نمای جلوی خودرو حالتی شبیه به کلاهخود های جنگی قرون وسطا را به این نما داده است. این حالت البته در مدل آر اس وجود ندارد و نمای جلوی این خودرو در کل شکلی ساده تر دارد. در مدل زد ال ۱ هم که پر قدرت ترین مدل کامارو محسوب میشود در نمای جلو شاهد استفاده از فیبر کربن هستیم که به جذابیت این نما افزوده است. بر روی کاپوت کاماروی اس اس و زد ال ۱ یک خروجی هوا هم وجود دارد تا بخشی از هوای داغ شده توسط موتور از این قسمت خارج شود.
نمای جانبی کامارو حجیم و عضلانی است. طراحان کامارو برای القای حس قدرت از ترکیب خطوط و حجمهای نرم و شکسته استفاده کردهاند. بر روی گلگیر این خودرو هم مثل همیشه یک برامدگی بزرگ وجود دارد که به نوعی امضای کامارو هم محسوب میشود.
در نمای پشتی کامارو چیزی که بیش از همه جلب توجه میکند گرافیک چراغهای آن است. درون چراغ مستطیلی این قسمت دو مربع کوچک قرمز وجود دارد که حالتی مدرن به این خودرو بخشیده است. مثل همیشه در این قسمت بسته به تیپ خودرو شاهد حضور اگزوزهای دوتایی و یا چهارتایی و همچنین یک بالهی بسیار جذاب هستیم. همان طور که حدس میزنید نمای این قسمت در نسخهي زد ال ۱ تفاوتهای زیادی را با سایر مدل ها دارد. علاوه بر استفاده از فیبر کربن در این نسخه گرافیک چراغهای آن هم متفاوت است و حالتی اسپرت تر نسبت به سایر نسخهها دارد.
طراحی داخلی
طراحی داخلی کامارو به صورت کلی از کیفیت ساخت قابل قبولی به نسبت خودروهای این کلاس برخوردار است. کیفیت ساخت و همچینین مواد به کار رفته در ساخت این خودرو بویژه در نسخهی زد ال ۱ مثال زدنی است. به طور مثال در این نسخه از پوشش آلکانتارا استفاده شده است که هم حس خوبی را به سرنشینان القا میکند و هم عملکر بسیار بهتری را به نسبت چرم از خود نشان میدهد. این موضوع و برخی از جزئیات دیگری که شورولت در این اتاق به آنها توجه کرده است نشان از دقت بالای ساخت و مهندسی این خودرو دارد. این کابین از لحاظ راحتی و جاداری هم حداقل برای سرنشینان جلو در سطح بالایی قرار دارد. شاید صندلی های این اتاق در حد و اندازههای بنتلی کانتیننتال جی تی نباشد اما برای یک خودروی عضلانی این صندلیها عالی به شمار میآیند. یکی از نکات جالب این خودرو این است که صندوق بار آن به هیچ وجه کوچک نیست و اگر بتوانید از ورودی به نسبت کوچک آن بارهای خود را عبور بدهید میتوان گفت که این صندوق برای یک خرید آخر هفته فضای کافی را در اختیار شما قرار خواهد داد.
این خودرو هم چنین به شماری از تکنولوژیهای روز دنیا نیز مجهز است که باعث میشود برای خریداران معمولی از جذابیت بالایی برخوردار باشد (برای عاشقان واقعی خودروهای این کلاس امکانات رفاهی و یا ایمنی معمولا هیچ اهمیتی ندارد.). مهم ترین امکانات این خودرو عبارتند از: صندلیهای ریکارو، سانروف، سیستم کمکی پارک، هد آپ دیسپلی، سیستم صوتی بوس با ۹ اسپیکر، تهویه مطبوع دو کاناله، نورپردازی داخلی، گرم کن و سرد کن صندلیهای جلو، گرم کن فرمان، کروز کنترل، مانیتور نقاط کور، هشدار برخورد از پشت هنگام دنده عقب و هشدار برخورد از جلو.
قوای فنی
ساده ترین تیپ کامارو به یک موتور توربوی ۲ لیتری ۴ سیلندر مجهز است. این پیشرانه قادر است تا ۲۷۵ اسب بخار نیرو و ۲۹۵ پوند فیت نیرو تولید کند. این مدل برای رسیدن به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت به ۵.۴ ثانیه زمان احتیاج دارد که آن را به کند ترین نسخهی کامارو تبدیل میکند. هرچند که این نسخه چندان هم کند نیست اما به دلیل عدم حضور یک پیشرانهی ۸ سیلندر نمیتوانیم آن را یک کاماروی تمام عیار بدانیم. این نسخه البته بین تمامی نسخههای کامارو به دلیل حجم پایین موتور توربوشارژی که دارد بهینه ترین مصرف سوخت را دارد. پیشرانهی بعدی کامارو یک موتور وی شکل ۶ سیلندر است که توانایی تولید ۳۳۵ اسب بخار نیرو و ۲۸۴ پوند فیت گشتاور را دارد.
بعد از این دو مدل به مدل اس اس میرسیم. این مدل از یک پیشرانهی ۸ سیلندر وی شکل ۶.۲ لیتری بهره میبرد که قادر است ۴۵۵ اسب بخار نیرو و ۴۵۵ پوند فیت گشتاور تولید کند. این پیشرانه قادر است تا کاماروی اس اس را که حدود ۱.۷ تن وزن دارد را در تنها ۴.۲ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت برساند. اگر فکر میکنید شورولت به هیمن اعداد و ارقام قناعت کرده باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. چرا که از قرار معلوم ۴۵۵ اسب بخار نیرو برای مسئولان شورولت کافی نبوده است و به همین دلیلی آنها تصمیم گرفتهاند تا موتور ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری خود را به یک سوپرشارژر هم مجهز کنند. به لطف این سوپرشارژر پیشرانهی کامارو در نسخهی زد ال ۱ قادر است تا ۶۵۰ اسب بخار نیرو تولید کند. این موتور در واقع همان پیشرانهای است که در خودروی اسپرت فوق العادهی کوروت زد ۰۶ استفاده می شود. به لطف قلب تپندهی کوروت، زد ال ۱ قادر است تا ظرف ۳.۴ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت دست پیدا کند و نهایت سرعت ۱۹۸ مایل بر ساعت را تجربه کند. اگر این اعداد و ارقام چندان برای شما جذاب نیست بهتر است بدانید که شتاب ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت زد ال ۱ از سوپر اسپرت پورشه کاررا جی تی بهتر است و همچنین نهایت سرعت این خودرو از لامبورگینی هوراکان بیشتر است. البته تنها تفاوت این نسخه در موتور آن نیست چرا که به لطف استفاده از فیبر کربن در جای جای این خودرو از سایر مدلها سبک تر هم شده است. این عملکرد فوق العاده در حالی در اختیار خریدار کامارو قرار میگیرد که این خودرو تنها ۶۲ هزار دلار (تقریبا یک سوم ساده ترین خودروهای اسپرت اروپایی) قیمت دارد.
دو جعبه دنده برای کامارو قابل انتخاب هستند که اولی یک جعبه دندهی ۶ سرعتهی دستی است و دیگری یک جعبه دندهی خودکار ۱۰ سرعته.
سواری کامارو به لطف صدای گیرا و خشن موتور آن به خصوص در نسخهی های ۸ سیلندر بسیار جذاب و هیجان انگیز است. تمام اجزای این خودرو در حین حرکت به خاطر عملکرد بی نقصشان به شما این اعتماد به نفس را میدهند که با سرعت بیشتری برانید. شاید نتوان سواری این خودرو را در حد اندازههای فورد موستانگ شلبی دانست چرا که سیستم فرمان پذیری و به صورت کلی عملکرد شلبی در سطحی بالاتر از این خودرو قرار میگیرد اما این خودرو ارزش رقم پرداختی خود را دارد و در ازای پرداخت این مبلغ به هیچ وجه شما را نا امید نمیکند.
کلام آخر
کامارو و موستانگ با فاصلهی کمی هر دو در دههی ۷۰ وارد بازار شدند و از آن زمان تا کنون نماد خودروهای هیجان انگیز و اقتصادی بودهاند. در طی این نیم قرن این دو خودرو فراز و نشیب هایی را داشته اند اما همواره از پس وظیفهي اصلی خودشان یعنی بالا بردن هیجان در رانندههایشان برامده اند.
کاماروی نسل ششم میراث دار به حق نسل اول خود است. این خودرو همان ترکیب قدیمی جذاب یعنی موتوری قدرتمند و ظاهری عضلانی است که حالا کمی (فقط کمی) چاشنی مدرنیته به آن اضافه شده است.
آستانهی قیمت کامارو برای ساده ترین تیپ که مجهز به موتور چهار سیلندر است ۲۵ هزار دلار است. این قیمت برای نسخهی ۸ سیلندر سوپرشارژر دار به حدود ۶۲ هزار دلار میرسد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.