سال‌های سال بود که ب‌ام‌و کلاس ۶ خود را به‌عنوان خودرویی اسپرت و لوکس تولید می‌کرد. خودرویی که ازلحاظ ابعاد بدنه جایی بین سری ۷ و سری ۵ قرار می‌گرفت. نسل سوم سری ۶ که با کد اف ۶، اف ۱۲ و اف ۱۳ شناخته می‌شد خودرویی فوق العاده بود، از همان خودروهایی که گویی مهندسان آلمانی در ساخت آن به جادو و سحر متوسل شده بودند! البته این موضوع به این معنی نیست که باقی محصولات این شرکت خودروهای خوبی نیستند. این‌طور می‌توان گفت که اکثر خودروهای امروزی صرفاً در پاسخ به تقاضای بازار ساخته می‌شوند اما گاهی نیز خودروهایی ساخته می‌شوند که چیزی فراتر از یک خودرو هستند. این خودروها پیش از آنکه یک خودروی معمولی باشند، یک اثر هنری و یک شاهکار مهندسی هستند که با قلب راننده و سرنشینان خود ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند. به همین علت است که هنوز هم اگر یک ب‌ام‌و سری ۶ در خیابان‌ها ببینید توجهتان را به خودش جلب می‌کند. نسل سوم سری ۶ از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ تولید شد و پس‌ازآن سران ب‌ام‌و تصمیم گرفتند تاکمی در سیستم نام‌گذاری خود تغییر ایجاد کنند. به‌این‌ترتیب از سال ۲۰۱۸ به بعد نسل چهارم سری ۶ که بر پایه‌ی سری ۵ ساخته می‌شود و خودرویی که پیش‌ازاین به‌عنوان سری ۶ تولید می‌شد با نام سری ۸ تولید می‌شوند. سری ۸ در کلاسی تولید می‌شود که خودروهایی نظیر مرسدس بنز اس کوپه و بنتلی کانتیننتال به تولید می‌رسند که از هر نظر خودروهایی فوق العاده‌ هستند. ویژگی‌های اصلی این کلاس یکی لوکس بودن آن است و دیگری قابلیت‌های حرکتی بسیار فوق العاده. درواقع این کلاس از خودرو برای افرادی تولید می‌شود که علاقمند به خودروهای اسپرت و بسیار متمول هستند و البته ترجیح می‌دهند که خودروی‌شان بسیار لوکس و راحت باشد و حوصله‌ی خشکی و خشونت خودروهای اسپرت معمول را ندارند. این کلاس از خودرو درواقع جایی میان خودروهای لوکسی مانند رولزرویس گوست و خودروهای اسپرتی همچون فراری لوسو قرار می‌گیرند که تلاش می‌کنند سواری بی‌نظیر رولزرویس با قلب تپنده‌ی یک خودروی سوپر اسپرت را باهم داشته باشند، خودروهایی که درنهایت توسط افراد مشهور خریداری می‌شوند!
ب‌ام‌و با عرضه سری ۸ تعداد کلاس محصولات خود را به ۱۸ رساند که کمابیش می‌تواند نشان‌دهنده‌ی موفقیت تجاری این خودروساز باشد.

سری ۸، یک کلاس خودرو که جایی بین دو کلاس دیگر قرار می‌گیرد

ب‌ام‌و در ساخت سری ۸ سعی نکرده است تا خودرویی بسازد که رقیب مستقیم مرسدس و یا بنتلی شود و در عوض تلاش کرده است تا مثل همیشه یک کلاس جدید به وجود بیاورد، مانند کاری که با خودروهایی همچون سری ۴ و یا اکس ۵، اکس ۶ و بسیاری از خودروهای دیگرش انجام داد. این حرکت استراتژیک شرکت ب‌ام‌و در اکثر مواقع منجر به موفقیت آن¬ها شده است. به‌این‌ترتیب که ابتدا خودرویی تولید می‌کنند که در هیچ کلاس معمولی قرار نمی‌گیرد که البته یک خودروی فوق‌العاده است. این خودروی خوب جدید درنتیجه درآمد سرشاری را از فروش خود نصیب ب‌ام‌و می‌کند و باقی خودروسازان را ترغیب می‌کند که آن‌ها هم خودرویی را در این کلاس جدید طراحی و روانه‌ی بازار کنند. برای مثال می‌توان به اکس ۶ اشاره کرد که در پی آن مرسدس بنز و سپس ولوو هم خودروهایی را در این کلاس به بازار عرضه کردند.

سری ۸ به‌هیچ‌وجه یک خودروی لوکس و راحت در حد و اندازه‌های همتایان خود از مرسدس بنز و بنتلی نیست. اما در عوض از هر دوی این خودروها اسپرتتر است. البته باید منتظر ماند و دید که آیا قوی‌ترین نسخه‌ی سری ۸ یعنی ام ۸ به سریع‌ترین خودروی این کلاس تبدیل می‌شود یا خیر. اما به هر حال سری ۸ در ذات خود خودرویی است که خشن‌تر از سایر خودروهای هم‌کلاس خود است. نفوذ بیشتر صدای موتور به کابین، سیستم تعلیق خشک‌تر و البته شتاب قبال قبول حتی در تیپ‌های پایه‌ی سری ۸ گواه این مدعی هستند.


 
طراحی، نقطه قوت تمام ب‌ام‌و ها

شاید ب‌ام‌و هایی که در حال حاضر تولید می‌شوند به جذابی سال‌های گذشته نباشند، اما هنوز هم می‌توانیم آن‌ها را خودروهایی بسیار زیبا بدانیم. سری ۸ هم از این قاعده مستثنا نیست و از همان روزی که کانسپ آن برای اولین بار رونمایی شد توجه بسیاری را به خود جلب کرد. برخلاف باقی خودروسازان، به‌خصوص خودروسازان ژاپنی که هرگز اقدام به ساخت خودرویی بر اساس خودروهای کانسپت خود نمی‌کنند، ب‌ام‌و بسیاری از کانسپت‌های خود را بلافاصله و با تغییرات نه‌چندان زیاد به تولید می‌رساند. که این یک نقطه‌ی قوت برای این خودروساز محسوب می‌شود. سری ۸ ازلحاظ طراحی بیرونی کمی متفاوت با سایر خودروهای در حال تولید ب‌ام‌و است چراکه به‌طور مثال نمای جلوی آن نه شبیه به سری ۷ و یا اکس ۷ است که چراغ‌های آن¬ها به ورودی هوای لوبیایی شکلشان متصل است و نه شبیه به اکس ۵ و اکس ۳ است که چراغ‌هایشان از ورودی‌های هوا جدا شده است. این موضوع شاید خبر خوشی برای هواداران این برند باشد چرا¬که شاید رویکرد ب‌ام‌و در طراحی سری ۸ نشان دهنده‌ی این موضوع باشد که ب‌ام‌و دیگر قصد ندارد تا تمام خودروهای خود را شبیه به یکدیگر طراحی کند و احتمالاً در سال‌های آتی شاهد این خواهیم بود که بار دیگر محصولات این شرکت قرار است طراحی‌های متفاوت و جذابی داشته باشند. 
سری ۸ خودروی بزرگی است، بسیار بزرگ. طول، عرض و ارتفاع این خودرو در نسخه‌ی کوپه به ترتیب ۴.۸، ۲.۱ و ۱.۳ متر است. البته بزرگ بودن برای این کلاس خودرو امری طبیعی است چراکه اکثر افرادی که این خودروها را خریداری می‌کنند ترجیح می‌دهند که خودروی‌شان جادار و راحت باشد. و البته این ابعاد توجهات زیادی را به خودش جلب می‌کند که احتمالاً به مذاق مالکان این خودروها خوش خواهد آمد.

نمای جلوی این خودرو مانند تمام ب‌ام‌و ها پیرامون یکی از امضاهای ب‌ام‌و یعنی دو ورودی هوای اصلی لوبیایی شکل‌گرفته که در این خودرو همانند سری ۷ و اکس ۷ بسیار بزرگ طراحی شده‌اند. این دو ورودی هوا توسط یک نوار فلزی براق، یا مشکی مات بسته  به انتخاب مشتری، در وسط به یکدیگر می‌رسند که این موضوع باعث می‌شود تا بزرگ‌تر ازآنچه هستند به نظر برسند. نکته‌ی دیگر در مورد این دو ورودی هوا این است ‌که برخلاف بسیاری از ب‌ام‌وها به‌صورت کاملاً منحنی طراحی نشده است و در طرفین آن یک شکستگی وجود دارد که نمای جلویی این خودرو را بیش‌ازپیش خشن کرده است. مثل همیشه چراغ‌های این ب‌ام‌و هم همانند دیگر محصولات پرچمدار این خودروساز از نوع لیزری است که نه‌تنها مسافت خیلی زیادی را روشن می‌کنند بلکه برای رانندگان مقابل هم بسیار خوشایند و بی‌آزار هستند. در قسمت پایین چراغ‌ها سه ورودی هوای بسیار بزرگ قرار دارند که توسط خطوط حجیمی که دورتادورشان قرار دارد به خوبی با سایر قسمت‌های این خودرو هماهنگ شده‌اند. کاپوت این خودرو هم همان‌طور که انتظار دارید بسیار کشیده است و با خطوطی که بر روی خود دارد به شکل‌گیری شخصیت اسپرت و لوکس این خودرو کمک شایانی کرده است. در نمای جانبی اولین چیزی که جلب‌توجه می‌کند در کشیده‌ی این خودرو است که حس و حال خودروهای لوکس را به بیننده القا می‌کند. یک خروجی هوای نسبتاً بزرگ هم بر روی گلگیر جلو قرار دارد که دو خط از قسمت‌های بالایی و پایینی آن شروع می‌شوند و تا چرخ‌های عقب امتداد پیدا می‌کنند. این دو خط تنها خطوطی هستند که در قسمت جانبی سری ۸ وجود دارند و باقی این قسمت ساده و به‌دوراز هرگونه آشفتگی است. شاید شلوغ‌ترین قسمت طراحی این خودرو عقب آن باشد. جایی که دو اگزوز بسیار بزرگ، دو چراغ با جزئیات به نسبت زیاد، فرورفتگی مخصوص پلاک خودرو، دو خروجی هوا و همین‌طور یک دیفیوزر بزرگ قرار دارد. بااینکه این نما در ظاهر شلوغ به نظر می‌رسد اما در کل نمی‌توان ایراد خاصی با آن گرفت و در کل می‌توان گفت که اجزای آن به خوبی با یکدیگر هماهنگ شده‌اند. شاید اما ناامید کننده‌ترین قسمت طراحی سری ۸ اگزوزهای آن باشند که توسط یک قاب فلزی مهارشده‌اند که این قاب به‌خودی‌خود جذاب است اما درواقع اگزوزهای اصلی همان اگزوزهای گرد همیشگی هستند که این قاب‌ها صرفاً جنبه‌ی تزئینی دارند. البته این کار در صنعت خودرو کاملاً رایج است اما به‌هرحال انتظارات از پرچم‌دار ب‌ام‌و بیش از این حرف‌ها است. 
در کل طراحی بیرونی سری ۸ ساده و زیباست و تا حدی یادآور روزهای اوج این خودروساز ازلحاظ طراحی است.

طراحی داخلی سری ۸ بر پایه‌ی زبان جدید ب‌ام‌و است که پیش‌تر نیز در مدل‌های اکس ۷ و سری ۷ جدید شاهد آن بوده‌ایم. نکته‌ای که بیش از همه‌چیز این اتاق را سایر اتاق سایر خودروها متمایز می‌کند استفاده از کریستال در قسمت‌های مختلف آن نظیر دسته‌دنده، پیچ‌های تنظیم حالت رانندگی و یا تنظیم سیستم سرگرمی آن است. ب‌ام‌و به نام این طراحی شیشه‌ای را کرفتد کلاریتی (crafted clarity) گذاشته است. همان‌طور که از همه‌ی ب‌ام‌و های جدید و گران‌قیمت انتظار داریم، ب‌ام‌و از مواد اولیه‌ی بسیار مرغوبی نظیر چرم، فلز و پلاستیک نرم برای ساخت قسمت‌های مختلف این اتاق استفاده کرده است که فضای مطلوبی را برای سرنشینان به وجود آورده است.

کابین سری ۸ بسیار ساده و به‌دوراز هرگونه شلوغی است و کار کردن با اجزای مختلف آن برای راننده و سرنشینان بسیار ساده است. اما ایراد اساسی که شاید بتوان به این کابین گرفت این است که برخلاف خود خودرو که بسیار بزرگ است، فضای داخلی آن چندان جادار نیست. صندلی‌های عقب این خودرو تقریباً غیرقابل استفاده هستند و افراد قدبلند به‌سختی می‌توانند خود را در آن جای دهند. چراکه نه فضای پای کافی در این قسمت وجود دارد و نه ارتفاع سقف آن مناسب است. کابین سری ۸ به‌طور کلی بسیار زیبا است و مانند تمام ب‌ام‌و ها تمامی امکانات خودرو را به‌سادگی هرچه‌تمام‌تر در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد.

قوای فنی و امکانات

قوی‌ترین سری ۸ در حال تولید در دنیا با کد ۸۵۰ شناخته می‌شود. این خودرو همان‌طور که از مدل آن مشخص است به یک موتور وی شکل ۴.۴ لیتری ۸ سیلندر توئین توربو مجهز است. هرچند که پیشرانه‌های خطی ۴ یا ۶ سیلندر ب‌ام‌و پیشرانه‌های فوق‌العاده خوش‌ساخت و قابل اعتمادی هستند، اما قدرت تولیدی آن‌ها برای این خودرو به‌هیچ‌وجه کافی نبوده است و ب‌ام‌و تصمیم گرفته است تا از یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌های خود را بر روی این خودرو استفاده کند. این پیشرانه‌ی حجیم ۵۲۳ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند که این میزان از قدرت می‌تواند این غول ۱۹۰۰ کیلویی را ظرف ۳.۶ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت برساند. نهایت سرعت این خودرو در بهترین حالت طبق عادت همیشگی ب‌ام‌و به‌صورت الکترونیکی به ۱۵۵ مایل بر ساعت محدود شده است. جعبه‌دنده‌ای که ب‌ام‌و برای این خودرو استفاده کرده است یک نسخه‌ی ۸ سرعت خودکار است که وظیفه‌ی خود را در شرایط مختلف به خوبی انجام می‌دهد. همان‌طور که از یک ب‌ام‌و پرچم‌دار انتظار می‌رود، سری ۸ نیز به سیستم چهار چرخ متحرک ب‌ام‌و یعنی اکس درایو مجهز است که البته در اکثر مواقع نیروی بیشتری را به چرخ‌های عقب می‌فرستد تا رانندگی هیجان‌انگیزتری را برای سرنشینان خود به ارمغان بیاورد. سیستم فرماندهی چهار چرخ نیز در این خودرو وجود دارد و عملکرد آن به این صورت است که در سرعت‌های پایین چرخ‌های عقب در جهت مخالف چرخ‌های جلو می‌چرخند تا قدرت مانور دهی این خودرو و همچنین شعاع گردش آن کوتاه‌تر شود و در سرعت‌های بالا این اتفاق به‌صورت عکس میافتد تا پایداری خودرو بیشتر شود. یکی آر نقاط مثبت این خودرو سیستم تعلیق فوق‌العاده‌ی آن است. همان‌طور که از یک ب‌ام‌و رده‌بالا انتظار می‌رود، سواری این خودرو بینهایت بی‌صدا و دقیق است و سیستم تعلیق این خودرو از پس هر شرایطی به خوبی برمی‌آید. 

با توجه به این‌که سری ۸ یکی از پرچم‌داران ب‌ام‌و به شمار می‌رود، این خودرو به لیست بلند بالایی از امکانات رفاهی مجهز شده است که شاید مهم‌ترین آن‌ها سیستم پارک خودکار آن باشد. این سیستم به این صورت عمل می‌کند که با فعال کردن آن درصورتی‌که خودرو در حال حرکت باشد، به‌صورت خودکار اقدام به اسکن کردن فضای اطراف خودرو برای یافتن یک جای پارک مناسب می‌کند. پس‌ازاین که یک جای مناسب پیدا شد، با یک کلیک و بدون هیچ دخالتی از طرف راننده اقدام به پارک کردن خودرو حتی در تنگ‌ترین فضاها می‌کند. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به اپل کار پلی، رادیو ماهواره‌ای، فرمان گرم شونده، سیستم صوتی با ۱۶ خروجی، هدآپ دیسپلی و بسیاری از امکانات دیگر اشاره کرد. 

کلام آخر

اگر که یک هوادار واقعی ب‌ام‌و هستید سری ۸ برای شما یک خودروی رؤیایی محسوب می‌شود. اما اگر به دنبال یک کوپه لوکس و اسپرت کامل و بی‌نقص هستید، شاید باید گزینه‌های دیگر را مدنظر قرار دهید. ازلحاظ قوای فنی ۸۵۰ یک خودروی فوق‌العاده است. مخصوصاً که ب‌ام‌و به‌زودی نسخه‌ام ۸ (M) آن را نیز ارائه می‌کند که قطعاً سریع‌تر و هیجان‌انگیزتر از ۸۵۰ هم خواهد بود. اما به‌صورت کلی ب‌ام‌و سری ۸ یک خودروی تمام‌کمال در کلاس خود نیست.