مشکلات خودروسازان در گفتگو با ریاست سازمان ملی بهره وری بررسی شد.

رؤیا طباطبایی ، رییس سازمان ملی بهره‌‌‌وری در گفتگو با « فرصت امروز» از چالش‌های طرح اصلاح الگوی بهره وری خودروسازان کشور سخن گفت. ایشان با اشاره به برنامه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای پیاده سازی 12 برنامه ملی تشریخ کرد« برنامه ملی شماره یک، برنامه ملی بهره وری است که در ذیل آن چهار طرح ارتقای ملی نیروی کار، سرمایه، انرژی و آب تعریف شده است. هر کدام از این طرح ها شامل چندین پروژه هستند که ابتدا در کارگروه ملی ارتقای بهره وری تصویب شدند و پس از گذر از نظر کمیسیون اقتصادی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده و توسط معاون اول محترم رئیس جمهور ابلاغ شدند.»
ایشان همچنین پروژه اجرای چرخه مدیریت بهبود بهره وری در 10 بنگاه اقتصادی منتخب را یکی از این پروژه های این طرح دانست  و مجری این پروژه را  رئیس سازمان ملی بهره روی ایران معرفی کرد. ایشان در ادامه در تشریح بنگاه‌های منتخب از سایپا، صنایع لاستیک سازی، ذوب آهن اصفهان و مس سرچشمه نام برد. همچنین از تلاش برای دو برابر کردن این بنگاه‌ها تاکید کردند. ایشان در بیان جزییات این طرح، ابتدا آسیب شناسی توسط کارشناسان این سازمان و سپس آغاز فرآیند اجرای طرح با طراحی برنامه های بهبود را بیان کرد و  هدف از اجرای این کار را  افزایش 8 تا 10 درصدی این بنگاه ها را تا پایان پاییز سال 96 دانست.
در ادامه این گفتگو علل اصلی پایین بودن بهره وری در خودروسازان مطرح شد که طباطبایی علت اصلی را در تحریم‌های خودرو سازان و در نتیجه قطع همکاری بین‌اللمللی و عقب ماندگی خوردروسازان داخلی از تکنولوژی‌های روز دنیا دانست. همچنین عدم نظارت صحیح مانند گذشته نیز چالش‌های را بوجود آورده است. از سوی دیگر عدم مجوز قانون کار به شرکت‌های خودروسازی در تعدیل نیروی مازاد در شرایط تحریم مشکل دیگری بوده است که چالش بزرگ بوجود آورده است. ایشان اظهار امیدواری کرد که با افزایش تولید داخلی، نیروی کار بیشتر در این شرکت‌ها مشغول به کار شوند.
رییس سازمان ملی بهره برداری با ذکر این نکته که فاز اول این طرح آغاز شده است و بنابراین از اضافه کردن اسامی چون ایرانخودرو  در این مرحله امکان نخواهد داشت و هدف از این کار معرفی یک الگو در صنعت خودروسازی برای سایر شرکت‌ها عنوان کرد. ایشان در خاتمه این گفتگو از مشاوره با شرکت‌های خارجی سخن گفت و مشاوره با آقای کاوادا از ژاپن به طور تخصصی در موضوع بهره وری بنگاه های خودروسازی را به عنوان نمونه ذکر کردند.