مرحله جدید داخلی سازی خودرو و حقوق مصرف‌کنندگان

در مرحله جدید همکاری با خودروسازان خارجی بیش از پیش بر داخلی سازی خودروهای جدید توجه می‌شود به گونه‌ای که برآورد می‌شود درسال 1404 سهمی معادل 50 درصد از ارزش فروش خودرو مختص قطعه‌سازان داخلی باشد. طبق گزارشات یکی از سیاست‌های کلان وزارت صنعت معدن و تجارت برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در کشور، داخلی‌سازی خودروها توسط تولیدکنندگان ایرانی است. یکی از الزامات اصلی این وزارتخانه برای همکاری با خودروسازان خارجی، داخلی کردن تولید خودرو بوده‌است. در این راستا خودروسازان موظف شده‌اند تولید مشترک خودرو را با حداقل 40 درصد تولید داخلی شروع کنند و به مرور به 70 درصد افزایش دهند.
این تعهد به داخلی‌سازی خودرو اگرچه توسط کارشناسان نکته‌ای مثبت برای اقتصاد کشور است اما باید در نظر داشت که این اتفاق نباید به بالارفتن قیمت تمام شده و کاهش کیفیت تولید خودرو منجر شود. در این راستا حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو اعتقاد دارد: ساختار صنعت قطعه‌ سازی که بهره‌ وری در آن پایین و قیمت تمام‌ شده بالاست باعث خواهد شد داخلی‌سازی خودرو به ضرر مصرف‌ کننده باشد. بنابراین با این ساختار فعلی بهتر است که خودروها در داخل مونتاژ شوند تا اینکه داخلی‌سازی شوند.
شهرام آزادی، عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی میگوید: خودروهای جدید نباید به شیوه‌ی پژو 405 و پراید داخلی‌سازی شوند چراکه به واسطه سرمایه‌گذاری‌هایی که برای این دو خودرو صورت گرفت نزدیک به دو دهه است که این خودروها تولید می‌شوند. این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: تاکید زیاد بر سرمایه‌گذاری داخلی‌سازی خودروهای جدید باعث خواهد شد که نتوانیم در زمان مناسب آن‌ها را بازنشسته کرده و از خط تولید خارج نماییم. این عضو هیئت علمی دانشگاه می‌گوید: هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای تولید شده در ایران تغییر نماید در حالیکه داخلی‌سازی خودرو به خاطر زمان‌بر بودن باعث افزایش عمر خودرو به 15 تا 20 سال می‌شود.
در سند "اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق 1404" بر آورد شده است که در آن سال سهم قطعه سازان داخلی از ارزش نهایی فروش یک خودرو به 50 درصد رسیده باشد. بازبینی دوم این سند در سال 1393 به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو وزارت صنایع رسید و برای تصویب ابلاغ شد. باید منتظر ماند تا مشخص شود این داخلی‌سازی با حفظ کیفیت و در راستای حقوق مصرف‌کننده خواهد بود یا تکرار تجربه‌های ناموفق قبلی.

منبع: ایسنا