اگر از شما بپرسند که لوکسترین خودرو‌ی جهان چیست چه پاسخی می‌دهید؟ به احتمال زیاد پاسخ شما مرسدس بنز اس کلاس، ب‌ام‌و سری ۷ و یا آئودی ای ۸ نخواهد بود و در جواب به یکی از محصولات رولزرویس و یا بنتلی اشاره خواهید کرد. رولزرویس و بنتلی از دیر باز در طراحی و ساخت خودروهای سوپرلوکس فعالیت داشته اند و بدون شک هیچ خودرویی در حال حاضر نمی‌تواند از لحاظ لوکس بودن به گرد پای این دو برسد. دو خودروساز بریتانیایی که هر چندسال یک بار با به روز کردن محصولات فعلی خود، استاندارد جدیدی را در لوکس بودن ارائه می‌کنند. البته نمی‌توان رولزرویس را هم‌تراز بنتلی دانست چرا که رولزرویس فقط خودروی لوکس می‌سازد درحالی که بنتلی علاوه بر ساخت خودرو‌های لوکس، در ساخت خودروهای اسپرت هم فعالیت دارد. برای رولزرویس فقط یک چیز مهم است و آن هم این است که همواره بتواند لوکس ترین خودروی دنیا را تولید کند. رولزرویس در طول تاریخ خود فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است، اما هم اکنون به کمک دانش فنی ب‌ام‌و،  که رولزرویس یکی از زیر مجموعه‌های آن است، دوران پرفروغی را سپری می‌کند و می‌توان گفت که وقتی می شنوید که این ساعت یا مبلمان و یا هر آیتم لوکس دیگری رولزرویس ساعت‌ها و یا مبلمان‌ها است، عبارت کاملا درستی را شنیدهاید. 

 
 فانتوم 

رولزرویس ادعا می‌کند که فانتوم معیار لوکس بودن است و هر خودروی لوکس دیگری می‌تواند برای این که متوجه شود تا چه حد لوکس است می‌تواند خودش را با فانتوم مقایسه کند. این ادعا شاید کمی اغراقآمیز به نظر برسد، اما در کل آنچنان هم بیراه نیست. چرا که به واقع هیچ خودروی دیگری حتی محصولات بنتلی قادر نیستند که از لحاظ امکانات و مسائل فنی حتی به فانتوم نزدیک شوند. فانتوم در سال ۲۰۱۷ مورد بازطراحی قرار گرفت و با یک پلتفرم جدید دوباره وارد نسل هشتم شد تا این بار به رولزرویس رولزرویس‌ها تبدیل شود! و بار دیگر استاندارد جدیدی را در زمینه لوکس بودن به ثبت برساند. این پلتفرم جدید به گفته‌ی رولزرویس ۳۰ درصد از پلتفرم قبلی محکم تر است. ولی مزیت اصلی این پلتفرم منعطف بودن آن است، به نوعی که رولزرویس کالینان، اولین شاسی بلند رولزرویس نیز بر پایه‌ی همین پلتفرم شکل گرفته است. فانتوم به صورت معمول در سه تیپ مختلف تولید می‌شود که شامل کوپه، کروک و سدان می‌شود. 

طراحی و امکانات

طراحی فانتوم و سایر محصولات رولزرویس به نحوی است که به هیچ وجه امکان ندارد شما آن را با خودروی دیگری اشتباه بگیرید. امضای طراحان بریتانیایی در وجب به وجب این خودرو وجود دارد. طراحی این نسل از فانتوم تفاوت‌ چشمگیری با سایر نسل‌ پیشین ندارد و همان سادگی و ابهت همیشگی را دارد. 
در نمای جلویی این خودرو همان ورودی هوای کشیده و براق همیشگی وجود دارد که در قسمت بالای خود نگهدارنده‌ی سمبل معروف رولزرویس است. چراغ‌های این نسل کاملا باز طراحی شدهاند و خیلی ساده تر و شیکتر از گذشته به نظر می‌رسند. نمای جانبی فانتوم مثل همیشه بیش از این که شبیه به خودرو‌های معمول باشد، به یک قایق تفریحی کشیده می‌ماند.

نمای جانبی فانتوم کشیده، ساده است و خطوط نرم و روان در طول آن به چشم می‌خورند . نکته‌ی دیگری که در این نما جلب توجه می‌کند لوگوی رولزرویس در مرکز رینگ‌های آن است که با توجه به قابلیت خاص خود می‌تواند همواره در جهت درست، ثابت بماند و در صورت حرکت چرخ‌ها جهت آن عوض نمی‌شود. در نمای عقب خودرو چیزی که بیش از همه توجه شما را به خود جلب می‌کند لولگوی RR است، که در قلب چراغ‌های راهنمای آن پنهان شدهاند، و هنگام چشمک زدن به رانندگان دیگر این پیغام را می‌دهند که یک رولزرویس می‌خواهد بپیچد و نه یک خودروی عادی! تمام تلاش طراحان رولزرویس در این خودرو این بوده است که فانتوم بیش از پیش اصیل به نظر بیاید و بتواند این موضوع که سرنشین این خودرو یک فرد معمولی نیست را به خوبی به باقی افراد انتقال دهد. بی شک طراحان فانتوم جدید به هدف خود رسیده‌اند چرا که این نسل از فانتوم توانسته است همان اصالت همیشگی را داشته باشد، با وقارتر شود و بیش از هر زمان دیگر به همه بفهماند یک فرد بسیار ثروتمند را در خود جای داده است. در مجموع طراحی این نسل فانتوم سادهتر و لوکس تر از گذشته است و می شود گفت که بهترین فانتومی است که رولزرویس طراحی کرده است.

فانتوم در این نسل بین ۲۵۶۰ تا ۲۶۱۰ کیلوگرم (بسته به نسخه‌های مختلف) است، که بخشی از این وزن به خاطر تلاش طراحان و مهندسان برای عایقکاری صوتی هر چه بهتر اتاق این خودرو بوده است. شیشه‌ی پنجره‌های این خودرو ۶ میلی متر قطر دارند که کمکی شایانی را در راستای کمصداتر کردن خودرو می‌کنند. به جز استفاده از شیشه‌های قطور، رولزرویس در همه جای بدنه‌‌ی فانتوم از مواد عایق صوتی استفاده کرده است و اتصالات قسمت‌های مختلف بدنه‌ی آن هم به گونه‌ای طراحی شده است تا هر چه بهتر بتواند سر و صدای مزاحم بیرون را حذف کند. در مجموع در تمام اجزای این خودرو از ۱۳۰ کیلوگرم مواد عایق صوتی استفاده شده است. 

با ورود به فانتوم جدید و گذراندن کمی زمان و دقتکردن به قسمت‌های مختلف آن متوجه خواهید شد که برای ساخت هیچ کدام از قسمت‌های مختلف این کابین از پلاستیک استفاده نشده است و چرم، چوب و آلومینیوم مواد اصلی سازنده‌‌ي این اتاق لوکس هستند. طبق سنت همیشگی پیشفرض مسئولان رولزرویس این بوده است که این خودرو قرار است توسط یک راننده هدایت شود و مالک در صندلی‌های عقب خواهد نشست. به همین دلیل فضای عقب این خودرو بسیار لوکس تر و با امکاناتتر از صندلی‌های جلوی آن است. البته این موضوع به این معنی نیست که قسمت جلوی این اتاق عاری از امکانات است. بلکه برعکس، هیچ خودرویی از لحاظ امکانات حتی با قسمت جلوی این خودرو هم نمی‌تواند رقابت کند.

شاید جالب‌ترین ویژگی این قسمت صفحه‌ی شیشه‌ای باشد که سراسر داشبورد را پوشانده است، و ساعت، اثر هنری، سیستم اطلاعاتی و سرعت‌سنج و باقی ادوات را در پشت خود قرار داده است. در این خودرو خبری از دورشمار نیست و به جای آن از یک نشاندهنده‌ی میزان قدرت باقی‌مانده‌ی خودرو استفاده شده است. به این صورت که هنگامی که خودرو در حال سکون است میزان قدرت باقیمانده‌ی آن۱۰۰ درصد است و در حین حرکت این درصد کمتر می‌شود. تقریبا تمام اجزای داخلی این خودرو به کمک کلید مخصوصی باز و بسته می‌شوند و هیچ احتیاجی به استفاده از وارد آوردن فشار مکانیکی نیست.

به طور خاص در‌های این خودرو به کمک یک کلید مخصوصی از داخل خودرو میتوانند بسته شوند و نیازی به کش آوردن دست‌ها برای بستن آن‌ها، به خصوص درهای عقب که در خلاف‌ جهت در های معمول خودرو‌ها باز می‌شوند، نیست. یک ویژگی جالب دیگر، درهای عقب این خودرو است، که درون آن‌ها یک چتر قرار دارد که با فشار دادن یک کلید از جای خود در‌می‌‌آیند. رولزرویس همواره به این موضوع که آپشن‌های بسیار جذابی برای سفارش دادن دارد معروف بوده است و این خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. از آپشن‌های قابل سفارش این خودرو می‌توان به نورپردازی سقف با طرح آسمان شب، اثر هنری مخصوص برای محفظه‌ی بالای داشبورد، ساعت آنالوگ مخصوص و پیکیج فانتوم اشاره کرد.

البته هر کدام از آپشن‌های اضافی رولزرویس هزینه‌ی اضافی بسیار سنگینی را برای مالک بوجود می‌آورند. پکیج فانتوم شامل سیستم کمک راننده‌ی ب‌ام‌و سری ۷ می‌شود که به طور مجازی خودروی شما را از بیرون و با دید سوم شخص و ۳۶۰ درجه به شما نشان می‌دهد که به تنهایی ۳۵ هزار دلار قیمت دارد، تقریبا برابر با قیمت یک ب‌ام‌و سری ۳!

رولزرویس به خوبی با مشتریان خود آشنا است و می‌داند که هیچ کدام از آن‌ها خودروی خود را بدون هیچ آپشن اضافه‌ای نخواهند خرید، به همین دلیل است که این خودرو بیشمار آپشن گرانقیمت دارد که در مجموع قیمت آن‌ها به راحتی از مرز ۱۰۰ هزار دلار هم عبور میکند. جدای از بحث آپشن‌ها، داخل این خودرو بینهایت راحت است. صندلی‌های فانتوم به جز امکاناتی معمول دیگر خودرو‌ها مانند گرمکن و سردکن، چندین حالت ماساژور را نیز دارند. رولزرویس در این خودرو از هیچ جزئیاتی چشم پوشی نکرده است و حتی در قسمت کفپایی‌های فرش گونه‌ی آن هم یک خروجی سیستم تهویه تعبیه کرده است تا پاهای سرنشینان خود را در بهترین شرایط ممکن قرار دهد. از دیگر جزئیات صندلی‌های عقب این خودرو می‌توانیم به کنسول میانی آن اشاره کنیم که دو نگهدارنده‌ی لیوان منقش به نشان رولزرویس و یک پنل کنترل هم برای کنترل سیستم سرگرمی صندلی‌های عقب در آن قرار دارد. سیستم سرگرمی صندلی‌های عقب توسط دو صفحه‌ی پوشیده شده با چرم، که در واقع دو میز کوچک هستند و در پشت صندلی‌های جلو پنهان شده‌اند، طراحی شده است.

پس از این که این میز‌ها را از جای خود دربیاورید می‌توانید با یک کلید مخصوص در کنسول میانی سیستم سرگرمی خودرو را که تقریبا کنترل هرچیزی را به شما می‌دهد، فعال کنید. از دیگر امکانات غیر معمول صندلی‌های عقب می‌توان به زیردستی‌های کنار در عقب آن اشاره کرد که از آرنج دست شما به خوبی حمایت می‌کنند و البته مجهز به گرمکن نیز هستند. چهار آینه در قسمت عقب این خودرو وجود دارد که دو تای آن‌ها در سقف قرار دارند که می‌توانند روبروی سرنشیانان عقب قرار بگیرند و دو تای دیگر در کنار تکیهگاه سرها. همان طور که از همهی رولزرویس‌ها انتظار می‌رود یک یخچال هم در قسمت عقب این خودرو وجود دارد که توانایی سرد کردن یک شیشه نوشیدنی را در دو دمای مختلف دارد. هیچ ایرادی نمی‌توان به اتاق فانتوم گرفت و هیچ نکته‌ای راجع ‌به این اتاق وجود ندارد که طراحان و مهندسان درباره‌ی آن کوتاهی کرده باشند. این کابین، یک اتاق خواب شاهانه‌ی بینقص است.

قوای فنی

فانتوم جدید از یم موتور وی شکل تویین توربوی ۱۲ سیلندر ۶.۷۵ لیتری استفاده می‌کند. این موتور حجیم و پر سیلندر می‌تواند ۵۶۳ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که حتی برای سنگین ترین نسخه‌ی فانتوم هم کاملا کافی است (شتاب ۰ تا صد سنگین‌ترین فانتوم تنها ۵.۴ ثانیه است). فانتوم ۲۰۱۷ از یک جعبه دنده‌ی خودکار ۸ سرعته ساخت زد اف استفاده میکند. اما این جعبه دنده به هیچ وجه یم جعبده دنده معمولی نیست، چرا که این جعبه دنده از اطلاعات سیستم ناوبری خودرو استفاده می‌کند تا خودرو را در دنده مناسب قرار دهد. سیستم تعلیق این خودرو به انبوهی از امکانات نظیر دمپر‌های برقی و یا قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز است. اما مهمترین ویژگی این سیستم تعلیق، ارتباط آن با دوربین قرار گرفته در جلوی خودرو است. این دوربین با اسکن کردن سطح جاده اطلاعات مناسبی را در اختیار سیستم تعلیق قرار می‌دهد تا این سیستم بتواند بهترین تنظیمات را با توجه با سطح جاده انجام دهد. فانتوم ۲۰۱۷ اولین رولزرویسی است که به سیستم فرمانپذیری چهارچرخ مجهز شده است تا کمک کند در سرعت‌های پایین کمی این خودروی بزرگ کوچک به نظر برسد. طول، عرض و ارتفاع فانتوم در بزرگ‌ترین نسخه ۵.۹۸ در ۲.۰۱ در ۱.۶۵ متر است که آن را به یک کشتی تفریحی کوچک تبدیل می‌کند. شتاب و سرعت نهایی هیچ وقت در رولزرویس حائز اهمیت نبوده و نیست، هرچند که این خودرو در مواقع لزوم می‌تواند با موتور حجیم خود به پرواز درآید! آن چه که بیش از هرچیز در یک فانتوم مهم است سواری نرم و بیصدا است که رولزرویس فانتوم با استفاده از انبوه امکانات خود به خوبی از پس آن برمی‌آید. این که جاده ناهموار است، خودرو‌های اطراف پر سر و صدا هستند و یا طوفان شده است هیچ اهمیتی ندارد، چرا که فانتوم شما را از این دنیا جدا کرده است.

کلام آخر

قیمت پایه رولزرویس فانتوم در نسخه‌ي جدید ۴۵۰ هزار دلار است که این قیمت بسته به آپشن‌های مورد نیاز شما به راحتی هر چه تمام تر می‌تواند از مرز ۶۰۰ دلار هم عبور کند. بدون شک این قیمت خیلی سنگین است و معدود هستند افرادی که بتوانند از پس چنین هزینه‌ای برآیند. اما این قیمت را نمی‌توان خیلی گران دانست، چرا که در مقابل ارزشی که رولزرویس به شما ارائه می‌دهد آن چنان هم گران به نظر نمی‌رسد و حتی می‌توان گفت که این قیمت منصفانه است. در واقع هیچ خودرویی در جهان جود ندارد که تا این حد لوکس و راحت باشد و بتواند حتی با قیمت بیشتر امکانات مشابه رولزرویس فانتوم را ارائه دهد. فانتوم در یک کلمه، کامل‌ترین خودروی جهان است.