تقریباً هرسال تعداد قابل‌توجهی خودروی سوپر اسپرت طراحی و ساخته می‌شوند. فراری، لامبورگینی، مرسدس بنز، پورشه، استون مارتین و بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ که هرچند سال یک سوپر اسپرت را طراحی و به بازار عرضه می‌کنند که خب همه‌ی این خودروها، شاهکارهای مهندسی هستند که می‌توانند بر روی پیست مسابقه و یا جاده‌ها جادو کنند. بعضاً اتفاق می‌افتد که برخی از خودروها به دلیل رعایت نکردن استانداردهای سخت‌گیرانه اجازه‌ی رانندگی در جاده‌ها را نمی‌گیرند و به خودروهایی تبدیل می‌شوند که تنها بر روی پیست مسابقه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. معمولاً این خودروهای مسابقه‌ای از دسته خودروهایی هستند که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و این موضوع را با چند دقیقه رانندگی با آن‌ها به شما اثبات خواهند کرد. به‌طور مثال در این خودروها هیچ خبری از تأخیر و افت قدرت در پیشرانه نیست و یا این‌که به‌قدری فرآیند ترمز گیری در آن‌ها محکم و خشن اتفاق می‌افتد که احساس می‌کنید ممکن است از پنجره به بیرون پرتاب شوید. باز بودن دست خودروساز ازلحاظ مسائل محیط زیستی و البته آلودگی صوتی آن‌ها را قادر می‌کند تا خودروهایی بسازند که از زمین تا آسمان با آنچه که در خیابان‌ها تردد می‌کند متفاوت باشد. سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است آیا خودروهای غیر مسابقه‌ای یعنی آن‌ها که می‌توانند در شهر هم تردد کنند نمی‌توانند بهتر باشند؟ نمی‌توانند عملکردی مشابه خودروهای مسابقه‌ای داشته باشند؟ و همزمان بشود با آن‌ها در شهر هم رانندگی کرد؟ در جواب باید بگوییم این امکان وجود دارد! این امکان توسط یکی از بهترین خودروهای تاریخ بریتانیا به وجود آمده است که به نام یکی از بزرگ‌ترین رانندگان تاریخ نام‌گذاری شده است، مک‌لارن سنا.

آیرتون سنا

اگر به تاریخچه‌ی مسابقات فرمول وان مراجعه کنید و نگاهی به آمار ارقام بیندازید متوجه می‌شوید که پسر برزیلی این رقابت‌ها یعنی آیرتون سنا پنجمین راننده موفق تاریخ فرمول وان بوده است. اما اگر کمی دقیق‌تر شویم خواهیم دید که او در یک حادثه‌ی دل‌خراش در سال ۱۹۹۴ در سن ۳۴ سالگی جان‌باخته است. سنا ماجراجویی خود را در رقابت‌های فرمول وان در سال ۱۹۸۴ شروع کرد و ظرف ده سال توانست سه بار با تیم مک‌لارن به قهرمانی این رقابت‌ها دست یابد. در طول این سال‌ها او توانست در ۴۱ مسابقه پیروز شود و ۶۵ بار پل پوزیشن را به‌دست آورد. بسیاری سنا را به خاطر عملکرد فوق‌العاده‌اش در مسیرهای خیس می‌شناسند و خیلی‌ها او را به خاطر دورهای فوق‌العاده سریعش. این عملکرد فوق‌العاده و باورنکردنی سنا در طول ده سال فعالیت در فرمول وان باعث می‌شود تا در بسیاری از نظرسنجی او را به‌عنوان بزرگ‌ترین راننده فرمول وان تاریخ انتخاب کنند. 

مک‌لارن سنا، خودرویی که به خوبی از پس نامش بر‌می‌آید

سنا پنج سال در تیم مک‌لارن حضور داشت که تیم مک‌لارن توانست در ۴ سال از این سال‌ها به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها برسد. سنا درمجموع توانست در این پنج سال به ۳۵ پیروزی دست پیدا کند. عملکرد درخشان سنا در این سال‌ها مک‌لارن را بر این داشت که یکی از خودروهای پرچم‌دار خود را به مناسبت بزرگداشت سنا به همین اسم نام‌گذاری کند. خودرویی که با توجه به عملکرد مسابقه‌ای گونه‌ی خود از هر نظر یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شود. مک‌لارن سنا ازلحاظ عملکرد در کنار خودروهایی چون مک‌لارن اف وان و پی وان قرار می‌گیرد اما به‌هیچ‌وجه در کلاس آنان جای ندارد و در کلاس جداگانه‌ای قرار می‌گیرد. مسئولان مک‌لارن معتقدند که مک‌لارن سنا دربردارنده‌ی هویت این کمپانی است. با توجه به عملکرد خارق العاده‌ی این خودرو در تمامی زمینه‌ها به‌هیچ‌وجه این ادعا بیراه نیست. مک‌لارن سنا درواقع خودرویی است که ازلحاظ عملکرد به‌هیچ‌وجه قابل‌باور نیست که خودرویی دارای استانداردهای شهری باشد. از طرف دیگر تقریباً هیچ‌وقت شاهد این موضوع نبوده‌ایم که خودرویی با این عملکرد عالی خودرویی تقریباً راحت و قابل‌استفاده توسط عموم افراد باشد. بدون شک بریتانیایی‌ها توانسته‌اند در این خودرو به یک موفقیت عظیم دست پیدا کنند، چراکه موفق شدند تا تمام آنچه عاشقان حقیقی سرعت می‌خواهند را یک جا جمع کنند.

طراحی

بسیاری از خودروهای جذاب روز دنیا به این صورت طراحی می‌شوند که بیش از هر چیز زیبا، عضلانی و یا خشن جلوه کنند. این موضوع به این معنی است که در موارد بسیاری ممکن است مسائل فنی در طراحی خودرو در اولویت اول قرار نگیرد. اما این موضوع به هیچ در مورد سنا صدق نمی‌کند. مهندسین و طراحان، اینچ به اینچ این خودرو را طوری طراحی کرده‌اند که هم سبک باشد و هم بتواند به‌سان یک کوسه در هوای اطراف خود شناور باشد. از باله‌ی عظیم‌الجثه‌ی این خودرو تا ورودی‌های هوای قسمت جلوی آن همه و همه به نحوی شکل‌گرفته‌اند که هیچ نقصی در آن وجود نداشته باشد. البته نتیجه‌ی کار به‌هیچ‌وجه شبیه به خودروهای تحقیقاتی و آزمایشی بی‌روح و خسته‌کننده نیست بلکه برعکس، ما با خودرویی طرف هستیم که می‌تواند تمام عابران را میخکوب کند. بله، مک‌لارن سنا نه تنها ازلحاظ عملکرد فنی یک شاهکار به‌تمام‌معناست، بلکه ازلحاظ ظاهری هم یک خودروی بینهایت جذاب و هیجان‌انگیز است. 

این خودروی بر پایه‌ی یک شاسی فیبر کربنی ساخته‌شده است که در جای‌جای بدنه خودش را نشان می‌دهد. همین موضوع باعث شده است تا در همان نگاه اول نیز متوجه شوید که با یک خودروی معمولی طرف نیستید. از نمای جلو که شروع کنیم اول از هر چیز با ورودی‌های هوای سه‌گانه و عظیم آن مواجه می‌شویم که سیستم آئرودینامیک فعال خودرو را نیز در خود جای‌داده‌اند. با توجه به این‌که موتور این خودرو در قسمت وسط آن قرار دارد هوای واردشده از قسمت جلوی این خودرو پس‌ازاین که وظیفه‌ی تأمین نیروی رو به پایین (down force) و خنک کاری دیسک‌های ترمز را انجام دادند از منفذهای تعبیه‌شده بر روی کاپوت و گلگیر خارج می‌شوند تا هیچ لطمه‌ای به آئرودینامیک این خودرو نزند. مانند خودروهای جدید مک‌لارن مانند پی وان، ۶۷۵ آل تی و یا ۷۲۰ اس چراغ‌های جلوی این خودرو در محفظه‌ای مثلث شکل قرار دارند تا هرچه بیشتر به شکل‌گیری شخصیت اصیل این خودرو کمک کنند. 
نمای جانبی این خودرو به هیچ خودروی دیگری در جهان شباهت ندارد. چراکه قسمت پایینی درهای این خودرو که رو به بالا باز می‌شوند از شیشه ساخته‌شده است. این موضوع البته کمی عجیب به نظر می‌رسد چون‌که شیشه حتماً از فیبر کربن سنگین‌تر است. اما به‌هرحال مجود این درهای شفاف باعث متمایز شدن این خودرو از تمام خودروهای دیگر می‌شود.  به‌جز این در شیشه‌ای جذاب در نمای جانبی این خودرو دو ورودی‌های بسیار بزرگ به چشم می‌خورند که وظیفه‌ی تأمین اکسیژن موردنیاز پیشرانه و خنک کاری دیسک‌های ترمز عقب را به عهده‌دارند. البته این میزان هوای ورودی به موتور برای این ابر خودرو کافی نبوده و یک ورودی هوای دیگر نیز بر روی سقف این خودرو قرار دارد که هوای هدایت‌شده توسط سازه‌ی آئرودینامیک این خودرو را به داخل موتور هدایت می‌کند.

در نمای عقب این خودرو بیش از هر چیز باله‌ی بسیار بزرگ آن خودنمایی می‌کند که همان‌طور که انتظار دارید از نوع تطبیق‌پذیر است و بسته به نوع حرکت خودرو توسط دو ستون بزرگی که آن را نگه داشتند تغییر زاویه می‌دهد. ستون‌های نگه‌دارنده‌ی این بال-ها برخلاف خودروهای دیگر از قسمت بالا به آن متصل شده‌اند تا ساختار آئرودینامیک آن را بر هم نزنند. این بالها در هنگام حرکت و شتابگیری خودرو وظیفه تأمین نیروی رو به پایین را بر عهده‌دارند و در هنگام ترمز با تغییر زاویه و قرارگیری به شکل عمود بر مسیر حرکت خودرو نقش یک چتر را بازی می‌کند تا خودرو هرچه سریع‌تر بتواند سرعتش را کم کند. تمام این مجموعه‌ی آئرودینامیک فوق‌العاده می‌توانند ۸۰۰ کیلو گیرم نیروی رو به پایین را در سرعت ۱۵۵ مایل در ساعت برای سنای ۱۳۴۵ کیلوگرمی تأمین کنند. برای این‌که به معنای دقیق این عدد پی ببرید باید بدانیم که نیروی رو به پایین برای لامبورگینی هوراکان پرفورمانته در سرعت ۱۸۶ مایل در ساعت تنها ۳۵۰ کیلوگرم است. به‌جز سازه‌ی اصلی این خودرو سیستم تعلیق فعال آن‌هم برای بهبود شرایط دینامیکی این خودرو می‌تواند زاویه خودرو با زمین را تغییر دهد تا عملکرد آن از این هم بیشتر بهبود پیدا کند. مک‌لارن تمام سعی خود را کرده است که وزن این خودرو هرچه بیشتر کاهش پیدا کند و این موضوع در تک‌تک اعضای تشکیل‌دهنده‌ی سنا هویدا است.

با ورود به کابین این خودرو اولین چیزی که توجه شما را به خودش جلب می‌کند صندلی‌های یکپارچه فیبر کربنی آن است و با چندتکه‌ی چرمی پوشش داده‌شده‌اند. تقریباً تمام ادوات کابین سنا از فیبر کربن ساخته‌شده‌اند که علاوه بر کاهش وزنی که برای این خودرو به ارمغان می‌آورند، ظاهر بسیار شکیلی هم به آن بخشیده‌اند. در این خودرو خبری از کلیدها و پیچ‌های تنظیم بی‌شمار مانند آنچه که در آونتدور وجود دارد نیست و تمام تنظیمات آن از طریق چند کلید که در قسمت میانی در کنار دست راننده و چند کلید در سقف خودرو و یک پنل که در قسمت میانی قرارگرفته است صورت می‌گیرد که کاملاً کافی به نظر می‌رسد.

یکی از جذابیت‌هایی که در خودروهای مک‌لارن وجود دارد این است که صفحه‌نمایش پشت فرمان خودرو می‌تواند بسته به شرایط رانندگی تغییر وضعیت دهد و از حالت عمودی به‌صورت افقی قرار گیرد تا تمرکز راننده در شرایط مسابقه به هم نریزد. درمجموع سنا ازلحاظ طراحی فوق‌العاده اصیل و باوقار است و هیچ عیب و نقصی در طراحی آن به چشم نمی‌خورد.

قوای فنی

سنا سریعترین خودرو ازلحاظ سرعت نهایی و یا چابک‌ترین خودروی ساخته‌شده توسط مک‌لارن نیست. سنا ساخته‌شده است برای واقعیت! واقعیتی که هیچ‌وقت قرار نیست در آن در یک مسیر مستقیم با کسی مسابقه دهیم، واقعیتی که در آن مسیر کاملاً مسطح وجود ندارد و واقعیتی که در آن سرعت نهایی خودرو به‌هیچ‌وجه دست‌یافتنی نیست! سنا ساخته‌شده است تا در پیست‌های پرپیچ‌وخم شبیه به آنچه که در مسابقات فرمول وان وجود دارد تمام حریفان جاده‌ای و غیر جاده‌ای خود را به چالش بکشد و یک‌به‌یک آن‌ها را مغلوب کند.
مک‌لارن سنا از یک موتور ۸ سیلندر وی شکل چهار لیتری استفاده می‌کند که توسط دو توربوشارژر تنفس می‌کند. این موتور ۸ سیلندر ۷۸۹ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن گشتاور خود را از طریق یک جعبه‌دنده دو کلاچه هفت سرعت به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. شاید پیش خود بگویید این اعداد و ارقام ناامیدکننده به نظر می‌رسند و حتی خود مک‌لارن خودرویی مانند پی وان را در سبد محصولات خود دارد که ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. باید بگوییم که در دنیای واقعی این اعداد و ارقام نیستند که باعث می‌شوند یک خودرو به یک اثر جاویدان تبدیل شود، بلکه عملکرد مجموعه‌ی تمام قسمت‌های یک خودرو هستند که اهمیت دارند. تمامی قسمت‌های سنا از جعبه‌دنده گرفته تا پیشرانه و سیستم فرمان و سیستم تعلیق و آئرودینامیک آن در هماهنگی کامل هستند. این هماهنگی است که باعث می‌شود سنا یکی از بهترین خودروهای تاریخ خودروسازی شود. سنا مانند فراری ۸۱۲ سوپر فست بیش‌ازحد سریع و یا مانند بوگانی شیرون غیرقابل‌کنترل نیست، سنا خودرویی است که همه‌چیز آن درست و به‌اندازه است. سنا قادر است از پس مسیرهای به‌شدت پرپیچ‌وخم به‌راحتی بربیاید چراکه به‌اندازه سریع است. 

کلام آخر

معمولاً بریتانیایی‌ها عادت دارند که با اغراق در مواردی که به خودشان مربوط است صحبت کنند، از فوتبالیست‌هایشان گرفته تا خودروهایشان. اما این بار در مورد سنا هیچ اغراقی نکرده‌اند. سنا بی‌شک یکی از بهترین خودروهای ساخته‌شده به‌دست بشر است که به خوبی از پس مسئولیت خود یعنی زنده نگه‌داشتن نام آیرتون سنای فقید برمی‌آید. سنا خودروی به‌اندازه سریع، به‌اندازه چابک و بینهایت دوست‌داشتنی است که تجربه‌ی واقعی رانندگی با یک خودروی اصیل را به راننده‌ی خود هدیه می‌دهد. قیمت این خودرو در بریتانیا ۷۵۰ هزار پوند است. اگر این قیمت برای شما خیلی بالا به نظر می‌رسد بد نیست نگاهی به قیمت دیگر ابر خودروها بیندازید تا متوجه شوید قیمت این خودرو آن‌چنان هم تندوتیز نیست.