وانت‌ها و شاسی بلندها به قدری در آمریکا محبوب هستند که بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی این کشور مانند فورد و یا دوج روز به روز بر ساخت این وسایل نقلیه‌ی بزرگ تمرکز بیشتری می‌گذارند. البته از میان این دو وسیله‌ی نقلیه، وانت‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. این محبوبیت به حدی بالا است که در آمریکا در هر دقیقه بیش از یک وانت به فروش می‌رسد. بخش اعظمی از این وانت‌ها را سری اف، رم و سیلورادو تشکیل می‌دهند. در واقع دلیل محبوبیت این وانت‌ها به جز مسائل تاریخی به کاربردی بودن این وسایل بازمی‌گردد. برخی از این وانت‌ها حتی قابلیت‌های بالای آفرود را نیز دارند. به عنوان یک نمونه‌ی بارز، فورد اف ۱۵۰ رپتور یک وانت چهار در قدرتمند و یک خودروی آفرود بی نظیر است. در واقع رپتور یک پکیج کامل است چرا که این خودرو هم چهار در است، هم یک شاسی بلند با قابلیت بالای آفرود است و هم می‌تواند بارهای سنگین را بکشد و یا حمل کند. البته نباید این نکته فراموش کنیم که از لحاظ ظاهری هم این وسیله‌ی نقلیه نمره‌ی قبولی را به راحتی می‌گیرد و حتی می‌توان گفت که بسیار جذاب است. علاوه بر این ها رپتور خودروییست که از نظر قوای فنی هم بی نظیر است چرا که پیشرانه‌ی آن تقریبا همان پیشرانه‌ی فورد جی تی جدید است.

سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که رقیبان اصلی فورد یعنی جنرال موتورز و یا کرایسلر می‌توانند وسیله‌ی نقلیه‌ای بسازند که از فورد اف ۱۵۰ رپتور هم بهتر باشد؟ در جواب باید بگوییم که ساختن چیزی بهتر از رپتور تقریبا برای این دو کمپانی غیر ممکن است چرا که رپتور حاصل سال‌ها تجربه‌ی ساخت پیک آپ فورد است. شاید این دو کمپانی نتوانند چیزی بهتر از رپتور بسازند اما بی شک می‌توانند رقیب خوبی را برای این خودرو تولید کنند! 

گلادیاتور، چاقوی همه کاره

این رقیب خوب جیپ گلادیاتور نام دارد. خودرویی چهار در، جذاب، رودستر، و با قابلیت حمل بار. البته این خودرو به صورت فنی در کلاس خودروهایی همچون تویوتا تاکوما، شورولت کلرادو و یا فورد رنجر قرار می‌گیرد اما با توجه به همه فن حریف بودن آن به نوعی می‌توان آن را تلاشی از سوی جیپ برای رقابت با اف ۱۵۰ رپتور دانست.  

پس از نزدیک به ۳۰ سال جیپ تصمیم گرفت تا دوباره وارد بازار پیکاپ‌ها شود. پیکاپ جدید، گلادیاتور نام دارد که یک وانت سایز متوسط است. البته برای توصیف دقیق این خودرو نمی‌توان صرفا به اشاره به سایز آن بسنده کنیم چرا که این خودرو پیچیده تر و مفصل تر از این حرف ها است. گلادیاتور یک پیک آپ است که بر اساس رنگلر ساخته شده است. در طی سال‌های گذشته بارها و بارها مالکان رنگلر تقاضای مدل پیک آپ آن را داشتند و حتی در برخی از موارد اقدام به تبدیل کردن این خودرو به وانت کردند. رنگلر شاسی بلند جیپ قدیمی و محبوب جیپ است که مخصوص آفرود ساخته می‌شود. این خودرو برای تبدیل شدن به گلادیاتور آن چنان هم مورد تغییرات قرار نگرفته است و صرفا طول آن کمی افزایش یافته است. حتی برای صرفه جویی در هزینه‌ها درهای این خودروی جدید و کشیده تر همان درهای رنگلر ساده هستند. درواقع شباهت‌های این دو خودرو بسیار زیادند اما این موضوع یک نکته‌ی مثبت بای این خودرو محسوب می‌شود چرا که رنگلر یک خودروی آفرود به شدت محبوب است. 

اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم که گلادیاتور چیست باید در وحله‌ی اول به این موضع اشاره کنیم که این خودرو یک وانت است که طبق ادعای جیپ فضای کافی برای حمل ۹۴ درصد موتورسیکلت‌های بازار را دارد. در وحله‌ی دوم این خودرو یک شاسی بلند با قابلیت‌های مثال زدنی آفرود است که دو ردیف صندلی و چهار در دارد. در وحله‌ی آخر هم این امکان برای این خودرو وجود دارد که شیشه‌ی جلو، سقف و حتی درهای آن را از جای خود خارج کنید تا بتوانید از هوای آزاد و نور خورشید لذت ببرید پس این خودرو یک رودستر هم هست.
این اولین بار نیست که جیپ یک پیک آپ می‌سازد چرا که این در طول تاریخ خود چند بار پیک آپ ساخته است. با این حساب می‌توان مطمئن بود که این خودرو یک پیک آپ تمام عیار و یک شاسی بلند قابل اتکاست.

طراحی

طراحی این خودرو درست مانند رنگلر است. این خودرو نسبت به رنگلر تنها کمی طویل تر است و به جز این تقریبا هیچ تمایزی میان این دو خودرو وجود ندارد. یکی دیگر از تفاوت‌های جزئی این خودرو و رنگلر تغییرات در چرخ‌های آن است که برای این خودرو کمی تقویت شده‌اند تا توانایی حمل بار را داشته باشند. ورودی ‌های هوای موتور این خودرو کمی بزرگ تر از لنگلر است تا هوای بیشتری به پیشرانه‌ی آن برسد. 
این خودرو با سقف سخت و سقف نرم قابل سفارش است. باز کردن سقف این خودرو در مدل سخت خیلی بیشتر از مدل نرم طول می‌کشد اما با سفارش دادن سقف سخت مزایای بیشتری همچون سر و صدای کمتر کابین و یا پنجره‌ی عقبی مجهز به گرم کن برای خریدار فراهم می‌گردد. 

یکی از نکات جالب این خودرو این است که با ابزاری که در خود خودرو وجود دارد این امکان برای خریدار وجود دارد که به راحتی و بدون نیاز به تخصص خاصی درها و شیشه‌ی جلویی این خودرو را از جای خود درآورد. حتی طراحان جیپ یک جعبه‌ی مخصوص پیچ‌های درها و شیشه جلو هم در این خودرو تعبیه کرده‌اند. همچنین برای حمل درها بر روی آن‌ها دستگیره‌های به خصوصی وجود دارد تا بتوان آن‌ها به راحتی حمل کرد.
یکی از دیگر از جذابیت‌های این خودرو قطعات سفارشی ساخت موپار (واحد سرویس و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی فیات کرایسلر) است. به طور مثال شما می‌توانید به جای درهای عادی این خودرو درهایی که با لوله ساخته شده‌اند را سفارش دهید و یا برای قسمت بار خودرو یک جعبه ابزار بسیار بزرگ کشویی سفارش دهید.

طراحی خارجی

نمای جلویی این جیپ مثل همیشه تشکیل شده از یک جفت چراغ‌های گرد و یک ورودی‌ هوای هفت تایی است. نوارهای ورودی‌هوا با بزرگ شدنشان در این خودرو ظاهری قدرتمند تر به نمای جلویی گلادیاتور بخشیده‌اند. یکی از نکات جالب این نما گرافیک چراغ‌های جلوی آن در نسخه‌ی غیر ال‌ ای دی است. در این نسخه در مرکز چراغ‌های جلو دو جلو پنجره‌ی کوچک جیپ وجود دارد که ظاهری بسیار جذاب را به چراغ‌ها می‌بخشد. در نسخه‌ی روبیکان که گران ترین نسخه‌ی گلادیاتور است سپر جلوی خودرو از جنس فولاد است و یک محل مخصوص وینچ هم در آن پیش بینی شده است. همچنین در این نسخه بر روی کاپوت چند منفذ بزرگ برای هوا وجود دارد.

در نمای جانبی مثل همیشه با یک سازه‌ی مکعب مستطیلی طرف هستیم که در عمل تفاوت چندانی با جیپ‌های جنگ جهانی اول ندارد. البته این موضوع را نمی‌توان یک ایراد برای این خودرو به حساب آورد چرا که اساسا کاربرد و هدف سازندگان این خودرو نیازی با ظاهری خاص ندارد. یکی از تفاوت‌های این قسمت با رنگلر ارتفاع بیشتر گل گیرهای این خودرو بویژه در نسخه‌ی روبیکان است.

در نمای عقب این خودرو چیزی که کمی عجیب به نظر می‌رسد محل قرارگیری چراغ‌های ترمز سوم آن است که بالای در قسمت بار قرار گرفته‌اند. در واقع با توجه به این که سقف این خودرو جدا می‌شود جای دیگری برای قرار دادن چراغ ترمز سوم در این خودرو وجود نداشته است.

طراحی داخلی

کابین این خودرو پر است از  نکات جالب و خاص. این کابین درست به سبک خودروهای آفرود قدیمی طراحی شده است با این تفاوت که در دل این ظاهر قدیمی شماری از به روز ترین تکنولوژی‌های روز نهفته است. یکی از جالب ترین امکانات این کابین سیستم تنظیم فشار باد آن است. عملکر این سیستم به این صورت است که شما آن را بر روی فشار خاصی تنظیم می‌کنید و شروع به کم کردن باد لاستیک‌ها می‌کنید. هنگامی که فشار لاستیک‌ها به میزان از پیش تعیین شده رسید خودرو شروع به بوق زدن می‌کند. از دیگر امکانات این کابین می‌توانیم به کروز کنترل تطبیقی، کروز کنترل آفرود، مانیتور نقاط کور و دوربین جلو اشاره کنیم. کاربرد دوربین جلوی این خودرو برای تعیین محل دقیق موانع پیش روی خودرو است. 

یکی از جالب ترین نکات این کابین اسپیکر بلوتوثی برند جیپ آن است که در پشت صندلی وسط ردیف عقب در محل شارژ خود پنهان شده است. این اسپیکر همین طور از برند آن می‌توان حدس زد در مقابل آب و گرد و غبار مقاوم است. همچنین زیر صندلی‌های ردیف عقب محفظه‌های پنهانی برای قرار دادن وسایل وجود دارد که با سوییچ خودرو قفل می‌شوند.

با توجه به این که درها و سقف این خودرو جدا می‌شوند بسیاری از ادوات این خودرو در قسمت میانی و بر روی ستون میانی سقف این خودرو قرار گرفته اند تا همیشه کاربرد آن‌ها حفظ شود. همین طور جیپ اقدام به مقاوم سازی سیستم سرگرمی و اطلاعاتی این خودرو در مقابل گرد و غبار و آب نموده است چرا که در صورت نبود سقف این خودرو یک باران ساده می‌توانست این صفحه نمایش لمسی را به کلی از کار بیاندازد. یکی از نکات جالب این صفحه نمایش این است که بر عکس دیگر خودروهای فیات کرایسلر مانند دوج چلنجر و یا چارجر که درون این صفحه نمایش اطلاعات فنی مربوز به پیست مسابقه قابل رویت است در این خودرو اطلاعات مربوط به پیمودن مسیرهای آفرود قابل رویت هستند. 

جیپ به خوبی از عادت‌های خریداران خود آگاه بوده است. به طور مثال در قسمت بار این خودرو یک خروجی برق استاندارد وجود دارد که می‌تواند وسایل برقی معمول را روشن کند.

قوای فنی 

تمامی نسخه‌های گلادیاتور در حال حاضر به یک پیشرانه‌ی وی شکل ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری مجهز هستند.این پیشرانه‌ قادر است تا ۲۸۵ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. به جز این پیشرانه‌ تمامی گلادیاتورها به سیستم چهار چرخ متحرک هم مجهز هستند. این پیشرانه به کمک سیستم چهار چرخ متحرک جیپ قادر هستند تا ۷۲۰ کیلوگرم بار را حمل کند و همچنین ۳.۵ تن را بکشد. علاوه بر این‌ها گلادیاتور در نسخه‌ی روبیکان به قفل دیفرانسیل هم مجهز است تا قابلیت‌های آفرود بیشتری را داشته باشد. 
به جز این پیشرانه یک موتور دیزلی ۳ لیتری با ۲۶۰ اسب بخار قدرت و همچنین ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور هم در سال جاری برای این خودرو قابل سفارش خواهد بود. 

اگر گلادیاتور را رقیب فورد اف ۱۵۰ رپتور بدانیم باید بگوییم که این خودرو در مقابل رپتور یک بازنده‌ی واقعی است و در هیچ زمینه‌ای به گرد پای رپتور هم نمی‌رسد. اما باید در نظر داشته باشم که قیمت رپتور از روبیکان که گران ترین نسخه‌ی گلادیاتور محسوب می‌شود ۷ هزار دلار بیشتر است (باید اعتراف کنیم که فورد اف ۱۵۰ به قدری فوق العاده است که این اختلاف قیمت به راحتی قابل چشم پوشی است.) . اما اگر رقبای اصلی این خودرو یعنی تویوتا تاکوما، شورولت کلرادو و فورد رنجر را در نظر بگیریم این خودرو به نسبت آن‌ها از ظاهری نوستالژیک برخوردار است و همین طور سقف، درها و پنجره‌ی جلویی آن جدا می‌شوند. این که این موارد برای قانع شدن خریداران کافی است یا خیر مسئله‌ای است که با گذر زمان متوجه آن خواهیم شد اما حداقل بر روی کاغذ گلادیاتور از جذابیت‌های منحصر به فردی برخوردار است.
با وجود این که این خودرو به نسبت رنگلر کشیده تر است و به نظر می‌رسد که شاید در مسیرهای آفرود دچار مشکل شود این خودرو درست مثل رنگلر عملکرد بی نظیری را در طی کردن هر مسیری دارد. 

کلام آخر

گلادیاتور بازگشت مجدد جیپ به بازار به شدت رقابتی پیک آپ‌ها در آمریکا است. این خودرو به هیچ وجه بهترین وسیله برای حمل بار نیست و یا در مسیرهای آفرود به خوبی لند روور دیفندر نیست و یا حتی جدا کردن سقف آن و تبدیل آن به یک رودستر به سادگی انجام نمی‌شود اما هیچ خودرویی دیگری هم در بازار نیست که همه ی این قابلیت‌ها را یک جا داشته باشد. شاید این خودرو در انجام وظایف خود بهترین نباشد اما از پس آن‌ها به خوبی بر‌می‌آید. 
آستانه‌ی قیمت این خودرو برای ساده‌ترین تیپ آن که مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک جیپ است ۳۳ هزار دلار است که تنها کمی از تویوتا تاکومای مشابه گران تر است و قیمت این این خودرو برای گران ترین نسخه که روبیکان نام دارد از ۵۲ هزار دلار شروع می‌شود.