اگر نگاهی به آمار و ارقام صنعت خودرو در نقاط مختلف جهان بیاندازید متوجه میشوید به طور کلی پس از شاسی بلندها، سدانها محبوب ترین کلاس هستند. اما در این میان یک استثنا وجود دارد. البته این استثنا مربوط به یکی از بزرگ ترین بازارهای خودرو در سراسر دنیا مربوط میشود، ایالات متحدهی آمریکا. در آمریکا تویوتای راو۴ پر فروش ترین خودروی پس از وانتهاست. به این ترتیب که در آمریکا پس از فورد سری اف، شورولت سیلورادو و پیک آپ رم پر فروش ترین خودرو در سال ۲۰۱۸ تویوتای راو ۴ بوده است. این سه خودروی پیک آپ در سال ۲۰۱۸ در مجموع به فروشی در حدود ۱.۹۷۵ میلیون دستگاه دست پیدا کردند. البته این سه پیک آپ تنها پیک آپ های پر فروش آمریکا نیستند چرا که دو وانت تویوتای تاکوما و جی ام سی سیرا (Sierra) هم در مجموع به فروش ۴۶۹ هزار دستگاهی رسیدند. این اعداد و ارقام نجومی به این معنا هستند که تقریبا در هر ۱۳ ثانیه یکی از این پنج وانت به فروش رسیدهاند!
وانت، ارابهی آمریکا
اگر بخواهیم به دلیل محبوبیت بالا و عجیب و غریب پیک آپها در آمریکا پی ببریم باید کمی به عقب یعنی به اوایل قرن نوزدهم برگردیم. در این سالها و در زمان ریاست جمهوری سومین رئیس جمهور آمریکا، توماس جفرسون، حدود ۹۵ درصد آمریکاییها در مزارع زندگی میکردند. با توجه به این سبک زندگی طبیعی بوده است که گذران زندگی تمام این افراد وابسته به جابجایی کلاهای تولید شده در مزارع بوده است. این جابجاییها البته همگی توسط گاریهایی انجام میشده است که با اسب کشیده میشدند. حدود یک قرن بعد کماکان ۳۵ درصد آمریکاییها در مزارع زندگی میکردند و کماکان وسیلهی اصلی جابجایی کالاها گاری بود. این روند همین طور ادامه پیدا کرد تا این که در سال ۱۹۲۵ اولین پیک آپ دنیا یعنی مدل پیک آپ فورد تی وارد بازار شد. به مدد وانت فورد حمل و نقل کالاها سریع تر و بهینه تر شد و همچنین به خاط چراغهایی که این وسیله داشت این امکان فراهم آمد تا جابجایی کالاها در شب هم صورت پذیرد. در ادامه جادهها برای عبور و مرور وانتها پهن تر، هموار تر و گسترده تر هم شد. البته خدمات وانتها در تاریخ آمریکا تنها در زمان صلح نبوده است. در زمان جنگ جهانی دوم در حالی که ارتش هیتلر برای جابجایی از گاریها استفاده میکرده است که آمریکاییها از جیپ و جی ام سی استفاده میکردند.
پرفروش بودن و محبوبیت وانتها در آمریکا تنها مربوط به دلایل تاریخی نمیشود چرا که برخی مسائل قانونی هم به افزایش فروش این دسته از وانتها کمک کردهاند. به طور مثال برخی از محدودیتهای انتشار آلایندگیها و یا برخی از مالیاتهای مخصوص خودروهای دیگر هرگز شامل وانتها نشدند و همین موضوع باعث شد تا فروش این وسایل نقلیه بدون افزایش قیمت ناگهانی کماکان بالا باشد.
امروزه تنها یک درصد آمریکاییها در مزارع زندگی میکنند و قوانین محدود کنندهی خودروها کمابیش برای تمامی خودروها یکسان است اما کماکان پرفروش ترین وسایل نقلیه در این کشور پهناور پیک آپ هستند. با این اوصاف به نظر میرسد که علاقه به پیک آپ وارد ژن آمریکاییها شده باشد چرا که خریدن این خودروهای عظیم الجثه دیگر مثل سابق توجیه ندارد.
فورد سری اف نسل سیزدهم
فورد سری اف در حالی در سال ۲۰۱۵ وارد نسل سیزدهم خود شده است که از سال ۱۹۷۷ پر فروش ترین وانت آمریکا و از سال ۱۹۸۶ پر فروش ترین خودروی آمریکا بوده است. این سری خودرو از سال ۱۹۴۷ تا کنون بر روی خط تولید قرار داشته است. سری اف در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۱ میلیارد دلار درآمد برای فورد کسب کرد که باعث شد ارزش برند فورد از کوکاکولا و نایکی پیشی بگیرد.
فورد اف ۱۵۰
پیک آپ فول سایز فورد اف ۱۵۰ پر فروش ترین و محبوب ترین وانت فورد است. نسل سیزدهم این خودرو بر اساس خودروی کانسپت اطلس که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت (آمریکای شمالی)، محل تولد فورد، رونمایی شده بود ساخته شده است. این خودروی دوست داشتنی در نسخهی جدید خودش (نسل سیزدهم) که از سال ۲۰۱۵ بر روی خط تولید قرار دارد حالا یک سازهی آلومینیومی محسوب میشود و همچنین به جای پیشرانههای ۶ لیتری و ۸ سیلندر سنتی به استفاده از پیشرانهی ۶ سیلندر و توربوشارژر روی آورده است. به لطف استفاده گسترده از آلومینیوم در سازهی این خودرو وزن اف ۱۵۰ نسل سیزدهم حدود ۳۴۰ کیلو گرم از نسل دوازدهم آن سبک تر است (البته شاسی این خودرو کماکان از استیل ساخته شده است تا بتواند سخت ترین شرایط را هم به راحتی تحمل کند). بر خلاف بسیاری از خودروهای امروزی که پیشرفتهای تکنولوژی باعث میشود هویت اصلی آنها تحت الشعاع قرار بگیر، مدرن شدن اف ۱۵۰ به هیچ وجه باعث نشده است تا کارایی و محبوبیت این وانت تحت تاثیر قرار بگیرد چرا که این خودروی سرسخت کماکان بدون هیچ رقیبی بهترین خودروی پیک آپ جهان است. اثبات این ادعا البته در تواناییهای فنی و امکانات راحتی این خودرو نهفته است که در ادامه با جزئیات به آنها میپردازیم.
فورد خودروی محبوب خود را در تیپهای مختلف دیزل و بنزینی به تولید میرساند. این تنوع نسخههای مختلف این خودرو باعث شده است تا برای هر کاربردی یک اف ۱۵۰ مناسب وجود داشته باشد. تیپهای مختلف این پیک آپ شامل نسخههای اکس ال (XL)، اکس ال تی (XLT)، لاریات (Lariat)، کینگ رنچ (King Ranch)، پلاتنیوم (Platinum)، لیمیتد (Limited) و نسخهی خاص رپتور (Raptor) میشوند. آستانهی قیمت این وانت ۲۹ هزار دلار است و این قیمت برای گران قیمت ترین نسخه از ۶۲ هزار دلار شروع میشود. همان طور که وضوح مشخص است از لحاظ اقتصادی هم این وانت یک خودروی بسیار جذاب محسوب میشود. نسخهی کنونی این خودرو در سال ۲۰۱۸ مورد فیس لیفت هم قرار گرفته است تا به شکل امروزی درآمده است. این خودروی فیس لیفت شده برای اولین بار در نمایشگاه خودروی نیویورک سال ۲۰۱۷ رونمایی شده است.
طراحی
طراحی فورد اف ۱۵۰ تقریبا همیشه از نقاط قوت آن بوده است. هرچند که معمولا برای افرادی که این خودرو را خریداری میکنند طراحی بدنهی آن از الویتهای اصلی به شمار نمیآید اما طراحان فورد به هیچ وجه در امر طراحی این خودرو کم نگذاشتهاند. نمای خارجی این خودروی عظیم الجثه بسیار قدرتمند و با صلابت است و حس اعتماد را در بیننده القا میکند.
طراحی خارجی
در نمایی جلوی این پیک آپ خوش استایل چیزی که بیش از همه توجه بیننده را به خودش جلب میکند چراغهای آن است که به شکل حرف سی انگلیسی برعکس هستند. این چراغها علاوه بر ظاهر جذابشان دارای گرافیک بسیار خوبی هم هستند. از قسمت میانی این چراغها ورودی هوای اصلی بسیار بزرگ این خودرو شروع میشود. این ورودی هوا در تریمهای مختلف این خودرو شکلهای به خصوص خود را دارد که باعث متمایز شدن تیپهای مختلف این خودرو میشود. در پایین این مجموعه سپر بزرگ و کشیدهی این خودرو قرار دارد که مه شکنها، دو قلاب و یک ورودی هوای دیگر را در خود جای داده است.
نمای جانبی و قسمت پشتی این خودرو بسیار ساده طراحی شدهاند و تنها نکتههایی قابل توجه این دو قسمت شکل خاص پنجرهی در جلویی این خودرو، آینههای جانبی و همچنین پنجرهی کوچکی است که در قسمت میانی شیشه عقب قرار دارد هستند.
طراحی بدنهی این خودرو در نسخهی مخصوص آفرود اف ۱۵۰ به اوج خود میرسد. رپتور در قسمت جلویی و انتهایی خود دارای یک لوگوتایپ بسیار بزرگ فورد است که ظاهری قدرتمند به این قسمتها بخشیده است. همچنین طرح کاپوت این خودرو هم با سایر مدلها متفاوت است و حالتی اسپرت دارد. در قسمت عقب رپتور بر خلاف سایر مدلها که صرفا یک اگزوز دارند به اگزوزهای دوگانه مجهز شده است که باعث تمایز آن شده است. به طور کلی طراحی رپتور متناسب با روح اسپرت و آفرود آن است.
طراحی داخلی
مسئلهای که در رابطه با وانتهای فول سایز محبوب آمریکایی باید در نظر بگیرید این است که این خودروها صرفا برای جابجایی بار خریداری نمیشوند چرا که بسیاری از این وسایل نقلیهی بزرگ برای کاربردهای روزمره، درست مانند اس یو ویها، به عنوان یک خودروی جادار و بزرگ استفاده میشوند. با این حساب نباید این طور پنداشت که کابین این خودروها تفاوت چندانی با سایر شاسی بلندها دارد.
کابین فورد اف ۱۵۰ یک کابین بسیار جادار و خوش ساخت است. درون این کابین مانند بسیاری از شاسی بلندهای مطرح آمریکایی شاهد حضور امکانات رفاهی بیشماری هستیم. به عنوان نمونه فورد اف ۱۵۰ در نسل سیزدهم خود اولین وانتی بوده است به کروز کنترل تطبیقی مجهز شده است. از نظر طراحی کابین اف ۱۵۰ یک کابین کلاسیک به شمار میرود. با وجود این که درون این کابین دو صفحه نمایش به نسبت مدرن وجود دارند اما به طور کلی با توجه به چینش ادوات مختلف و تعداد زیاد کلیدهای مکانیکی در این کابین نمیتوانیم آن را یک کابین مدرن به حساب بیاوریم. البته نسل فعلی این خودرو در سال ۲۰۱۵ معرفی شده است و باید بگوییم که به نسبت خودروهای این سال این کابین کاملا قابل قبول به نظر میرسد.
مهم ترین امکانات این خودرو عبارتند از: سیستم هشدار برخورد، ترمز اضطراری، مانیتور نقاط کور، سیستم صوتی حرفهای با ۱۰ خروجی و یک ساب ووفر، سیستم کمکی پارک، فرمان و صندلیهای گرم شونده، تهویه مطبوع صندلیهای جلو و بسیاری از امکانات دیگر.
قوای فنی
پیشرانهی اصلی اف ۱۵۰ یک موتور وی شکل توئین توربوی ۶ سیلندر است. این پیشرانهی اکوبوست ۳.۵ لیتری قادر است تا ۳۷۵ اسب بخار نیرو و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. بیشینهی توان کشش اف ۱۵۰ با این پیشرانه برابر است با ۵۹۸۷ کیلوگرم. این میزان توان کشش یکی از بهترینها در کل صنعت پیک آپها محسوب میشود. این پیشرانهی اف ۱۵۰ در واقع بهترین تعادل را بین شتاب و قدرت برقرار کرده است و به نوعی بهترین پیشرانهی آن هم محسوب میشود. به جز این پیشرانه اف ۱۵۰ با موتورهای ۶ سیلندر و ۸ سیلندر دیزلی و بنزینی که بین ۲.۷ تا ۵ لیتر حجم دارند هم در دسترس است. پیشرانهی ۵ لیتری ۸ سیلندر با وجود تولید اسب بخار بیشتر در کشش نمیتواند به پای پیشرانهی اکوبوست ۶ سیلندر برسد چرا که گشتاور کمتری تولید میکند.
در نسخهی رپتور که به صورت اختصاصی برای آفرود طراحی شده است فورد از همان پیشرانهی اکوبوست ۳.۵ لیتری استفاده کرده است. اما توان خروجی این پیشرانه کمی افزایش یافته است. پیشرانهی تقویت شده قادر است تا ۴۵۰ اسب بخار نیرو و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه قادر است تا این خودروی ۲.۵ تنی را ظرف ۵.۱ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت برساند که در نوع خود فوق العاده محسوب میشود. البته تغییرات نسخهی رپتور مربوط به پیشرانهی آن نمیشود چرا که به عنوان نمونه سیستم تعلیق این خودرو هم دستخوش تغییراتی بوده است تا بتواند از پس مسیرهای ناهموار به خوبی برآید. این پیشرانهی اکوبوست فوق العاده در واقع همان پیشرانهای است که با کمی تغییرات بر روی خودروی افسانهای فورد جی تی نیز قرار دارد.
فورد اف ۱۵۰ در نسخههای دیفرانسیل عقب و یا دو دیفرانسیل قابل سفارش است. همچنین برای این خودرو دو جعبه دندهی خودکار در نظر گرفته شده است که یکی ۶ سرعته است و دیگری یک نسخهی فوق العادهی ۱۰ سرعته است.
سواری اف ۱۵۰ در مجموع راضی کننده است. با این که این خودرو هم مرتفع و هم سنگین محسوب میشود اما سر پیچها آن چنان هم ترسناک نیست. راحتی سواری این خودرو هم شاید به اندازهی رم ۱۵۰۰ نباشد اما در کل برای این کلاس بسیار خوب است. از لحاظ گارانتی هم این خودرو به خوبی نیسان تایتان و یا تویوتای توندرا نیست اما می توان این طور گفت که خدمات پس از فروش آن برای این خودروی خوش ساخت قابل قبول است.
کلام آخر
فورد اف ۱۵۰ و در کل فورد سری اف به نوعی یکی از نمادهای سبک زندگی آمریکایی محسوب میشود. شاید این خودرو امروز دیگر مثل گذشته کاربردی نباشد اما با توجه به امکانات به روز و عالی آن نمیتوان آن را خودروی غیر کارآمد دانست. اف ۱۵۰ یک وانت چهار در فول سایز کامل است و بدون شک بهترین وانت کلاس خود است. این خودرو پکیجی فوق العاده از کارایی و راحتی را به قیمتی بسیار عالی در اختیار خریدار خود قرار میدهد و همین موضوع باعث شده است تا هیچ وانتی توان رقابت با آن را نداشته باشد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.