با وجود محبوبیت روز افزون شاسی بلند‌ها هنوز هم بهترین‌ سدان‌ها یک سر و گردن بالاتر از اس یو وی‌ها قرار می‌گیرند. هر کلاس خودرویی را که مد نظر قرار دهید از لوکس و بزرگ گرفته تا اسپرت و کوچک کماکان سدان‌ها و کوپه‌های سنتی در این کلاس‌ها حکمرانی‌ می‌کنند. 
اگر بالاترین سطح سدان‌های دنیا را در نظر بگیریم به چند خودروساز محدود می‌رسیم: مرسدس بنز، ب ام و، آئودی، پورشه و لکسوس. البته خودروسازانی همچون رولزرویس و یا بنتلی هم سدان می‌سازند اما با توجه به کلاس قیمتی خاصشان آن‌ها را در لیست قرار ندادیم. هر یک از این خودروسازان خوش نام چندین و چند سدان در سبد محصولات خود دارند. از سدان‌های لوکس و بزرگ مانند مرسدس اس کلاس، ب ام سری ۷، آئودی ای ۸ و لکسوس ال اس گرفته تا سدان‌های کوچک و شهری مانند ب ام و سری ۳، مرسدس ای کلاس، آئودی ای ۳ و لکسوس آی اس. در این میان اما برخی از این سدان‌ها در کلاسی تولید می‌شوند که به طور معمول به کوپه‌های ۲ در تعلق دارد. البته این بدان معنی نیست که این سدان‌ها فقط ۲ در دارند بلکه از لحاظ عملکرد و تجربه‌ی رانندگی این سدان‌ها از کلاس خود جدا هستند. شاخص ترین این سدان‌ها پورشه پانامرا توربو ، آئودی آر اس ۷، ب ام و ام ۵ کامپتیشن (البته ام ۵ بیش از آن که رقیب این خودروها باشد رقیب مرسدس ای ۶۳ است، خودروی کانسپت ام ۸ گرند کوپه که هنوز تولید نشده است در کلاس سدان کوپه قرار دارد ) و البته مرسد آم گ جی تی فور دور کوپه (Mercedes-AMG GT 4-door coupe) هستند. 

اگر کمی بیشتر این کلاس خاص را محدود می‌کنیم به سه خودروی پانامرا توربو، مرسدس آ ام گ جی تی و البته آئودی آر اس ۷ می‌رسیم. این سه خودرو در کلاسی قرار دارند که به نوعی توسط مرسدس سی ال اس شروع شد. در این کلاس سدان‌هایی تولید می‌شوند که ظاهری خاص و جذاب دارند. سدان‌های این کلاس را ظاهر خاص، عملکرد اسپرت و البته کیفیت سواری آن‌ها از دیگر سدان‌ها جدا می‌کند. در واقع سدان‌های این کلاس برای به حداکثر رساندن عملکرد اسپرت تولید شده‌اند و راحتی در آن‌ها به نوعی در الویت دوم قرار دارد.

شاید این کلاس از سدان‌ها برای کسانی تولید شده باشد که عاشق سرعت هستند اما اکنون وارد میان سالی خود شده‌اند و خانواده تشکیل دادند و دیگر نمی‌توانند از پورشه ۹۱۱، آئودی آر ۸ و یا مرسدس جی تی آر برای برطرف ساختن عطش سرعتشان استفاده کنند چرا که به بیش از دو صندلی احتیاج دارند.

مرسدس آ ام گ جی تی فور دور کوپه، نسخه‌ی چهار در آ ام گ جی تی

در سال‌های نه چندان دور لقب سدان پر قدرت و جذاب را در مجموعه‌ی محصولات مرسدس بنز ، خودروی سی ال اس یدک می‌کشید اما با معرفی شدن نسل جدید سی ال اس و همچنین معرفی شدن خودروی آ ام گ چهار در سال ۲۰۱۸ این لقب از سی ال اس گرفته شد. آ ام گ چهار در همان طور که از نام بسیار طولانی آن پیداست نسخه‌ی چهار در خودرو آ ام گ جی تی محسوب می‌شود. این خودرو در نمای اول کمی شبیه به خودروی نه چندان جذاب جی ال ای کوپه به نظر می‌رسد اما با توجه به کاهش ارتفاع این خودرو به نسبت جی ال ای در این جا ما با کوپه‌ی چهار در بسیار جذابی روبرو هستیم.

اما چه چیز در این خودرو وجود دارد که آن را از سایر محصولات آ ام گ جدا می‌کند؟ آ ام گ در حال حاضر سدان‌های ای کلاس، سی کلاس، ایی کلاس، و اس کلاس را به جز خودروی جدید در محصولات خود دارد که همگی از بهترین‌ها در کلاس خود هستند. آیا با وجود این تعداد سدان بی نظیر نیازی با ساختن یک سدان دیگر هم بود؟

در جواب سوال‌های بالا باید بگوییم که تمامی سدان‌های دیگر آ ام گ خودورهایی بودند که ابتدا بر روی خط تولید معمول مرسدس بنز به تولید رسیده بودند و پس از چندی به تکنولوژی، پیشرانه و تجهیزات آ ام گ مجهز شدند اما خودروی جدید یعنی جی تی چهار در خودرویی است که از ابتدا به عنوان یک محصول آ ام گ متولد شده است، محصولی که در کالبد خود روح خودروهایی مسابقه‌ای را دارد. نکته‌ی دگیری هم که را جع به این خودرو وجود دارد ظاهر متمایز آن به نسبت سایر خودروهای مرسدس بنز است. این خودرو را می‌توانیم از لحاظ ظاهری یکی از جذاب ترین سدان‌های مرسدس بدانیم که از همان نگاه اول تفاوت‌هایش با سایر محصولات مرسدس مشخص می‌شود.

طراحی

از لحاظ طراحی بدنه این خودرو را می‌توانیم به درستی نسخه‌ی چهار در آ ام گ جی تی کوپه بدانیم. این خودرو برای جای دادن چهار (پنج) سرنشین به خوبی کشیده و حجیم شده است. طراحان آ ام گ به قدری خوب و متناسب توانسته‌اند این خودروی چهار در را طراحی کنند که با وجود بزرگ بودن به هیچ وجه نمی‌توانیم این خودرو را نا متناسب بدانیم. با وجود این که این خودرو بر پایه‌ی پلتفرم سی ال اس و یا مرسدس ایی شکل گرفته است اما تقریبا هیچ شباهتی در ظاهر این خودروها وجود ندارد. آ ام گ جی تی چهار در یک خودروی با شخصیت از لحاظ طراحی است و با وجود این که نسخه‌ی چهار در آ ام گ جی تی کوپه محسوب می‌شود به هیچ نمی‌توان آن را یم افزایش حجم ساده بدانیم.
یکی از تفاوت‌های اصلی این خودرو با آ ام گ جی تی کوپه در کابین آن نهفته است. این کابین بی شک یکی از مدرن ترین کابین‌های حال حاضر مرسدس بنز است و به هیچ وجه با کابین تقریبا قدیمی آ ام گ جی تی کوپه قابل قیاس نیست.

طراحی خارجی
نمای جلویی این خودرو درست مانند نسخه‌ی کوچک تر آن است. در این نما بیش از هرچیز شبکه‌ی ورودی هوای اصلی این خودرو توجه بیننده را به خودش جلب می‌کند که در مرکز خود ستاره‌ی مرسدس بنز را جای داده است. در این قسمت درست مانند آ ام گ جی تی کوپه جی تی آر شاهد به کار گیری سیستم آیرودینامیک فعال هستیم. البته استفاده از این سیستم صرفا به قسمت جلویی خودرو محدود نمی‌شود چرا که باله‌ی پشتی این مرسدس هم به این سیستم مجهز است. یکی از جذاب ترین قسمت‌های بدنه‌ی این مرسدس کاپوت آن است. این کاپوت از دو طرف به حجم گلگیرهای این خودرو محدود شده است و در قسمت میانی خود هم چهار خط بسیار تیز را جای داده است. تمامی این المان‌ها باعث شده‌اند تا این قسمت خودرو داراری ظاهری بسیار خشن و قدرتمند باشد.

بی شک بحث برانگیزترین قسمت طراحی این خودرو مربوط به نمای جانبی و عقب آن می‌شود. رویکرد مرسدس بنز در طراحی این خودرو بیش از هر خودروی دیگری به پانامرا نزدیک بوده است. این شباهت به پانامرا به خوبی خود را در این موضوع نشان می‌دهد که آ ام گ جی تی چهار در یک خودرو لیفت بک است. به جز لیفت بک بودن حجم گلگیرهای عقب  و حتی تناسب خطوط نمای جانبی این خودرو هم بی شباهت به پانامرا نیست. بر خلاف آئودی که در آر اس ۷ رویکردی محطاتانه در طراحی خودروی لیفت بک خود داشته باشد مرسدس یک لیفت بک تمام عیار را درست مانند پورشه پانامرا طراحی کرده است.

در قسمت عقب در پایین باله‌ی تطبیق پذیر این خودرو نوار باریک چراغ‌های اصلی این خودرو جای خوش کرده‌اند که از گرافیک جذابی هم بهرمند هستند. سپر عقب این خودرو هم با طراحی دو خروجی هوا در قسمت‌های کناری و همچنین جای دادن اگزوز‌های چهار گانه ی آ ام گ از جذابیت‌های خاصی برخوردار است.

طراحی داخلی
هر چقدر که این روزها کابین آ ام گ جی تی کوپه قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد کابین این مرسدس ۲۰۱۸ مدرن و جذاب است. این کابین به آخرین تکنولوژی‌ها و ترند‌های اخیر مرسدس از جمله سیستم سرگرمی و صفحه نمایش پشت فرمان بسیار بزرگ و یکپارچه و کلید‌ها دارای صفحه نمایش بر روی فرمان و همچنین کنسول مرکزی مجهز است. در این مرسدس کلید‌های اتاق به سان کلید‌های عادی نیستند چرا که بر روی این کلیدها یک صفحه نمایش کوچک رنگی وجود دارد که عملکرد آن‌ها و همچنین تغییراتی را که بوجود می‌آورند نشان می‌دهد. یکی از نکات عجیب صفحه نمایش بزرگ و عریض این خودرو این است که این صفحه نمایش‌ها لمسی نیستند و برای استفاده از آن‌ها می‌توان از پد و کلید‌هایی که در کنسول مرکزی قرار گرفته اند استفاده کرد. این کابین با بهترین مواد اولیه ممکن و با بیشترین وسواس ساخته شده است. در جای جای این کابین بسیار بزرگ و جادار می‌توان آثار مهندسی و طراحی دقیق ژرمن‌ها را به چشم دید. از لحاظ امکانات رفاهی نیز این مرسدس تقریبا به تمام امکانات موجود در صنعت خودروسوازی مجهز است و جای هیچ گله و شکایتی را باقی نمی‌گذارد.

قوای فنی

در نسخه‌ی پایه آ ام گ جی تی چهار در به قوای محرکه‌ی جذاب و پیشرفته‌ی سی ال اس مجهز است. این قوای محرکه شامل یک پیشرانه‌ی توروبوی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری، سیستم برق ۴۸ ولتی و یک سوپرشارژر برقی می‌شود. این سیستم برق ۴۸ ولتی به کمک سوپرشارژر این خودرو قادر است تا ۲۱ اسب بخار نیروی اضافی را برای خودرو تولید کند. این پیشرانه‌ی بسیار مدرن و بهینه قادر است در بهترین حالت ۴۳۵ اسب بخار نیرو و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. به کمک این قوای محرکه آ ام گ جی تی چهار در ۲ تنی قادر است تا ظرف تنها ۴.۵ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. بیشینه‌ سرعت این خودرو با این پیشرانه ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت است. میانگین مصرف سوخت این پیشرانه برای هر صد کیلومتر حدود ۹.۲ لیتر است.

در نسخه ی قوی تر آ ام گ جی تی چهار در کوپه به پیشرانه‌ی توئین توربوی وی شکل ۸ سیلندر معروف آ ام گ مجهز است. این پیشرانه قادر است تا در بیشترین حالت ۶۳۹ اسب بخار نیرو و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه‌ی فوق العاده قادر است تا این خودروی بزرگ را در زمان باور نکردنی ۳.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. بیشینه‌ی سرعت این خودرو به ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. 
تمام نسخه‌ی این خودرو به سیستم چهر چرخ متحرک پیشرفته‌ی مرسدس (4MATIC+) مجهز هستند که البته کمی نیروی بیشتری به چرخ‌های عقب می‌دهد. جعبه دنده‌ی این خودرو هم یک نمونه‌ی ۹ سرعته از جعبه دنده‌ی مرسدس بنز (AMG speedshift MCT) است. همچنین این خودرو برای مانور پذیری بهتر در سرعت های پایین و همچنین پایداری بیشتر در سرعت‌های بالا به سیستم فرمان‌پذیری چهار چرخ هم مجهز است.

اگر فکر می‌کنید که این خودرو با توجه به اعداد و ارقام شتاب و سرعتش صرفا یک خودروی سریع در مسیر مستقیم است باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید چرا که این خودروی به لطف تجهیزات بیشمار و مهندسی اسپرت بسیار دقیقش با زمان ۷:۲۵:۴۱  رکورد سریع ترین سدان را در پیست نوربرگرینگ دارد. در مجموع سواری این خودرو از پانامرا چابک تر و اسپرت تر است و لحاظ راحتی هم با توجه به سیستم تعلیق بی نظیر و اتاق عایق کاری شده‌ی آن یک نمونه‌ی تمام عیار خودروی لوکس است. 

کلام آخر

بی شک مرسدس بنز آ ام گ جی تی چهار در کوپه یکی از بهترین سدان‌های تاریخ است. درست است که این خودرو با الهام از پانامرا ساخته شده است اما به هیج وجه نمی‌توانیم کتمان کنیم که این سدان حداقل از لحاظ عملکرد فنی هیچ رقیبی در صنعت خودرو ندارد. این خودرو حاصل دانش مهندسی آ ام گ و مرسدس بنز و البته تجربه‌ی سالیان دراز فعالیت این دو در عرصه‌ی ساخت خودرو و حضور در رقابت‌های خودرویی است.

آستانه‌ی قیمت برای ساده ترین مدل این خودرو یعنی جی تی ۴۳ در حدود ۱۰۰ هزار دلار است. گران ترین تیپ این خودرو، جی تی ۶۳ اس هم آستانه‌ی قیمتی ۱۵۰ هزار دلاری دارد. البته پکیج‌ها و آپشن‌های بینظر و مختلفی برای این خودرو قابل سفارش هستند که به راحتی قیمت آن را بالا می‌برند. به عنوان نمونه سیستم صوتی حرفه‌ای برای این خودرو نزدیک به ۴۵۰۰ هزار دلار قیمت دارد و یا در صورتی که دیسک‌های سرامیکی برای خودرو خود سفارش دهید باید مبلغی در حدود ۹۰۰۰ هزار دلار را بپردازید.