واکنش ها نسبت به مدل مفهومی جدید شرکت جگوار: Jaguar I-Pace Concept
شرکت جگوار ماه گذشته مدل مفهومی جدید خود را در نمایشگاه خودروی لس آنجلس ایالات متحده آمریکا به نمایش گذاشت. این مدل اولین خودروی تولیدی شرکت جگوار بود که بر پایه پلتفرم خودروهای الکتریکی جدید این شرکت ساخته شد. مدل I-Pace جدید جگوار در زمینه طراحی و امکانات از مدل شاسی بلند قبلی این شرکت یعنی F-Pace که از اقبال خوبی در بازار بهره مند بود الهام گرفته است. بر طبق اعلام شرکت جگوار مدل تولیدی I-Pace در سال 2017 به مرحله تولید خواهد رسید. زمان عرضه این محصول به بازار ایالات متحده آمریکا نیز در سال 2018 میلادی خواهد بود. این خودرو در اولین نمایش عمومی خود با واکنش هایی از سوی مردم و منتقدان روبرو شد که در این نوشته به بازگویی برخی از آن ها می پردازیم.
هنری پین خبرنگار و نویسنده The Detroit News در مورد جگوار I-Pace اینطور می گوید: مدل الکتریکی جگوار I-Pace به نوعی یک خودرو تسلا مدل X Fighter بدون درهای باز شونده با سمت بالا بحساب می آید. امضای محصولات تولید شرکت جگوار در طراحی این خودرو نیز دیده شده و طراحی کابین و ادوات داخلی آن نیز متفاوت بنظر می رسد. این خودروی 5 نفره الکتریکی با توجه به نبود موتور حجیم بنزینی، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. این خودرو که مجهز به باتری های 90کیلوواتی نزدیک به 120 اسب بخار شده است توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون را در عرض 4 ثانیه دارد."
جرمی وایت نویسنده مجله وایرد نیز نظر خود در مورد مدل جگوار I-Pace را اینطور بیان می کند: جگوار I-Pace گونه ایست رویایی از مدل قبلی این شرکت(f-pace). این خودرو خودرویی است الکتریکی، جدید و 5 نفره با توانایی های فنی بسیار بالا. این مدل می تواند مسافت 500 مایل (800 کیلومتر) را با هر بار شارژ کامل باتری ها طی کند. این بدین معنی است که رانندگانی که روزانه مسیرهایی با طول 40 الی 50 کیلومتر را طی می کنند، تنها به یک بار شارژ کامل در طول هفته نیاز خواهند داشت. این مسافتی بود که تنها در اختیار خودروهای تولید شرکت تسلا وجود داشت و جگوار با ساخت مدل I-Pace تسلا را به رقابت دعوت کرده است."
اندرو کروک نویسنده CNET نیز در مورد جگوار I-Pace گفته است: تنها شباهت این مدل با گونه قبلی F-Pace شرکت جگوار در طراحی شاسی بلند گونه آن است. با توجه به اینکه خودروهای الکتریکی نیازی به موتورهای حجیم و جاگیر درون سوز ندارند، فضای سرنشینان در این مدل بیشتر شده و محل قرارگیری آنان به سمت جلو کشیده شده است. به نظر من مدل I-Pace شرکت جگوار، بیشتر شبیه به یک مار طراحی شده است. طراحی جلوی آن و نحوه قراگیری سپر و گلگیرها نیز بسیار زیبا طراحی شده و از هر زاویه ای که به آن نگاه کنیم، زیبایی خاص خود را دارد."
پاتریک جورج نویسنده مجله جالوپنیک نیز می گوید: طراحی این خودرو بسیار هوشمندانه بوده و ترکیبی از مدل های F-Pace شاسی بلند و سری های اسپرت F این شرکت است. این خودروساز همانند رقبای خود از جمله تسلا مدل X و مرسدس بنز EQ سعی دارد تا ظاهر خودروهای الکترکی را از پیچیدگی و متفاوت بودن در آورده و آنها را بیشتر شبیه خودروهای معمولی نماید. البته به نظر می رسد مدل جگوار در این مورد از مرسدس بنز و تسلا پیشی گرفته و طراحی معقولانه تری را برای مدل I-Pace درنظر گرفته است. چرخ های بزرگ و غول آسا، فرم طراحی زیبا در دو بخش عقبی و جلویی خودرو و سقف کوتاه و ارتفاع کم خودرو، بخش هایی از این خودرو هستند که نظر من را به خود جلب نموده اند. اسپویلرهای طراحی بر روی سقف نیز زیبا بوده و بیننده را به یاد مدل i3 شرکت ب ام و می اندازد."
برایان نورمایل از وبسایت خبری cars.com اعلام کرده است: طراحی این خودرو مانند مدل های سدان XE شرکت جگوار است. جلوپنجره بزرگ آن نیز یادآور مدل های اسپرت سری F است. کابین جلوکشیده این خودرو نیز شباهت هایی با مدل مفهومی C-X75 که در سال 2010 میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شد، دارد. در بخش انتهای خودرو نیز سقف و با بخش عقبی به زیبایی و با یک شیب ملایم مانند مدل F-Pace بهم متصل شده اند و خودرو در بخش عقبی شباهت هایی با مدل میتسوبیشی لنسر Sportback دارد.
جیسون بارلو از GQ نیز می گوید: "مدل I-Pace شرکت جگوار، از هر زاویه ای که به آن نگاه کنیم، خودرویی جالب توجه است. بدنه این خودرو جذاب بوده و کلاس جدیدی را در بازار خودروهای جهان ایجاد کرده است. صندلی های این خودرو ارتفاع بالایی داشته و حس رانندگی با مدل های F اسپرت این شرکت را به راننده القا می کند. رینگ های غول آسای 23 اینچی مدل I-Pace نیز کمک زیادی به ایجاد این حس نموده است. شاید برخی عقیده داشته باشند که طراحی این خودرو اندکی افراطی است اما این خودرو در مجموع ظاهر جذاب و زیبایی دارد. هدف جگوار نیز ارائه تعداد زیادی از این خودرو برای حضور در جاده ها در سال 2018 میلادی است."
شرکت تسلا پیش از این خودروهایی با مسافت قابل پیمایش با هر بار شارژ کامل 300 مایل معادل 480 کیلومتر را تولید کرده بود. اما این خودروها مجهز به تکنولوژی شارژ سریع نبودند. مدل I-Pace جگوار با استفاده از این تکنولوژی در عرض تنها 90 دقیقه به میزان شارژ 80 درصد می رسد. این قابلیتی است که هنوز ساکنین سیلیکون ولی در خودروهای تولیدی خود قرار نداده اند. این ها نظریات بریان لئون نویسنده روزنامه نیویورک دیلی در باره این خودرو است. وی اضافه می کند: این حقیقی است که باید به آن اعتراف کرد. دنیا با وجود مدل I-Pace جگوار زیباتر خواهد شد! بنظر من این مدل جگوار براحتی تسلا مدل X را پشت سر می گذارد و خریداران باید تا زمان ارائه رسمی آن به بازارهای خودرو جهان در سال 2018 میلادی منتظر بمانند."
آخرین اظهارنظر در مورد این خودرو هم توسط گراهام کوزاک از مجله اتو ویک است. او در مورد جگوار I-Pace گفته است: I-Pace تنها یک خودرو معمولی مجهز به موتور الکتریکی نیست. این خودرو نه یک کراس اوور معمولی است و نه استانداردهای یک خودروی سدان را دارد. این مدل، شخصیت مخصوص به خود را داشته و بوجود آورنده یک کلاس جدید در بین خودروهای جهان است. طراحی بدنه آن انقلابی بوده و با ارتفاع بسیار کم جلوپنجره شروع شده و به انتهایی مشابه خودروهای هاچ بک ختم می گردد. این مسئله موجب آن شده که نمای سقف خودرو از داخلی حالت پانورامای کاملی داشته و حس خوبی را به سرنشینان انتقال دهد. شرکت خودروسازی جگوار در سال 1922 میلادی تاسیس شد. این شرکت انگلیسی که به ساخت خودروهایی لوکس و با قابلیت های فنی بالا مشهور است، مدل های افسانه ای مانند مدل SS سال 1935 میلادی و مدل های اسپرت سری F که در حال حاضر متعلق به شرکت خودرو سازی تاتا کشور هندوستان است.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.