با افزایش دوباره‌ی قیمت سوخت در آمریکا، احتمالاً توجه به میزان مصرف سوخت خودروهای جدید جزو اولویت‌های خریداران خواهد بود. در سال‌های گذشته شاید این امر باعث افزایش فروش خودروهای کوچک می‌شد اما حالا این‌گونه نیست. شاسی بلندها و به خصوص کراس اوورهای شکل گرفته بر پایه‌ی خودروهای سواری به انتخابی جذاب بین خریداران تبدیل شده‌اند. خودروهای سواری هم‌اکنون تنها سهم 30 درصدی از کل فروش خودروها را به خود اختصاص داده‌اند که در مقایسه با سهم 50 درصدی سال 2013 کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.


کم‌مصرف‌ترین شاسی بلندها به نمونه‌های الکتریکی شده یعنی هیبریدی و پلاگین هیبریدی و نسخه‌های تمام الکتریکی تعلق دارند. از این نظر هیوندای کنا الکتریکی در رتبه اول قرار داشته و مصرف سوخت آن در شهر و بزرگراه معادل 1.7 و 2.1 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است؛ اما در میان شاسی بلندهای هیبریدی نیز لکسوس UX 250h 2019 با مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب 5.4/5.7/5.6 لیتر تحسین‌برانگیز ظاهر شده است.


متأسفانه اکثر خودروهای الکتریکی و هیبریدی گران‌تر از نسخه‌های استاندارد بنزینی یا دیزلی هستند. همان هیوندای کُنای ذکر شده 15150 دلار گران‌تر از نسخه‌ی درون‌سوز خود می‌باشد. لکسوس UX اما به‌صورت معقولانه‌ای تنها 2 هزار دلار گران‌تر از مدل استاندارد می‌باشد اما متوسط صرفه‌جویی هزینه‌های سوخت این خودرو در یک سال تنها 200 دلار تخمین زده شده است و برای اینکه قیمت گران‌تر این خودرو را جبران کنید باید حداقل 7 سال مالک UX 250h باشید.


خب با این تفاسیر کدام خودروها جزو کم‌مصرف‌ترین شاسی بلندهای سال 2019 هستند؟ همان‌گونه که حدس می‌زنید این خودروها جزو محصولات کوچک هستند و در لیست ما خودروهایی همچون شورولت تاهو یا فورد اکسپدیشن را نخواهید دید. البته EPA می‌گوید کم‌هزینه‌ترین خودروی این لیست در طول 5 سال صرفه‌جویی حدود 1500 دلاری در مصرف کم سوخت را خواهد داشت. در ادامه شما را با 10 کراس اوور و شاسی‌بلند کم‌مصرف سال 2019 آشنا می‌کنیم.

  1. سوبارو فارستر

مصرف سوخت شهری/ترکیبی/بزرگراهی: 9/7.1/8.1 لیتر در هر صد کیلومتر

فارستر پس از اوت بک پرفروش‌ترین خودروی سوبارو بوده و دلیل این امر نیز واضح است. فارستر خودرویی جادار و راحت بوده و با سیستم چهار چرخ محرک درجه‌یک و قیمتی مناسب عرضه می‌شود. این خودرو از نظر پرفورمنس نیز قوی عمل می‌کند چرا که در قلب خود یک پیشرانه‌ی 2.5 لیتری و گیربکس CVT را جای داده است.

  1. نیسان روگ

مصرف سوخت شهری/ترکیبی/بزرگراهی: 9/7.1/8.1 لیتر در هر صد کیلومتر

یکی از پرفروش‌ترین خودروهای این کلاس نیسان روگ است که دارای سواری نرم و پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2.5 لیتری و گیربکس CVT می‌باشد. مدل غیر هیبریدی این خودرو در صورت تجهیز به سیستم چهار چرخ محرک مصرف 7.3 لیتری در بزرگراه دارد که در نسخه‌ی هیبریدی این مصرف به 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش می‌یابد.

  1. تویوتا C-HR

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 8.7/7.5/8.1 لیتر در هر صد کیلومتر

این خودرو دارای طراحی متمایزی است که البته شاید همه از آن خوششان نیاید ولی برادر کوچک‌تر راو 4 می‌باشد که طرفداران زیادی هم دارد. پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری C-HR به یک گیربکس CVT متصل شده ولی برخلاف دیگر رقبا منحصراً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود.

  1. تویوتا راو 4

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 8.7/6.9/7.8 لیتر در هر صد کیلومتر

تویوتا راو 4 پرفروش‌ترین خودروی این برند است. این خودرو نه تنها کم‌مصرف بوده بلکه تکنولوژی‌های مدرن زیادی هم دارد. پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2.5 لیتری راو 4 از نظر قدرت و نرمی عملکرد برجسته‌ای داشته و با یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک همکاری می‌کند. این خودرو بسته به تریم انتخابی با سیستم چهار چرخ محرک نیز عرضه می‌شود.

  1. هیوندای کُنا

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 8.4/7.3/7.8 لیتر در هر صد کیلومتر

هیوندای کنا کراس اوور ساب کامپکت شهری است و با استایلی متفاوت عرضه می‌شود. پیشرانه‌ی 1.6 لیتری توربو به همراه گیربکس 7 سرعته اتوماتیک در بطن این خودرو دیده می‌شوند. مدل دیگر نیز با پیشرانه‌ی 2 لیتری در دسترس است که مصرف سوخت بالاتری دارد.

  1. هوندا HR-V

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 8.4/6.9/7.8 لیتر در هر صد کیلومتر

هوندا HR-V جایگزینی قدبلندتر و کاربردی‌تر برای هاچبک ساب کامپکت فیت است زیرا بر پایه‌ی آن شکل گرفته و از صندلی‌های جادویی در ردیف دوم سود می‌برد که تنظیمات زیادی دارند. یک پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1.8 لیتری قدرت خود را از طریق گیربکس CVT به چرخ‌ها می‌رساند. این خودرو نیز با سیستم چهار چرخ محرک در دسترس می‌باشد.

  1. هوندا CR-V

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 8.4/6.9/7.8 لیتر در هر صد کیلومتر

این خودرو هم یکی از پرفروش‌ترین کراس اوورهای بازار است. اگرچه CR-V بزرگ‌تر و جادارتر از برادر کوچک‌تر خود می‌باشد اما از نظر مصرف سوخت عملکرد مشابهی دارد. نسخه‌ی پایه این شاسی‌بلند با پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شود که تقریباً مصرف مشابهی با مدل توربو دارد.

  1. کیا سول

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 8.1/6.7/7.5 لیتر در هر صد کیلومتر

نسل جدید کیا سول به تازگی معرفی شده و با وجود پیشرانه‌ی 2 لیتری تنفس طبیعی در تریم اکو دینامیک، این کراس اوور جعبه‌ای مصرف سوخت 8.1 لیتری برای شهر را بر جای می‌گذارد که آن را به سومین خودروی کم‌مصرف لیست تبدیل کرده است. سول یکی از معدود کراس اوورهای ساب کامپکت بازار است که بدون سیستم چهار چرخ محرک عرضه شده و دارای گیربکس CVT می‌باشد.

  1. لکسوس UX 200

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 8.1/6.3/7.1 لیتر در هر صد کیلومتر

این خودرو که کاملاً تازه‌نفس است کوچک‌ترین شاسی‌بلند لکسس محسوب می‌شود و به دنبال فروش بالاست. UX از استایلی چشمگیر در ظاهر و کابین برده و نسخه‌ی اف اسپورت آن نیز در دسترس می‌باشد. یک پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری کم‌مصرف به همراه گیربکس CVT در این خودرو نصب‌شده است. اگرچه سیستم چهار چرخ محرک در مدل‌های هیبریدی این کراس اوور وجود دارند اما مدل بنزینی UX 200 از آن بی‌بهره است.

  1. نیسان کیکس

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 7.5/6.5/7.1 لیتر در هر صد کیلومتر

نیسان کیکس یک کراس اوور ساب کامپکت است که از تجهیزات ایمنی و رفاهی مناسبی سود می‌برد. این خودرو سریع‌ترین مدل حاضر در لیست نبوده و دارای یک پیشرانه‌ی 1.6 لیتری و گیربکس CVT می‌باشد اما مصرف سوخت خوبی دارد. این خودرو تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود.

منبع: motor1

 

منبع: پدال