اتحاد خودروسازی رنو- نیسان- میتسوبیشی با در اختیار داشتن برندهای رنو، نیسان، میتسوبیشی، رنو سامسونگ موتورز، داچیا، آلپین، داتسون، ونوچیا و لادا یکی از بزرگترین اتحادهای خودروسازی در طول تاریخ صنعت خودروسازی میشود. البته اتحاد بین این خودروسازها به این گونه نیست که به طور کامل با یکدیگر ادقام شده باشند و یا این که یکی از آنها دیگری را به طور کامل خریداری کند. این اتحاد به این صورت است که این سه خودرو ساز در تمامی زمینهها با یکدیگر همکاری کامل دارند و باعث میشود تا منافع مشترکی را داشته باشند. بر روی کاغذ و از لحاظ آمار و ارقام همانطور که از دانش ژاپنی و مدیریت فرانسوی بر می آید عملکرد این گروه بسیار ستودنی بوده است. این گروه با فروش ۵۰۰ هزار خودروی پلاگین از سال ۲۰۱۰ بزرگترین تولید کنندهی خودروهای پلاگین محسوب میشود. اصلیترین خودروی پلاگین این اتحادیه خودروی تمام برقی نیسان لیف است که پر فروش ترین خودروی تمام الکتریکی جهان نیز محسوب میشود. این گروه در سال ۲۰۱۷ حدور ۱۰.۵ میلیون خودرو در جهان را به فروش رساند تا به بزرگترین خودرو ساز جهان تبدیل شوند. در نوامبر سال ۲۰۱۸ رئیس این گروه خودروسازی، کارلوس گوسن، دستگیر شد و به زندان افتاد. در پی این رسوایی کارلوس گوسن از ریاست برگنار شد و باعث شد بسیاری از تحلیلگران صنعت خودرو با شک به آیندهی این گروه خودروسازی نگاه کنند. اما کماکان این غول خودروسازی پا برجاست و به کار خود ادامه میدهد.
تالیسمان، طلسم شانس برای رنو
در سال ۲۰۱۵ رنو بالاخره تصمیم گرفت تا مدل ناموفق لاگونا را جایگزین کند. تالیسمان در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۵ به عنوان یک مدل ۲۰۱۶ رونمایی شد. این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت به دلیل طراحی چشم نواز خود توجهات زیادی را به خودش جلب کرد و باعث شد تا بار دیگر منتقدان و تحلیل گران صنعت خودرو با آیندهی رنو در کلاس سدان امیدوار شوند. تالیسمان بیش از هر چیز یک خودروی فوق العاده از لحاظ طراحی داخلی و خارجی محسوب میشود. تالیسمان در کلاسی عرضه میشود که تقریبا تمام غولهای خودروسازی در آن حضور دارند. از بزرگان اروپایی مانند ب.ام.و، آئودی و فولکس واگن گرفته تا آسیاییها نظیر تویوتا، هوندا، هیوندای و نیسان. اما رنو مثل همیشه نشان داده است که قاعدهی بازی را به خوبی بلد است چرا که تالیسمان به جز ویژگیهای فوق العاده فنی و طراحی خود، با برچسب قیمتی به شدت رقابتی عرضه میشود که این خودرو را قادر میکند تا بتواند با همهی خودروهای کلاس خود به رقابت بپردازد.
طراحی
اگر کمی اهل بازیهای کامپیوتری باشید احتمالا میدانید که تالیسمان در لغت به معنای یک شیء و یا به قول گیمرها آیتمی (سنگ و یا حلقه) است که از طریق قدرت جادویی خود به شما شانس و یا توانایی ویژهای میدهد. طراحی این خودرو برای رنو حکم تالیسمان را دارد!
در صنعت خودروسازی امروز به دلیل این که دیگر مانند گذشته خبری از شاسی جداگانه برای خودروها نیست و بسیاری از خودروها بر پایهی یک پلتفرم مشترک طراحی و ساخته میشوند به ندرت میتوانیم خودرویی به معنای کلمه زیبا را پیدا کنیم. طراحی اکثر خودروها خسته کننده و تکراریاند و مهمترین هدف از طراحی آنها فروش خوب و سود بالا از طریق کاهش هزینهها بوده است. در واقع ما از دوران اوج طراحی خودروها فاصلهی بسیار زیادی گرفتهایم و در دورانی قرار داریم که طراحیها به شدت محافظه کارانه و بی روح هستند. البته این موضوع در مورد خودروهای سوپر لوکس و سوپر اسپرت چندان صادق نیست اما این خودروها را تقریبا هیچ کس نمیتواند بخرد. اما تالیسمان در این میان یک استثنا است! خودرویی که رنو در آن سعی کرده است تا بسیاری از قاعدههای رایج در طراحی سدانهای متوسط را کنار بگذارد و با بازگذشت به اصول کلاسیک خودرویی به معنای کلمه زیبا را طراحی کند و در اختیار علاقمندان قرار دهد. طراحی تالیسمان بسیار ساده و متناسب است به طوری که نه تنها در نگاه اول میتواند میتواند توجه شما را به خودش جلب کند(کاری که اکثر خودروهای آسیایی در آن موفق هستند!)، بلکه در بلند مدت هم به هیچ وجه شما را خسته نخواهد کرد.
طراحی خارجی
نمای جلوی تالیسمان حول لوگوی بسیار بزرگ رنو شکل گرفته است. این لوگو توسط ورودی هوای بزرگ تالیسمان و چراغهای آن که به شکل حرف سی انگلیسی برعکس هستند احاطه شده است. این چراغها در واقع یکی از نقاط قوت اصلی طراحی تالیسمان به شمار میروند چرا که با گرافیک ساده و بی نظیر خود ظاهری خاص و بسیار با صلابت را به این خودرو میبخشند. در قسمت پایین جلوی این خودرو هم یک ورودی بزرگ قرار دارد که توسط دو نوار کرومی به سه قسمت تقسیم شده است و چراغهای مه شکن را هم در خود قرار داده است. اگر از جلوپنجرهی تالیسمان به سمت کاپوت کشیدهی آن حرکت کنیم خواهیم دید که این کاپوت حجیم با چند خط که در واقع از همان لوگوی رنو در جلوی خودرو شروع شدند به چند قسمت تقسیم شده است.
قسمت جانبی تالیسمان در هماهنگی کامل با جلوی آن قرار دارد و در این قسمت هم شاهد خطوط و حجمهای بسیار حساب شده، دقیق و متناسب آن هستیم که به دور از هرگونه آشفتگی به شکل گیری شخصیت این رنوی خوش تیپ کمک کردهاند. نکتهی جالب توجه در این نما این است که رنو تصمیم گرفته است که در ساخت گلگیرهای جلوی این خودرو به جای فلز از پلاستیک استفاده کند. شاید این تصمیم کمی عجیب به نظر برسد اما میتوان گفت که مزایای مانند آسیب پذیری کمتر در برخوردهای کوچک را هم دارد.
در نمای عقب این خودرو اولین چیزی که جلب توجه میکند چراغهای بزرگ آن هستند که تا نزدیکی لوگوی رنو کشیده میشوند. این چراغها به همراه چراغهای جلو به دلیلی گرافیک فوق العادهای که دارند در هنگام روشن شدن نمای بسیار زیبایی را به خودرو میدهند. رنو در این قسمت خودرو هم سنگ تمام گذاشته است و توانسته است که به قدری تمام اجزای این قسمت را هم هماهنگ طراحی کند که همه چیز به درستی سر جای خود قرار بگیرد. دو خروجی اگزوز در قسمت سپر این خودرو به چشم میخورند که هیچ کدام واقعی نیستند و هر دو صرفا جنبهی زیبایی دارند. شاید این کار به مذاق برخی خوش نیاید اما به توجه به این که روز به روز خودروها به سمت پاک تر شدن حرکت میکنند باید به دیدن اگزوزهای غیر واقعی کم کم عادت کنیم. چرا که در واقع خودروهای کم مصرف، هیبریدی و الکتریکی آن قدری آلاینده تولید نمیکنند که به چهار خروجی برای سیستم اگزوز خود نیاز داشته باشند. تالیسمان از لحاظ ابعاد با ۴.۸ متر طول، ۱.۸ متر عرض و ۱.۶ متر ارتفاع جایی نزدیک به فولکس واگن پاسات قرار میگیرد که نشان از این دارد که خودرویی کاملا استاندارد در کلاس خود است.
نمیتوان طراحی تالیسمان را انقلابی خواند ولی هیچ ایرادی هم نمیتوان به آن گرفت. در مجموع طراحی این رنو بسیار زیبا، متناسب و هماهنگ صورت گرفته است و به جرات میتوان گفت که یکی از زیباترین خودروهای کلاس خود است.
طراحی داخلی و امکانات
طراحی کابین تالیسمان هم مانند طراحی خارجی آن بی عیب و نقص و در حد و اندازههای کلاس خود است. مواد سازندهی اصلی این کابین در تریمهای مختلف متفاوت است اما به طور کلی چرم و پلاستیک از اجزای اصلی آن هستند. این کابین بهترین در کلاس خود نیست و از لحاظ کیفیت ساخت در در بعضی از قسمتها دچار مشکلاتی هم هست.
با ورود به کابین تالیسمان اولین چیزی که توجه هر کسی را به خودش جلب میکند سیستم سرگرمی و اطلاعاتی آن است. این صفحه نمایش ۸.۷ اینچی است که برخلاف بسیاری از خودروهای امروزی به صورت عمودی در مرکز داشبورد آن قرار گرفته است. از طریق این صفحه نمایش شما میتوانید بسیاری از تنظیمات مربوط به خودرو را انجام دهید. همین موضع باعث شده است تا اتاق تالیسمان خلوت و ساده به نظر برسد چرا که مانند بسیاری از خودروها پر نیست از کلیدها و پیچهای تنظیم مختلف. یکی از ویژگیهای جال تالیسمان نورپردازی داخل اتاق آن است. با تغییر حالت رانندگی در این خودروی بین حالتهای مختلف نظیر اسپرت و یا اقتصادی رنگ نورپردازی چراغهای الایدی داخل آن هم تغییر میکند که در نوع خود بسیار قابل توجه است. البته تغییر حالت رانندگی در این خودرو مانند برخی از خودروها صرفا کمی تغییر در زمان تعویض دنده نیست و تالیسمان با بهره بردن از سیستم مولتی سنس(multi sense) رنو بسیاری از تنظیمات مکانیکی و کابین خودرو را تغییر میدهد.حالتهای مختلف رانندگی در تالیسمان شامل اقتصادی، اسپرت، راحتی، خنثی و یک حالت دیگر که قابلیت شخصی سازی دارد را شامل میشود. فضای داخلی تالیسمان برای تمام سرنشینان خودر بسیار جادار و راحت است و هیچ مشکلی برای جای پا و یا سر حتی برای افراد قد بلند در این خودرو وجود نخواهد داشت. از دیگر امکانات تالیسمان میتوانیم به هد آپ دیسپلی، سقف پانوراما، سیستم هشدار نقاط کور، هشدار باقی ماندن بین خطوط، تشخیص علائم راهنمایی، سیستم پارک خودکار، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه مطبوع دو کاناله، سیستم صوتی بوس(Bose) و کروز کنترل تطبیق پذیر اشاره کنیم.
قوای فنی
رنو تالیسمان با انواع و اقسام پیشرانههای بنزینی، گازوئیلی و گاز مایع در سراسر دنیا عرضه میشود. نسخه ای که در ایران عرضه شده است مجهز به یک موتور ۱.۶ لیتری توربو است که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که خوشبختانه طبق روال معمول اکثر وارد کنندهها ضعیف ترین نسخهی آن نیست. این پیشرانه شاید خیلی مورد توجه خریداران ایرانی که به صورت سنتی موتورهای حجیم با سیلندرهای بالا را دوست دارند قرار نگیرد. اما با توجه به قدرت و گشتاور آن و همین طور وجود یک جعبه دندهی ۷ سرعته ی دو کلاچه در این خودرو باید بگوییم که تالیسمان از رقیبان خود هیچ کم ندارد و شاید حتی از برخی جنبهها از آن ها هم بهتر باشد. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت تالیسمان۷.۶ ثانیه است که ۱.۱ ثانیه از هیوندای سوناتا با موتور ۲.۴ لیتری سریعتر است. مصرف سوخت ترکیبی برای تالیسمان ۵.۶ لیتر است که با توجه به موتور کم حجم و توربوی آن بهترین نیست اما کاملا قابل قبول است. اما شاید جالبترین قسمت تالیسمان سیستم فرمانپذیری چهار چرخ آن که فور کنترل (4 control) نام دارد باشد. این سیستم در سرعتهای پایین چرخهای عقب را در جهت عکس چرخهای جلو میچرخاند تا شعاع گردش خودرو کمتر شود. سیستم فرمانپذیری چهار چرخ به نوعی به یک استاندارد در خودروهای مدرن و لوکس تبدیل شده است اما این که در خودرویی در ردهی تالیسمان قرار دارد بسیار قابل توجه است. سیستم تعلیق تالیسمان هم به دلیل وجود دمپرهای تطبیق پذیر یکی از بهترینهای موجود در بازار است که سواری بسیار نرم و قابل اتکایی را برای راننده و سرنشینان به ارمغان میآورد.
از لحاظ ایمنی تالیسمان همان طور که از یک خودروی روز اروپایی بر میآید به مجموعهای بسیار قابل اطمینان مجهز است. تالیسمان به سیستم کنترل لغزش در زمان شتاب گیری، سیستم پایداری الکترونیکی و ایربگ برای راننده و سرنشینان و ایربگ پردهای مجهز است تا سرنشینان خود را از هر گزندی در امان نگه دارد. این خودرو موفق شده است تا از موسسه Euro NCAP پنج ستاره ایمنی دریافت کند.
در مجموع عملکرد تالیسمان از لحاظ فنی چه بر روی کاغذ و چه در عمل کاملا قابل قبول است و سواری بسیار خوشایند و قابل اطمینانی را در شرایط مختلف برای سرنشینان خود به ارمغان میآورد.
کلام آخر
رنو تالیسمان بدون شک یکی از بهترین خودروهای کلاس خود نه تنها در ایران بلکه در جهان میباشد. رنو در سالهای گذشته از فروش پایین لاگونا درس گرفت و با تمام توان خود این بار خودرویی را ارائه داد که به هیچ وجه شباهتی با لاگونای ناموفق نداشت. خودرویی که چه از نظر فنی و چه از نظر طراحی یکی از بهترین های کلاس خود یعنی سدان متوسط است. رقیبان تالیسمان در ایران شامل هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، تویوتا کمری، هوندا آکورد، پژو ۵۰۸ و فولکس واگن پاسات میشوند که باید بگوییم که با توجه به قیمت، عملکرد و امکانات اگر از اکثر رقیبان خود بهتر نباشد، چیزی از آنها کم ندارد. قیمت رنو تالیسمان در ایران در اسفند ۹۷ حدود ۵۰۰ میلیون است.
رنو تالیسمان , جذاب فرانسوی در ایران-اختصاصی موتوتل
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.