مقایسه ی کیا اپتیما 2014 و هیوندا سوناتا 2014؛ چه ویژگی هایی این دو خودرو را از هم متمایز می کند؟
اگر قصد خرید یک خودروی سدان در اندازه ی متوسط را دارید، احتمالا دو خودروی کیا اپتیما 2014 و هیوندای سوناتا 2014 که از لحاظ ویژگی های فنی، کاملا مشابه یکدیگرند، در لیست خرید شما وجود دارند. ویژگی های فنی مشابه به این معناست که زیر بدنه ی ظاهری آنها، از پلت فرم، موتور و پیشرانه گرفته تا سیستم انتقال قدرت و مولفه های سیستم تعلیق، همه چیز تقریبا یکسان است. اما سوال اینجاست که چه ویژگی هایی این دو خودروی شرکت های کیاموتورز و هیوندای را از هم متمایز می کند و چه دلیلی باعث می شود که یکی از دو خودروی کیا اپتیما 2014 را به خودروی هیوندا سوناتا 2014 ترجیح دهید؟ برای اینکه درک درست و دقیق تری از این تمایز داشته باشیم، به بررسی جزئی میان دو خودرو پرداخته ایم؛ اما قبل از هر چیز، جدیدترین تغییرات این دو خودرو را بررسی می کنیم؛ مقایسه این دو سدان متوسط را در موتوتل دنبال کنید:
طراحی خارجی و بدنه
با یک نگاه ساده و گذرا می توان این دو خودرو را از یکدیگر تشخیص داد و به سرعت می توان تفاوت های ظاهری آنها را شناسایی کرد. خودروی سوناتا از سبک طراحی لوکس بهره می برد؛ این در حالیست که اپتیما با ظاهر اسپرت تر و جسورانه تری طراحی شده است. در حقیقت، علیرغم پلتفرم های مشابه، این دو خودرو از لحاظ ظاهری، هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. این احتمال وجود دارد که این رویکرد، کاملا با برنامه ریزی انجام شده و هدف گذاری شده باشد؛ هیوندا سوناتا، خریداران سدان های لوکس تر و ملایم تر را مد نظر قرار داده است؛ اما کیا اپتیما، کسانی را هدف قرار داده که به دنبال سدان های اسپرت تر هستند.
طراحی داخلی و کابین
برخلاف طراحی خارجی، مولفه های طراحی داخلی به هم شباهت دارند. با یک نگاه کلی به نظر می رسد که این دو خودرو ظاهر متمایزی دارند. برای مثال، جایگاه کنسول مرکزی در کیا اپتیما، کمی به سمت راننده متمایل شده که آن نیز احتمالا به دلیل طراحی اسپرت آن است. اما همین قسمت در سوناتا به گونه ای تعبیه شده که برای راننده و سرنشین جلو، به راحتی در دسترس باشد. این ماشین ها با چیدمانی از دکمه ها عرضه می شوند و با کمی دقت بیشتر، متوجه می شوید که بعضی دکمه ها کاملا مشابه هم هستند. از لحاظ قابلیت استفاده نیز باید گفت که اتاق این دو خودرو و فضای صندوق عقب آنها هم یکسان هستند و سایر قابلیت ها و ویژگی های داخلی آنها، تفاوت چندانی با هم ندارند.
ویژگی های فنی
در زیر ساختار بدنه ی آنها، ویژگی های فنی مشابهی نهفته است. نسخه ی استاندارد کیا اپتیما 2014 و هیوندا سوناتا 2014 با سیستم چرخ جلو متحرک عرضه می شود. علاوه بر این، موتورهای یکسانی با قدرت 190 اسب بخار، 4 سیلندر با حجم 2.4 لیتر در آنها تعبیه شده است. راننده هایی که به قدرت بیشتر علاقه دارند، می توانند مدل سفارشی 4 سیلندر توربوشارژ با حجم موتور 2.0 لیتر و قدرت 274 اسب بخار را خریداری کنند؛ این مدل در هر دو خودرو عرضه می شود. یک گزینه ی مدل هیبریدی نیز برای دو خودرو ی کیا اپتیما و هیوندا سوناتا در نظر گرفته شده که با موتور هیبریدی 4 سیلندر، قدرتی معادل 199 اسب بخار را تولید می کند. مصرف سوخت این پیشرانه در جاده های شهری به 35 مایل (56.3 کیلومتر) در هر گالن و در بزرگراه ها، به 39 مایل (62.7 کیلومتر) در هر گالن می رسد. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز وظیفه ی انتقال قدرت را در تمامی مدل های این دو خودرو به عهده دارد. در نهایت باید گفت که از لحاظ ویژگی های فنی، هیچ تفاوتی میان این دو خودرو دیده نمی شود.
قابلیت و ویژگی ها
همانطور که انتظار می رود، سوناتا و اپتیما از لحاظ تجهیزات نیز شبیه به هم هستند. تفاوت اصلی آنها در نام سیستم اطلاعات سرگرمی آنهاست؛ کیا اپتیما از سیستم UVO و سوناتا از سیستم Blue Link بهره می برند. اما سایر تجهیزات آنها نیز یکسان است.
در مدل های استاندارد هر دو خودروی اپتیما و سوناتا (اپتیما LX و سوناتا GLS)، تجهیزات پایه ای تعبیه شده که از میان آنها می توان به ورود بدون نیاز به کلید، لوازم جانبی برقی، چرخ های آلیاژی، رابط آیپاد/ یو اس بی و بلوتوث اشاره کرد. محبوب ترین بسته ها که به صورت سفارشی در این دو خودرو قرار می گیرد (بسته ی LX Convenience در کیا اپتیما و بسته ی Popular Equipment در هیوندا سوناتا) نیز شامل دوربین پشتیبانی و صندلی برقی راننده خواهد بود.
مدل های اسپرت تر این دو خودرو که با نام های سوناتا SE و اپتیما SX شناخته می شوند، از چرخ های 18 اینچی آلیاژی، سیستم تعلیق اسپرت، اگروز دوگانه و غیره بهره می برند. جالب تر اینکه سیستم تعلیق دو خودروی اپتیما SX و سوناتا SE نیز آپدیت مشابهی را دریافت کرده است.
از لحاظ آپشن های اضافی نیز این دو خودرو عملکرد یکسانی دارند. هر دو از سانروف پاناروما، چراغ های جلو زنون، چرخ های 17 اینچی آلیاژی، احتراق بدون نیاز به کلید و دکمه ای، صندلی های برقی سرنشینان و صندلی های عقب مجهز به گرم کننده برخوردار شده اند. این ویژگی ها در بسته های مختلف به خریدارن عرضه می شود که هر کدام نیز از قسمت های متفاوتی برخوردار هستند؛ با اینحال از هیچ مولفه ی منحصر به فردی در مدل های استاندارد و یا سفارشی بهره نمی برند.
تکنولوژی
با توجه به اینکه دو خودروی کیا اپتیما 2014 و هیوندا سوناتا 2014 از طراحی پایه ای سال 2011 بهره می برند، اما به خوبی توانسته اند تا برخی از قابلیت ها و گجت های جدید را به مدل های استاندارد و آپشن های خود اضافه کنند. برای مثال، هر دو خودرو با سیستم هشدار ترافیک، سیستم نظارت بر نقاط کور، رادیو HD و سانروف پاناروما عرضه می شوند. علاوه بر این، سیستم اطلاعات سرگرمی مخصوص به برند آنها نیز بر روی خودروها تعبیه شده که از یک نمایشگر لمسی 8 اینچی بهره می برد. بار دیگر باید خاطر نشان کنیم که هیچ کدام از این دو خودرو، از لحاظ قابلیت های تکنولوژیکی بر دیگری برتری ندارد.
ایمنی
دو خودروی کیا اپتیما 2014 و هیوندا سوناتا 2014 با قابلیت های ایمنی مدرنی عرضه می شوند که از میان آنها می توان به چراغ های جلو مجهز به زنون، هشدار ترافیک (که ترافیک مسیر پیش رو را بررسی کرده و برای پیدا کردن جای پارک به راننده ی خود کمک می کند) و سیستم نظارت بر نقاط کور اشاره کرد. عدم وجود برخی از قابلیت ها همچون هشدار برخورد از روبرو، کنترل کروز تطبیقی و برف پاک کن اتوماتیک، به خوبی احساس می شود. هر دو مدل اپتیما و سوناتا از سیستم انتقال دوربرد استاندارد بهره می برند که استفاده از ویژگی هایی مثل باز کردن قفل از راه دور و هشدار برخورد اضطراری را امکان پذیر می کند.
نتیجه گیری نهایی
بررسی ها نشان دادند که برخلاف ظاهر کاملا متفاوت، این دو خودرو از قابیت های فوق العاده مشابه برخوردار شده اند. ویژگی های استاندارد و سفارشی آنها نیز یکسان است و هیچ برتری از لحاظ تجهیزات در این دو خودرو دیده نمی شود. موتور، سیستم تعلیق، پلتفرم، شاسی و حتی طراحی داخلی آنها کاملا مشابه یکدیگر است. بنابراین، تنها چیزی که می تواند در انتخاب یکی از این دو خودرو تاثیر داشته باشد، طراحی خارجی است که آن هم به سلیقه ی خریداران بستگی دارد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.