فروش بالا و رو به روشد شاسی بلندها اکثر خودروسازان را مجاب کرده است تا به این کلاس خودرو ورود کنند. اکثر خودروسازانی که هیچ وقت شاسی بلند نداشتند به این نتیجه رسیده اند یک یا چند خودروی شاسی بلند را طراحی کنند و در سبد محصولات خود قرار دهند. خودروسازانی هم که تاکنون هیچ خودروی شاسی بلندی را نساخته‌اند درصدد هستند تا هرچه سریعتر یک خودروی شاسی بلند را طراحی و وارد بازار کنند. البته تمام تازه واردان این بخش جذاب بازار رویکرد مشابهی را اتخاذ نکرند. لامبورگینی با اوروس سعی می‌کند تا عنوان سریع‌ترین شاسی بلند بازار را بدست بیاورد و رولزرویس در تلاش است تا با کالینان به لوکس ترین خودروی شاسی بلند بازار تبدیل شود و بنتلی با بنتایاگا جایی میان این دو قرار می‌گیرد. اما جگوار بیش هدف خود را از ورود به این بازار بیش از هر چیز فروش می‌داند و برای رسیدن به این هدف رویکردی مشابه با پورشه را اتخاذ کرده است. جگوار با سه مدل شاسی بلند در بازار حضور دارد. کراس اور ای-پیس(E-pace) در کلاس کوچک که برای رقابت با ب.ام.و اکس۱ و یا آئودی کیو۳ طراحی شده است، اف-پیس (F-pace) در کلاس شاسی بلند متوسط برای رقابت با محصولاتی همچون مرسدس بنز جی‌ال‌ای و یا کادیلاک اکس‌تی۵ و در نهایت نیز آی-پیس (I-pace)  برای رقابت با خودرو‌هایی همچون آئودی ای-ترون و یا تسلا مدل اکس. ذکر این نکته ضروری است که در هیچ کدام از این کلاس‌ها جگوار سریع‌ترین، لوکس‌ترین، زیبا‌ترین و یا بهترین خودروی موجود را راهی بازار نکرده است و در عوض تمام تلاش خود را کرده است تا با ارائه محصولات متنوع و پایین نگه داشتن قیمت تمام شده خودرو‌های خود فروش خوبی را تجربه کند. البته شاید بتوان دلیل اصلی فروش خوب شاسی بلند‌های جگوار را برند بریتانیایی پر آوازه‌ آن دانست چرا که در عمل هیچ کدام از شاسی بلند‌های آن خودروهای بی عیب و نقصی نیستند.

اف-پیس F-PACE

جگوار اف-پیس را شاید بتوان ترکیب چندین و چند خودروی هم کلاس خود دانست. این خودرو موفقیت خود را در فروش مدیون دو علت اصلی است: اول آن که یک خودروی شاسی بلند سایز متوسط است و دیگر آن که برند بسیار بزرگی دارد که از قضا همین برند در کنار برند بزرگ‌تری به نام لندروور فعالیت می‌کند. اف-پیس به هیچ وجه خودروی بدی نیست و از برخی جنبه‌ها نظیر قیمت و یا تنوع در پیشرانه می‌توان گفت که خودروی خوبی هم محسوب می‌شود. این خودرو برای افرادی طراحی شده است که به دنبایل یک شاسی بلند متوسط با قیمت مناسب هستند و البته برای برند خودروی خود اهمیت زیادی قائل می‌شوند. 

طراحی

با وجود این که جگوار عضوی از گروه خودروسازی جگوار لندروور است، بر خلاف سنت بسیاری از خودروسازان اروپایی، برای ساخت اف-پیس از هیچ کدام از پلتفرم‌های لندروور استفاده نکرده است. اف-پیس بر پایه‌ی پلتفرم تغییر یافته‌ی اکس‌ اف (XF) و اکس ای (XE) ساخته شده است. البته حدس زدن این موضوع کار چندان مشکلی نیست و از همان نگاه اول مشخص است که با نسخه‌ای قد بلند از اکس‌ ای و اکس اف طرف هستیم. واضح است جگوار به هیچ وقت قصد این را نداشته است که خودرویی برای صحرا نوردی و یا کشف نقاط ناشناخته بسازد و از ظاهر این خودرو هم این موضوع به راحتی مشخص است. هدف جگوار از طراحی این خودرو بیش از هرچیز این بوده است تا برای یک خانواده سه یا چهار نفره جذاب به نظر برسد. در مجموع می‌توان گفت که جگوار تا حدودی در دستیابی به اهداف خود موفق بوده است.

طراحی خارجی

نمی‌توان هیچ یک از خودرو‌های جگوار را به معنای واقعی جذاب و یا مدرن دانست(الیته کراس‌اور تمام الکتریکی آی-پیس یک استثنا محسوب می‌شود). اف-پیس هم مانند تقریبا همه‌ی خودرو‌های ساخت این کمپانی بریتانیایی از لحاظ طراحی بدنه چنگی به دل نمی‌زند. البته این موضوع به این معنی نیست که خودروهای جگوار زیبا و یا متناسب نیستند. گربه‌های وحشی بریتانیایی زیبا هستند، اما نه برای سال ۲۰۱۹.
نمای جلوی همان نمای جلوی اکس اف است که این بار کمی کشیده و حجیم شده است. مهم‌ترین قسمت نمای جلوی اف-پیس ورودی هوای اصلی بزرگ و بیضی شکل آن است که در مرکز خود علامت جگوار را جای داد است. به جز این ورودی‌ هوای اصلی که به نوعی یمی از امضاهای محصولات جگوار محسوب می‌شود، سه ورودی هوای دیگر نیز در قسمت جلوی اسن خودرو وجود دارند. دو تا در قسمت چپ و و راست که در پایین خود چراغ‌های مه شکن را جای داده اند و دیگری در مرکز قرار دارد. چراغ‌های اصلی اف-پیس همان چراغ‌های اکس اف هستند که با وجود تکراری بودن کماکان با اصالت به نظر می‌رسند. این چراغ‌های ساده به همراه ورودی هوای اصلی نقطه‌ی شروع خطوط حجیمی هستند که در قسمت جانبی و بر روی کاپوت خودرو امتداد می‌یابند. نمای جانبی اف-پیس بسیار ساده طراحی شده است و در هماهنگی ماکل با سایر قسمت‌های بدنه‌ی آن قرار دارد. چند حجم و خط نرم که به حجیم نشان دادن خودرو کمک شایانی کرده‌اند در نمای جانبی خودرو جا خوش کرده‌اند و ظاهری شکیل و با صلابت را برای جگوار به ارمغان آورده‌اند. اف-پیس بیش از آن که در نمای عقب خود شبیه به اکس اف و یا اکس ای باشد، به برادر کوچکتر خود اف-تایپ (F-type)  می‌ماند. اصلی ترین المان نمای عقب اف-پیس چراغ‌های اصلی آن هستند که تقریبا همان چراغ‌های عقبی اف-تایپ هستند. باقی المان‌های این نما هم همانطور که از رویکرد کلی طراحی آن بر می‌آید ساده و به دور از هرگونه شلوغی بی دلیل هستند. طول، عرض و ارتفاع اف-پیس به ترتیب ۴.۷ در ۱.۶ در ۱.۶ متر است. 

در مدل اس وی آر که به عنوان قوی‌ترین مدل اف-پیس در سبد محصولات جگوار قرار دارد یک سری تفاوت‌های ظاهری از جمله دو ورودی هوا بر روی کاپوت خودرو، دو خروجی هوای بزرگ و کشیده بر روی گلگیر‌های جلو، دو خروجی هوا بر روی گلگیرهای جلو و اگزوز‌های چهارگانه وجود دارد که علاوه بر این که به خوبی چهره‌ی این مدل را از سایر مدل‌ها متمایز کرده است، ظاهر خشن و اسپرتی را نیز به آن بخشیده است.
در مجموع اف-پیس را نمی‌توان خودرویی بی روح و زشت دانست اما باید گفت که طراحی آن کمی کهنه و خسته کننده به چشم می‌رسد. 

طراحی داخلی

طراحی داخلی اف-پیس همان طور که حدث می‌زنید مشابه با مدل‌های اکس ای و اکس اف است. البته این اتاق یک تفاوت با اتاق برادران مسن‌تر اف-پیس دارد و آن هم بزرگتر بودن آن است. 

کیفیت مواد سازنده‌ی کابین این جگوار به هیجه قابل رقابت با برخی از رقبای آلمانی آن نیست. اما این موضوع به این معنی نیست که ادوات داخلی آن بی کیفیت هستند. در کل کابین جگوار چه از لحاظ مواد اولیه به کار رفته در ساخت و چه از نظر کیفیت ساخت حس خوبی را به سرنشینان القا می‌کند. فضای داخلی اف-پیس برای تمام سرنشینان هم از نظر جای پا و هم سر کاملا جادار و بزرگ است و به ندرت ممکن است در رانندگی‌های طولانی شما را دچار خستگی کند. کنسول میانی اف-پیس را نمی‌توان بهترین در کلاس خود نامید اما در کل با وجود یک صفحه نمایش ۱۰.۲ اینچی عریض و چینش تقریبا مناسب کلید‌ها می‌توان آن را قابل قبول دانست. سیستم سرگرمی و اطلاعات اف-پیس از گرافیک بسیار قابل توجهی برخوردار است به طوری که با عکس‌هایی که در خود جای داده است به شما یادآوری می‌کند که این یک خودروی بریتانیایی است. نکته‌ی عجیبی که در رابطه با این کلید‌ها وجود دارد این است که کلید خاموش و روشن کردن موتور خودرو در نزدیکی سایر کلید‌ها قرار دارد و به طور مثال این امکان وجود دارد که در هنگام رانندگی به اشتباه فشار داده شود.

جگوار اف-پیس در تیپ‌های مختلف خود دارای مجموعه‌ای از امکانات زیادی است که می‌توان آن را یک خودروی به روز نامید. از مهم‌ترین امکانات آن می‌توان به هد آپ دیسپلی، کروز کنترل تطبیقی، پارک خودکار، روشن شدن موتور از راه دور، گرم کن فرمان، گرم کن آینه، فرمان برقی، رادیو ماهواره‌ای، گرم کن صندلی‌های جلو، سرد کن صندلی راننده و سیستم تهویه مطبوع دو کاناله هستند. 

قوای فنی

شما می‌توانید پیشرانه‌ی جگوار اف-پیس را از بین انبوهی از مدل‌های مختلف بنزینی و گازوئیلی انتخاب کنید که شاید بتوان امکان را مهم‌ترین ویژگی آن دانست. لیست بلند بالای پیشرانه‌های مختلف اف-پیس شامل یک موتور دو لیتری ۴ سیلندر توربوی بنزینی، یک موتور دو لیتری ۴ سیلندر توربوی گازوئیلی، یک موتور سه لیتری ۶ سیلندر وی شکل سوپرشارژر دار بنزینی و در نهایت یک موتور پنج لیتری ۸ سیلندر وی شکل سوپرشارژ دار می‌شود. قوی ترین نسخه‌ی اف-پیس که به تازگی هم وارد خط تولید شده است همان موتور ۸ سیلندر آن است که اس‌ وی آر نام دارد(SVR) . جگوار برای عرضه‌ی اس وی آر حدود دو سال هواداران خود را منتظر گذاشت. در طول این دو سال قوی ترین نسخه‌ی اف-پیس از یک موتور ۶ سیلندر استفاده می‌کرد که به هیچ وجه شایسته یدک کشیدن نام قوی‌ترین شاسی بلند جگوار را نداشت. این موتور ۶ سیلندر که از طریق یک سوپرشارژر تغذیه می‌شود، ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک جعبه دنده خودکار ۸ سرعته در اختیار تمام چرخ‌های اف-پیس می‌گذارد. البته به هیچ وجه نمی‌توان ادعا کرد که این مدل اف-پیس خودرویی ضعیف و کند است. چرا که با ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۵۰ کیلوگرم و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۵.۷ ثانیه‌ای خود کاملا چابک به نظر می‌رسد. اما کار به همین جا ختم نشد و بالاخره جاگروار به قول خود عمل کرد و مدل قدرتمند اس وی آر را در سال ۲۰۱۹ عرضه کرد تا نام برند خود را در عرصه‌ی شاسی بلندها هم بر سر زبان‌ها بیاندازد. این مدل می‌تواند به کمک موتور ۸ سیلندر خود که توسط یک سوپرشارژر تغذیه می‌شود ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل تنها ۴.۳ ثانیه است که برای یک شاسی بلند خانوادگی و ۲ تنی کاملا قابل قبول به شمار می‌رود. نهایت سرعت این مدل هم به رقم باور نکردنی ۲۸۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. 

تقریبا تمامی مدل‌های اف-پیس به اکثر سیستم‌های ایمنی روز دنیا نظیر سیستم هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خطوط و تعداد قابل قبولی ایربگ مجهر هستند تا سرنشینان خود را از هرگزندی در امان نگه دارند.  
همان طور هم که از یک خودروی بریتانیایی اصیل بر می‌آید سیستم تعلیق این خودرو در تمامی شرایط عملکرد تحسین برانگیزس دارد و می‌تواند سواری بدون لرزش و نرمی را برای سرنشینان خود بوجود بیاورد. 

کلام آخر

جگوار اف-پیس در سال ۲۰۱۹ با آستانه‌ی قیمت ۴۴ هزار دلار برای مدل پایه‌ با موتور چهار سیلندر توربوی بنزینی با قدرت ۲۴۷ اسب بخار در اختیار خریداران خود قرار دارد. شاید ۴۴ هزار دلار کمی گران به نظر برسد اما با توجه به برند این خودرو و همین طور امکاناتی که حتی در مدل‌های پایه‌ی آن قرار دارد می‌‌تواند به راحتی در گزینه‌‌های خرید هر کسی قرار بگیرد. مدل اس وی آر که گل سرسبد مدل‌های اف-پیس هم هست با قیمت ۸۰ هزار دلار به فروش می‌رسد. البته این قیمت بدون احتساب امکانات اضافی قابل سفارش نظیر کروز کنترل تطبیقی و یا پارک خودکار است. در مجموع می‌توان گفت مه جگوار موفق شده است که قیمت تمام شده‌ی اف-پیس را در تمامی مدل‌ها پایین نگه دارد تا بتواند به هدف اصلی خود یعنی جذب خریداران بسیار در تمامی رده‌ها برسد.

جگوار اف-پیس بدون شک زیبا ترین و یا بهترین خودروی کلاس خود نیست و شاید بتوان گفت که آئودی کیو۵ و ب‌ام‌و اکس۳ از هر لحاظ از این خودرو بهتر هستند. حتی اگر کسی به دنبال توانایی‌های آفرود با قیمتی معقول است بهتر است که سراغ گزینه‌هایی مانند لند روور دیسکاوری اسپرت برود. اما اف-پیس یک ویژگی اساسی دارد که بی شک ضامن موفقیت آن است، برند جگوار. البته مسئولان جگوار هم به خوبی از این نکته آگاه بودند و به همین منظور هم است که تمام سعی خود را کرده‌اند تا اف-پیس بیش از آن که شخصیت منحصر به خود را داشته باشد، شخصیتی الهام گرفته از سایر محصولات این برند نظیر اکس ای، اکس اف و اف تایپ را داشته باشد. در یک کلام اف-پیس یک شاسی بلند متوسط در همه‌ی زمینه ها است.