در سال ۲۰۰۴ که مرسدس بنز برای اولین بار سی‌ال‌اس را عرضه کرد در ابتدا مورد انتقاد‌های شدیدی از سوی بسیاری از تحلیل‌گران صنعت خودرو قرار گرفت. منتقدین این خودرو معتقد بودن که خودروی جدید مرسدس بنز در حالی به عنوان یک سدان به بازار عرضه شده است که به اندازه‌ی سدان‌های دیگر موجود در بازار کاربردی نیست. این موضوع در حالی بود که سی‌ال‌اس در رده‌ی قیمتی بالاتری نسبت به سدان‌های دیگر و حتی سدان‌های خود مرسدس بنز قرار می‌گرفت. اما فروش بالای سی‌ال‌اس باعث شد منتقدان متوجه این موضوع شوند که کاربردی بودن تنها پارامتری نیست که خریداران از یک سدان انتظار دارند. سی‌ال‌اس ویژگی‌های به خصوصی داشت که باعث می‌شد با همه‌ی سدان‌های دیگر فرق داشته باشد. سی‌ال‌اس ظاهری اسپرت و پیشرانه‌ای قدرتمند را در کنار سواری نرم و راحت سدان‌های لوکس را یکجا داشت. البته بدون شک سی‌ال‌اس نه به اندازه‌ی یک ب‌ام‌و ام۳ تند و خشن بود و نه به اندازه‌ی یک آئودی ای۸ قابل اتکا. تمام تلاش سی‌ال‌اس این بود که جایی بین این دو قرار بگیرد و ما با نگاهی به آمار فروش آن می‌توانیم بگوییم که در رسیدن به هدف خود موفق بوده است. مرسدس بنز به کلاسی که سی‌ال‌اس در آن قرار دارد کوپه‌ی چهار در می‌گوید که هرچند نام طولانی برای این کلاس به حساب می‌آید اما ویژگی‌های آن به خوبی در همین نام گنجانده شده است. نسل اول سی‌ال‌اس بین سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۱۰ تولید می‌شد و نسل دوم آن از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸ تولید شد. در طی این سال‌ها حدود ۲۳۰ هزار سی‌ال‌اس به فروش رسید که یک موفقیت تمام عیار برای خودرویی که در رده‌ی قیمتی بالاتری به نسبت ای‌ کلاس قرار دارد محسوب می‌شود. پس از موفقیت نسل اول سی‌ال‌اس بسیاری از خودروسازان خودروهایی را در این کلاس به خصوص طراحی کردند و در معرض فروش قرار دادند. ب‌ام‌و سری۶(نسل اول و دوم) و سری ۸، آئودی ای۷ و ای۵، و پورشه پانامرا از جمله دنباله رو‌های سی‌ال‌اس هستند. البته خود مرسدس بنز هم بعد‌ها دو دو خودروی دیگر در این کلاس به تولید رساند تا مجموع خودروهای این کمپانی در این کلاس پر طرفدار به عدد سه برسد.

سی‌ال‌اس، نسل سوم 

نسل سوم سی‌ال‌اس از سال ۲۰۱۹ وارد بازار شد تا دنباله ی روی راه اجداد جذاب خود باشد. رویکرد کلی مرسدس بنز در طراحی نسل سوم این خودرو درست مشابه گذاشته ساخت که سدان با ویژگی‌های اسپرت بوده است اما با توجه به این که سی‌ال‌اس دیگر پرچمدار مرسدس بنز در این کلاس نیست و جای خود را به مرسدس آ.ام.گ جی‌ تی چهار در کوپه (Mercedes-AMG GT 4-door Coupe) داده است، دیگر شاهد یک کوپه‌ی چهار در تمام عیار در سی‌ال‌اس نیستیم. سی‌ال‌اس نسل سوم صرفا یک سدان زیباست که کمی به آن چاشنی اسپرت اضافه شده است. طراحی سی‌ال‌اس بر اساس زبان طراحی جدید مرسدس بنز صورت گرفته است که سادگی در آن حرف اول را می‌زند. بر همین اساس در سی‌ال‌اس جدید خبری از جزئیات جذاب نسل اول اول و دوم آن نیستیم و شاید تنها راه تشخیص این نکته که با یک سی‌ال‌اس طرف هستیم این باشد که سقف این خودرو هنوز هم بسیار تیز طراحی شده است. در کل به نظر می‌رسد کخ مرسدس بنز آن چنان که باید به آینده این کلاس خودرو امیدوار نیست و ترجیهش بر این است که بر روی کلاس‌های بالاتر مانند محصولات سدان آ.ام.گ و یا محصولات کوچتر و ارزان‌تر مانند مرسدس بنز سی‌ال‌ای(CLA) سرمایه گذاری کند. البته این تنها دلیل کم توجهی مرسدس بنز به سی‌ال‌اس نیست و بدون شک فروش بالای شاسی بلند‌های اسپرت در آن موثر بوده است. سی‌ال‌اس جدید بدون شک خودروی جذاب‌تری از ای‌ کلاس(E-class) است اما دیگر یک خودروی بینهایت جذاب و خاص نیست.  

طراحی

نسل اول و دوم سی‌ال‌اس به نوعی شاهکارهای مرسدس بنز در طراحی به شمار می‌رفتند. خودروهایی که چشم هر عابر و راننده‌ای را به خود جلب می‌کردند و به آن‌ها نشان می‌دادند که این یک مرسدس بنز عادی نیست و یک سی‌ال‌اس است. مهم‌ترین المان سی‌ال‌اس را شاید بتوان قوس سقف آن‌ دانست. این قوس که بسیار تیز تر از سدان‌های دیگر است ظاهری اسپرت و سیال به سی‌ال‌اس می‌بخشد. بی شک نسل سوم سی‌ال‌اس هنوز هم یک اصالت مرسدس بنز و کلاس خود را حفظ کرده است. اما این که آیا این نسل به جذابیت نسل‌های پیشین سی‌ال‌اس هست یا خیر سوالی است که جواب دادن به آن کمی سخت به نظر می‌رسد. سی‌ال‌اس از در طراحی از زبان جدید طراحی مرسدس استفاده می‌کند که بینهایت ساده است. نمی‌توان گفت که این زبان زیبا و یا متناسب نیست. اما شاید نتواند انتظارات بسیاری از خریداران را که خواهان خودرویی بسیار خاص بودند را برآورده کند.

طراحی خارجی

در نمای جلوی این خودرو اولین چیزی که توجه شما را به خودش جلب می‌کند لوگوی عظیم الجثه‌ی مرسدس بنز است که این بار نقش یک ورودی هوا را ایفا نمی‌کند. این لوگو بر روی یک صفحه‌ی مسطح قرار دارد که در واقع این صفحه نقش رادار این سی‌ال‌اس را بازی می‌کند. این موضوع یعنی دیگر خبری از یک قطعه ی بزرگ در جلوی خودرو به عنوان رادار نیست چرا که رادار به خوبی خود را در ستاره‌ی سه پر مرسدس بنز استتار کرده است. البته این لوگوی بزرگ تنها لوگوی جلوی این خودرو نیست و یک لوگوی مرسدس بنز دیگر نیز بر روی کاپوت سی‌ال‌اس قرار دارد. ورودی اصلی هوای سی‌ال‌اس که منقش به ستاره‌ی مرسدس نیز هست توسط یک نوای کرومی به دو قسمت تقسیم می‌شود که نمای زیبایی را به آن بخشیده است. این ورودی هوا دارای یک شبکه از نقطه‌ها است که حول لوگوی مرسدس بنز قرار گرفته‌اند. چراغ‌های جلویی سی‌ال‌اس بر خلاف دیگر سدان‌های مرسدس بنز بیضی شکل و حجیم نیستند و در عوض حالتی مثلثی دارند که به سمت جانبی بدنه کشیده شده‌اند. این چراغ‌ها در ظاهر از چراغ‌های سدان‌ها دیگر مرسدس بنز بسیار ساده‌تر هستند. نمای جانبی جاییست که سی‌ال‌اس در آن می‌درخشد. در این نما به سان گذشته کشیدگی و قوس بسیار زیبای سقف سی‌ال‌اس است که بیش از هرچیز خودنمایی می‌کند. طبق زبان طراحی مرسدس بنز خطوط و حجم‌ها در تمام بدنه‌ی این خودرو بسیار ساده هستند که نمای جانبی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در پشت این خودرو یک بار دیگر شاهد چراغ‌های مثلثی و کشیده هستیم که کمی تا نمای جانبی هم کشیده شدند. نمای پشتی این خودرو هم بسیار ساده است که در بالاترین قسمت با یک قوس بسیار هنرمندانه و نرم محدود می‌شود و در پایین به یک نوار مشکی محدود شده است که اگزوز‌های دوتایی سی‌ال‌اس را در خود جای داده‌اند. 
در کل به هیچ وجه نمی‌توان ادعا کرد که سی‌ال‌اس جدید خودرویی زیبایی نیست. سی‌ال‌اس نسل سوم خودرویی با طراحی بدنه متناسب و ساده است اما بدون شک بهترین سی‌ال‌اس طراحی شده تا به امروز نیست.

طراحی داخلی 

طراحی داخلی پ خارجی این مرسدس بنز به نوعی در تضاد با یکدیگر قرار دارند. هر چقدر که بدنه‌ی این خودرو ساده و کم جزئیات است، اتاق آن پر است از جزئیات. اتاق این خودرو درست همانند سایر مرسدس بنز‌ها است و با ورود به آن همان حس خوشاید همیشگی به شما القا خواهد شد.
مواد سازنده‌ی این اتاق در تیپ‌های مختلف متفاپت است اما به طور کلی با پلاستیک با کیفیت، چرم و آلومینیوم براش خورده طرف هستیم. سی‌ال‌اس در نسل جدید خود از فرمان جدید مرسدس بنز بهره می‌برد که بواسطه‌ی آن و با ۱۴ کلید و دو صفحه لمسی بر روی آن قرار دارد این امکان را به شما می‌دهد که صفحه نمایش پشت فرمان و قسمتی از سیستم سرگرمی و اطلاعاتی خودرو را کنترل کنید. سیستم سرگرمی و اطلاعاتی و همین طور صفحه نمایش پشت فرمان مانند مرسدس بنز‌های جدید همگی در یک پنل بسیار عریض و بزرگ قرار گرفته‌اند. این پنل دو صفحه نمایش بزرگ را در خود جای داده است که یکی پشت فرمان قرار دارد و دیگری در مرکز و بالای کنسول مرکزی. شاید این موضوع که مرسدس بنز دیگر در خودروهای خود از عقربه‌های آنالوگ استفاده نمی‌کند به مذاق برخی خوش نیاید. این که دورشمار‌های آنالوگ حس و حال نوستالژیک خاص خودشان را دارند مطلب کاملا درستی است اما این نکته را نباید فراموش کنیم که یک صفحه نمایش قابلیت شخصی سازی شدن و نمایش بیشمار اطلاعات مختلف را دارد که این کار به هیچ وجه از یک دورسمار آنالوگ بر نمی‌آید.  خروجی‌های سیستم تهویه در این مرسدس هم همان طور که حدس می‌زنید شکل دایره‌ای خود را که شما را به یاد توربو می‌اندازند حفظ کرده‌اند. از نکات جالب مرسدس بنز‌ها این است که یک نورپردازی ال‌ای‌دی قابل تنظیم را در اتاق خود دارند که همواره جلوه‌ی خاصی با کابین آن‌ها می‌بخشد. 

در مجموع کابین این مرسدس نیز همانند همه‌ی مرسدس بنز‌های رده بالا بسیار با کیفیت و پر جزئیات است. شاید از لحاظ طراحی مورد پسند برخی نباشد و این دسته ترجیه بدهن که خودرویشان کابینی ساده مانند تسلا داشته باشد، اما این کابین در نوع خود یک شاهکار طراحی و مهندسی به شمار می‌رود و جای هیچ گله و شکایتی را باقی نمی‌گذارد. 

قوای فنی

سی‌ال‌اس دارای دو مدل بنزینی با کدهای ۴۵۰ و ۵۳ است. هر دوی این خودرو‌های از یک موتور توربوی ۳ لیتری خطی ۶ سیلندر استفاده می‌کنند. موتوری که بر روی مدل ۴۵۰ استفاده شده است توانایی تولید ۳۶۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این اعداد در مدل ۵۳ که یک مدل آ.ام.گ محسوب می‌شود به ۴۲۹ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. مدل قوی‌تر اسن توانایی را دارد که ظرف ۳.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلو متر بر ساعت برسد که برای یک سدان دو تنی کاملا قابل قبول به شمار می‌رود. در نسخه‌های اولیه تمام سی‌ال‌اس‌های بنزینی مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک مرسدس بنز یعنی فورماتیک() هستند که نیروی پیشرانه را به نسبت ۶۹ به ۳۱ به نیروی بیشتر بر روی محور عقب تقسیم می‌کند. البته این سیستم چهارچرخ متحرک در مدل ۵۳ کمی پیشرفته تر است و می‌تواند گشتاور را در مواقع لزوم با هر نسبت دیگری تقسیم کند. اما شاید اصلی‌ترین ویژگی قوای فنی سی‌ال‌اس در سیستم برق ۴۸ ولتی آن نهفته باشد. به طور ساده باید بگویی که این سیستم برق تقریبا ۴ برابر سیستم‌های برقی عادی ۱۲ ولتی قدرت دارد که می‌تواند به واسطه‌ی همین قدرت بیشتر ویژگی‌های جالبی را برای خودرو فراهم کند. از جمله امکاناتی که به واسطه‌ی این سیستم برق جدید برای سی‌ال‌اس فراهم شده است حالت گلاید(glide) در هنگام برداشته شدن پا از روی پدال گاز است. در این حالت خودرو به نوعی حرکت می‌کند که به شما این حس دست می‌دهد که گویی سوار بر یک قایق در یک دریاچه آرام هستید. از دیگر مزایای این سیستم برق جبران تاخیر در عملکرد توربوشاژرهاست. این جبران تاخیر به این طریق صورت می‌گیرد که وظیفه‌ی تامین نیرو پیش از واررد شدن توربوشارژر به مدار به عهده‌ی این سیستم برقی قدرتمند است تا در عمل سرنشینان و راننده خیلی خیلی کمتر ورود توربوشارژر به مدار و ضربه‌ی خفیف آن را حس کنند. این سیستم همچنین باعث شده است تا روشن و خاموش شدن خودرو بسیار نرم و بی صدا صورت گیرد. پمپ آب و کمپرسور سیستم تهویه‌ی این خودرو هم به لطف سیستم برق ۴۸ ولتی آن برقی است و دیگر برای به حرکت درآمدن آن‌ها نیازی به نیروی پیشرانه‌ی اصلی خودرو نیست.
در رانندگی‌های معمول سی‌ال‌اس به لطف سیستم تعلیق بی نظیر و عایق بندی مثال زدنی خود سواری بسیار نرم و بی صدایی را دارد و از لحاظ شتابگیری و قابلیت‌های دینامیکی نیز به خاطر وجود سیستم چهارچرخ متحرک خود کاملا قابل قبول عمل می‌کند. سیستم تعلیق این خودرو این قابلیت را دارد تا دمپرهای تطبیق پذیر و سا سیستم تعلیق بادی را برای آن سفارش دهید.

کلام آخر

سی‌ال‌اس یک سدان است که در رده‌ی بالاتری از سدان ای‌کلاس قرار می‌گیرد و می‌توان گفت که حداقل در تیپ‌های پایه نسبت ای‌کلاس برتری دارد و می‌توان اختلاف قیمت این دو خودرو را منطقی دانست. اما سی‌ال‌اس در برآورده کردن انتظاراتی که از آن به عنوان پرچمدار کلاس خود از آن می‌رود کاملا ناموفق عمل می‌کند. به طور مثال سی‌ال‌اس جدید در قوی ترین نسخه ی خود هم در مقابل پورشه پانامرا حرفی برای گفتن ندارد. البته باید این نکته را خاطر نشان شویم که سی‌ال‌اس دیگر پرچمدار مرسدس بنز در این کلاس محسوب نمی‌شود و این وظیفه به نوعی به مرسدس آ.ام.گ جی‌ تی چهار در کوپه سپرده شده است.