از دیرباز کمپانی استون مارتین زیباترین خودرو‌های جهان را می‌ساخته است. گواه این مدعی این است که بسیاری از خودرو‌های این برند پس از مدت کوتاهی وارد گاراژ کلکسیونر‌ها می‌شوند. حتی در مواقعی کلکسیونرها صبر نمی‌کنند تا تولید یک مدل خاص از استون مارتین به پایان برسد و به سرعت تمام نسخه‌های تولید شده از آن را خریداری و به پارکینگ‌های خود منتقل می‌کنند. علاوه بر زیبایی، خودرو‌های این برند به نوعی به نماد شکوه و جلال امپراتوری بریتانیایی کبیر نیز تبدیل شده‌اند. ملکه الیزابت از یک بنتلی استفاده می‌کند و جیمز باند، جاسوس بزرگ بریتانیایی‌ها، از یک استون مارتین. بدون هیچ شکی استون مارتین‌ها همواره از زیباترین خودرو‌های تاریخ بوده‌اند و هستند، اما آیا از لحاظ عملکرد فنی نیز خودروهای بی نظیری هستند؟ در جواب باید بگوییم که به هیچ وجه. استون مارتین‌ها هیچ گاه به خاطر عملکرد فنی خود مورد ستایش نبوده‌اند و مالکان خود را با مشکلات زیادی روبرو می‌کردند. البته ذکر این نکته ضروری است که استون مارتین‌ها به هیچ وجه خودرو‌های کند و یا ضعیفی نبوده‌اند و بر عکس آن‌ها با موتورهای ۱۲ سیلندر خود قادر بودند هر خودرویی را به چالش بکشند. اما این خودرو‌های پرقدرت هیچ گاه نتوانستند عملکرد بی نقص رقیبان آلمانی خود، نظیر مرسدس بنز را داشته باشند. 

ونتیج، بچه ولکان

پس از سال ۲۰۰۶ که نسل پیشین ونتیج به جهانیان معرفی شد استن مارتین بارها و بارها این خودروی محبوب خود را مورد فیس لیفت قرار داد. ونتیج به نوعی مدل پایه‌ی استون مارتین محسوب می‌شود و از لحاظ قیمت در سطحی پایین‌تر از سایر محصولات استون مارتین قرار می‌گیرد. ونتیج در همه‌ی نسل‌های خود ظاهری کمابیش مشابه با سایر استون مارتین های دیگر داشت و از زبان طراحی یکسانی با بقیه برادران بزرگتر خود برخوردار بود. نکته‌ای که در مورد ونتیج مانند سایر استون مارتین‌ها صادق بود این بود که هرچند که از لحاظ طراحی در سطح بسیار بالایی قرار داشت اما یک پاشنه‌ی آشیل بسیار آسیب پذیر به نام قوای فنی داشت. 
استون مارتین بالاخره به این نتیجه رسید که که مسئولیتی را که خودش نمی‌توانست به خوبی از پسش بربیاید را به ژرمن‌ها بسپارد و به قول معروف کار را به کاردان سپرد. ونتیج مدل ۲۰۱۹ از همان موتوری استفاده می‌کند که در قلب مرسدس بنزهای سری ۶۳ می‌تپد. همان پیشرانه دست ساز آ.ام.گ(AMG) که مرسدس بنز از آن در بهترین محصولات خود نظیر مرسدس بنز آ.ام.گ جی‌تی(GT) استفاده می‌کند. علاوه بر پیشرانه، ونتیج از سیستم اطلاعاتی و سرگرمی مشترک با مرسدس بنز استفاده می‌کند. همکاری تنگاتنگ استون مارتین و مرسدس بنز بی شک خبری خوبی برای علاقمندان این برند پر آوازه است چرا که دیگر لازم نیست نگران قوای فنی خودروهای این برند باشند چون به هر حال در بحث قوای فنی ژرمن‌ها و اللخصوص مرسدس بنز تخصص خاصی دارند. با این تفاسیر می‌دانیم که حالا ونتیج یک استون مارتین زیبا و اصیل است که در قلب آن سیلندرهای بی نقص آلمانی می‌تپد، سیلندرهایی که توسط دستان با دقت و سخت گیر آلمان‌ها اسمبل شده‌اند.

طراحی

اگر صرفا محصولات تولید انبوه استون مارتین را در نظر بگیریم و خودروهای تولید محدود آن را کنار بگذاریم طراحی ونتیج یک سنت شکنی برای این برند بریتانیایی محسوب می‌شود. البته این موضوع بدین معنا نیست که ونتیج دیگر زیبا و اصیل نیست بلکه برعکس طراحی ونتیج مانند همیشه مارتین بسیار با دقت و هنرمندانه صورت گرفته است. برخلاف استون مارتین‌های سال‌های گذشته طراحی ونتیج بسیار ساده صورت گرفته است. دیگر خبری از خطوط پر شمار در سرتاسر بدنه‌ی آن نیست و همه چیز در کمال سادگی رخ می‌دهد. طراحی ظاهری ونتیج را می‌توان الهام گرفته از استون مارتین تولید محدود ولکان دانست. ولکان یک ابر خودروی چند میلیون دلاری است که مجوز حضور در جاده‌ها را ندارد و صرفا در مسیر مسابقه قابل استفاده است. به طور کلی می‌توان گفت ونتیج یک نسخه‌ی رام و کوچک شده از اژدهای سرکش استون مارتین، ولکان، است.

طراحی خارجی

نمای جلوی ولکان حول یک ورودی هوای بسیار بزرگ که به نوعی امضای محصولات استون مارتین هم محسوب می‌شود شکل گرفته است. این ورودی هوا تقریبا همان است که در ولکان هم وجود داشت و در اینجا شاهد نسخه‌ی شهری شده‌ی آن هستیم. پس از این ورودی هوا به دو چراغ جلوی ونتیج می‌رسیم که بر خلاف سنت همیشگی استون مارتین‌ها دیگر کشیده، بزرگ، عمودی و شکل قطره نیست و به صورت افقی بر روی کاپوت کشیده‌ی این خودرو قرار گرفته است. روی این کاپوت کشیده حجم‌های بسیار محوی قرار دارند که با خطوطی بسیار نرم از سطح مسطح کاپوت جدا شده‌اند. در کل می‌توان گفت که طراحی نمای جلوی ونتیج بی شباهت با طراحی نسل جدید مزدا میاتا نیست. البته به جرأت می‌توان گفت که طراحی این نما در استون مارتین در کمال اصالت و پختگی صورت گرفته است. بارزترین قسمت نمای جانبی ونتیج را می‌توانیم خروجی هوای حجیمی دانست که بر روی گلگیر آن قرار دارد که ظاهری خشن و سریع را به این نما بخشیده است. باقی قسمت‌های این نما هم درست مانند نمای جلوی این خودرو در کمال سادگی طراحی شده است و حالتی سیال به این نما بخشیده است که در هماهنگی کامل با سایر اجزای این خودرو قرار دارد. نمای پشتی ونتیج بدون شک شلوغ‌ترین و پر‌جزئیات ترین نمای این خودرو است. البته نه به این معنا که این قسمت دارای ناهمخوانی با سایر اجزای این خودرو است. برعکس در این نما ما شاهد یک تضاد دلچسب هستیم. گویی تمام خودرو را کشیده‌ایم و در این نمای خلاصه کرده‌ایم. اصلی‌ترین نکته‌ی این نما چراغ باریک و یکپارچه‌ی آن است که به زیبایی هرچه تمام تر با یک قوس در قسمت مرکزی تمام قسمت عقب این خودرو را پوشانده است. در قسمت پایین این قوس شاهد حضور لوگوی استون مارتین هستیم که هرچه بیشتر به جذابیت این قسمت افزوده است. در قسمت پایینی عقب این خودرو هم شاهد حضور یک دیفیوزر بزرگ هستیم که در بالای خود اگزوز‌های این خودرو را در خود جای داده‌اند. 
در مجموع می‌توان گفت که در نسل جدید ونتیج همان روح همیشگی استون مارتین‌ها دمیده شده است، اما این بار در کابدی ساده و سیال.

طراحی داخلی

با ورود به اتاق ونتیج اولین حسی که به شما دست می‌دهد این است که انگار وارد اتاق یک مرسدس بنز کوپه شده‌اید. این به این معنا نیست که این اتاق اصالت ندارد و صرفا یک تقلید از مرسدس بنز است. استفاده از سیستم سرگرمی و اطلاعاتی مرسدس باعث شده است که این اتاق بی شباهت به اتاق یک مرسدس بنز نباشد. این کابین یکی از پر جزئیات ترین و راحت ترین کابین‌های حال حاضر خودرو سازی است. چرم بسیار مرغوب و خوش دوخت و فیبر کربن از اصلی ترین مواد سازنده‌ی این اتاق هستند که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. در این اتاق خبری از سادگی نیست. به طور مثال بر خلاف بسیاری از خودروهای روز دنیا تنظیمات مختلف در این خودرو با یک صفحه نمایش بزرگ لمسی صورت نمی‌گیرد و بخش اعظمی از آن‌ها با تعداد بیشماری کلید که در کنسول مرکزی قرار دارند صورت می‌گیرد.

این کلیدها با طرحی وی(V)شکل خود  در کنسول مرکزی آراسته شده‌اند که ظاهری اسپرت به این قسمت بخشیده‌اند. از دیگر جزئیات این اتاق می‌توانیم به سقف تمام چرم آن اشاره کنیم(البته این سقف به سفارش خریدار می‌تواند با چرم پوشش داده شود.). سیستم سرگرمی و اطلاعاتی این خودرو دقیقا همان است که در مرسدس بنز‌ها قرار دارد. البته طبق قراردادی که بین استون مارتین و مرسدس بنز بسته شده است این سیستم آخرین سیستمی نیست که در مرسدس بنزها به کار رفته است و در این استون مارتین از نسل یکی مانده به‌ آخر آن استفاده می‌شود. البته باید گفت که قطعا نسل قدیمی سیستم اطلاعاتی و سرگرمی مرسدس از بهترین چیزی که بریتانیایی‌ها می‌توانند بسازند بهتر است. همانطور که انتظار دارید در این صندوق عقب این خودروی اسپرت خبری از لاستیک زاپاس نیست چرا که به هیچ وجه یک لاستیک زاپاس در این صندوق جا نمی‌شود. به جای لاستیک زاپاس در این صندوق، یک پکیج پنچرگیری لاستیک خودرو قرار دارد. یکی از نقاط جالب توجه در این اتاق این است که دستگیره‌های مخصوص باز کردن در به نوعی طراحی شده‌آند که باز کردن آن‌ها با دست موافق بسیار سخت است و شما را مجبور می‌کنند تا طبق قانون آن‌ها را با دست مخالف خود باز کنید.

قوای فنی

با توجه به معرفی شدن خودروهای برقی بسیار پر قدرت و همین طور حضور برخی کمپانی‌های خصوصی بسیار متمول در عرصه‌ی خودروهای سوپراسپرت، علاقمندان به این دسته از خودروها همه ساله شاهد معرفی خودرو‌هایی هستند که بعضا بیش از هزار اسب بخار قدرت دارند که می‌توانند در زمان‌هایی بسیار اندک سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند. اما آیا واقعا این‌ها خودروهایی هستند که خریداران خودروهای سوپراسپرت‌ها به دنبال آن هستند؟ آیا رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و یا بیشتر در کمتر از ۳ ثانیه تمام چیزی است از یک سوپراسپرت انتظار داریم؟ بدون شک خیر. ساخت یک خودروی اسپرت به چیزی بیش از یک موتور بینهایت قدرتمند نیاز دارد! ساخت یک خودروی اسپرت به یک موتور قدرتمند، یک جعبه دنده‌ی سریع و نرم، یک سیستم فرماندهی دقیق و یک سیستم تعلیق بی نقص نیاز دارد. شاید نتیجه‌ی کار همواره سریع‌ترین و چابک‌ترین خودروی دنیا نشود، اما به احتمال فراوان خودرویی می‌شود که به معنای کلمه اسپرت است و می‌تواند لذت وصف ناشدنی را برای راننده‌ی خود به ارمغان بیاورد.
ونتیج در نسخه‌ی ۲۰۱۹ خود از یک موتور وی شکل ۸ سیلندر۴ لیتری  توئین توربوی ساخت آ‌.ام.گ استفاده می‌کند. این پیشرانه می‌تواند ۵۰۳ اسب بخار قدرت و ۶۸۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند که با توجه به وزن ۱۵۳۰ کیلویی ونتیج فوق العاده به نظر می‌رسد. وزن این خودرو به صورت ۵۰-۵۰ بر روی محورهای عقب و جلویی آن تقسیم شده است که حکایت از دقت بینظیر سازه‌ی این خودرو دارد. نیروی پیشرانه‌ی دست ساز این خودرو توسط یک جعبه دنده‌ی خودکار هشت سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که ونتیج را قادر می‌ساز ظرف ۳.۶ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. سرعت نهایی ونتیج ۳۱۴ کیلومتر بر ساعت است. یکی از نقاط قابل توجه در رابطه با پیشرانه‌ی این خودرو صدای گیرا و خشن آن است. در واقع هیچ نیازی نیست که کاپوت خودرو را بالا بزنید تا متوجه شوید که با یک موتور آ.ام.گ طرف هستید چرا که صدای آن که به نوعی امضای موتورهای ساخت آ.ام.گ است، به خوبی به شما می‌فهماند که این موتور توسط چه کسی ساخته شده است. مصرف ترکیبی این پیشرانه‌ی مدرن و خوش ساخت ۱۱ لیتر بر صد کیلومتر است که با توجه به خروجی آن بی نظیر است. از لحاظ اندازه هم طول، عرض و ارتفاع ونتیج به ترتیب ۴.۴، ۱.۹ و ۱.۲ متر است تا آن را به خودرویی تبدیل کند که برای کلاس خود کاملا خوش اندازه است و مانند بسیاری از سوپر اسپرت‌های دیگر زیادی بزرگ نیست. 
ونتیج در عمل هم خودروی بی نظیری است. چه از لحاظ سیستم تعلیق و فرمان پذیری و چه از لحاظ شتابگیری. این خودرو فقط یک خودوری درگ و یا پیست مسابقه نیست، بلکه خودروییست که رانندگی با آن در هر شرایطی لذت بخش و اسپرت است. در هر سرعتی که باشید اگر پای خود را بر روی پدال گاز فشار دهید متوجه عطش سیری ناپذیر ونتیج به شتابگیری خواهید شد، عطشی که با سیستم فرمان و تعلیق آن به خوبی تحت کنترل شما قرار دارد و به هیچ وجه افسار گسیخته و غیر قابل کنترل نیست. 

کلام آخر

استون مارتین‌های جدید و البته ونتیج را می‌توان یکی از کامل‌ترین خودرو‌های جهان دانست چرا که آن‌ها حاصل ترکیب شکوه و اصالت طراحی بریتانیایی و مهندسی بی نقص و دقیق آلمانی هستند. شاید دیگر آن‌ها به اندازه‌ی نسل‌های گذشته‌ی خود خاص و بعضا عجیب و غریب نباشند اما حالا مجهز به پیشرانه‌های آلمانی هستند که این خودرو‌ها را قادر می‌سازند تا شانه به شانه‌ی بزرگان کلاس خود به رقابت بپردازند. 
ونتیج به عنوان مدل پایه‌ی استون مارتین با قیمتی حدود ۱۵۰ هزار دلار(این قیمت بدون در نظر گرفتن آپشن‌های اضافی برای این خودرو است.) به فروش می‌رسد که قطعا ارزان قیمت‌ترین خودروی کلاس خود نیست. اما باید این موضوع را در نظر داشت که با پرداخت این قیمت شما صاحب یک خودروی بسیار زیبا و اصیل می‌شوید که به برند استون مارتین منقش است و در قلب آن یک موتور دست ساز آلمانی می‌تپد.