مقایسه  هیوندای توسان  2015 با  هیوندای  توسان 2016

هیوندای توسان (Hyundai Tucsan) آخرین بار در سال 2010 میلادی دچار تغییرات اساسی در ظاهر و قابلیت های فنی شده بود. این بار و پس از 6 سال دوباره این خودرو با تغییرات اساسی روبرو شده و بطور کل دوباره سازی شده است. تغییرات جدید در طراحی بخش های مختلف این خودرو از جمله نمای خارجی و مدرن، استفاده از ابزار و ادوات مجهز به تکنولوژی روز و پیشرانه بوده و موجب شده که نسل جدیدی از این خودرو به بازارهای جهانی ارائه گردد. برای پاسخ به سوالاتی نظیر اینکه آیا این خودرو ارزش خرید را داشته و یا اینکه نسل جدید هیوندای توسان چه تفاوتی هایی با نسل قدیم آن دارد، به معرفی و بررسی بخش های مختلف آن پرداخته و آنها را با مدل نسل هیوندای توسان قبلی مقایسه می نماییم.


طراحی خارجی
در طراحی خارجی هیوندای توسان مورد یک بازنگری کامل قرار گرفته است. این تغییرات در حدی است که حتی نا آگاه ترین اشخاص هم قادر به تشخیص فرم جدید طراحی آن نسبت به نسل قبلی خواهند بود. طراحی جدید بخش جلویی و عقبی خودرو، طرح جدید رینگ های استفاده شده، رنگ های متنوع و کلاس های مختلف موجب رشد این خودرو شده و آن را به خودرویی تبدیل کرده که هیچ شباهتی به نسل پیشین خود ندارد. در مجموع باید به این نکته اشاره کرد که اگر مبلغ بیشتری را بابت خرید این مدل جدید هزینه می کنید، هیچکس آن را با مدل های قدیمی تر این خودرو اشتباه نخواهد گرفت!


طراحی داخلی
شیوه طراحی داخلی نیز بر اساس همان ایده پوست اندازی کامل بوده و داخل کابین نیز مانند طراحی خارجی دچار تغییرات شگرفی شده و هیچ شباهتی به مدل های نسل قبلی خود ندارد. طراحی داخلی زیبا و مناسب بوده و ما شاهد پیشرفت بزرگی در زمینه چیدمان ادوات و ابزار هستیم. غربیلک فرمان با نمونه ای جدید تعویض شده و از زیبایی خاصی برخوردار است. عقربه های نشانگر نیز از نو طراحی شده و نمای زیبایی را به پشت آمپر این خودرو داده اند. تجهیزات کنترلی خودرو نیز که در بخش میانی داشبورد قرار گرفته اند نیز جدید بوده و دریچه های سیستم تهویه مطبوع نیز با استفاده از مواد با درجه کیفی بالاتر ساخته شده اند.
فضای موجود برای سرنشینان جلو نیز نسبت به نسل قبلی افزایش اندکی داشته است. قسمت حمل بار سرنشینان نیز با اینکه این خودرو یک مدل کراس اوور کوچک است، از خودروهای شاسی بلند سایز متوسطی مانند هیوندای سانتافه بزرگ تر بوده و فضای بیشتری را برای جای دادن به چمدان های سرنشینان در اختیارشان می گذارد. تمامی این تغییرات موجب این شده که طراحی داخلی نیز هماهنگی کاملی با طراحی نرم و بروز بدنه پیدا کرده و ظاهر مدرنی را به نسل جدید هیوندای توسان ببخشند.


توانایی های فنی
شرکت هیوندای برای مدل توسان نسل جدید خود مانند مدل های نسل قبلی دو پیشرانه در نظر گرفته است. یکی از این پیشرانه ها کاملا جدید بوده ولی پیشرانه ای که بطور استاندارد و در مدل های پایه این خودرو وجود دارند، همان موتوری است که برای نسل قبلی هیوندای توسان از آن استفاده می شد. پیشرانه پایه این خودرو یک موتور 4 سیلندر به حجم 2 لیتر بوده که توانایی تولید 164 اسب بخار نیرو را دارد. تنها تفاوت آن با مدل قبلی بهبود نسبی میزان مصرف سوخت آن است. نیروی تولید شده توسط موتور نیز بوسیله یک جعبه دنده 6 سرعته دستی به چرخ ها منتقل می گردد.
هیوندای توسان با این موتور 2 لیتری خود مصرف سوخت 10 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای شهری و 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیر های بزرگراهی را دارد و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی برابر با 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
موتور دیگری که برای نسل قبلی هیوندای توسان قابل انتخاب بود، یک موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر است. این موتور که توانایی تولید 184 اسب بخار نیرو را دارد نسبت به پیشرانه پایه پر مصرف تر بوده و مصرف سوخت آن معادل 11.2 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای شهری و 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیر بزرگراهی است. میانگین مصرف آن نیز در حدود 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر به  صورت ترکیبی است. در نسل جدید این موتور با یک نمونه 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر تعویض شده است. این موتور 4 سیلندر که توانایی تولید 175 اسب بخار نیرو را دارد مصرف بنزینی در حدود 9 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر شهری و 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر بزرگراهی در حالت اقتصادی (ECO) و 10 لیتر و 7.8 لیتر در حالت اسپرت دارد. سیستم انتقال قدرت نیز با نمونه ای جدید تعویض شده و هیوندای توسان نسل جدید به یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک با سیستم کلاچ دوبل مجهز شده است. این گیربکس جدید باعث آرامش بیشتر و پاسخگویی مناسب جعبه دنده شده و رانندگی نرمی را برای خودرو به ارمغان آورده و همچنین شتاب آن را نیز افزایش می دهد.


امکانات و تکنولوژی استفاده شده
ابزار و ادوات استفاده شده در نسل جدید هیوندای توسان، از بزرگترین تفاوت های آن با مدل های قبلی این خودرو بشمار می آیند. با وجودیکه نسل قبلی هیوندای توسان به ابزار و امکانات بروزی مجهز بود، اما در مقابل امکانات نسل جدید، به نوعی یک دایناسور بحساب می آید. بعنوان مثال اگر جدیدترین و پیشرفته ترین بخش سیستم ایمنی هویوندای توسان نسل قدیم استفاده از ایربگ های جانبی پرده ای و دوربین کمکی بخش عقب خودرو بود، نسل جدید این خودرو به سیستم هایی مانند سامانه تشخیص نقطه کور، هشدار وجود خودرو در بخش عقبی (Rear Cross Traffic Alert)، سیستم هشدار خروج از دو خط جاده (Lane Departure Alert) و سیستم هشدار وجود مانع در جلوی خودرو نیز شده و امنیت و رانندگی بیشتری را برای راننده، سرنشینان و عابران پیاده به ارمغان می آورد.
البته تجهیزات ایمنی تنها امکانات پیشرفته این خودرو نیستند. هیوندای توسان نسل جدید به امکاناتی نظیر لامپ های LED در چراغ های جلویی خودرو، صفحه نمایش بزرگ و 8 اینچی لمسی، سیستم بروزرسانی شده سامانه چند رسانه ای، صندلی های مجهز به سیستم گرم کننده در ردیف عقب و جلو، چراغ های تطبیقی بخش جلویی خودرو و صندلی های مجهز به سیستم تهویه و پشت آمپر کاملا رنگی نیز مجهز شده و سطح رفاهی کابین خود را به مراتب بالاتر از مدل های قبلی و رقبای خود برده است.


تجربه رانندگی
حرکت هیوندای توسان نسل جدید بر روی جاده نیز نسبت به مدل های قبلی بهبود پیدا کرده و سواری نرم و لذت بخشی را به راننده و سرنشینان انتقال می دهد. سیستم تعلیق نیز بروز رسانی شده تا حرکت خودرو بر روی سطح آسفالت جاده بیصدا تر از گذشته گردد. استفاده از پیشرانه نسل قبلی در مدل های پایه و استاندارد 2 لیتری 4 سیلندر، اندکی باعث نا امیدی است، چرا که با استفاده از این پیشرانه هیوندای توسانی خودرویی سنگین و کند بنظر می آید. به همین دلیل با چشم پوشی از این پیشرانه به بررسی هیوندای توسان با موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر می پردازیم.
هیوندای توسان با استفاده از موتور 2.4 لیتری، توان خروجی خود را افزایش داده و آن را به خودرویی با قدرت مناسب تبدیل می کند. البته نباید از موتور جدید 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر نیز به سادگی عبور کرد. این موتور بسیار نرم و بی صدا کار کرده و نسبت به نسل قبلی خود از شتاب بیشتری برخوردار شده است. مصرف کم سوخت خودرو این موتور موجب آن شده به یکی از بهترین پیشرانه های موجود برای خودروهای کراس اوور کوچک تبدیل گردد.


امنیت و سیستم های کمکی رانندگی
با توجه به اینکه هیوندای توسان 2016 هنور توسط NHTSA (سازمان  امنیت جاده ها) دولت ایالات متحده مورد تست تصادف قرار نگرفته است اما انتظار می رود توانایی های آن بیشتر از مدل نسل قبل خود باشد که تنها چهار ستاره از این سازمان دریافت کرده بود. البته این خودرو در آزمایش هایی که توسط موسسات غیر دولتی و مردمی مانند IIHS انجام شده است نشان از این دارد که با پیشرفت های حاصل شده در نسل جدید، هیوندای توسان موفق به کسب نتایج بهتری نسبت به نسل قبلی خود شده است.
در مورد ابزار و تجهیزات کمکی نیز همین مساله صادق است. هیوندای توسان نسل قبلی به تجهیزاتی از جمله کیسه های هوای جانبی پرده ای و دوربین کمکی در بخش عقبی خودرو مجهز بود، اما مدل جدید علاوه بر بهره گیری از تمامی ادوات نسل قدیم، به امکاناتی مانند سیستم هشدار برخورد از جلو، ترمزهای اتوماتیک بخش جلویی خودرو، سیستم هشدار خروج از دو خط جاده، سیستم مشاهده نقاط کور و چراغ های جلو تطبیقی نیز مجهز شده است که این خودرو را در رتبه بالاتری نسبت نسل قبلی خود قرار می دهد.

سخن آخر
در نسل جدید هیوندای توسان، با استفاده از طراحی مدل بدنه خود، شاهد بهبود عملکردهای فنی و ایمنی بوده و نسبت به نسل قبلی خود از سرعت، شتاب، امنیت و امکانات بروز تری برخوردار شده است. پیشرانه این خودرو نیز مدرن تر بوده و علاوه بر مصرف سوخت کمتر، کیفیت رانندگی بیشتری را نیز در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد. در مجموع برای طرفداران خودروهای کراس اوور کوچک، هیوندای توسان نسل جدید خودروی مناسبی بوده و شایسته قرار گرفتن در گزینه های انتخابی برای خریداران این کلاس از خودرو نیز خواهد بود.

لینک ویدئوی بررسی هیوندای توسان: hyundai tucson 2016