مقایسه هیوندای النترا 2017 با هوندا سیویک 2016

اگر خودروهای کلاس بدنه  سدان کوچک (Compact Sedan) مورد علاقه شما هستند، امسال دو نمونه مناسب برای شما در بازار ها موجود است. این دو مدل، هیوندای النترا نسل جدید مدل 2017 و هوندا سیویک 2016 بوده که هر دو نسبت به نسل قبلی خود دچار تغییرات اساسی شده اند و توانایی ها و قابلیت های آنها نیز ارتقا پیدا کرده است. در این نوشته با بررسی این دو خودرو نکات ضعف و قوت آن را مشخص نموده و در انتها نظر نهایی خود را در مورد اینکه کدامیک از این دو خودرو انتخاب های بهتری برای خرید هستند اعلام می کنیم. در موتوتل با ما همراه باشید.


هیوندای النترا  2017
شرکت هیوندای با بازسازی دوباره مدل النترا خود، نسل جدید از این خودرو را به بازار سدان های کوچک عرضه کرده است. بدنه هیوندای النترا مدل 2017 بهینه سازی شده و ظاهری جدیدی به خود گرفته است. علاوه بر تغییرات ظاهری در بدنه و کابین، هیوندای النترا 2017 از پیشرانه جدیدی نیز سود برده و مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل نسل قبلی خود دارد.

هوندا سیویک
 2016 هوندا سیویک در سال 2016 بطور کلی دچار تغییر شد. این تغییرات با افزایش اندکی حجم بدنه، کابین بزرگ تر و جادار تری نسبت نسل قبل خود دارد. همچنین تجهیزات و امکانات آن نیز بروز شده و موتورهای موجود برای آن نیز بهینه سازی شده اند. سیویک علاوه بر فرم بدنه سدان (Sedan) خود در شکل هاچ بک (Hatchback) و مدل پرقدرت Type-R نیز عرضه خواهد شد.


اطمینان رانندگی
با توجه به اینکه هم هوندا سیویک مدل 2016 و هم هیوندای النترا مدل 2017 از تاره واردان بازار خودروی جهان بشمار می آیند، هنوز نمی توان نظری در مورد قابلیت های این خودرو در طولانی مدت ارائه نمود. در زمینه خدمات پس از فروش هیوندای النترا نسل جدید از هوندا سیویک پیشی گرفته و پیشنهاد های جالب توجهی را به خریداران ارائه می دهد. شرکت هوندا برای مدل سیویک جدید خود ضمانت 3 سال یا 36.000 کیلومتر (هر کدام که زودتر فرا برسد) را برای کل خودرو (تزئینات، ابزار و ادوات و روکش ها) و ضمانت 5 ساله یا 60.000 کیلومتری را برای پیشرانه و موتور ارائه می نماید. اما هیوندای النترا با ضمانتی 5 ساله یا 60.000 برای بدنه و کابین خود داشته و موتور خود را به مدت 10 سال یا 100.000 کیلومتر ضمانت می نماید. در مجموع و به عقیده ما هوندا سیویک خودرویی مطمئن تر بوده ولی از گارانتی اغوا کننده هیوندای برای مدل النترا خود نیز نمی توان به سادگی عبور کرد.


مصرف سوخت
در حال حاضر شرکت هوندا دو مدل پیشرانه را برای مدل سیویک خود درنظر گرفته است. یکی از این پیشرانه ها یک موتور 4 سیلندر با حجم 2 لیتر بوده که توانایی تولید نیرویی معادل 158 اسب بخار را دارد. مصرف سوخت این پیشرانه معادل 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیر شهری و  5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیر بزرگراهی با استفاده از جعبه دنده استاندارد 6 سرعته اتوماتیک است. در صورت استفاده از جعبه دنده CVT این اعداد به  7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر در شهر و  5.7 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش پیدا می کند.
پیشرانه دیگری که برای هوندا سیویک در نظر گرفته شده، یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر بوده که با استفاده از توربوشارژر توانایی تولید 174 اسب بخار نیرو را دارد. این موتور اندکی کم مصرف تر بوده و  مصرف سوخت 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر شهری و  5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیر های بزرگراهی را دارد. تنها گزینه قابل انتخاب برای این پیشرانه، یک گیربکس CVT است.
هیوندای النترا 2017 نیز با دو نوع پیشرانه ارائه می گردد. یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر که 147 اسب بخار نیرو داشته و مصرف آن برابر 9 لیتر در هر 100 کیلومتر در شهر و 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه با استفاده از گیربکس دستی 6 سرعته است. با استفاده از جعبه دنده انتخابی 6 سرعته اتوماتیک مصرف سوخت کاهش پیدا کرده به  8.1 در شهر  می رسد.
البته برای کسانی که از این مقدار مصرف سوخت راضی نباشند، یک موتور 1.4 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر نیز موجود است که با تولید 128 اسب بخار نیرو، مصرفی معادل 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی شهر/بزرگراه دارد. با توجه به این مسائل، خودروی موردنظر ما در این بخش هوندا سیویک خواهد بود. این خودرو علاوه بر اینکه از قابلیت های بیشتری نسبت به هیوندای النترا در مدل پایه خود برخوردار است، قدرت آن نیز بیشتر بوده و عملکرد بهتری نیز داشته و مصرف سوخت آن نیز کمتر است.


امنیت و سیستم های کمکی رانندگی
با توجه به اینکه هم هوندا سیویک مدل 2016 و هم هیوندای النترا مدل 2017 از تاره واردان بازار خودروی جهان بشمار می آیند، هنوز مورد تست ایمنی تصادف توسط NHTSA قرار نگرفته اند و نمره کسب شده توسط آن نیز نامشخص است. اما موسسه غیر دولتی IIHS هوندا سیویک را مورد بررسی قرار داده و این خودرو موفق به دریافت بازخوردهای مثبتی شده است.
در مورد امکانات امنیتی و سیستم های کمکی هر دوی این خودروها به لیست کاملی از این قابلیت ها مجهز شده و جزو خودروهای برتر در کلاس خود بشمار می آیند. از امکاناتی که در این دو خودرو موجود است می توان به سیستم تشخیص نقطه کور‌ (Blind Spot Detection)، سیستم هشدار خروج از دو خط جاده (Lane Depatrure Alert)، سیستم حفظ وضعیت خودرو در بین دو خط جاده (Lane Keep Assist)، سامانه کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control) و سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning) با قابلیت ترمز خودکار اشاره کرد. هیوندای النترا علاوه بر این امکانات به سیستم هشدار برخورد از پشت (Rear Cross Traffic Alert) نیز مجهز شده است. در مجموع به نظر می رسد توانایی های دوربین کمکی عقب و سیستم تشخیص نقطه کور در هوندا سیویک بیشتر بوده و این خودرو را در مقابل هیوندای النترا به برتری می رساند.


تکنولوژی
همانطور که در بخش سیستم های کمکی رانندگی و ایمنی اشاره کردیم، تکنولوژی استفاده شده در ابزار و ادوات آنها جدید و بروز بوده و این دو خودرو را در صدر لیست نمونه های مشابه خود در بازار قرار می دهد. در واقع تکنولوژی های استفاده شده در هر کدام از این دو خودرو در گذشته نه چندان دور، تنها بر روی خودروهای لوکس و سدان های سایز متوسطی مانند خودروهای بنز، ب ام و و آئودی نصب می شد. از جمله این امکانات می توان به چراغ های جلویی مجهز به لامپ های LED (در هوندا سیویک)، صندلی های عقبی مجهز به گرمکن (در هیوندای النترا)، صفحه نمایش بزرگ لمسی و با کیفیت همراه با پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto (در هر دو خودرو) اشاره کرد. در مجموع با وجود اینکه نوع تکنولوژی های استفاده شده در این دو خودرو اندکی متفاوت است اما، رانندگان و سرنشینان از ابزار و ادوات هر کدام از این دو خودرو استفاده کامل را خواهند کرد و هرچه را که از یک خودرو انتظار داشته باشند در هوندا سیویک و هیوندای النترا خواهند یافت.


قیمت
هوندا سیویک بدون شک گران قیمت ترین خودرو موجود در این کلاس از خودروهاست. در حالیکه مدل پایه هوندا سیویک نسبت به مدل پایه هیوندای النترا از ابزار و ادوات بیشتری استفاده می کند، در نتیجه قیمت پایه بالاتری نیز نسبت به رقیب خود خواهد داشت. این دو خودرو تفاوت قیمت محسوسی نداشته ولی در مجموع قیمت مدل های مشابه در هیوندای النترا پایین تر نمونه های مشابه در هوندا سیویک است.

نتیجه گیری
در کل، هوندا سیویک 2016 به عنوان بهترین خودرو موجود در بازار کلاس خود شناخته می شود. متاسفانه این خودرو گرانترین خودرو در این رده نیز به شمار می رود. در مقایسه هوندا سیویک با هیوندای النترای ارزان قیمت تر این سوال به ذهن می رسد که آیا این خودرو ارزشی برابر با قیمت خود داشته یا نه. البته باید این نکته را در نظر گرفت که هوندا سیویک فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار داده و تکنولوژی استفاده شده در این نیز نسبت هیوندای النترا برتری دارد. مجموع عملکرد و توانایی های دینامیکی آن نیز بهتر از هیوندای النترا است. در نتیجه برای خردیدارانی که توانایی پرداخت این مبلغ را دارند، هوندا سیویک گزینه مناسبی است. اما اگر قیمت پایین تری مورد نظر خریدار باشد، هیوندای النترا 2017 نیز گزینه نامناسبی نبوده و ارزش آن برابر با امکاناتی است که خریدار ارائه می کند.

لینک ویدئوی بررسی هیوندای النترا: hyundai elantra
لینک ویدئوی بررسی هوندا سیویک: honda civic