اگر مدل‌های تولید محدود و خاص فراری مانند مونزا اس پی ۱ و اس پی ۲ و ابر خودروی  هیبریدی لافراری را کنار بگذاریم پرچمدار فعلی محصولات فراری مدل ۸۱۲ سوپر فست محسوب می‌شود. این جی تی رقیب محصولاتی همچون آونتادور اس، مک لارن ۷۲۰ اس و یا استون مارتین دی بی اس محسوب می‌شود. پس از ۸۱۲ به رده‌ی خودروهای اسپرت این شرکت می‌رسیم که در حال حاضر در خود خودروی جدید اف ۸ تریبوتو و ۴۸۸ پیستا را جای داده است. این محصولات اسپرت رقیب مستقیم خودروهایی همچون لامبورگینی هوراکان (و یا هوراکان پرفومانته که رقیب ۴۸۸ پیستا محسوب می‌شود.)، مک لارن ۶۰۰ ال تی، آئودی آر ۸ وی ۱۰ پلاس و استون مارتین دی بی ۱۱ محسوب می‌شود. به جز این خودروها فراری خودرویی مانند جی تی سی ۴ لوسو را هم در سبد محصولات خود دارد که یک خودروی ۲+۲ جی تی محسوب می‌شود. این گرند تورر ها رقیب خودروهایی همچون بنتلی کانتیننتال هستند.

رده‌ی ابتدایی محصولات را فراری با خودروی پورتوفینو پر می‌کند. این خودرو در سبد محصولات لامبورگینی رقیبی ندارد چرا که لامبوگینی در این رده خودرویی نمی‌سازد اما در سایر کمپانی‌های خودروسازی رقبای بیشماری دارد. مهم ترین رقبای پورتوفینو عبارتند از مرسدس آ ام گ جی تی آر، پورشه ۹۱۱ توربو، استون مارتین ونتیج، مک لارن ۵۷۰ و یا مازراتی گرن کابریو. 
پورتوفینو با آستانه‌ی قیمتی ۲۰۰ هزار دلار ارزان ترین و حداقل از لحاظ اقتصادی در کوتاه مدت (کوتاه مدت به این دلیل که این خودرو مانند محصولات تولید محدود با گذر زمان افزایش قیمت چندانی را ندارد و ارزش آن مانند خودروهای تولید انبوه به مرور کاهش می‌یابد.) جذاب ترین محصول فراری محسوب می‌شود. 

کالیفرنیا

سال ۲۰۰۸ بود که فراری خودروی چهارمی را به سبد محصولات خود اضافه کرد. این رده‌ از خودروها که موتور ۸ سیلندری در قسمت جلوی خود داشتند ارزان ترین خودروی فراری محسوب می‌شدند. مانند کلاس جی تی ۲+۲ فراری این خودروها هم از ردیف دوم صندلی بهرمند هستند با این تفاوت که صندلی عقب این خودروها به هیچ وجه قابل استفاده نیستند. کالیفرنیا اولین خودروی فراری در این کلاس بود. کالیفرنیا چه در نسخه‌ی عادی و چه در نسخه‌ی کالیفرنیا تی یک خودروی جی تی جذاب بود. البته این جذابیت بیشتر به دلیل عملکرد این خودرو بود تا طراحی آن. در واقع این خودرو از نقطه نظر طراحی در سطحی پایین تر سایر فراری‌های زمان خودش قرار می‌گرفت ولی از نظر عملکرد قوای محرکه یک خودروی بی نظیر محسوب می‌شد. کالیفرنیا در زمان عرضه عملکرد فنی تقریبا بهتری به نسبت فراری اسپرت موتور وسط نسل قبل فراری یعنی اف ۴۳۰ افسانه‌ای داشت که این موضوع به تنهایی می‌تواند عامل اصلی موفقیت آن محسوب شود.  باید گفت که خود فراری هم به ضعف اصلی این خودرو یعنی ظاهر آن آگاه بود چرا که کالیفرنیا در سال ۲۰۱۵ مورد یک بازبینی قرار داد. خودروی جدید که کالیفرنیا تی (تی برای توربو) نام داشت. این خودرو نه تنها از لحاظ ظاهری بسیار جذاب تر شده بود بلکه از لحاظ قوای فنی هم بسیار قدرتمند تر بود. خودروی جدید به جای یک پیشرانه‌ی تنفس طبیعی، دارای موتوری بود که از دو توبو شارژر بهره می‌برد. این توربو شارژرها به این فراری کوچک کمک کرده بودند تا وارد قلمروی سوپر اسپرت‌ها شود چرا که این کالیفرنیا تی قادر بود تا با ۵۵۳ اسب بخار خود ظرف ۳.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. 
کالیفرنیا در مجموع خودرویی جذاب (حداقل از نظر قوای فنی) بود که عملکردی بالاتر از کلاس خود داشت. این خودرو در نسخه‌ی بهبود یافته‌ی خود بسیار بهتر شد و حتی از نظر ظاهری هم پیشرفت چشمگیری داشت.

پورتوفینو، دگردیسی

پس از دو کالیفرنیا، فراری تصمیم گرفت تا نام جی تی کروک کاملا جدید خود را پورتوفینو بگذارد. پورتوفینو برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. نام این خودرو از نام یک روستا به همین نام در ایتالیا گرفته شده است. خودروی جدید به جز پیشرانه تقریبا از تمام جهات یک محصول جدید محسوب می‌شد. شاسی این خودرو از ۱۲ آلومینیوم محتلف ساخته شده است. این شاسی سبک وزن به نسبت شاسی کالیفرنیا تی بسیار یکپارچه تر است. به عنوان یک مثال ستون ای (A) این خودرو یک قطعه‌ی یکپارچه است حال آن که این قسمت در کالیفرنیا تی از ۲۱ قسمت جداگانه ساخته شده بود. به لطف تمامی این تغییرات این خودرو از نسل پیشین خود یکپارچه تر، سخت تر و البته با ۱.۶۴۴ تن وزن ۸۰ کیلوگرم سبک تر است.
اما شاید بزرگ ترین بهبود این خودرو مربوط به بخش طراحی آن باشد. طراحی این خودرو به وضوح یک سر و گردن به نسبت نسل پیشین آن بالاتر است. این طراحی جدید باعث شد تا این خودرو جوایز زیادی در حوزه‌ی طراحی برای فراری کسب کند.
به این ترتیب جی تی کوچک فراری حالا هم پیشرانه‌ی فوق العاده‌ای دارد و هم بسیار زیبا و جذاب است.

طراحی

طراحی پورتوفینو از تمامی زوایا به معنای کلمه جذاب است. شاید این خودرو طراحی بسیار خشنی همچون ۸۱۲ و یا ظاهری آینده نگرانه همچون لافراری نداشته باشد اما این خودرو دارای طراحی خارجی قابل درک و جذابی است. به جز مسائل ظاهری که بی شک طراحان فراری در آن سنگ تمام گذاشته‌اند این خودرو از لحاظ مواد به کار رفته در ساخت نیز بینظیر است. پورتوفینو از آن خودروهایی است که هرچه به آن نگاه می‌کنید باز هم جذابیت خود را از دست نمی‌دهد.

طراحی خارجی

نمای جلوی این فراری دوست داشتنی آشنا و خوشایند به نظر می‌رسد. در این نما هیچ خبری از پیچیدگی‌های فراری‌های گران قیمت نیست و این پیچیدگی جای خود را به سادگی داده است. البته این ساده بودن به هیچ وجه به معنای بد بودن این نما نیست. یکی از جذاب ترین جزئیات این نما دو نوار سیاه کنار چراغ‌های اصلی بومرنگ شکل این خودرو هستند که حالتی شبیه به دو ورودی هوای کوچک را دارند. ورودی هوای اصلی این خودرو در قسمت مرکزی قرار دارد که طرح آن به همراه طرح چراغ‌ها حالتی خندان و حیله گر را به نمای جلویی این خودرو بخشیده است. بر روی کاپوت عضلانی این خودرو هم دو خروجی هوای بسیار بزرگ قرار دارد که باعث شده است طرح کاپوت و نمای کلی در هماهنگی کاملی قرار داشته باشند.

در نمای جانبی چیزی که بیش از همه توجه بیننده را به خود جلب می‌کند بریدگی کوچکی است که بر روی گلگیر جلو قرار دارد. این بریدگی که نقش یک خروجی هوا را بازی می‌کند در ادامه یک فرورفتگی بسیار جذاب را بر روی بدنه ایجاد کرده است. نکته‌ی دیگری که درباره‌ی این نما جذابیت دارد مکانیزم باز و بسته شدن سقف آن است که به دلیل چند مرحله‌ای بودن و خاص بودنش بسیار جذاب جلوه پیدا می‌کند.

بی شک ضعیف ترین نمای دو گانه‌ی کالیفرنیا نمای عقب آن‌ها بود. در این نما این دو خودرو دچار نوعی آشفتگی و پیچیدگی غیر قابل درک بودند که منجر به زشت به نظر رسیدنشان در این نما می‌شد. طراحان پورتوفینو در طراحی این خودرو نشان دادند که از ضعف خودروی قبلی آگاه بودند چرا که حالا این نمای پورتوفینو یکی از جذاب ترین قسمت‌های آن است. این نما حالا ساده و شیک است و هیچ خبری از المان‌های غیر ضروری پر شمار در آن نیست. چراغ‌های اصلی این قسمت عقب درست مثل چراغ‌های جلو با یک نوار مشکی همراهی می‌شوند که حالتی بسیار شیک دارند. تمام المان‌های دیگر این قسمت، از جمله اگزوزهای چهارگانه، دیفیوزر و مه شکن‌ها هم در قسمت سیاه پایینی این قسمت قرار گرفتند که باعث شده است این قسمت از خودرو ساده و منظم به نظر آید.
در کل طراحی بدنه‌ی این فراری بسیار شیک، ساده و جذاب است و جای هیچ گله وشکایتی را برای افراد باقی نمی‌گذارد. شاید این طراحی به خشونت ۸۱۲ نباشد اما باید در نظر داشته باشیم که روح این کلاس خودرو هم به خشونت کلاس ۸۱۲ نیست و در کل پورتوفینو اسبی رام شده تر به نسبت ۸۱۲ است.

طراحی داخلی 

کابین پورتوفینو درست مانند کابین خودرو های سطح بالای فراری طراحی و ساخته شده است. در این اتاق مثل ۸۱۲ و یا جی تی سی ۴ یک صفحه نمایش کوچک برای سرنشین وجود دارد و یا در پشت فرمان یک دور شمار آنالوگ توسط دو صفحه نمایش همراهی می‌شود. فرمان این فراری هم مانند سایر فراری ها تعداد زیادی کلید و پیچ تنظیم مختلف را در خود جای داده است تا تمرکز راننده در هیچ شرایطی بر هم نخورد. از لحاظ کیفیت ساخت هم این اتاق هیچ چیزی از ۸۱۲ و یا ۴۸۸ کم ندارد. این کابین با بهترین مواد موجود و  با بالاترین کیفیت ساخت ممکن شاخته شده است. 

همان طور که از یک فراری در این کلاس انتظار می‌رود صندلی‌های عقب این خودرو به هیچ وجه برای یک بزرگ سال مناسب نیستند. این صندلی‌ها در بهترین حالت می‌توانند یک کودک ۱۰ ساله و یا کوچکتر با جثه‌ای نه چندان درشت را در خود جای دهند. صندوق بار این خودرو هم درست مانند همه‌ی خودروهای کانورتیبل آن چنان بزرگ نیست. به خصوص هنگامی که سقف این خودرو در حالت باز است، صندوق بار این خودرو بسیار کوچک می‌شود. 

قوای فنی

در قلب این فراری زیبا همان موتور نسخه‌ی توربوی جی تی سی ۴ یعنی جی تی سی ۴ لوسو می‌تپد که کمی برای این خودرو تغییر کرده است. این موتور توئین توربوی وی شکل ۸ سیلندر به کمک ۳.۹ لیتر حجم سیلندرهایش قادر است تا ۵۹۲ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور به راحتی تا دور ۷۵۰۰ دوران می‌کند و صدای بسیار گیرا و خشنی را تولید می‌کند. طبق سنت همیشگی این کلاس، پورتوفینو هم به یک جعبه دنده‌ی ۷ سرعته‌ی دو کلاچه مجهز است که عملکری بسیار نرم و سریع دارد. سیستم تعلیق این خودرو بر اساس سیستم تعلیق کالیفرنیا بنا شده است با این تفاوت که این خودرو به سیستم الکترونیکی ۸۱۲ مجهز است. این سیستم الکترونیکی پیشرفته قادر است عملکرد سیستم تعلیق و سیستم فرماندهی خودرو را دستخوش تغییرات گسترده‌ای قرار دهد. 

همان طور که از اعداد و ارقام این موتور ۸ سیلندر خوش ساخت بر می‌آید عملکرد این خودرو بینظیر است. در واقع اگر مقایسه‌ی کوچکی بین ۵۹۲ اسب بخار قدرت این خودرو و سوپر اسپرت‌های ۱۰ سال پیش داشته باشید متوجه خواهید شد که جی تی کانورتیبل فراری حالا عملکردی در حد سوپر اسپرت‌های یک دهه‌ی پیش دارد. این خودرو قادر است تا ظرف ۳.۵ ثاینه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۱۰.۸ ثانیه زمان احتیاج دارد. حداکثر سرعت این کوچولوی دوست داشتنی هم ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت است.
سواری این خودرو بسیار آرام تر و کنترل شده تر از ۸۱۲ و یا ۴۸۸ است. شاید پورتوفینو نتواند مانند ۴۸۸ پیستا پیچ‌های تند را ببلعد اما پورتوفینو خودرویی است که می‌توان از آن برای رفتن به محل کار هم از آن استفاده کرد و کماکان برای خراش انداخت روی سطح آسفالت هم مناسب است. به لطف قرار گیری موتور این خودرو در قسمت جلویی فرمان آن مثل ۴۸۸ در برخی مواقع گیج نیست و حس اطمینان را به راننده‌ی خود می‌دهد.

کلام آخر

فراری پیش از پورتوفینو دو بار کالیفرنیا ساخت. کالیفرنیا اولین حضور فراری در کلاس جی تی کانورتیبل محسوب می‌شد. شاید کالیفرنیا (و یا کالیفرنیا تی) یکی ار بهترین‌های کلاس خود بود اما از نظر ظاهری در حد و اندازه‌های فراری‌های هم دوره‌ی خود مانند اف ۱۲، ۵۹۹، ۴۵۸، ۴۸۸ اف اف و یا جی تی سی ۴ نبود. طراحان فراری با آگاهی به این مشکل کانورتیبل جدید خود را در اوج زیبایی و جذابیت طراحی کردند و با قدرت تمام این خودروی خود را وارد بازار کردند. 

پورتوفینو با آستانه‌ی قیمت ۲۰۰ هزار دلار ارزان ترین خودروی فراری محسوب می‌شود. شاید این قیمت برای یک خودرو کانورتیبل کمی تند و تیز به نظر آید اما باید در نظر داشته باشم که از لحاظ عملکرد فنی این خودرو یک سر و گردن از سایر خودروهای هم کلاس خود بالاتر است و عملکردی در حد و اندازه‌های خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت دارد. با توجه به این قیمت و عملکرد می‌توانیم پورتوفینو را جذاب ترین فراری، حداقل از لحاظ اقتصادی بدانیم. این فراری با توجه به عملکرد آرام تر خود به نسبت خودروهایی همچون ۸۱۲ و یا ۴۸۸ خودرویی قابل توصیه به عموم افراد است.