هر ساله در جهان و بویژه در اروپا قوانین سخت گیرانه تری در رابطه با مصرف سوخت و تولید آلاینده‌های خودروها به تصویب می‌رسد. علاوه بر این بسیاری از مردم دنیا ترجیح می‌دهند که پول کمتری را بابت سوخت مصرف کنند. با این اوصاف طبیعی است که خودروسازان به سمت تولید محصولات الکتریکی و یا هیبریدی بروند. گواه این ادعا مرسدس بنز است که طبق اعلام رسمی خود قرار است تمام خودروهای خود را با نسخه‌های هیبریدی و یا برقی جایگزین کند. این اقدام البته مختص مرسدس بنز نخواهد بود و به طور قطع به زودی تمام خودروسازان بزرگ به سمت پاک تر شدن حرکت خواهند کرد. 

نکته‌ی دیگری که درباره‌ی آینده‌ی خودروهای امروزی باید به آن فکر کنیم کلاس آن‌هاست. در گذشته‌ی نه چندان دور سدان‌ها بودند که بر بازار حکمرانی می‌کردند اما امروزه مردم به اس یو وی ها گرایش پیدا کرده اند و به همین دلیل هم هست که خودروسازان در تلاش هستند که با ارائه‌ی محصولات با کیفیت و متنوع در این کلاس مشتریان خود را راضی نگه دارند.
با تمام این اوصاف می‌توانیم به این نتیجه برسیم که در کوتاه مدت آینده‌ی خودروها توسط اس یو وی ‌های پاک رقم خواهد خورد. هر چند که بسیاری از شاسی بلندهای لوکس و پر قدرت مانند لند روور رنج روور، لامبورگینی اوروس و یا پورشه کاین هنوز هم خودروهایی چندان پاکی محسوب نمی‌شوند اما در نقطه‌ی مقابل بعضی از کراس اوورهای پر فروش مانند میتسوبیشی اوتلندر، تویوتا راو ۴ و لکسوس آر اکس دارای نسخه‌های پلاگین یا هیبریدی هستند. شاید در ظاهر قیمت این خودروها از نسخه‌ی بنزینی آن‌ها بیشتر باشد اما باید برخی از مسائل مانند بخشودگی‌های مالیاتی و یا هزینه‌ی پایین سوخت را هم در نظر بگیریم. 
در مجموع می‌توانیم بگوییم که خریدن یک شاسی بلند هیبریدی برای یک خانواده که به مسائل اقتصادی خود اهمیت می‌دهند یک تصمیم منطقی به نظر می‌رسد چرا که چنین خودرویی احتمالا جادار و راحت است و برای طی کردن مسافت‌های طولانی فشار کمتری را به نسبت نسخه‌های فسیلی خود به حساب بانکی مالک خود وارد می‌کند.

شاسی بلندهای هیبریدی لکسوس

اگر سری به سایت لکسوس بزنید و قسمت اس یو وی ‌های آن را نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که این کمپانی خودروسازی خوش نام بدون احتساب نسخه‌های هیبریدی ۵ شاسی بلند متفاوت در سبد محصولات خود دارد. بزرگ ترین این خودروها شاسی بلند لوکس و به نسبت بزرگ ال ایکس است. پس از ال ایکس به جی ایکس می‌رسیم که در رده‌ی قیمتی پایین تری به نسبت برادر بزرگ خود قرار دارد. به جز این دو خودرو لکسوس کراس اوورهای آر ایکس، ان ایکس و کراس اوور کوچک و جدید یو ایکس را هم در سبد محصولات خود دارد. 
این سه خودرو همگی دارای نسخه‌های هیبریدی هم هستند که نشان از شناخت لکسوس به بازار هدف این دسته از کراس اوورها دارد. در واقع لکسوس به خوبی از این موضوع آگاه است که افرادی که بین ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار برای خرید یک خودرو هزینه می‌کنند به احتمال زیاد دوست ندارند که پول زیادی را برای پر کردن باک خودروی خود هزینه کنند. هیچ کدام از این خودروهای هیبریدی از نظر شتابگیری و یا قابلیت‌های دینامیکی در حد و اندازه‌های نسخه‌های اروپایی خود نظیر مرسدس جی ال ای، ب ام و اکس ۳ و یا پورشه ماکان نیستند اما هنگامی که حرف هزینه‌های نگهداری و هزینه‌های سوخت به میان بیاید هیچ کدام از این رقبای خوش تراش آلمانی به گرد پای لکسوس هم نمی‌رسند.

یو ایکس، کوچک تازه وارد

لکسوس یو ایکس برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ در معرض بازدید عموم قرار گرفت. این خودرو از نظر اندازه‌ در رده‌ی ساب کامپکت قرار می‌گیرد. این موضوع به این معنا است که یو ایکس کمی از ان ایکس کوچک تر است و با این حساب کوچک ترین عضو خانواده‌ی لکسوس‌های شاسی بلند محسوب می‌شود. 
نام این خودرو که از دو حرف یو و ایکس تشکیل شده است که حروف کلمات شهری (Urban) و جستجوگر (Explorer) هستند. با این حساب می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که یو ایکس یک خودروی شهری است. البته برای پی بردن به این موضوع می‌توانیم نگاهی به ظاهر این خودرو هم بیاندازم تا متوجه شویم که این خودرو به هیچ وجه برای آفرود مناسب نیست. در واقع این خودرو و در کل این کلاس از خودروها، کراس اوور ساب کامپکت، به قدری کوچک هستند که می‌تونیم به نوعی آنان را جایگزینی برای هاچ بک‌ها بدانیم. 
مانند دو کراس اوور دیگر لکسوس، ان ایکس و آر ایکس، یو ایکس هم به هر دو صورت بنزینی و هیبریدی عرضه می‌شود. خبر خوب درباره‌ی این خودرو این است که مصرف سوخت آن در هر دو نسخه از بهترین‌ها در کلاس خود است. یکی از ویژگی‌های خوب این لکسوس جدید این است که این خودروی ۲۰۱۹ بر اساس پلتفرم‌ نسل جدید لکسوس‌هال شکل گرفته است. این پلتفرم که به نسبت نسخه‌ی قبلی خود یکپارچه تر و سخت تر است باعث شده است تا کیفیت سواری این خودرو به وضوح عالی باشد. در واقع پلتفرم نسل جدید لکسوس‌ها به قدری بهتر است که ارتقای هندلینگ آن‌ها را می‌توان به راحتی حس کرد.

لکسوس از روز اول به هدف رقابت با خودروهای رده‌ بالای اروپایی وارد بازار شد و به همین دلیل هم نمی‌توانیم یو ایکس را رقیب خودروهایی همچون هوندا اچ آر وی و یا هیوندای کونا بدانیم چرا که این خودرو در سطحی بالاتر از این خودروها قرار می‌گیرد. رقبای اصلی این خودرو در بازار ب ام و اکس ۱، مرسدس بنز جی ال ای، جگوتر ایی پیس، ولوو ایکس سی ۴۰، اینفینیتی کیو ایکس ۳۰، و لند روور رنج روور اووک هستند. تمامی خودروهای این کلاس از ویژگی‌های متمایز و جذابی برخوردار هستند. به عنوان نمونه ب‌ام‌و ایکس۱ قابلیت‌های دینامیکی بالایی دارد و ولوو ایکس‌سی‌۴۰ از طراحی جالبی برخوردار است. لکسوس با آگاهی از سخت بودن رقابت در این کلاس، با دستی پر وارد این قسمت از بازار شده است. یو ایکس بسیار کم مصرف است و از نظر کیفیت ساخت و هزینه‌های نگهداری مثل همیشه در حد و اندازه‌های برند لکسوس است، برندی که در هزینه‌های نگهداری به نوعی یک استاندارد در خودروهای لوکس و رده بالا محسوب می‌شود.

طراحی

می‌شود بحث درباره‌ی طراحی این لکسوس را با گفتن این جمله شروع کرد، طراحی این لکسوس خارق العاده نیست اما متفاوت است. در این کلاس خودروهای زیادی وجود دارند که حداقل در ظاهر بسیار جذاب هستند. اما باید گفت به جز ولوو ایکس سی ۴۰ طراحی خودروهای دیگر آن چنان که باید با سایر محصولات همان خودروسازان متفاوت نیستند. لکسوس در طراحی یو ایکس سعی کرده است در عین یکسان نگه داشتن زبان طراحی خود، به ایکس سی ۴۰ ظاهری متفاوت با سایر محصولات این کلاس به این خودرو ببخشد. نمی‌توانیم طراحی خارجی این لکسوس را بی نظیر بدانیم چون در عین متفاوت بودن هنوز هم مانند سایر لکسوس‌ها یک محصول زیبا نیست. این خودرو طراحی خارجی اصیل و متفاوتی دارد اما باید اعتراف کنیم که لکسوس به ندرت خودرویی بسیار زیبا و جذاب تولید می‌کند و محصولاتی مانند ال اف ای در میان سایر محصولات لکسوس استثنا محسوب می‌شوند. 

طراحی خارجی

چیزی که بیش از همه در نمای جلویی یو ایکس جلب توجه می‌کند ورودی هوای بسیار بزرگ آن است که در سال‌های اخیر به امضای لکسوس تبدیل شده است. این ورودی هوا که حالتی شبیه به یک ساعت شنی دارد در پایینی ترین قسمت خود توسط یک نوار کرومی به نسبت ضحیم محدود شده است که حالتی جذاب به آن بخشیده است. درست مانند بسیاری از خودروهای دیگر، لکسوس هم برای خلوت نگه داشتن نمای جلویی این خودرو بسیاری از سنسور‌ها را در پشت لوگوی این قسمت خودرو قرار داده است. با این حساب لوگوی این خودرو یک نسخه‌ی دو بعدی است. یکی از وجوه تمایز این خودرو با سایر لکسوس‌ها چراغ‌های جلوی آن است. این چراغ‌ها طرحی نامتقارن دارند و دیگر اینکه دی لایت لکسوس را که به شکل یک تیک است در خود جای داده‌اند و دیگر خبری از این تیک در بیرون چراغ‌ها نیست.

در نمای جانبی اولین چیزی که بیننده را به خودش جلب می‌کند طراحی تند و تیز این قسمت است. بر خلاف بسیاری از لکسوس‌ها که حالتی سیال و کشیده در این قسمت دارند، یو ایکس در نمای جانبی خود پر است خطوط شکسته و تیز که حالتی عضلانی به این قسمت خودرو بخشیده است. نکته‌ی قابل ذکر دیگر راجع‌به این قسمت طراحی گلگیرهای این خودرو است که شاید به از نظر بسیاری از افراد آن چنان جذاب نباشند. در کل طراحی این قسمت از یو ایکس یادآور تویوتا راو ۴ جدید است.
این روزها به قدری خودورها به خصوص در نمای پشتی شبیه به یکدیگر شده‌اند که شاید بدون نگاه کردن به نمای پشتی هم می‌شد حدس زد که چراغ‌های آن با یک نوار ال ای دی به یکدیگر متصل شده‌اند. هر چند که طراحی این چراغ‌ها به شدت تکراری شده است اما باید بگوییم که این چراغ‌ها یکی از نسخه‌های خوب چراغ‌های متصل در عقب خودرو هستند. از نظر طراحی سایر قسمت‌های این نما جذاب و هماهنگ با سایر قسمت‌های خودرو هستند. یکی از نکات قابل احترام این نما عدم اصرار لکسوس بر قرار دادن اگزوز‌های بزرگ و یا غیر واقعی بوده است که جای ستایش دارد. به جای این کار لکسوس به درستی ترجیح داده است تا این نما را بدون سوراخ و یا نوار کرومی، ساده و خلوت طراحی کند.

طراحی داخلی

به محض ورود به اتاق این لکسوس متوجه خواهیم شد که این کابین به سان کابین تمامی لکسوس‌های دیگر کیفیت ساخت را در لویت قرار داده است. تمام اجزای این اتاق بویژه در ردیف جلوی صندلی‌ها از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. به جز کیفیت ساخت،  این کابین به ترند‌های جدید لکسوس هم مجهز است. به طور مثال یو اکس همانند ال سی ۵۰۰ در پشت فرمان خود و در دو طرف صفحه نمایش پشت فرمان دو پیچ تنظیم برای تنظیم حالت‌های رانندگی و سایر موارد دارد. 

از نقاط ضعف این اتاق می‌توانیم به سیستم سرگرمی و اطلاعاتی نه چندان جالب آن اشاره کنیم که در واقع همان سیستم سرگرمی و اطلاعاتی معمولی سایر لکسوس‌ها است. یکی دیگر از مشکلات این اتاق این است که با وجود طول نه چندان کمتر این خودرو به نسبت ان اکس ردیف عقب صندلی‌های این خودرو چندان جادار نیست و قطعا برای افراد قد بلند کمی مشکل ساز خواهد بود. با این وجود صندوق بار این خودرو به نسبت ان اکس بزرگ تر است که به نوعی خبر خوبی محسوب می‌شود.

قوای فنی

یو ایکس در دو نسخه‌ی هیبریدی و بنزینی عرضه می‌شود که موتور بنزینی هر دو نسخه همان موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی تویوتا کرولا است. این موتور ۴ سیلندر قادر است تا ۱۶۹ اسب بخار نیرو تولید کند. در نسخه‌ی غیر هیبریدی این خودرو تنها محورهای جلو متحرک هستند و هیچ گزینه‌ی چهار چرخ متحرکی وجود ندارد. مصرف ترکیبی این کراس اوور کوچک ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است.
پس از نسخه‌ی بنزینی به نسخه‌ی هیبریدی جذاب می رسیم که به همراه یک پکیج باتری و یک موتور الکتریکی بر روی محور عقب عرضه می‌شود. این نسخه پلاگین نیست و برای شارژ شدن نیازی به برق ندارد. نیروی تولیدی این نسخه در مجموع با لطف موتور برقی و بنزینی ۱۸۱ اسب بخار است. موتور الکتریکی این خودرو در واقع باعث شده است تا این خودرو به یک کراس اوور چهار چرخ متحرک تبدیل شود. البته به هیچ وجه نباید از این خودرو انتظارات آفرود داشته باشید. مصرف ترکیبی این نسخه تنها ۶ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر است.
یکی از نکات بسیار جالب این خودرو جعبه دنده‌ی آن است. این جعبه دنده در واقع یک نسخه‌ی سی وی تی است که برای شتابگیری بهتر دنده‌ی اول آن که یک دنده‌ی کمکی محسوب می‌شود یک دنده‌ی ساده است. به این ترتیب خودرو در شروع حرکت از یک دنده‌ی ساده استفاده می‌کند و در ادامه از همان جعبه دنده‌ی سی وی تی.
سواری یو ایکس به لطف مجموعه‌ی هماهنگ تشکیل دهنده‌ی آن نرم و‌ آرام است و برای یک خانواده‌ی کوچک هیچ مشکلی را بوجود نخواهد آورد.

کلام آخر

 باید بگوییم که هدف سازندگان این خودرو به هیچ وجه شتابگیری سریع و رانندگی چابک نبوده است بلکه هدف اصلی آن‌‌ها ارائه‌ی خودرویی کم استهلاک و کم مصرف بوده است. مسئولان لکسوس به قدری به استهلاک پایین این خودرو اهمیت داده‌اند که حتی برای آن از یک موتور توربو هم استفاده نکرده‌اند. یو ایکس به خوبی هدف سازنگان را برآورده کرده است و به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که یک کراس اوور ساب کامپکت خوب است.
آستانه‌ی قیمت نسخه‌ی بنزینی این خودرو ۳۲ هزار دلار است. این رقم برای نسخه‌ی هیبریدی ۳۴ هزار دلار است که از این خودرو یک ماشین خوش قیمت می‌سازد.