نقد و بررسی کیا سول

کیا سول توربو خودرویی است که همه چیزهایی که یک اتومبیل خوب باید داشته باشد را دارد؛ مانند فضای جادار، ظاهر شیک، راحتی و فهرست کاملی از تجهیزات رفاهی و ایمنی. همچنین دارای یک پیشرانه ی 1600 سی سی ۴ سیلندری است که قبلا در خودروهایی از قبیل کیا سراتو کوپ، هیوندای النترا اسپرت و ولستر توربو به کار گرفته شده است. از نظرکیا موتورز، مشتریان سول با وجود تولید سالیانه ۱۵۰ هزار دستگاه توقعات بیشتری از پیشرانه ی اتومبیل خود دارند. اکنون قدرتمندترین موتور سول دارای قدرت ۱۶۱ اسب بخار و 203  نیوتون متر گشتاور است. به دلیل قدرتمند تر بودن این پیشرانه نسبت به دیگر مدل ها یک سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ نیز از آن انتظار میرود که عهده دار این وظیفه کیا سول توربو است. با وجود صندلی های چرمی، قسمت پایینی تخت فرمان، رینگ های ۱۸ اینچی اسپرت، تغییرات ایجاد شده در نمای جلو و عقب، نشان قرمز رنگ سول و اگزوز دوبل کاملا واضح است که این کراس اوور کوچک برای مصارف روزانه تولید شده است و همه ی موارد ذکر شده همانطور که باید و شاید هیجان را به بیننده القا نمی‌کنند. موتور 1600 سی سی توربو توانایی تولید قدرت ۲۰۱ اسب بخار و 264 نیوتون متر گشتاور می ‌باشد. با ما در موتوتل همراه باشید.
با اینکه خریداران کیا سول توقع زیادی از ویژگی های اسپرت این خودرو ندارند ولی این کراس اوور حتی با پیشرانه ۲ لیتری با وجود گشتاور مناسب در دورهای پایینی و میانی از شتاب اولیه ضعیفی برخوردار است و احساس سنگین بودن وزن خودرو نسبت به موتور به انسان دست می‌دهد. ولی در نمونه توربو با این مشکل روبرو نخواهید بود. با وجود همه ی این چیزها سول توربو برای رانندگی روزمره کاملا مناسب است. اگر حس می‌کنید دور موتور نسبت به پدال گاز بیش از حد حساس است می‌توانید اتومبیل را از حالت اسپرت روی حالت نرمال قرار دهید و رانندگی نرم تری را تجربه کنید؛ هرچند که در این حالت هم نسبت به مدل غیر توربو چابک تر است. همچنین در این مدل صدای موتور نسبت به نمونه های عادی گوش نواز تر است. موتور 2000 سی سی و 1600 سی سی غیرتوربو صدایی مانند اتومبیل های اقتصادی دارند. صدایی زیر و یکنواخت و در موتور 1600 سی سی حتی در بزرگراه ها و سرعت های بالا نیز صدای موتور افزایش چندانی نمی‌ یابد. اما در سول توربو به دلیل وجود سیستم اگزوز اسپرت صدای جذاب تری به گوش می‌رسد.
یکی دیگر از جذابیت های کیا سول توربو گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه آن است که جایگزین گیربکس ۶ سرعته در نمونه ۲ لیتری شده است. این گیربکس جدید خیلی بهتر است؛ مخصوصا اینکه دوکلاچه بودن آن باعث شده که تعویض دنده ها بسیار روان تر انجام شود. وجود چنین گیربکسی با ویژگی های ذکر شده در یک خودروی عادی ممکن است ویژگی بزرگی به حساب بیاید اما قطعا مشتریانی که اقدام به خرید نسخه توربوی سول می‌کنند به دنبال هیجان در رانندگی بوده و قسمت عمده ای از این هیجان در تعویض دنده ها حس می‌شود. این گیربکس به کاهش مصرف سوخت نیز کمک میکند. کیا سول توربو در شهر مصرفی برابر ۹ لیتر و در جاده ۷٫۵ لیتر در ازای هر صد کیلومتر دارد. پس حتی اگر به دنبال گزینه اقتصادی تر هم می‌گردید باز کیا سول توربو انتخاب بهتری است.
کیا سول همچنان در سه تیپ مختلف عرضه می‌شود و تیپ فول آن برای سول توربو عرضه می شود. رقبای اصلی کیا سول توربو خودروهایی از قبیل نیسان جوک، مزدا CX-3، فیات ۵۰۰X، هوندا HR-V، فورد فوکس پنج درب و شورلت کروز هستند که میتوان آنها را جزو رقبای قدرتمند کیا سول به حساب آورد. کیا سول با پیشرانه توربوی ۲۰۱ اسب بخاری خود تقریبا از تمام خودروهای ذکر شده به جز نیسان جوک نیسمو پیشی می‌گیرد و با این وجود قیمت آن از بسیاری از خودرو های یاد شده کمتر است. بسیاری از دوستداران کیا مدت ها بود منتظر نسخه قدرتمندتر سول بودند. هرچند این کراس اوور کوچک مشکلاتی دارد اما برای کسانی که هیجان، رانندگی روزمره و اقتصادی را با هم می‌خواهند کیا سول توربو قطعا انتخاب هوشمندانه ای خواهد بود.