جهان پر شده است از سوپر اسپرت‌ها. حتی در سال‌های اخیر کشورهایی نظیر دانمارک و امارات متحده‌ی عربی اقدام به ساختن سوپر اسپرت‌هایی در ظاهر جالب کردند. اما به راستی چه چیز است که یک سوپر اسپرت را از باقی آن‌ها متمایز می‌کند؟ آیا صرفا عملکرد خوب در پیست مسابقه است که مهم است و یا ظاهر خاص و جذاب است که در اولیویت قرار دارد؟ در این میان تکلیف ظرافت‌های مهندسی چه می‌شود؟ یک فرد متمول می‌تواند به راحتی خودرویی بسازد از فیبر کربن ساخته شده باشد و از یک پیشرانه‌ی ۱۰۰۰ اسب بخاری استفاده کند.

آیا واقعا چنین خودرویی را می‌توانیم یک سوپر اسپرت اصیل بدانیم؟
در جواب سوال‌های بالا باید بگوییم که ساختن یک سوپر اسپرت، در صورتی که بخواهید که خودروی تمام عیار بسازید که در تاریخ ماندگار شود، یکی از پیچیده ترین و سخت ترین کار‌ها در صنعت خودروسازی است. اثبات این ادعا سوپراسپرت دانمارکی‌ها، زنوو  اس تی ۱ است که با وجود پیشرانه‌ی قدرتمند ۱۰۰۰ اسب بخاری و ظاهری به غایت هیجان انگیز در چند تست در دنیای واقعی نتوانست موفق شود و آتش گرفت. برای ساخت یک سوپر اسپرت چیزی که در الویت اصلی دارد توجه به تمام جزئیات با وسواس است. کاری که از هر کسی برنمی‌آید!

پاگانی

پاگانی یک کمپانی کوچک ایتالیایی است که در سال ۱۹۹۲ توسط هوراچیو پاگانی، مدیر بخش کامپوزیت لامبورگینی، در نزدیکی شهر مودنای ایتالیا تاسیس شد. این کمپانی پس از تاسیس خود در پروژه‌های زیادی نظیر کونتاش (مدل مخصوص سالگرد ۲۵ سالگی کونتاش)، دیابلو، و ال ام ۰۰۲ با لامبورگینی همکاری کرد. این کمپانی در سال ۱۹۹۹ برای اولین بار خودرویی را رونمایی کرد که توسط خودش ساخته شده بود. این خودرو که از یک پیشرانه‌ی آ ام اگ استفاده می‌کرد زوندا سی ۱۲ نام داشت. 

این کمپانی کوچک خوش نام که صرفا توسط ۵۵ نفر گردانده می‌شود در طول تقریبا سه دهه فعالیت خود خودروهایی را ساخته است که از هر نظر فوق العاده هستند. این خودروها مانند بسیاری از سوپر اسپرت‌های مطرح جهان از یک قاعده و اصول کلی پیروی نمی‌کنند. به عنوان نمونه محصولات این خودروساز از لحاظ ظاهری هیچ شباهتی با سایر سوپر اسپرت‌ها ندارند.  محصولات این برند به قدری خاص و متمایز هستند که نمی‌توانیم آن‌ها را صرفا یک خودرو، یک مجموعه‌ی مکانیکی، بدانیم. پاگانی‌ها یک اثر هنری هستند که با قواعد علمی ساخته شده‌اند. این خودروهای بینهایت زیبا و خاص عملکردی شانه‌ به شانه‌ی بزرگان صنعت خودرو دارند که این اتفاق را باید یک معجزه در صنعت خودرو بنامیم.

هوایرا رودستر 

پاگانی پس از مدل افسانه‌ی زوندا در سال ۲۰۱۱ و به صورت رسمی در نمایشگاه خودرو ژنو اقدام به معرفی جانشین زوندا یعنی هوایرا کرد. هوایرا با وجود شاباهت‌های فراوان به زوندا خودروی کاملا جدیدی محسوب می‌شود و تک تک قسمت‌های آن برای این خودرو ساخته شده بود. از جمله مهم ترین تغییرات آن به نسبت زوندا پیشرانه و شاسی آن بود. پیشرانه‌ی هوایرا همانند زوندا توسط آ ام گ ساخته شده بود با این تفاوت حجم کمتری داشت که این بار در کنار ۱۲ سیلندر خود دو توربوشارژر هم می‌دید که گشتاور بیشتری را به نسبت پیشرانه‌ی تنفس طبیعی زوندا برای آن تولید می‌کرد. شاسی این خودرو هم از کربوتانیوم(ترکیب فیبر کربن و تیتانیوم) ساخته شده بود که باعث می‌شد سبک تر از گذشته باشد.

در سال ۲۰۱۷ پاگانی اقدام به معرفی هوایرا رودستر کرد. دقت کنیم که نمی‌گوییم نسخه‌ی رودستر هوایرا چرا که این خودرو را می‌توانیم به نوعی خودرویی جدید بدانیم. به عنوان مثال بد نیست بدانید به لطف استفاده از جعبه‌ دنده‌ی جدید سبک تر، درهای عادی(هوایرای کوپه دارای درهای پروانه‌ای است) و همین طور شاسی ساخته شده با ماده‌ای جدید هوایرای رودستر از هوایرای کوپه سبک تر است. این اولین بار است که اتفاق می‌افتد که یک رودستر از نسخه‌ی کوپه‌ی خود سبک تر باشد. سیستم آیرودینامیک فعال (دو باله قسمت عقبی آن که به سان باله‌های یک هواپیمای جنگنده حرکت می‌کنند) و سازه‌ی این خودرو به قدری پیچیده و فوق العاده است که طبق گفته‌ی پاگانی این خودرو قادر است تا ۸۲۰ کیلوگرم نیروی (۱.۸ جی) جی فورس تولید کند. اگر این میزان از نیرو اندازه گیری شود و واقعا عدد اعلام شده از سوی پاگانی درست باشد این خودرو در این زمینه یک رکورد شکن محسوب می‌شود.

طراحی

سوای مسائل فنی و عملکرد کم نظیر این خودرو، هوایرا رودستر از نظر طراحی یک شاهکار بی همتاست. کافی است تا نگاهی به این خودرو بیاندازید تا متوجه شوید که این ماشین یک اثر هنری تمام عیار است. در واقع طراحی بدنه و اتاق این خودرو به قدری مسحور کننده است که اگر یک موتور ۱۰۰ اسب بخاری هم داشت باز هم بینهایت جذاب بود. اینچ به اینچ تمام این خودرو پر است از جزئیات فوق العاده. حتی اگر تمام دقت خود را به کار ببرید در هیچ کجای این شاهکار ایتالیایی چیزی را پیدا نمی‌کنید که از نظر طراحان دور مانده باشد. 

یکی از نکات مهم در خریدن یک خودروی رودستر این است که باید اتاق آن به قدری زیبا باشد که هنگامی که از بیرون دیده می‌شود جذابیت خود خودرو را زیر سوال نبرد. هوایرا شاید جز معدود خودروهایی باشد که در این زیمنه هیچ مشکلی ندارد چرا که اتاق آن را می‌توانیم بدون رقیب خاصی بهترین، خاص ترین و عجیب ترین اتاق خودرو در کل صنعت خودروسازی بدانیم.
در یک کلا طراحی پاگانی چه از نظر کیفیت ساخت و چه از نظر زیبایی یک شاهکار و یک اثر هنری فوق العاده است.

طراحی خارجی

از روبرو که به نمای جلویی این خودرو نگاه کنید اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند جشنواره‌ای از خطوط و حجم‌ها هستند. البته این موضوع برای تمامی زوایای این خودرو صادق است چرا که هیچ کجای این خودرو ساده و عاری از جزئیات نیست. در این نما چراغ‌های قطره‌ای شکل و دوگانه‌ی پاگانی بر روی کاپوت کوتاه و پیچیده‌ی آن قرار گرفته اند که ظاهری فرازمینی به آن بخشیده‌اند. یکی دیگر از نکات طراحی بی پایان این قسمت طرح آینه‌های جانبی این خودرو است که هیچ مشابهی در تمام صنعت خودرو ندارد. بسیار از خودروسازان مانند لکسوس، مرسدس بنز و یا لامبورگینی یک شبکه‌ی خاص و منحصر به فردی را برای پوشاندن منفذهای هوا در خودروهای خود در نظر می‌گیرند. در پاگانی این شبکه حالتی بسیار ساده اما خاص دارد.

معمولا این طور است که سوپر اسپرت‌ها وقتی سقف خود را از دست می‌دهند زیبا تر می‌شوند و پاگانی هم از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو در نمای جانبی یک سر و گردن از خودروی کوپه بالاتر است. در این نما چیزی که بیش از همه جلب توجه می‌کند ورودی هوا‌های این خودرو موتور وسط است. البته نباید از طراحی کلاسیک و شیک رینگ‌های ریخته گری شده‌ی آن بگذریم که شکوه خاصی را به این قسمت از خودرو بخشیده‌اند.

اولین نکته‌ی نمای عقب این خودرو امضای پاگانی در این قسمت، اگزوزهای چهار گانه‌ی این خودرو است که با آرایشی مربعی در قسمت مرکزی عقب خودرو قرار دارند. اما از اگزوزها و چراغ‌های بینظیر این قسمت که بگذریم باید بگوییم که جذاب ترین المان این قسمت شکل دو سرپوش موتور این قسمت است که فوق العاده هستند.

مثل تمامی سوپر اسپرت‌ها یکی از جذاب ترین قسمت‌های این خودرو نمای از بالای آن است. در واقع شاید با دیدن خودرو از این نما باشد که بتوانید به عظمت واقعی طراحی آن پی ببرید. در این نما شما با یک اثر هنری ایتالیایی دوران رنسانس روبرو می‌شوید که مدت‌ها شما را مشغول تماشای خویش می‌کند.

یکی از نکات این خودرو ماده‌ای است که از آن ساخته شده است. این ماده یک نوع فیبر کربن است که توسط خود پاگانی توسعه داده شده است. به جز سبک بودن و مقاومت بالا استفاده از این فیبر کربن در ساخت خودرو باعث شده است تا بدنه‌ی آن بافت بسیار جذابی را داشته باشد به نوعی رنگ این خودرو بر روی بافت خاص و منحصر به فردی نشانده شده است.

طراحی داخلی

همان طور که گفتیم اتاق پاگانی بهترین اتاق در کلاس سوپر اسپرت‌‌ها است و شاید تنها اتاقی که توان رقابت با آن را دارد اتاق بنتلی کانتیننتال جی تی است که آن هم سبک کاملا متفاوت با این اتاق دارد. در این کابین هیچ خبری از پلاستیک نیست و همه چیز یا تیتانیوم است و یا چرم و فیبر کربن. این اتاق ظاهری بدون زمان دارد. به این معنا که شما نمی‌توانید آن را به برهه‌ی خاصی از زمان نسبت دهید. تمام المان‌های آن با نهایت دقت و ظرافت طراحی شده‌اند و در جای به خصوص خود خود قرار گرفته‌اند. فقط کافیست تا نگاهی به دسته دنده، محل قرار گیری اسپیکرها و یا چینش کلی اجزای این اتاق بیاندازید تا مطمئن شوید که با یک اتاق عادی سر و کار ندارید.

قوای فنی

هوایرا رودستر در قلب خود یک پیشرانه‌ی دست ساز مرسدس بنز آ ام گ دارد که برای خودش طراحی و ساخته شده است. این پیشرانه‌‌ی دابلیو شکل توئین توربو با ۱۲ سیلندر و ۶ لیتر حجم خود قادر است تا ۷۶۴ اسب بخار نیرو و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک جعبه‌ دنده‌ی سبک وزن اتوماتیک ۷ سرعته که توسط اکسترک (یک شرکت مهندسی مشهور بریتانیایی که در زمینه‌ی ساخت جعبه دنده فعالیت می‌کند.) ساخته شده است به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. با توجه به این که این خودرو ۷۰ کیلوگرم از نسخه‌ی کوپه‌ی خود سبک تر است و تنها ۱۲۸۰ کیلوگرم وزن داریم مشخص است که با خودرویی بسیار چابک سر و کار داریم. نسبت وزن به اسب بخار این خودرو دقیقا همان نسبت سوپر اسپرت هیبریدی مک‌لارن پی ۱ است. پاگانی هوایرا رودستر برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳.۱ ثانیه زمان احتیاج دارد که آن را به یکی از چابک ترین رودسترهای جهان تبدیل می‌کند. حداکثر سرعت این وسیله‌ی نقلیه‌ی زیبا هم ۳۴۶ کیلومتر بر ساعت است.

هوایرا برای هر چرخ خود سیستم تعلیق مستقل دارد و همچینین مسائل الکتریکی این خودرو هم توسط ای سی یو ساخت شرکت بوش انجام می‌شود. سیستم ترمز این خودرو در عقب و جلو برمبو است تا خیال خریدار از عملکرد آن راحت باشد. شاید عملکرد جعبه دنده‌ی این خودرو به سان جعبه دنده‌های دو کلاچه سریع و بدون تاخیر نباشد اما همین جعبه دنده هم کند نیست و پاسخ سریعی دارد.
سواری با این سوپر اسپرت دوست داشتنی به لطف صدای گیرا و خشن موتور، هندلینگ عالی، و همچنین اتاق بینهایت جذاب و خوش ساختش یکی از تجربه‌هایی است که هرگز فراموش نمی‌شود. 

کلام آخر

این روزها در دنیا سوپر اسپرت‌های فوق العاده‌ی بسیار خوبی تولید می‌شوند. خودورهایی نظیر فراری ۸۱۲، لامبورگینی آونتدور اس، مک لارن ۷۲۰ اس، استون مارتین دی بی اس، پورشه ۹۱۱ جی تی ۳ و فورد جی تی همگی خودروهایی هستند که به غایت فوق العاده هستند و تقریبا هیچ مشکل و یا ضعفی ندارند. اما هیچ کدام از این خودروها مانند گذشته یک محصول خاص و مسحور کننده نیستند. بلکه صرفا حاصل مهندسی دقیق و خط تولید بسیار دقیق خودروسازان بزرگ خود هستند. محصولات پاگانی و بویژه محصول جدید این خودروساز هوایرا رودستر سوپر اسپرتی است که از زمان خود جدا است. هوایرا رودستر سوپر اسپرتی بینظیر و یک اثر هنری بی همتاست که یاد و خاطره‌ی دوران طلایی خودروسازی را زنده می‌کند. این خودرو زیبایی بی نظیر، خاص بون، عملکرد فوق العاده و کیفیت ساخت دست نیافتنی را یک جا با هم دارد، ویژگی هایی که شاید در هیچ خودروی دیگری یک جا پیدا نشود. شاید پاگانی اعداد و ارقامی در حد بوگاتی شیرون نداشته باشد اما از هر نظر دیگری به نسبت این خودرو جذاب تر و دوست داشتنی تر است.

آستانه‌ی قیمت برای این خودروی فوق العاده حدود ۲.۴ میلیون دلار است. این قیمت کمی باور نکردنی به نظر می‌رسد چرا که قیمت نسخه‌ی کوپه‌ی این خودرو ۱.۴ میلیون دلار است. اما باید در نظر داشته باشیم که پاگانی برای ساخت هوایرای رودستر حدود ۲ سال زمان صرف کرده است و این خودرو با برادر کوپه‌ی خود تفاوت‌های زیادی دارد. از هوایرا رودستر ۱۰۰ دستگاه ساخته می‌شود که تمامی نسخه‌های آن تا به امروز به فروخته شده‌اند. البته این موضوع به هیچ وجه جای تعجب ندارد چرا که پاگانی از آن دسته خودروهایی است که قیمت آن‌ها نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند بلکه با گذر زمان افزایش پیدا کرده و به قیمت‌های نجومی می‌رسد.