از آخرین باری که تویوتا سوپرا تولید کرده است ۲۶ سال میگذرد. در طی این ۲۶ سال عاشقان خودروهای اسپرت ژاپنی بارها و بارها اقدام به تیونینگ این خودرو کردهاند و همواره منتظر بودهاند تا نسل جدید این خودرو وارد بازار شود تا یک بار دیگر بتواند در مقابل دیگر اسپرتهای ژاپنی نظیر نیسان جی تی آر و هوندا ان اس اکس به قدرتنمایی بپردازد. حال باید دید که آیا این انتظار ۲۶ ساله ارزش این این خودروی دوست داشتنی را داشته است یا خیر؟
سوپرا
به صورت سنتی ژاپنیها چند خودرو داشتهاند که نماد خودروهای اسپرت آنها و البته سرگرمی تیونرها بوده است. خودروهایی مانند میتسوبیشی لنسر، میتسوبیشی ۳۰۰۰ جی تی، هوندا ان اس اکس، هوندا اس ۲۰۰۰، آکورا آر اس اکس، نیسان جی تی آر، نیسان ۳۵۰/۳۷۰ زد، سوبارو امپرزا، سوبارو دابلیو آر اکس، مزدا آر اکس ۷، مزدا آر اکس ۸، مزدا میاتا و بسیاری از خودروهای دیگر ژاپنی. میتوان گفت که به صورت کلی خودروهای ژاپنی نوعی خصوصیت خاص خود را دارند که باعث میشود تیونرهای سراسر دنیا عاشق آنان شوند. شاید دلیل این موضوع را بتوانیم تا حدی به کیفیت ساخت بالای این خودروها نسبت دهیم اما هر چه که هست باید اعتراف کنیم که جذاب ترین خودروهای تیونینگ شدهی دنیا متعلق به ژاپنیهاست.
تویوتا، بزرگ ترین خودروساز ژاپن، هم به نوبهی خود خودروهای زیادی داشته است که زیر دست تیونرها قرار گرفته است. در سالهای اخیر تویوتا با همکاری سوبارو جی تی ۸۶ را ساخت که یک خودروی اسپرت کوچک با دیفرانسیل عقب و ۲۰۰ اسب بخار بود که بسیار زیاد مورد توجه تیونرها قرار گرفت. درست است که جی تی ۸۶ خودروی بسیار جذابی بود اما شاید بتوان گفت که همهی علاقمندان صنعت خودرو منتظر تولد مجدد سوپرا بودند. سوپرایی که برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ بر پایهی تویوتا سیلیکا به تولید رسیده بود و نسل چهارم آن بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ تولید شده بود.
سوپرای نسل چهارم که با کد ای ۸۰ شناخته میشود در قلب خود یک پیشرانهی ۶ سیلندر خطی با کد ۲ جی زد داشت. این خودروی دوست داشتنی و جذاب در قوی ترین نسخهی خود قادر بود تا ۳۲۶ اسب بخار نیرو و ۴۷۶ نیوتن متر گشتاور کند. از دیگر ویژگیهای این خودرو این بود که دیفرانسیل عقب بود، دو توربوشارژر داشت و البته این مجموعه را یک جعبه دندهی ۶ سرعتهی دستی همراهی میکرد. این خودرو در نسخهی توربوی خود وزنی در حدود ۱.۵ تن داشت. البته وزن زیاد به خوبی بین محورهای عقب و جلو(۴۹:۵۱) تقسیم شده بود که باعث میشد عملکرد سوپرا یکی از بهترینها باشد. همچنین سیستم ترمز این خودرو یکی از بهترینها در زمان خود بود. در کل عملکرد سوپرا چه در نسخهی استاندارد بدون توربو و چه در نسخهی توربو فوق العاده بود که باعث میشد در آن سالها رقیب سرختی برای آکورا ان اس اکس و یا نیسان اسکای لاین جی تی آر باشد.
سوپرا (نسل چهارم ای ۹۰)
در سالهای پس از نسل چهارم سوپرا بارها و بارها شایعهی معرفی شدن نسل جدید آن در محافل خودرویی قوت گرفت. البته خود تویوتا بیش از همه با معرفی کانسپتهایی همچمون اف تی اچ اس و یا اف تی ۱ به این شایعات دامن میزد. از شایعات که بگذریم تویوتا بالاخری تصمیم گرفت تا در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۹ از سوپرای خود رونمایی کند تا به انتظارات عاشقان این مدل پایان دهد.
سوپرای ۲۰۲۰ آن چنان هم بی شباهت به کانسپتهای پیش از خود نبود. بر خلاف نظرات بسیاری از کارشناسان و علاقمندان خودرو باید بگوییم که نسل جدید سوپرا از نظر طراحی بسیار جذاب و دوست داشتنی است. این خودرو طراحی پیچیده و خاصی دارد و از نظر نگارندهی این مقاله طراحی این خودرو هیچ کم و کاستی ندارد و در سطح بسیار بالایی قرار دارد.
این طور به نظر میرسد که طراحی یک خودروی اسپرت به نسبت سطح بالا به قدری پر هزینه بوده است که تویوتای بزرگ خود به تنهایی از پس آن بر نیامده است. تویوتا برای ساخت این خودرو از ب ام و کمک گرفته است و با این خودروساز آلمانی همکاری داشته است. سوپرای جدید از پلتفرم، پیشرانه و بسیاری از قطعات داخلی ب ام و زد ۴ استفاده میکند. البته با وجود این که این خودرو از پیشرانهی زد ۴ استفاده میکند خروجی آن کمتر است. این خودرو بر خلاف نسلهای پیشین سوپرا در ژاپن تولید نمیشود و این بار به جای سرزمین مادری، در اتریش و در کنار ب ام و زد ۴ تولید میشود. با این حساب میتواین این نسل سوپرا را تا حد زیادی آلمانی بدانیم.
بسیاری از طرفداران پر و پا قرص سوپرا پس از معرفی آن و پس از این متوجه شدند سوپرای جدید اشتراکات زیادی با ب ام و زد ۴ دارد، به شدت آن را مورد انتقاد قرار دادند. آنها معتقد هستند که سوپرای جدید از اصالت گذشتهی خود فاصله گرفته است و دیگر همان سوپرای ژاپنی گذشته نیست. باید بگوییم که انتقاد این افراد کاملا درست است چرا که این خودرو تا حد زیادی آلمانی است اما نکتهای که نباید فراموش کنیم این است که حتی اگر این خودرو کاملا آلمانی و ساخت ب ام و هم باشد به هیچ وجه خبر بدی محسوب نمیشود. ب ام و همان خودروسازی است که محصولاتی همچون ام ۱، ام ۲، ام ۳، ام ۴، ام ۵، و ام ۶ را در کارنامهی خود دارد. محصولاتی که از بسیاری جهات جز بهترین خودروهای اسپرت صنعت خودروسازی محسوب میشوند. پس شاید نباید این موضوع را که سوپرا ساختهی ب ام و محسوب میشود را آن چنان ناخوشایند بدانیم، هر چه که باشد سوپرا را تویوتا با همکاری ب ام و ساخته است و نه با همکاری پژو.
با همهی این اوصاف یک انتقاد اساسی به این خودرو وارد است و آن هم این است که این خودرو در کلاسی متفاوت با گذشتگان خود قرار میگیرد. سوپرای نسل چهارم رقیب جدی نیسان جی تی آر و هوندا ان اس اکس محسوب میشد. اما حالا این خودرو با پیشرانهی ۳ لیتری خود که کمتر از ۴۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکند به هیچ وجه در حد و اندازههای جی تی آر جدید و ان اس اکس جدید نیست. در واقع در طی این سالها جی تی آر و ان اس اکس به قدری پیشرفت کردهآند که حالا رقیب سوپر اسپرتها محسوب میشوند اما سوپرا جدید به نوعی با درجا زدن کماکان کمتر از ۴۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکند و به سختی میتواند رقیب خودروهایی همچون پورشه کایمن محسوب شود. ذکر این نکته ضروری است که هدف از این انتقاد به هیچ وجه زیر سوال بردن سوپرا نیست، بلکه هدف این بحث این است که بگوییم چرا سوپرا پس از ۲۶ سال تصمیم گرفت تا در کلاسی پایین تر از همیشهی خود تولید شود.
طراحی
طراحان تویوتا در طراحی تویوتا از سبک همیشگی خود فاصلهی زیادی گرفتهاند و به همین دلیل ما در سوپرای جدید شاهد یک طراحی نوآورانه، جسورانه و جذاب هستیم. سوپرا شبیه به هیچ کدام از تویوتاها و لکسوسهایی که تا به حال دیدهایم نیست. البته بسیاری از افراد این طراحی را نمیپسندد اما به نظر نگارنده طراحی این خودرو جلوتر از زمان خود و البته بسیار جذاب است.
طراحی خارجی
در نمایی جلویی این خودرو اولین چیزی که نظر بیننده را به خودش جلب میکند چراغهای بزرگ و کشیدهی سوپرا هستند. این چراغهای خوش گرافیک تقریبا در تمام طول این نما کشیده شدهاند. در دو طرف این چراغها هم دو ورودی هوا وجود دارد که این منفذها میتوانند هوای مورد نیاز برای خنک کاری دیسکهای ترمز و یا با خارج شدن بخشی از آن از روی منفذ هوای روی گلگیر جلو برای استفاده در تامین داون فورس استفاده شود. در قسمت جلویی کاپوت سوپرا یک انحنای برجستهی بسیار جذاب وجود دارد که حالتی خاص و عجیب به این خودرو بخشیده است. یکی دیگر از جذابیتهای این نما انحنای قیمت میانی سقف خودرو است که شکلی بسیار جذاب به آن بخشیده است.
بی شک جذاب ترین قسمت نمای جانبی این خودرو برآمدگی گلگیر عقب آن است که حالتی شبیه به خودروهای سوپر اسپرت نظیر فراری اف ۱۲ و یا پورشه ۹۱۱ به آن بخشیده است. یکی دیگر از قسمتهای جذاب این نما ستون ای آن است. طراحان تویوتا این ستون را به رنگ مشکی رنگامیزی کردهاند که باعث شده است از نظرها مخفی بماند و همین موضوع باعث شده است ظاهر این خودرو از نمای جانبی بسیار جذاب به نظر بیاید.
غیر ممکن است که به پشت این خودرو نگاهی بیاندازیم و لوگوتایپ بینهایت جذاب سوپرا توجهمان را به خود جلب نکند. به جز این لوگوتایپ جذاب در قسمت عقب این خودرو باز هم چراغهای آن بیش از همه چیز خودنمایی میکنند. این چراغهای خوش فرم مانند چراغهای جلو در قسمت بیرونی خود دارای یک منفذ هوا هم هستند. در پایین این قسمت هم چراغ دنده عقب این خودرو وجود دارد که ظاهر آن ما را یاد خودروهای فرمول ۱ میاندازد.
طراحی داخلی
به محض ورود به کابین این خودرو متوجه خواهید شد که این کابین متعلق به یک ب ام و است. بسیاری از ادوات این اتاق نظیر سیستم سرگرمی و اطلاعاتی، کنسول مرکزی، فرمان و کلیدهای سیستم تهویه از ب ام و به عاریت گرفته شدهاند که بی شک خبر خوبی محسوب میشود چرا که حتی لکسوسها هم اتاقی به این خوبی ندارند. صفحه نمایش پشت فرمان و در کل ادوات پشت فرمان این خودرو به دست خود تویوتا طراحی شده است که این قسمت هم عالی به نظر میرسد.
در کل کابین این خودرو یک سر و گردن از لکسوسها هم بالاتر است.
قوای فنی
در قلب سوپرای جدید پیشرانهی توئین توربوی ۳ لیتری خطی ۶ سیلندر خطی ب ام و زد ۴ (جی ۲۹) میتپد. این پیشرانه در سوپرا قادر است تا ۳۳۵ اسب بخار نیرو و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. با وجود این که گشتاور این پیشرانه با گشتاور زد ۴ ام ۴۰ بازار آمریکا یکسان است اما این پیشرانهی سوپرا حدود ۵۰ اسب بخار کمتر نیرو تولید میکند که اقدامی عجیب محسوب میشود. این پیشرانهی باواریایی قادر است تا سوپرای ۱.۵ تنی را ظرف ۴.۱ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت برساند. با این حساب سوپرا پس از دو دهه تنها کمی چابک تر شده است.
به جز این پیشرانه یک پیشرانهی ۲ لیتری که باز هم ساخت ب ام و است، برای این خودرو قابل سفارش است که نهایت قدرت آن ۲۵۵ اسب بخار است.
تنها جعبه دندهی قابل سفارش برای این خودرو یک جعبه دندهی اتوماتیک ۸ سرعته تک کلاچه ساخت زد اف آلمان است. هر چند این جعبه دنده بسیار خوب محسوب میشود اما این موضوع که سوپرا را نمیتوان با جعبه دندهی دستی و یا حداقل یک جعبه دندهی دو کلاچه سفارش داد از نقاط ضعف آن به حساب میآید.
تجربهی راندن سوپرا به لطف مهندسی دقیق و طراحی خوب تمام اجزای آن بسیار عالی است. تقسیم وزن این خودرو در عقب و جلو برابر است و این موضوع و این که سوپرا یک خودروی موتور جلو و دیفرانسیل عقب است باعث شده است تا عملکردی عالی در رانندگی داشته باشد.
هر چند که تویوتا تمهیدات بسیاری را برای ارتقای این خودرو چه از لحاظ آیرودینامیک و سازه و چه از نظر پیشرانه اندیشیده است اما باید بگوییم که خودروی معرفی شده به عنوان جایگزین سوپرا با وجود انبوه ویژگیهای مثبت و سواری بسیار دلچسب شایسته ی عنوان سوپرا نیست. سوپرای نسل چهارم یک خودروی اسپرت عالی و یک سوپرای نه چندان جالب است.
کلام آخر
سوپرای جدید حاصل همکاری دو خودروساز بسیار بزرگ و عالی است. در این خودرو شاهد خلاقیت ژاپنیها در طراحی (موردی که کمتر یافت میشود) و البته دانش بی نقص باواریاییها هستیم. اگر بپرسید که حاصل تلفیق این دو موضوع چطور از آب درآمده است باید بگوییم که بسیار فوق العاده. سوپرای جدید حداقل در این نسخهی اولیه فاصلهی زیادی با نام خود گرفته است چرا که این خودرو حتی نمیتواند به گرد پای نیسان جی تی آر و یا هوندا ان اس اکس برسد. البته نباید این موضوع را کتمان کنیم که طراحی این خودرو بینهایت جذاب و متفاوت است و حداقل از این نظر از سوپرای نسل گذشته بهتر است.
قیمت پایهی سوپرا حدود ۵۰ هزار دلار است. این قیمت حدود ۱۵ هزار دلار از ب ام و زد ۴ مشابه ارزان تر است که همین موضع سوپرا را به یک گزینهی عالی برای خریداران تبدیل کرده است.
بسیار عالی و خوش تیپ .ب نظر من شاهکاره این