اگر از شما بپرسند چه تبلتی بخریم می‌توانید با اطمینان بگویید آیپد و اگر این سوال را درباره‌ی کنسول بازی بپرسند احتمالا پاسخ شما پلی استیشن خواهد بود. در واقع شاید در مواردی گزینه‌های دیگری همچون سامسونگ و یا اکس باکس هم قابل پیشنهاد باشند اما هنگامی که بخواهید تمام موارد را برای یک خریدار عادی در نظر بگیرید به احتمال زیاد به آن پاسخ‌ها می‌رسید.
سوالی که در این جا مطرح این است که آیا در صنعت خودروسازی هم خودرویی وجود دارد که برای عموم افراد مناسب باشد؟ آیا خودرویی وجود دارد که جادار، خوش ساخت، چابک و قابل اتکا باشد؟ آیا خودرویی که تمام این فاکتورها را دارا باشد هزینه‌ی سوخت و نگهداری پایینی هم دارد؟ آیا این خودرو دوست دار محیط زیست هم هست؟ آیا خودرویی که تمام این ویژگی‌ها را داشته باشد بیش از حد گران نمی‌شود؟ و در نهایت آیا این خودرو، خودرویی جذاب و لذت بخش هنگام رانندگی هم هست؟
با وجود پیشرفت‌های نسبی و تقریبا قابل توجه صنعت خودروسازی در دهه‌‌های گذشته هنوز هم کمتر خودرویی پیدا می‌شود که بی عیب و نقص باشد. در بهترین حالت خودرویی که تقریبا بی نقص باشد آن قدر گران قیمت و یا آن قدر پر مصرف است که نمی‌تواند به خود لقب بی عیب و نقص را بدهد.

گلف

فولکس واگن از سال ۱۹۷۴ گلف تولید کرده است. ۴۵ سال تجربه آن هم در تولید یک کلاس خودرو تجربه‌ی ارزشمندی است. در واقع باید بگوییم کمتر خودروسازی وجود دارد که این میزان از تجربه را آن هم در تولید یک محصول مشخص داشته باشد. گلف در طول این ۴۵ سال تغییرات زیادی را به خود دیده است. این خودرو هم اکنون در نسل هفتم خود است و در طی این سال‌ها شکل‌های گوناگونی را به خود گرفته است و بارها فیس لیفت و یا دستخوش تغییرات عمده قرار گرفته است.
 

اما چیزی که در این خودرو ثابت مانده است روح آن است. گلف هنوز هم یک هیچ بک بسیار فوق العاده است که می‌تواند خودرویی مناسب برای هر خریداری باشد. این خودرو در هر نسل خود از کیفیت ساخت بسیار بالایی برای قیمت خود برخوردار است، از نظر فنی با توجه به تنوع پیشرانه‌های قابل سفرش (از پیشرانه‌های بنزینی و گازوئیلی گرفته تا نسخه‌های هیبریدی و برقی برای این خودرو قابل سفارش هستند.) برای این خودرو، یکی از بهترین‌های بازار است و همچنین از نظر دقت ساخت یکی از بهترین‌ها در تمام بازار است. شاید در مورد این خودرو بگوییم که همان طور که آیپد بهترین تبلت برای هرکسی است، گلف هم بهترین خودرو برای هر راننده‌ای است.

گلف ۲۰۱۹

گلف نسل هفتم (مارک ۷) از سال ۲۰۱۲ بر روی خط تولید قرار داشته است. این خودرو برای اولین بار به صورت رسمی در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۲ در معرض دید همگان قرار گرفت. گلف نسل هفتم بر اساس پلتفرم ام کیو بی فولکس واگن شکل گرفته است. این پلتفرم برای خودروهای کامپکت دیگر گروه خودروسازی فولکس واگن نظیر آئودی ای ۳، سئات لئون، و اشکودا اکتاویا هم استفاده شده است.
این خودرو در سال ۲۰۱۶ مورد یک فیس لیفت قرار گرفت که باعث شد تا به شکل و شمایل امروزی دربیاید. مثل همیشه این نسل گلف هم با انبوهی از جدید ترین و مدرن ترین سیستم‌های ایمنی در اختیار خریداران خود قرار می‌گیرد. نسل هفتم گلف ۲۹ میلی متر عریض تر و ۵۹ طویل تر از نسل پیشین خود شده است که همین موضوع در کنار چینش بهتر و اجزای بهتر اتاق آن باعث شده است تا کابین این خودرو جادار تر از گذشته باشد.

مثل همیشه این نسل گلف هم از تنوع قابل توجهی برخوردار است. فولکس واگن برای خریداران این خودرو انبوهی از نسخه‌های بنزینی و گازوئیلی را در کنار نسخه‌ی هیبریدی و برقی در نظر گرفته است. البته تنوع این خودرو تنها مربوط به پیشرانه‌ی آن  نمی‌شود چرا که این خودرو به صورت هاچبک سه در، هاچ بک پنج در، استیشن و حتی آل ترک (با ارتفاع بیشتر) در دسترس خواهد بود. در واقع هر نیازی که داشته باشید یک گلف مناسب برای شما وجود خواهد داشت چرا که تنوع این خودرو واقعا بینظیر است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که بخشی از تنوع پیشرانه و جعبه دنده‌ی این خودرو به این دلیل است در چندین کشور به تولید می‌رسد.

طراحی

در طی سالیان گذشته طراحی خودروهای فولکس واگن هر سال بیش از سال قبل شبیه به آئودی (زیر مجموعه‌ی گروه خودوروسازی فولکس واگن) شده است که این موضوع بی شک یک اتفاق مثبت است. در واقع این شبیه شدن به آئودی باعث شده است تا خودروهای این برند جانی دوباره بیابند. برای درک بهتر این موضوع کافیست تا نگاهی به خودروهای جدید فولکس واگن و خودروهای چهار و یا پنج سال پیش آن بیاندازید، تفاوت این خودروها بسیار فاحش است.
طراحی گلف هم از قاعده‌ی شبیه به آئودی شدن مستثنی نیست. پس از فیس لیفتی که این خودرو در سال ۲۰۱۶ دریافت کرد طراحی آن بیش از گذشته پخته و کامل شد. باید بگوییم که فولکس واگن آن قدر در طی این سال‌ها گلف طراحی کرده است که دیگر هیچ مشکلی در طراحی آن ندارد. البته باید بگوییم که طراحی این خودرو بیش از آن که با هدف جذابیت بالا و زیبایی صورت گرفته باشد تحت تاثیر المان‌های مهندسی و مسائل ایمنی بوده است. 
در کل باید بگوییم که طراحی این خودرو شاید زیباترین و بهترین نباشد اما از تمامی جهات قابل قبول و استاندارد است.

طراحی خارجی

طراحی خارجی گلف بسیار ساده و قابل درک است. 
در نمای جلویی این خودرو همه چیز صاف و دقیق هستند. دو نوار کرومی افقی در سرتاسر این قسمت کشیده شده‌اند که یکی از لوگوی فولکس واگن عبور کرده و تا داخل چراغ‌ها ادامه پیدا می‌کند و دیگری پایین تر قرار گرفته که از مه شکن ها و ورودی هوای پایینی عبور می‌کند. طبق ترند جدید صنعت خودروسازی فولکس واگن هم از یک لوگوی دو بعدی استفاده کرده تا بتواند سنسورها را در پشت آن جای دهد.

در نمای جانبی چیزی که بیش از همه جلب توجه می‌کند خطی تیز و کشیده بالای درهای این خودرو است. دیگر نکته‌ی جالب این نما هم ارتفاع سقف و در کل سایز بدنه است که خبر فضای کافی اتاق این خودرو می‌دهد.

نمای پشتی این خودرو درست مانند نمای جلویی آن طراحی ساده‌ای دارد. شاید جذاب ترین قسمت این نما لوگوی فولکس واگن باشد. این لوگو به هیچ وجه یک لوگوی عادی نیست چرا که علاوه بر دوربین دنده عقب، اهرم باز کردن در صندوق این خودرو را هم در خود جای داده است. فضای بار این خودرو با وجود این که یک هیچ بک است کاملا کافی به نظر می‌رسد. 

طراحی داخلی

اتاق این خودرو بی شک یکی از نکات قوت اصلی آن است. این اتاق از لحاظ کیفیت ساخت و امکانات در سطحی بالایی به نسبت کلاس قیمتی این خودرو قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه صفحه نمایش بزرگ پشت فرمان این خودرو شاید در خودروهای گران تر از این خودروهم به ندرت یافت شود. این صفحه نمایش مشابه با آن چیزی است که در آئودی‌ها یافت می‌شود. کیفیت ساخت و مواد اولیه به کار رفته در این اتاق هم در نوع خود بهترین هستند. 

گلف همواره همراه بوده است با شماری از سیستم‌های ایمنی و رفاهی و نسل هفتم این خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. به طور مثال این خودرو از امکاناتی همچون سیستم ترمز اضطراری، سیستم پیش بینی تصادف (این سیستم پس از برخورد اول پنجره‌ها را بالا می‌کشد و کمربند را محکم می‌کند تا در برخورد احتمالی دوم ایمنی سرنشینان حفظ شود)، سیستم پارک اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، سیستم تشخیص خستگی راننده، سیستم حفظ مسیر حرکت، سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و بسیاری از امکانات دیگر. در واقع این سطح از امکانات به ندرت در خودرویی با این قیمت یافت می‌شود.

قوای فنی

پیشرانه‌ی بنزینی کم مصرف، بنزینی پر قدرت، گازوئیلی کم مصرف، هیبریدی و مدرن و حتی برقی، گلف برای تمام سلایق یک پیشنهاد منحصر به فرد دارد.
ضعیف ترین پیشرانه‌ی گلف یک موتور ۴ سیلندر توربوی ۱.۲ لیتری ۸۵ اسب بخاری است. البته این پیشرانه با اندکی بهبود قادر است تا ۱۰۴ اسب بخار نیرو هم تولید کند. 
پیشرانه‌ی بعدی یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری قرار گرفته است. این پیشرانه‌ی تنفس طبیعی قادر است تا ۱۰۸ اسب بخار نیرو تولید کند.
پیشرانه‌ی بنزینی بعدی در لیست بلند بالای موتورهای این خودرو یک پیشرانه‌ی ۳ سیلندر توربوی ۱ لیتری بسیار بهینه است که قادر است تا ۱۱۳ اسب بخار نیرو تولید کند. گلف به کمک این پیشرانه ظرف ۹.۷ ثاینه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
پیشرانه‌ی بعدی یک موتور ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو است. این پیشرانه در ضعیف ترین حالت خود ۱۲۰ اسب بخار و در قوی ترین حالت خود ۱۴۸ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. گلف با این پیشرانه در نسخه‌ی ۱۴۸ اسب بخاری قادر است تا ظرف ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
پیشرانه‌ی بعدی یک ۴ سیلندر توربوی ۱.۵ لیتری است که از نظر بازدهی مشابه با پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری است. این پیشرانه قادر است تا ۱۴۸ اسب بخار نیرو تولید کندو شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این نسخه هم با توجه به وزن بیشتر پیشرانه ۸.۱ ثانیه است.

پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری توربو و ۴ سیلنرد گلف قادر است تا ۱۷۰ اسب بخار نیرو تولید کند و که شتاب ۷.۶ ثانیه‌ای را برای گلف به ارمغان می‌آورد.
پس از این نسخه‌های به ظاهر خسته کننده به مدل‌های جی تی آی و آر می‌رسیم. هر دوی این مدل‌‌ها از یک پیشرانه‌ی جذاب ۲ لیتری توربو استفاده می‌کنند. این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر قادر است تا ۲۱۷ اسب بخار در نسخه‌ی جی تی آی، ۲۲۷ اسب بخار در نسخه‌ی جی تی آی به همراه پکیج پرفورمنس، و ۲۹۶ اسب بخار نیرو در نسخه‌ی اسپرت آر تولید کند. نسخه‌ی آر که قوی ترین نسخه‌ی گلف محسوب می‌شود قادر است تا به کمک ۲۹۶ اسب بخار نیرو و ۳۸۰ نوتن متر گشتاور خود ظرف ۴.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین این نسخه تنها نسخه‌ی چهار چرخ متحرک گلف هم هست که آن را قادر می‌کند تا عملکردی عالی سر پیچ‌ها داشته باشد. 
باقی نسخه‌های گلف نسخه‌های دیفرنسیل جلو هستند. اگر این موضع کمی نا امید کننده است باید بدانید که گلف یکی از بهترین دیفرانسیل‌های دنیا را دارد و از این بابت هیچ جای نگرانی نیست.
دو پیشرانه‌ی دیزل برای این خودرو قابل سفارش است که هر دو توربو هستند. این دو پیشرانه ۱.۶ و ۲ لیتر حجم دارند. ضعیف ترین این پیشرانه‌ها ۸۹ اسب بخار نیرو و قوی ترین آن‌ّا( نسخه‌ی ۲ لیتری در مدل جی تی دی) قادر است تا ۱۸۱ اسب بخار نیرو و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نسخه‌ی جی تی دی ۷.۵ ثانیه است.

نسخه‌ی هیبریدی گلف، جی تی ای، از همان پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری توربو در کنار یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند. این موتو الکتریکی با کمک پکیج باتری‌ها قادر است مسافتی معادل ۵۰ کیلومتر را طی کند. پیشرانه ی بنزینی و موتور الکتریکی این خودرو قادرند به کمک هم ۲۰۲ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کنند.  
گلف یک نسخه‌ی کاملا برقی به نام ایی-گلف هم دارد. این مدل به کمک موتور الکتریکی و باتری‌هایش قادر است با یک بار شارژ حدود ۳۰۰ کیلومتر را طی کند.
جعبه دنده‌های قابل سفارش برای این خودرو مانند پیشرانه‌های آن تنوع زیادی دارند. دو جعبه دنده‌ی ۵ و ۶ سرعته نسخه‌های دستی برای این خودرو هستند. به جز این نسخه‌های جعبه دنده‌های ۶ و ۷ سرعته‌ی اتوماتیک دی اس جی (دو کلاچه با کنترل الکتریکی) هم برای این خودرو قابل سفارش هستند.
سواری این خودرو به خصوص در نسخه‌های جی تی آی فوق العده است. فولکس واگن در طی این سال‌‌ها توانسته ایت مجموعه‌ی قطعات و قسمت‌های مختلف این خودرو را به یک هماهنگی فوق العده برساند. 

کلام آخر

گلف در بازار با رقبای فراوانی همچون فورد فوکس، تویوتا کرولا هاچبک، سوبارو امپرزا، کیا فورته۵، هوندا فیت، مینی کوپر، هیوندای آی ۳۰ و رنو مگان تولید می‌شود. اگر تمامی فاکتورهای ممکن را در نظر بگیریم این خودرو در مجموع بدون رقیب بهترین خودروی این لیست است چرا که تقریبا هیچ عیب و نقصی ندارد. 
قیمت مدل پایه‌ی این خودرو حدود ۲۰ هزار دلار است و این قیمت برای گران ترین نسخه‌ی این خودرو از ۴۰ هزار دلار شروع می‌شود. در واقع می‌توان گفت که حتی با کمترین بودجه‌ها هم افراد می‌تواند یک خودرو بسیار کم هزینه و البته فوق العاده به نام گلف را خریداری کنند.