در حال حاضر خودروهای سواری سنتی تنها سهم حدود 30 درصدی از بازار را در اختیار دارند و مشتریان تمام تمرکز خود را روی خرید کراس اوورها و شاسی بلندهای جدید گذاشتهاند. خبرهای منتشر شده نشان میدهد این خودروها هماکنون سهم بیش از 60 درصدی از سبد فروش برندهای لوکسساز را به خود اختصاص دادهاند.
دلیل استقبال زیاد از این خودروها کاملاً روشن است. محصولات لوکس ظرافت طراحی را با ویژگیهای پیشرفته ترکیب کردهاند و دارای موقعیت رانندگی و میدان دید خوبی هستند. همچنین کراس اوورهای شکل گرفته بر پایهی خودروهای سواری کابینی جادار داشته و ورود و خروج به داخل آنها به آسانی صورت میگیرد. برخی از این خودروها حتی ویژگیهای اسپورتی هم دارند.
اما همهی کراس اوورها مثل هم نیستند و برخی از آنها در زمینهی حفاظت از سرنشینان و سیستمهای پیشگیری از تصادف عملکرد بهتری دارند. ما نگاهی به دادههای منتشر شده توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراهها IIHS و ادارهی ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی NHTSA انداختهایم تا ببینیم که کدام کراس اوورها و شاسی بلندهای لوکس در سال جاری ایمنتر از رقبا بودهاند. همهی این خودروها به جز یکی جزو برندهای لوکس اروپایی هستند.
همهی خودروهای حاضر در این لیست رتبهی ایمنی Top Safety Pick و Top Safety Pick+ را IIHS به دست آوردهاند. NHTSA نیز به این خودروها 5 ستارهی ایمنی در بخش حفاظت از سرنشینان اعطا کرده است.
اگر یک خودرو بخواهد رتبهی ایمنی Top Safety Pick را به دست آورد باید در تستهای تصادف اورلپ کوچک سمت راننده، اورلپ جلویی، کناری، استحکام سقف و تستهای حفاظت از سر امتیاز خوب را کسب کند و حداقل امتیاز اورلپ کوچک سمت سرنشین آن نیز قابلقبول یا خوب باشد. همچنین خودرویی که میخواهد این رتبه را به دست آورد باید بهصورت استاندارد یا سفارشی از سیستم ترمز خودکار با امتیاز پیشرفته یا عالی برخوردار باشد. در نهایت چراغهای جلو نیز باید از نظر عملکرد خود امتیاز خوب یا قابلقبول را کسب کنند.
اما برای کسب رتبهی ایمنی Top Safety Pick+ یک خودرو با امتیاز خوب را برای هر دو تست تصادف سمت سرنشین و چراغهای جلو کسب کند. البته باید این نکته را در نظر داشت که عملکرد چراغهای جلو بسته به سیستمهای نورپردازی استاندارد یا سفارشی خودروها فرق میکند. برای مثال IIHS میگوید ولوو XC40 در صورت تجهیز به چراغهای جلوی LED امتیاز خوب را به دست آورده و امتیاز کلی آن Top Safety Pick+ میباشد؛ اما نسخههای پایه از چراغهای استاندارد استفاده کرده و امتیاز ضعیف را به دست میآورند که دلیل آن به نورپایین مربوط میشود.
متأسفانه انتشار رتبهبندیهای ایمنی IIHS و NHTSA چند ماه پس از ورود خودروها به بازار صورت میگیرد. در واقع NHTSA هنوز نتایج تست تصادف سه خودروی حاضر در این لیست را منتشر نکرده است.
همچنین خودروهای لوکس گرانبها و دیگر محصولات با تیراژ تولید پایین معمولاً از این لیست کنار گذاشته شدهاند. شایان ذکر است اگرچه IIHS رتبهبندی ایمنی خود برای تسلا مدل X را اعلام نکرده اما این خودرو در زمینهی حفاظت از سرنشینان بالاترین امتیاز برای شاسی بلندها را از سوی NHTSA دریافت کرده است. این خودرو نه تنها در تستهای تصادف جلویی و جانبی بالاترین امتیازات را کسب کرده بلکه تنها شاسیبلند از نوع خود است که 5 ستاره را برای حفاظت از سرنشینان در زمان چپ کردن به دست آورده است. دلیل این کار مجموعه باتری بزرگ است که باعث ایجاد مرکز ثقل پایینتری میشود.
- آکورا RDX
کراس اوور جمعوجور RDX در سال 2019 رتبهبندی ایمنی Top Safety Pick+ را به دست آورده است. سیستم ترمز اضطراری خودکار این شاسیبلند که بهصورت استاندارد وجود دارد امتیاز عالی را کسب کرده است.
چراغهای جلوی LED سفارشی آکورا RDX نیز نقش به سزایی در کسب این امتیازات بازی کردهاند. این خودرو در تستهای تصادف حفاظت از سرنشینان که توسط NHTSA برگزار شده هم 5 ستاره ایمنی به دست آورده است.
- آئودی Q8
شاسیبلند لوکس آئودی یک پرچمدار 5 نفره است. این خودرو قبلاً در صورت تجهیز به چراغهای LED سفارشی که امتیاز قابلقبول داشتند توانسته بود رتبهبندی ایمنی Top Safety Pick را کسب کند. البته چراغهای جلوی پایهی Q8 رتبهبندی ایمنی ضعیف داشتهاند. شاسیبلند آئودی از نظر حفاظت سرنشینان موفق به دریافت امتیاز خوب شده و سیستم ترمز اضطراری آنهم رتبهبندی عالی را دریافت کرده است. Q8 از NHTSA نیز 5 ستاره ایمنی برای حفاظت سرنشینان کسب کرده است.
- ب ام و X2
کراس اوور کوچک و اسپورت ب ام و X2 از IIHS امتیاز Top Safety Pick را دریافت کرده است. این خودرو در تمامی زمینهها به جز عملکرد چراغهای LED سفارشی امتیاز خوب داشته است. سیستم ترمز خودکار شاسیبلند ب ام و نیز بهصورت پیشرفته طبقه بندی شده است. این خودرو فعلاً توسط NHTSA تست نشده است.
- ب ام و X3
X3 برادر بزرگتر X بوده و از IIHS بالاترین امتیاز ایمنی را کسب کرده است. سیستم ترمز خودکار این شاسیبلند امتیاز عالی را دریافت کرده اما خب این سیستم با پکیج سفارشی دستیار راننده عرضه میشود. X3 همچنین از NHTSA موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است.
- ب ام و X5
این شاسیبلند نیز با نسل جدید خود وارد سال 2019 شده و خودرویی امن و اسپورت است که در تستهای تصادف نیز خوش درخشیده است. سیستم ترمز خودکار X5 توانسته رتبهبندی عالی را داشته باشد. چراغهای جلوی LED/لیزر سفارشی ب ام و با دریافت امتیاز خوب باعث شدهاند امتیاز کلی این خودرو Top Safety Pick+ باشد. 5 ستارهی ایمنی NHTSA نیز به این خودرو تعلق گرفته است.
- مرسدس بنز GLC
این شاسیبلند جمعوجور در نسخههای گوناگونی عرضه میشود که از جملهی آنها میتوان به نسخههای AMG اشاره کرد. GLC به خاطر تستهای تصادف عالی خود و امتیاز بالا برای سیستم ترمز خودکارش موفق به کسب رتبه ایمنی Top Safety Pick+ شده است. چراغهای جلوی سفارشی این خودرو امتیاز خوب را دریافت کردهاند اما امتیاز چراغهای استاندارد آن قابلقبول بوده است. NHTSA هم 5 ستاره ایمنی به این شاسیبلند داده است.
- مرسدس بنز GLE
این شاسیبلند میان سایز قبلاً با نام M کلاس شناخته میشد. امتیاز Top Safety Pick+ این خودرو به خاطر تستهای تصادف عالی، سیستم ترمز خودکار عالی و چراغهای جلوی خوب بوده است. البته سیستم ترمز و چراغهای یاد شده بهصورت سفارشی در دسترس میباشند. چراغهای جلوی هالوژنی GLE امتیاز ضعیف را دریافت کردهاند. NHTSA فعلاً این خودرو را تست نکرده است.
- ولوو XC40
ولوو XC40 در سال جاری معرفی شده و امتیاز Top Safety Pick را از IIHS دریافت نموده است. البته این امتیاز با تجهیز خودرو به چراغهای LED با نوربالای خودکار به دست آمده است. چراغهای استاندارد این شاسیبلند امتیاز ضعیف را کسب میکنند. NHTSA فعلاً این خودرو را بررسی نکرده است.
- ولوو XC60
برادر بزرگتر XC40 امتیاز Top Safety Pick را دریافت کرده اما دلیل عدم دستیابی آن به امتیاز پلاس به چراغهای جلوی LED مربوط میشود که امتیاز قابلقبول را دارند.
چراغهای استاندارد این خودرو امتیاز مرزی را دارند. این خودرو به خاطر تستهای تصادف امتیاز بالاترین امتیازات را داشته و سیستم ترمز خودکارش نیز عالی میباشد. NHTSA نیز 5 ستاره ایمنی به XC60 داده است.
منبع: iihs
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.