نشست خبری عباس تابش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان، همراه معاونان این سازمان با موضوع تبیین برنامه‌ها و تشریح عملکرد سازمان حمایت و پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست عباس تابش به مشکلات بازار خودرو اشاره و اظهار کرد:

مرجع کارشناسی قیمت خودروهای پرتیراژ، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و قیمت این خودروها با مصوبه تنظیم بازار ابلاغ می‌شود که تاکنون این وظیفه از سامان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار به شورای رقابت منتقل نشده است.

حدود ۸۰ هزار خودروی ناقص در کارخانه‌های خودروسازی وجود دارد که اقداماتی برای تکمیل آن‌ها در دست انجام است. واردات قطعات مورد نیاز خودرو در حال حاضر انجام می‌شود، اما طرح‌هایی برای استفاده از ظرفیت جوانان، تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان برای تولید این قطعات در نظر گرفته شده است.

عباس تابش

به‌گفته تابش، اقدامات دو خودروسازی اصلی کشور در راستای خودکفایی در تأمین قطعات خودرو منجر به جلوگیری از خروج ارز از سایپا و ایران‌خودرو به میزان ۳۸ و ۴۰ میلیون دلار شده است. این مقام مسئول با بیان اینکه از دو هفته پیش مقرر شده علاوه‌بر تولید خودرو، تحویل تعهدات خودروسازان نیز به‌عنوان حقوق مصرف‌کنندگان از سوی این سازمان رصد شود، گفت:

افزایش تولید و تحویل خودروهای پیش‌فروش شده می‌تواند قیمت‌های بازار را تعدیل کند. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مرجع کارشناسی قیمت خودرو و قیمت این کالا درنهایت از سوی کمیته خودرو برای تنظیم بازار ابلاغ می‌شود اما عوامل بسیاری در قیمت‌های در کف بازار اظهار می‌شود، دخیل هستند.

دلالان و فضای مجازی از جمله مواردی است که باعث افزایش قیمت خودرو شده‌اند.

 

 


 

منبع: زومیت