با توجه به افزایش نجومی قیمت خودروهای وارداتی و همچنین علاقه‌ی روز افزون مردم به کراس اوورها دور از انتظار نیست روز به روز تعداد کراس اوورهای به نسبت ارزان قیمتی که عموما چینی هستند افزایش پیدا کند. محصولات چینی معمولا بر روی کاغذ بسیار جذاب هستند اما به محض این که بخواهیم عملکرد آن‌ها در دنیای واقعی و همچنین عملکرد آن‌ها را در دراز مدت بسنجیم این خودروهای چینی دچار مشکل می‌شوند. حال باید ببینیم این محصول به نسبت تازه وارد، کوپا تی ۲۱۰، در مقایسه با سایر هموطنانش چطور خودرویی است.

ریگان خودرو و زوتی

ریگان خودرو یکی از زیر مجموعه‌های شرکت کرمان موتور است که اخیرا به تولید خودرو روی آورده است. کوپا یکی از خودروهای این خودرو ساز تازه وارد است. این خودرو که در اصل زوتی تی ۶۰۰ کوپه (Zotye T600) نام دارد در چین توسط شرکت خودروسازی جیانگ نان تولید می‌شود. زوتی یکی از خودروسازهای خصوصی چین است. این خودروساز از آن دسته خودروسازهایی است که هنوز هم به کپی کردن محصولات روز دنیا می‌پردازد. البته کپی‌های این خودرو به بدی بعضی از خودروهای چینی که در شبکه‌های اجتماعی مورد تمسخر قرار می‌گیرند نیست. اگر خیلی خوش بین باشیم می‌توانیم بگوییم که خودروهای این کمپانی یک کپی کورکورانه نیست و طراحان زوتی سعی می‌کنند که در هنگام کپی کردن کمی هم سلیقه‌ی خود را در ساخت خودرو شرکت دهند. شرکت زوتی در حال حاضر ۹ خودرو در سبد محصولات خود دارد که ۵ تای آنان کراس اوور هستند. به جز کراس اوورها زوتی ۲ سدان و یک خودرو شهری هم در سبد محصولات خود دارد. 
یکی از نکات جالب در رابطه با محصولات این خودرو ساز این است که در سبد محصولات زوتی خودروی الکتریکی هم وجود دارد. 

مردم ایران چندان هم با این خودرساز غریبه نیستند چرا که پیش از این یکی دیگر از خودروهای این خودرو ساز به ایران آمده است که زد ۳۰۰ نام داشت.  این خودرو توسط سایپا تولید می‌شد در ابتدا قرار بود با نام اس ۳۰۰ شناخته شود اما بعدها نام آن به آریو تغییر کرد. ظاهرا این تغییر نام به این دلیل بوده است که اس ۳۰۰ نام یک سامانه‌ی موشکی هم بوده است. لین خودرو در ایران با برند سایپا تولید می‌شود . خبری از برند زوتی بر روی آن نیست. آریو یک خودروی کاملا معمولی و البته کمیاب است که در ایران بیشتر به عنوان تاکسی شهری و تاکسی فرودگاه استفاده می‌شود.

زوتی تی ۲۱۰

تی ۲۱۰ وطنی و یا همان تی ۶۰۰ چینی بیش از هرچیزی به شباهت زیادش با آئودی کیو ۵ معروف است. این خودرو در کل شباهتی زیادی با خودروهای گروه خودروسازی فولکس واگن مانند تیگوان، کیو ۵ و توراگ دارد و حتی در برخی از نماها می‌توان بارقه‌هایی از پورشه را هم در آن دید. به نظر می‌رسد که این خودرو بر روی پلتفرمی مشابه با پلتفرم کیو ۵ ساخته شده باشد چرا که از نظر ابعاد و نسبت‌های بدنه هم به کیو ۵ شبیه است.
اگر فرض کنیم که مسئله‌ی تقلیدی بودن طراحی این خودرو برای خریدارد آن چنان مهم نیست باید بگوییم که طراحی تی ۲۱۰ یک تقلید عالی و استادانه است. تقریبا در تمامی نماها این خودرو جذاب به نظر می‌رسد و ظاهری دلچسب دارد چرا که در جلو فولکس واگن توراگ، در عقب پورشه کاین و در نمای جانبی آئودی کیو ۵ است.
با توجه به قیمت‌های نجومی خودروهای وارداتی این کلاس نظیر هیوندای توسان و کیا اسپرتیج بسیاری از خریداران به سمت این خودروهای چینی تازه وارد می‌روند. کوپا خودرویی است که بر روی کاغ خودروی کاملا ایده آلی به نظر می‌رسد اما مثل همیشه باید منتظر ماند و دید که آیا در دراز مدت هم این خودرو جذاب باقی می‌ماند و یا خیر. 

طراحی

طراحی این خودرو به صورت کلی بسیار جذاب است. اگر این موضوع را کنار بگذارید که این طراحی تقلیدی است می‌توانید به راحتی با آن کنار بیایید چرا که این تقلید یک تقلید هوشمندانه بوده است. اتاق این خودرو هم بی شباهت با محصولات فولکس واگن نیست و حداقل از نظر ظاهری طراحی جذابی دارد.

این خودرو از نظر طراحی اصالت چری تیگو ۷ را ندارد (هرچند که در ظاهر جذاب تر از تیگو ۷ است) و شاید پس از مدتی ظاهر آن برای شما تکراری شود.  چری، کمپانی دولتی بزرگ چینی، چند وقتی است که به این نتیجه رسیده است که طراحی تقلیدی عایدی خاصی برای این کمپانی ندارد اما این طور به نظر می‌رسد که دیگر از خودروسازان چینی مانند زوتی هنوز به این نتیجه رسیده باشند چرا که هنوز هم بر تقلید پافشاری می‌کنند. با وجود این که زوتی اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۰ قصد ورود به بازار آمریکا را دارد هنوز هم طراحی بعضی از خودروهای به تقلید از برند‌های بزرگ دنیا صورت می‌گیرد. با این حساب سخت است که تصور کنیم خریدار آمریکایی محصولات ارزان قیمت داخلی مانند فورد و شورولت و محصولات وارداتی فوق العده‌ی اروپایی را رها کند و زوتی بخرد.  


طراحی خارجی

نمای جلویی این خودرو به صورت کلی تداعی کننده‌ی خودروهای این کلاس گروه خودروسازی فولکس واگن است. بیشترین شباهت این نما با خودرو فولکس واگن توراگ است اما با تیگوان بازار داخلی هم چندان کم شباهت نیست.چراغ‌های جلویی این خوردو به نسبت خوش گرافیک هستند. هرچند که این چراغ‌ها به جذابیت و سادگی تیگوان نیستند اما در کل یک سر و گردن چراغ‌های سایر چینی‌های بازار بهتر هستند. این دو چراغ ساده را ورودی هوای‌ بسیار ساده و شیک این خودرو به هم وصل می‌کنند که در مرکز آن لوگوی معمولی و نه چندان جذاب کوپا قرار گرفته است. در واقع نمی‌توان لوگوی این خودرو را یک لوگوی واقعی دانست چرا که بیشتر شبیه به یک تکه پلاستیک است که روی آن نوشته باشند کوپا. در قسمت پایین این ورودی هوا یک منفذ باریک هوا جا خوش کرده است که یادآور خودروهای مدل اکس ب ام و در سال‌های گذشته است. در پایینی ترین قسمت این نما یک ورودی هوای بسیار بزرگ وجود دارد که چراغ‌های مه شکن خودرو را در خود جای داده‌اند. این مه شکن‌ها که یک نوار ال ای دی ال شکل هستند آن چنان به سایر اجزای این قسمت هماهنگ نیستند. در کل نمای این جلوی این خودرو جذاب است اما کماکان می‌توان تشخیص داد که یک خودروی چینی است. 

در نمای جانبی این خودرو درست مانند بسیاری از کراس اوورهای روز دنیا گلگیر عقب را از سقف جداگانه طراحی کرده است. این موضوع باعث شده است تا هم هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند و هم این که جذابیت‌های ستون سی این خودرو افزایش پیدا کند. به جز این مورد باید به رینگ‌های جذاب و بزرگ این خودرو و همچنین کشیده شدن به اندازه‌ی چراغ‌های عقب و جلو تا این نما اشاره کنیم که جذابیت خاصی دارند. فارق از این نکات هم نمای جانبی این خودرو ساده و شیک است.

اولین چیزی که در نمای عقب این خودرو توجه بیننده را به خودش جلب می‌کند چراغ‌های بسیار زیبا و خوش گرافیک این خودرو هستند. به جز این چراغ‌ها نوار کرومی پایین درب صندوق برقی که به سنسور پا هم مجهز است و همچنین مه شکن‌های درون سپر هم از دیگر جذابیت‌های این چینی خوش استایل هستند. اما نا امید کننده ترین قسمت عقب این خودرو نوار کرومی است که در قسمت پایین آن قرار گرفته است و وظیفه‌ی بوجود آوردن اگزوز‌های غیر واقعی را دارد. هرچند که بسیاری از خودروهای روز دنیا مانند رنو تالیسمان و مرسدس بنز ایی کیو سی هم از این طراحی استفاده می‌کنند اما کماکان این حرکت بسیار ناشیانه و نازیباست.

طراحی داخلی

اتاق این خودرو هم مانند بدنه‌ی آن یادآور خودروهای فلکس واگن و آئودی است. اولین چیزی که شما را به یاد خودروهای آئودی می‌اندازد فرمان دی شکل این خودرو است. در پشت این فرمان زیبا هم به جای دور شمار و آمپرهای آنالوگ یک صفحه نمایش رنگی به نسبت بزرگ قرار گرفته است که نشان از پریمیوم بودن این خودرو دارد. شاید این صفحه نمایش به پیشرفتگی نسخه‌های موجود در آئودی نباشد اما بی شک عملکرد آن از آمپرهای آنالوگ خودروهای دیگر حداقل در ظاهر بهتر است. 

کیفیت ساخت این اتاق در ظاهر بسیار بالاست اما باید دید که دراز مدت می‌تواند این کیفیت را حفظ کند یا خیر. در مورد مواد به کار رفته در این اتاق هم باید بگوییم که این مواد از کیفیت ظاهری خوبی برخوردارند.
از نظر امکانات این خودرو در سطح بسیار بالایی قرار می‌گیرد. با داشتن شارژر وایرلس، سانروف پانوراما، آینه وسط الکتروکرومیک، صندلی‌های برقی جلو، گرم کن سه حالته‌ی صندلی‌های جلو، سیستم سرگرمی و اطلاعاتی بزرگ مجهز به ناوبری و بلوتوث، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور و باران، دوربین ۳۶۰ درجه، صندوق عقب برقی به همراه سنسور پا، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای به همراه دریچه قسمت عقب، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، سیستم تنظیم فشار باد لاستیک‌ها، و سیستم صوتی با ۸ خروجی یکی از کامل‌ترین خودروهای بازار از نظر رفاهی محسوب می‌شود.

از نظر ایمنی هم این خودرو با داشتن سیستم حفظ مسیر حرکت، سیستم هشدار نقاط کور، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، و سیستم‌های ای اس پی، ای بی اس، و بسیاری از سیستم‌های ایمنی دیگر حداقل بر روی کاغذ در سطح بالایی قرار می‌گیرد.

قوای فنی

کوپای ۱.۶۶ تنی به یک موتور توربوی ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر مجهز است. این موتور کم حجم قادر است تا ۱۵۶ اسب بخار نیرو در دور موتور ۵۱۰۰ و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور بین دورهای ۲۱۰۰ و ۳۶۰۰ تولید کند. همان طور که از اعداد و ارقام این خودرو مشخص است بر خلاف ظاهر پریمیوم این خودرو پیشرانه‌ی ۱۵۰ اسبی آن چندان پریمیوم نیست. این پیشرانه‌ی توربو قادر است تا کوپا را ظرف کمتر از ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. شاید توربو بودن این پیشرانه و مصرف ترکیبی ۸.۶ لیتری آن جذاب به نظر برسد اما باید در نظر داشته باشیم که ساخت وطراحی پیشرانه‌های توربو کار پیچیده‌تری به نسبت پیشرانه‌های تنفس طبیعی است. این پیشرانه‌ها به دلیل کارکردن در فشار بالاتر استهلاک بیشتری دارند و با توجه به چینی بودن این خودرو جای کمی نگرانی برای پیشرانه‌ی آن وجود دارد. 

جعبه دنده‌ی این خودرو یک نسخه‌ی ۶ سرعته‌ی خودکار است. این جعبه دنده در کل قابل قبول است و عملکرد خوبی را دارد. هر چند که در شتابگیری‌های سنگین در حالت اسپرت عملکرد آن با تاخیر مواجه است اما در کل نمی‌توانم ایراد خاصی را به‌ آن گرفت. این جعبه دنده ی خودکار به سان اکثر کراس اوورهای چینی نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. سیستم ترمز این خودرو در کل عملکرد خوبی دارد.
سواری این چینی خوش استایل در کل قابل قبول است. اگر اهل شتابگیری‌های سنگین و یا حرکات طاقت فرسا با خودروی خود نیستید در استفاده‌های روزمره اتاق این خودرو کم صدا و راحت است. سیستم تعلیق این خودرو در عقب چند اتصاله است و بدون در نظر گرفتن دست انداز‌های سنگین عملکرد خوبی دارد. در دورهای بالا کمی صدای موتور و سوت توربو به اتاق وارد می‌شود که البته آن چنان آزار دهنده نیست. شاید بتوان گفت این صدا مورد پسند بعضی از خریداران این خودرو هم باشد.

کلام آخر

کوپا خودرویی زیبا و به نسبت با کیفیت است که توسط زیر مجموعه‌ی کرمان موتور، ریگان خودرو، تولید می‌شود. این خودرو از نظر امکانات رفاهی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و امکانات پر شماری دارد. این خودرو از نظر فنی و پیشرانه در سطحی پایین تر از جک اس ۵ و تیگو ۷ قرار می‌گیرد اما در کل نمی‌تواند ایرادی جدی به پیشرانه‌ی آن وارد کرد چرا که اکثر افراد خریدار این خودرو از آن استفاده‌های معمول می‌کنند.
اگر قصد خرید این خودرو را داشته باشید باید بدانید که ریگان کوپا تی ۲۱۰ هم مثل تمام خودروهای چینی افت قیمت زیادی را خواهد داشت. البته باید مد نظر داشته باشید که قیمت این خودرو با توجه به شرایط فعلی اقتصادی آن چنان هم پایین نیست. در نهایت می‌تواین این طور بگوییم که اگر مانند بسیاری از افراد به خودروی خود به شکل یک سرمایه نگاه می‌کنید باید بدانید که کوپا و یا هر خودروی چینی دیگری نمی‌توان نیاز شما برآورده کند چرا که پس از مدت کوتاهی کاهش قیمت زیادی را در نسخه‌ی دسته‌ دوم خود خواهد داشت. 
کوپا خودرویی تقریبا زیبا و چینی است.