اگرچه برخی ماشین بازها و خبرنگاران خودرویی اظهار می‌دارند کراس اوورها و شاسی بلندها بازار را در قبضه خود دارند اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بازار همیشه در حال حرکت بوده و تاریخ تکرار می‌شود. در دهه‌ی 70 میلادی استیشن‌ها حرف اول را می‌زدند. سپس کودکان بزرگ شده و خواهان راندن خودروهای پیرمردی نبودند. بعد نوبت مینی ون‌ها رسید و…

حالا هم قرعه به نام شاسی بلندها افتاده است. یک دهه‌ی بعد تب کراس اوورها فروکش خواهد کرد. این خودروها البته حذف نخواهند شد زیرا مناسب خریداران و خانواده‌های زیادی هستند اما خب به انتخاب پیش پا افتاده‌ای تبدیل خواهند شد. شاید یک روزی شاهد بازگشت و قدرت‌نمایی استیشن‌ها باشیم!

در همین اثنا طرفداران دنیای خودرو و خبرنگاران به شدت خواستار خودروهایی هیجان‌انگیز برای راننده‌ها هستند. ما هم‌اکنون در عصر طلایی اسب بخار و پرفورمنس زندگی می‌کنیم. پیشرانه‌هایی که قدرت 300 اسب بخاری دارند کاملاً عادی جلوه می‌کنند و موستانگ 4 سیلندر حالا 310 اسب بخار قدرت می‌سازد. 20 سال پیش این عدد به بزرگ خانواده تعلق داشت.

متأسفانه ماشین بازها درصد کمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. بیایید ببینیم خریداران خودروهای جدید چه خودروهای شگفت‌انگیزی را در لیست خرید خود قرار نمی‌دهند!

  • لوتوس اوورا


لوتوس اوورا 400 پوستری برای کودکان این لیست است. نام لوتوس در فرهنگ خودرویی جایگاه والایی داشته اما مردم محصولات این برند را کنار گذاشته‌اند. خط قرمز خریداران محصولات لوتوس شهرت آن‌ها به غیرقابل اطمینان بودن و قطعات گران‌قیمت است که باعث فروش پایین این خودروساز شده است. اوورا یک خودروی همه‌کاره‌ی برجسته است که از چسبندگی و هندلینگ خاص این برند سود می‌برد. پیشرانه‌ی 400 اسب بخاری این خودرو که ساخت تویوتاست با یک سوپرشارژر همراه شده است.

  • آئودی R8


سوپرکار روزمره‌ی آئودی زمانی که وارد یک پیچ شود یا مسیری خلوت بیابد یک هیولای به تمام معنا خواهد بود. علیرغم اینکه پیشرانه‌ی 10 سیلندر لامبورگینی در بطن این سوپرکار جای گرفته اما نشان آئودی برای جلب نظر خریداران کافی نبوده است. سال پیش تنها 827 دستگاه R8 فروخته شده هرچند این آمار نشان دهنده‌ی افزایش 20 درصدی فروش نسبت به سال 2017 است.

  • ب‌ام‌و سری 2


اگرچه ماشین بازهای زیادی ادعا می‌کنند نسل E46 ب‌ام‌و بهترین نسل سری 3 بوده اما سری 2 کنونی نیز به همین وضعیت نزدیک شده چراکه از نظر ابعاد و دینامیک رانندگی در سطح بالایی قرار دارد. سری 3 رشد کرده اما سری 2 بیشتر مناسب ماشین بازهاست. البته این خانواده در سال 2018 تنها به خانه‌ی 9208 نفر راه یافته است.

  • ولوو S60


سدان ولوو نمونه‌ای از ریویوهای ناامید کننده‌ی خبرنگاران حوزه‌ی خودرو است. هیچ‌کسی نمی‌تواند سواری این خودرو را بد بداند اما تنها 7310 آمریکایی آن را در سال 2018 خریداری کرده‌اند. اکثر جنبه‌های این خودرو از کابین لوکس گرفته تا سواری و هندلینگ مناسب و پیشرانه‌ی نرم و قدرتمند شایسته‌ی ستایش هستند. خوشبختانه ولوو سدان های خود را نیز تا حد کراس اوورهایش بالا آورده است.

  • آئودی TT


این خودرو بازار محدودی داشته و از همان درصد کم جامعه‌ی ماشین بازها رنج می‌برد. البته فروش این خودرو در سال پیش با افت 50 درصدی به 1289 دستگاه رسیده است. خوشبختانه TT هنوز هم در اروپا فروش معقولی داشته بنابراین به این زودی‌ها بازنشسته نخواهد شد.

  • لینکلن کانتیننتال


کانتیننتال سواری نرم و تکنولوژی و قدرت زیادی دارد. البته این خودرو از نظر بازاریابی چندان قوی عمل نکرده است. فروش این خودرو در سال 2018 با افت حدود 30 درصدی به 8758 دستگاه کاهش یافته است. نسخه‌ی گرامیداشت 80 سالگی کانتیننتال از درب‌های ویژه‌ای سود برده اما این روزها کسی خریدار سدان‌ها نیست. امیدواریم که کانتیننتال این پیچ تاریخی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

  • پورشه کیمن و باکستر


هیچ واژه‌ی بدی را نمی‌توان درباره‌ی برادران 718 گفت اما در تعجبیم که چرا پورشه را نباید به خاطر قیمت‌گذاری شماتت کرد. این خودروها از نظر جایگاه یک پورشه بسیار خوب عمل می‌کنند اما زمانی که آپشن های متنوعی را سفارش دهید قیمت خودروها به قیمت یک پورشه 911 پایه می‌رسد. سال پیش کمی بیش از 5 هزار نفر این دو برادر را انتخاب کرده‌اند.

بد نیست بدانید شاسی‌بلند کاین در سه‌ماهه اول سال جاری فروش 5559 دستگاهی را ثبت نموده است.

  • کیا K900

کیا K900 مدل 2019
کیا K900 در آمریکا فروش خوبی ندارد. بررسی‌های تخصصی نشان داده‌اند این خودرو می‌خواهد پا جا پای لکسس LS بگذارد اما مردم خریدار ایده‌ی یک کیای لوکس نیستند. تنها 145 دستگاه K900 در سال پیش به فروش رفته‌اند.

  • آکورا NSX

علیرغم اینکه NSX در سال 2016 و با عرضه در بازارهای جهانی قلب‌های زیادی را ربود اما از نظر بازار شرایط خوبی ندارد. فروش این خودرو در سال 2017 برابر با 591 دستگاه و در سال پیش تنها 170 دستگاه بوده است. آکورا در تلاش است به هدف فروش بالای 30 دستگاه در هر ماه برسد اما خب فکر نمی‌کنیم چنین کاری انجام شود.

  • تویوتا لندکروزر


شاسی‌بلند فوق‌العاده جان‌سخت و قوی تویوتا که در سراسر جهان شناخته شده تنها به خانه‌ی 3222 نفر در سال 2018 راه یافته است. شاید قیمت لندکروزر و سن بالای آن دلیل این کار باشند. البته حضور پرقدرت شاسی بلندهایی همچون رنجروور و کادیلاک اسکالید در بازار آمریکا نیز مزید بر علت شده تا در کل لندکروزر اوقات خوشی را در این کشور سپری نکند.

  • نیسان GT-R


این یکی جای تعجب زیادی ندارد هرچند سال‌هاست که با عملکرد خود افراد زیادی را انگشت‌به‌دهان کرده است. البته گودزیلا سن بالایی داشته و از طرف دیگر خبرهای زیادی درباره‌ی تولید نسل جدید آن به گوش رسیده است. تنها 538 دستگاه از GT-R در سال 2018 به فروش رفته و هیچ‌کسی انتظار ندارد عملکرد فروش آن در سال جاری بهتر شود.

  • لکسوس LC


گرندتورر لکسس از یک پیشرانه‌ی 8 سیلندر تنفس طبیعی بزرگ و شاخص سود می‌برد. نسخه‌ی هیبریدی این خودرو شاید فاقد هیجان لازم باشد و از اضافه‌وزن نیز رنج ببرد اما هنوز هم ارزش نشان و برند لکسس را دارد. فروش این خودرو در سه‌ماهه اول سال جاری تنه 179 دستگاه بوده است.

  • شورولت کوروت


شاید دلیل عدم استقبال از نسل کنونی کوروت به سن بالای آن و معرفی قریب‌الوقوع کوروت پیشرانه وسط جدید مربوط باشد. فروش این خودروی اسپورت در سال 2018 افت 25 درصدی داشته و به 18791 دستگاه رسیده است. این نشان دهنده‌ی افت بزرگی است اما هنوز هم بیشتر از فروش سال‌های 2009 تا 2013 می‌باشد.

  • فولکس‌واگن گلف GTI


دیگر سورپرایز این لیست نسل فعلی گلف است که معمولاً به عنوان یک هاچبک مطمئن و بی حاشیه شناخته می‌شود. دینامیک رانندگی و کابین این خودرو خاص خودروهای تندوتیز آلمانی بوده اما هفتمین نسل گلف چندین سال است که در بازار حضور داشته و همین امر احتمالاً توجیه‌کننده‌ی فروش 16684 دستگاهی آن در سال پیش می‌باشد.

  • ولوو V90


شاید حضور این خودرو در لیست ما خیلی سورپرایز کننده نباشد زیرا V90 فاتح لیست‌های فروش نبوده و نیست. این خودرو یک سفارش ویژه توسط نمایندگی‌ها بوده و ما هم امیدواریم ولوو این خودرو را همچنان تولید کند. شما می‌توانید چندین نسخه V90 همچون مدل T6 R-Design را بخرید که از پیشرانه‌ی 4 سیلندر سوپرشارژردار و توربو سود می‌برد. همچنین اگر خواهان یک استیشن با ویژگی‌های کراس اوور باشید می‌توانید V90 کراس کانتری را انتخاب کنید. تنها 491 دستگاه از این خودرو در سال پیش فروخته شده اما خبر خوب اینکه فروش سال 2017 این خودرو برابر با 308 دستگاه بوده است.

منبع: carbuzz

 

منبع: پدال