با بالا گرفتن تب شاسی بلند‌ها شاهد این اتفاق هستیم که روز به روز بر تعداد و تنوع این کلاس از خودروها افزوده می‌شود. امروزه تقریبا تمام خودروسازان بزرگ دنیا حداقل یک خودروی شاسی بلند را در سبد محصولات خود دارند. اما موضوع برای خودروسازان بزرگ کمی متفاوت است چرا که این دسته از خودروسازان نه تنها یک شاسی بلند بلکه در هر سایز یک شاسی بلند دارند. این تنوع شاسی بلند در سبد محصولات خودروسازان یک دلیل واضح دارد و آن هم این است که مردم، همه‌ی مردم به دنبال خرید خودروی شاسی بلند هستند و قطعا یک سایز خاص از شاسی بلند پاسخگوی نیاز همه‌ی خریداران این کلاس پرطرفدار نیست. مرسدس بنز در سبد محصولات خود  به جز شاسی بلندهای جی‌ال‌ای(GLA)، جی‌ال‌سی(GLC)، جی‌ال‌سی کوپه، جی‌ال‌ای(GLE)، جی‌ال‌ای کوپه و جی‌ال‌اس(GLS) شاسی بلند خاص جی کلاس(G-class) و شاسی بلند تمام الکتریکی ای‌کیو‌سی(EQC) را دارد، ۸ شاسی بلند برای یک خودروساز! اوضاع برای ب‌ام‌و و آئودی دگیر خودروسازان بزرگ اروپایی هم به همین منوال است و آن‌ها با به ترتیب با  ۷ و۵ شاسی بلند در بازار حضور دارند. قطعا دیگر خودروسازان نیز بیکار نمی‌نشینند و همه‌ی تلاش خود را می‌کنند با تنوع محصولات شاسی بلند خود پاسخگوی این قسمت بزرگ از بازار باشند.

 ولوو، خودروساز اصیل سوئدی که همواره به ایمنی محصولات خود شهره است ۳ شاسی بلند در سبد محصولات دارد اکس‌سی۹۰، که یک شاسی بلند متوسط محسوب می‌شود، اکس‌سی‌۶۰، که شاسی بلند سایز کوچک ولوو است و اکس‌سی‌۴۰، که کراس‌اوور کوچک ولوو محسوب می‌شود. رویکرد ولوو در ساخت شاسی بلند تفاوت چندانی با دیگر محصولاتش ندارد و به این صورت است که کماکان ایمنی در الویت اول قرار دارد. البته ولوو در سال‌های اخیر نشان داده است که می‌داند چطور از تکنولوژی‌های روز دنیا هم در محصولاتش استفاده کند. نکته‌ی دیگر محصولات اخیر ولوو این است که دیگر با طراحی‌های بینهایت ساده و مکعب مستطیلی ندارند و می‌توان گفت محصولات جدید ولوو نظیر اکس‌سی۹۰ و یا وی۳۰ خودروهای فوق العاده از لحاظ طراحی هم هستند. از دیگر نکات قابل توجه در رابطه با ولوو فروش فوق العاده‌ی این خودروساز در ۲۰ سال اخیر است که این فروش بالا منجر به گسترش قابل توجه سبد محصولات این خودروساز دوست داشتنی شده است. هم اکنون ولوو یک برند زیر مجموعه به نام پول‌ استار(Polestar) را هم دارد.  

اکس‌سی۴۰ - XC40

کراس‌ اوور کوچک ولوو در کلاسی تولید می‌شود که خورو‌هایی همچون ب‌ام‌و اکس۱، اکس‌۲ و مرسدس بنز جی‌ال‌ای و آئودی کیو۳ حضور دارند. این ولوو به نسبت رقیبان خود کمی دیرتر وارد بازار شده است. اما این تاخیر ولوو به این معنا نیست که هیچ شانس موفقیتی ندارد. ولوو همواره در محصولات خود رویکرد متفاوتی داشته است و این رویکرد متفاوت معمولا ضامن موفقیت این خودروساز بوده است. شاید بتوان گفت مزیت اصلی اکس‌سی۴۰ ظاهر متفاوت آن است. در روزگاری که تقریبا تمام خودروها شبیه به هم هستند ولوو یک خودرو با طراحی متفاوت را راهی بازار کرده است و این خود می‌تواند یک برگ برنده برای ولوو محسوب شود. البته ولوو تنها ظاهر کراس اوور کوچک خود را مد نظر نداده است. اکس‌سی۴۰ از جنبه‌های مختلفی نظیر ایمنی، کیفیت ساخت و امکانات هم خودرویی مدرن و به روز محسوب می‌شود و شاید بتوانیم پاشنه‌ی آشیل آن را قوای فنی این خودرو بدانیم. البته این ضعف در قوای فنی به نوعی نیست که ویژگی‌های دیگر این خودرو را تحت شعاع قرار دهد. در مجموع اکس‌سی۴۰ را می‌توانیم خودرویی مدرن و در حد اندازه‌های رقبای آلمانی آن بدانیم.

طراحی

بدون شک مهم‌ترین ویژگی اکس‌سی۴۰ طراحی آن است. رویکرد ولوو در طراحی این کراس‌ اوور کوچک کاملا متفاوت با سایر خودرو‌های این سوئدی بوده است. این تفاوت به حدی زیاد است که می‌توانیم بگوییم که ولوو در اکس‌سی۴۰ از زبان طراحی متفاوتی به نسبت تمام ولوو‌های دیگر استفاده کرده است. ولوو به خوبی از این مسئله آگاه بوده است که خریداران این کلاس خودرو معمولا قشر جوان اجتماع هستند که سلیقه‌ای متفاوت با خانواده‌ها و افراد مسن تر دارند و به همین دلیل تصمیم گرفته است تا در طراحی اکس‌سی۴۰ رویکردی سنت شکن داشته باشد. طراحی اکس‌سی۴۰ بسیار پویا، خاص و هیجان انگیز است چه در داخل و چه در خارج.

طراحی خارجی

طراحی بدنه‌ی اکس‌سی۴۰ در عین مکعب مستطیلی بودن بسیار سیال و روان به نظر می‌رسد. در نمای جلویی این خودرو با همان المان‌های طراحی همیشگی ولوو روبرو هستیم که برای این خودرو شخصی سازی شده‌اند. به طور مثال گرافیک نوار ال‌ای‌دی چراغ‌های جلو که ولوو آن‌ها را چکش ثور(ثور از اساطیر اسکاندیناویایی است که برای مقابله با دشمنان خود از یک چکش جادویی استفاده می‌کند) می‌نامد در این خودرو از حالت شکسته و عمودی خارج شده و کمی نرم‌تر و زاویه‌دار تر شده‌اند. ورودی‌ هوای اصلی ولوو مثل همیشه منقش به لوگوی ولوو است که یک خط هم طبق معمول از قطر آن عبور کرده است. نکته‌ی جالب این خط قطری این است که در انتهای آن شاسی مخصوص باز کردن کاپوت خودرو قرار دارد. نمای جلوی این خودرو با وجود این که پر است از المان‌های مختلف به هیچ وجه دچار آشفتگی و بی نظمی نیست و طراحان ولوو به خوبی از پس مدیریت کردن همه‌ی اجزای آن بر آمده‌اند.

در نمای جانبی چیزی که بیش از همه جلب توجه می‌کند شکل پنجره‌ی عقب است. پنجره‌ی عقب اکس‌سی۴۰ با یک خط اریب از حالت مستطیلی خود خارج می‌شود و در یک نقطه به ستون سی خودرو می‌رسد که به خوبی توانسته است این نما را چشمگیر کند. سقف این خودرو همرنگ بدنه‌ی آن نیست. این رنگامیزی متفاوت قسمتی از ستون سی خودرو را هم در بر گرفته است. از دیگر نکات جالب این نما می‌توانیم به فرورفتگی بزرگ پایین درها اشاره کنیم که توانسته است درهای این خودرو را از یکنواختی نجات دهد. ولوو در این خودرو به خوبی نشان داده است که تمام جزئیات را مد نظر قرار داده است. به طور مثال در باک این خودرو به شکل مستطیل و یا دایره نیست و به صورت متوازی الضلاع طراحی شده است که به خوبی با سایر اجزای خودرو هماهنگ است.

در نمای عقب این خودرو بیش از هرچیز چراغ‌های عقب سی شکل آن که طبق سنت همیشگی ولوو تا کنار شیشه عقب کشیده شده اند جلب توجه می‌کند. یک باله‌ی کوچک نیز بر روی سقف قرار دارد که به دلیل همرنگ بودن با سقف خودرو ظاهری بسیار شکیل پیدا کرده است. از دیگر نکات این نما فرورفتگی در قسمتی میانی آن است که میزبان لوگوتایپ ولوو است.
در مجموع طراحی اکس سی۴۰ بسیار متفاوت، خاص و متناسب است و با این که این خودرو در کلاس ارزان قیمتی تولید می‌شود این توانایی را دارد که نظر عابران و رانندگان را به خوبی جلب کند. البته این متفاوت و خاص بودن به نحوی نیست پس از مدت کوتاهی تکراری شود چرا که این طراحی بسیار حساب شده و دقیق صورت گرفته است.

طراحی داخلی

طراحی داخل اکس‌سی۴۰ چندان متفاوت با باقی ولوو‌ها نیست و ما در این خودرو شاهد همان طراحی ارگونومیک و خوش ساخت ولوو هستیم.

طبق عادت ولوو در اکس‌سی۴۰ یک صفحه نمایش بزرگ عمودی در مرکز داشبورد قرار دارد که با دو خروجی سیستم تهویه احاطه شده است. عملکرد این صفحه نمایش بسیار قابل اتکا است و بسیاری از تنظیمات خودرو هم از طریق همین صفحه نمایش صورت می‌گیرد. باقی ادوات این کابین هم در کمال سادگی در جای مناسب قرار گرفته اند و ما در کل با کابینی ساده و خلوت طرف هستیم. از نکات جالب این اتاق این است که سیستم صوتی آن به جای ساب ووفر(subwoofer) مجهر به ایر ووفر(airwoofer) است. ایرووفر بر عکس ساب ووفر قسمتی زیادی از درها را اشغال نمی‌کند و به همین دلیل درهای اکس‌سی۴۰ فضای بسیار زیادی را برای قرار دادن اشیای مختلف دارد. .در کل اتاق اکس‌سی۴۰ پر است از فضا های معمول و غیر معمول برای قرار دادن اشیا. از غیر معمول ترین این فضا ها می‌توانیم به محفظه‌ی کشویی زیر صندلی راننده، محفظه‌ی کنار زانوی راننده و محفظه‌ها‌ی گوشه‌ی صندلی‌های عقب اشاره کنیم. این اتاق حتی یک سطل زباله‌ی نسبتا بزرگ در قسمت جلوی کنسول خود نیز دارد. شما می‌توانید برای این اتاق تودوزی‌های به رنگ‌های عجیب و غریب هم سفارش دهید که نشان می‌دهد ولوو به خوبی از سلیقه‌ی خریداران خود آگاه است. کیفیت ساخت ادوات داخلی این ولوو بسیار بالا است و در کلاس خود یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود. از حیث جادار بودن هم باید بگوییم که صندلی‌های عقب برای یک فرد با قد متوسط رو به بالا کاملا مناسب است. 

  

قوای فنی

ساده‌ترین نسخه‌ی اکس‌سی۴۰ با کد تی۳(T3) شناخته می‌شود که مجهز به یک موتور توربوی ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری است که قادر است ۱۵۶ اسب بخار قدرت تولید کند. در مدل‌های پایه  نیروی پیشرانه تنها به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کنند. در نسخه‌ی تی‌۴ موتور خودرو با یک نسخه‌ی دو لیتری توربو چهار سیلندر جایگزین می‌شود که قادر است ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید کند. قوی‌ترین نسخه‌ی اکس‌سی۴۰ که با کد تی‌۵ شناخته می‌شود که دارای یک پیشرانه‌ی توربوی دو لیتری چهار سیلندر است که می‌تواند ۲۴۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که البته در این مدل نیروی موتور به هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کند. تقریبا تمامی مدل‌های ولوو به پیشرانه‌های دو لیتری مشابهی مجهز هستند. این پیشرانه‌های دو لیتری چهار سیلندر از تنوع بسیار بالایی برخوردارند. به طور مثال همین پیشرانه در مدل ۱۰۰هزار دلاری اکس‌سی‌۹۰ اکسلنس(Excellence) به لطف شماری از امکانات ویژه نظیر توربوشارژر و سوپرشارژر دارای ۴۰۰ اسب بخار قدرت است. شاید بر روی کاغذ این پیشرانه‌ها بسیار قدرتمند و بهینه به نظر برسند اما در عمل عملکرد آن‌ها در سطح پایین تری به نسبت پیشرانه‌ی ۶ سیلندر رقبای آلمانی قرار می‌گیرد. وزن کلی اکس‌سی۴۰ در حدود ۲ تن است که حاکی از این موضوع است که با خودروی چابکی طرف نیستیم. البته شتاب صفر تا صد نسخه‌ی تی۵ حدود ۶.۵ ثانیه است که نشان می‌دهد این خودرو حداقل در شروع حرکت عملکر خوبی دارد. قوای فنی و در کل عمکرد پیشرانه‌های مختلف اکس‌سی۴۰ از نقاط قوت این خودرو به شمار نمی‌رود و جز کند بودن نسبی، خشکی و پر سر و صدا بودن پیشرانه نیز از جمله نقص‌های این خودرو به شمار می‌روند. شاید ولوو به جای استفاده از پیشرانه‌های کم حجم و توربوی همیشگی خود که چندان هم کم مصرف نیستند باید به استفاده از پیشرانه‌های مدرن تر(مانند پیشرانه‌های هیبریدی) نظیر آن چه ژرمن‌ها و ژاپنی‌ها استفاده می‌کنند روی بیاورد. سیستم تعلیق و فرمان پذیری اکس‌سی۴۰ برای این کلاس قیمتی قابل قبول است و هیچ مشکلی از این جهت ندارد. تمامی مدل‌های اکس‌سی۴۰ مجهز به یک جعبه دنده‌ی خودکار ۸ سرعته هستند که برای این کلاس قیمتی فوق العاده به نظر می‌رسد.

اکس‌سی۴۰ در کامل‌ترین نسخه‌ی خود به شماری از امکانات رفاهی و ایمنی نظیر رانندگی خودکار برای ۳۰ ثانیه، پارک خودکار، سیستم هشدار خروج از خطوط، چراغ‌های جلوی تنظیم شونده، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم کمکی ترمز، ۵ ایربگ، کروز کنترل تطبیقی،  سیستم تهویه دو کاناله، گرم کن فرمان، گرم کن صندلی‌های جلو، سقف پانورامیک و بسیاری از امکانات دیگر مجهز است.

کلام آخر

ولوو اکس‌سی۴۰ یک کراس اوور کوچک دوست داشتنی است. شاید از لحاظ عملکر پیشرانه یارای رقابت با محصولا ب‌ام‌و، آئودی و مرسدس بنز را نداشته باشد اما بر عکس این خودروهای ظاهر بسیار خاص و جذابی دارد. روال معمول خودروسازان این است که بهترین طراحی‌های خود را برای خودرو‌های پرچمدار خود در نظر می‌گیرند و خودروهای ارزان قیمت آن‌ها صرفا از طرح‌های قدیمی و یا ساده‌ شده‌ی خودروهای گران قیمتشان استفاده می‌کنند. ولوو در اکس‌سی۴۰ نشان داده است برای تمام خودروهای خود، حتی خودروهای کوچک و ارزان قیمتش، اهمیت بالایی قائل شده است. 

اکس‌سی۴۰ با آستانه‌ی قیمتی در حدود ۳۵ هزار دلار به بازار عرضه می‌شود که آن را به یکی از جذاب ترین خودرو‌های این کلاس تبدیل می‌کند چرا که با قیمتی بسیار مناسب، امکانات فوق العاده، ایمنی طراز اول، ظاهری بسیار جذاب و کیفیت ساخت بسیار خوبی را در اختیار خریدار خود قرار می‌دهد. 
ولوو تقریبا با تمام مدل‌های خود در بازار ایران حضور دارد. تمامی این مدل‌ها به واسطه‌ی سابقه‌ی خوب ولوو در ایران و امکانات و کیفیت در حد و اندازه‌ی آلمانی‌ها با اسقبال خوبی در بازار ایران مواجه شدند. با این اوصاف به نظر می‌رسد که اگر شرایط واردات خودرو دوباره مساعد شود، شاهد حضور این کوچولوی خاص در ایران هم باشیم.