اگر قصد خرید یک شاسی بلند را در بازار ایران داشته باشید بر روی کاغذ با تعداد بسیار زیادی خودرو طرف هستید. از چینیها بی کیفیت(البته خودروهای چینی خوب هم در بازار ایران هستند) تا شاسی بلندهای فوق العاده آلمانی میتوانند جز گزینههای خرید شما باشند. البته اگر به دنبال یک خودروی صفر و یا کم کارکرد بگردید گزینههای شما بسیار محدود میشوند. با اعمال محدودیتهای واردات خودروها نظیر حداکثر حجم پیشرانه و سقف قیمت دلاری در عمل شاسی بلندهایی که به ایران وارد میشوند به جز چند مورد محدود مانند ولوو اکس سی۹۰(یا ایکسسی۶۰)، پورشه ماکان و یا شاسی بلندهای کوچک و متوسط کوچک ژاپنیها و یا با کمی اغماض کرهایها باقی چنگی به دل نمیزنند.
البته در یک سال اخیر به دلیل مشکلات بیشتر برای واردات خودروها پیدا کردن شاسی بلند صفر کیلومتر کار چندان سادهای نبوده است و بسیاری از خریداران به دلیل قیمتهای عجیب و غریب این دست خودروها از خرید خود منصرف شدهاند. با تمام این اوصاف میتوان گفت که تقریبا در هر کلاسی یک شاسی بلند مناسب برای خریداران ایرانی وجود دارد چرا که بسیاری از محصولات پر فروش خودروسازان نظیر تویوتا راو۴، نیسان ایکس تریل(روگ)، پورشه ماکان، ولوو اکس سی۹۰، میتسوبیشی اوتلندر، هیوندای سوناتا و توسان، کیا سورنتو و اسپورتیج، بامو ایکس۲ و اکس۱و فولکس واگن تیگوان در ایران حضور دارند(البته خودروهایی مانند تویوتا لندکروزر، تویوتا پرادو، هوندا سی آر وی، آئودی کیو۳ و کیو۵، پورشه کاین، سوبارو فارستر و بسیاری از شاسی بلندهای دیگر نیز در ایران حضور دارند اما ما بیشتر خودروهایی را مد نظر داریم که مدل صفر و یا کم کارکرد آنها به راحتی از بازار قابل خریداری است.). هر چند خریدار ایرانی چه به لحاظ تنوع گزینه و چه از لحاظ قدرت خرید نمیتواند شرایطی مشابه با همتایان آمریکایی و اروپایی خود داشته باشد، اما در مجموع خودروهایی که در بازار ایران وجود دارند میتوانند کمابیش هر خریداری را راضی کنند.
نیسان ایکس تریل
ایکس تریل شاسی بلند متوسط نیسان است و یکی از پر فروش ترین محصولات نیسان در سراسر دنیا محسوب میشود. البته این خودرو همه جای دنیا با نام ایکسی تریل شناخته نمیشود و طبق عادت ژاپنیها در برخی از بازارها با نام دیگری عرضه شده است. نتم دیگر این خودرو روگ(Rouge) است. این خودرو در طراحی جدید خود دیگر شکل مکعب مستطیل نیست و طبق زبان طراحی جدید نیسان خودرویی با طراحی بسیار پیچیده و مدرن به نظر میرسد. این زبان طراحی جدید نیسان البته به مزاق بسیاری از افراد خوش نمیآيد. روگ بر اساس پلتفرم قشقایی شکل گرفته است. البته روگ خودرویی به مراتب بزرگ تر از قشقایی است و مهندسان نیسان برای ساخت ایکس تریل این پلتفرم را مورد باز طراحی قرار داده اند. نیسان قشقایی سه ردیف صندلی دارد و به این دلیل جایگزین مناسبی برای قشقایی+۲ میتواند باشد. البته در صورتی که بخواهید از ردیف سوم صندلیهای قشقایی استفاده کنید دیگر جایی برای قرار دادن وسایل در صندوق عقب باقی نخواهد ماند. این صندلیهای ردیف سوم علاوه بر این که تقریبا تمام صندوق عقب را پر میکنند در عمل به هیچ وجه برای نشستن مناسب نخواهند بود. این صندلیها قابلیت قرار دادن صندلی مخصوص کودک را هم ندارند. صندلیهای ردیف سوم در این خودرو یک آپشن به حساب میآیند و خریدار میتواند از آنها تقریبا بدون کاربرد هستند صرف نظر کند.
طراحی
طراحی ایکس تریل بر اساس زبان طراحی شلوغ نیسان صورت گرفته است. نمای جلویی خودروهایی که بر طبق این زبان طراحی شدهاند بسیار بسیار شلوغ و پر جزئیات است. این میزان از شلوغی به حدی است که مدت زمان زیادی طول میکشد تا به خوبی به آن عادت کنید و پس از این که به آن عادت کنید حتی همان جذابیت اولیه را هم از دست میدهد. در مجموع اما این که نیسان از این زبان جدید استفاده میکند خبر بسیار خوبی است چرا که پیش از این اکس تریل بیشتر شبیه به یک مکعب مستطیل چراغ دار بود تا یک شاسی بلند. بر خلاف ظاهر اکس تریل که حداقل در لحظههای اول مدرن و به روز به نظر میرسد، طراحی داخل آن کمی قدیمی به نظر میرسد. البته این قدیمی بودن به این معنی نیست که اتاق ایکس تریل دچار مشکلات جدی است چرا که در کل این اتاق از پس وظایف خود بر میآید و میتواند راحتی خوبی را برای سرنشینان و رانندهی خود به ارمغان بیاورد.
طراحی خارجی
طراحی بدنهی ایکس تریل آن چنان که باید این حس را به شما القا نمیکند که با خودوریی چابک طرف هستید و بیشتر در راستای افزودن به عظمت و قدرت این خودرو تلاش میکند. نمای جلویی ایکس تریل شلوغ ترین قسمت این خودرو است. این نما حول مجموعهی ورودی هوای اصلی و چراغهای جلو شکل گرفته است. این مجموعه که به شکل حرف وی انگلیسی طراحی شده است در مرکز خود میزبان یک نوار کرومی یو شکل بسیار بزرگ است. در مرکز این نوار کرومی عظیم الجثه لوگوی دو بعدی نیسان قرار دارد. طراحان نیسان طبق ترند جدید بسیاری از خودروسازان با دو بعدی طراحی کردن لوگوی نیسان در جلوی این خودرو توانستهاند بعضی سنسورها را در پشت آن جا دهند تا به زیبایی این نما بیافزایند. در دو سمت این مجموعهی وی شکل چراغهای اصلی خودرو قرار دارند که در صورت درخواست مشتری میتوانند به صورت تمام الایدی باشند. پس از این مجموعه ی وی شکل و در پایین آن به یک ورودی هوای دیگر میرسیم که در بالا و دو سمت آن چراغهای مه شکن مستطیلی این خودرو قرار دارند. در کل این نما با آن که کمی شلوغ به نظر میرسد توانسته است از پس شکل دادن به شخصیت این خودرو بر بیاید.
اولین چیزی که در نمای جانبی این خودرو جلب توجه میکند شباهت آن با برادر ناتنی خود یعنی رنو کولئوس است. رنو کولئوس بر پایه پلتفرم ایکس تریل شکل گرفته است اما به دلیل انبوه تغییراتی که طراحان رنو در آن صورت دادند این شباهت در نگاه اول به هیچ وجه به چشم نمیآید. در نمای جانبی ایکس تریل بسیار حجیم و کشیده به نظر میآید و این مژده را به افراد میدهد که با خودرویی بسیار جادار و راحت طرف هستند. اکس تریل با ۴.۶ متر طول، ۱.۸ متر عرض و ۱.۷ متر ارتفاع خودرویی استاندارد در کلاس خود به شمار میرود و با این وجود طراحان آن توانستهاند که سه ردیف صندلی را در آن جای دهند. در نمای جانبی ایکس تریل چیزی که بیش از همه توجه بینندگان را به خودش جلب میکند قوس جلویی آن است. در کل این نمای بسیار ساده تر از جلوی این خودرو طراحی شده است و با خطوط و حجمهای خود حس قدرت را میتواند القا کند.
نمای پشت ایکس تریل کمی قدیمی به نظر میرسد و به سان یک شاسی بلند ساده، بسیار مرتفع و بلند طراحی شده است.
طراحی داخلی
نمای داخلی ایکس تریل کمی قدیمی به نظر میرسد و هیچ خبری از ترندهای جدید دنیای خودروسازی در آن نیست. شاید مدرن ترین قسمت این نما فرمان دی شکل آن باشد که حس اسپرت بودن را به راننده میدهد. البته با توجه به قوای فنی ایکس تریل به هیچ وجه خودرویی چابک به حساب نمیآید. در پشت فرمان خوش دست ایکس تریل به جز دو قسمت آنالوگ که دور شمار و دیگری نشان دهدنهی سرعت است، یک صفحه نمایش کوچک هم قرار دارد که کاملا استاندارد به حساب میآید. سیستم اطلاعاتی و سرگرمی اصلی ایکس تریل مجهز به یک صفحه نمایش لمسی است که در مرکز داشبورد قرار گرفته است. این صفحه نمایش لمسی بسیار کند و ضعیف است و در کل نمیتوان عملکرد آن را رضایت بخش دانست. به جز این صفحه نمایش شماری از کلیدهای مختلف وظیفه تنظیمات قسمتهای مختلف خودرو را به عهده دارند که با توجه به عملکرد ضعیف صفحه نمایش میتواند خبر خوشی باشد. در کنسول مرکزی ایکس تریل یک دسته دندهی بزرگ وجود دارد که بیشتر شبیه به خودروهای غیر اتوماتیک به نظر میرسد. برای استفاده از قابلیتهای چهار چرخ یک پیچ تنظیم جداگانه در این اتاق وجود دارد که دیفرانسیلهای خودرو را در حالتهای مختلف قرار میدهد. کیفیت ساخت قطعات این اتاق در سطخ خوبی قرار دهد و به احتمال زیاد در بلند مدت هم مشکلی برای قسمتهای مختلف این خودرو بوجود نخواهد آمد.
ایکس تریل به بسیاری از امکانات رفاهی و ایمنی مختلف مجهز است که مهم ترین آنها عبارتند از: سیستم هشدار اجسام متحرک در هنگام استفاده از دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، سیستم هشدار نقاط کور، ۶ عدد ایربگ، سیستم تهویه مطبوع دو کاناله، دکمه استارت و استاپ، صندلیهای جلوی گرم شونده، صندلیهای تاشوی دو ردیف عقب، صندلیهای ردیف دوم با قابلیت تغییر زاویه، سیستم کنترل شاسی فعال، سیستم توزیع متغیر گشتاور، سیستم کمکی حرکت در شیب، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، صندلیهای تمام چرمی، سانروف پانوراما، چراغهای روز، آینهی برقی و رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی.
قوای فنی
نیسان برای ایران نسخهای از ایکس تریل را عرضه کرده است که مجهز به یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر است که توانایی تولید ۱۷۱ اسب بخار و ۲۲۶ نیوتن متر گشتاور را دارد. علاوه بر این تمام اکس تریلها در ایران مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک نیسان هستند و مدلی که تنها دو چرخ متحرک دارد به ایران وارد نشده است. این موتور نه چندان قدرتمند نیروی خود را از طریق یک جعبه دندهی سیویتی(CVT) به چرخها منتقل میکند تا این خودروی ۱.۵ تنی را به حرکت در بیاورند. حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۵ کیلومتر است و همچنین قادر است تا ظرف زمان نه چندان کوتاه ۱۰.۳ ثانیهای سرعت خودرو را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. جعبه دندههای سیویتی آن چنان که باید هیجان انگیز نیستند و عملکرد خطی آنها به مذاق بسیاری از راننده ها خوش نمیآید. اما در عوض این جعبه دندهها بسیار ارزان و بهینه هستند و شتاب خوبی را هم برای خودرو به ارمغان میآورند. مصرف ترکیبی اکس تریل برای مدل ۲.۵ لیتری بنزینی چهار چرخ متحرک ۸.۳ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که با توجه به شاسی بلند بودن این خودرو عدد قابل توجهی به نظر میرسد. به جز مدلی که از در ایران وجود دارد اکس تریل در مدلهای دیگر خود مجهز به پیشرانههای دو لیتری دیزل، ۱.۶ لیتری دیزل و دو لیتری بنزینی نیز هست. همچنین برای تمام این مدلها چهار چرخ متحرک بودن و یا جعبه دندهی سیویتی یک آپشن به حساب میآید که در صورت درخواست خریدار میتواند به خودرو اضافه شود. به جز جعبه دندهی سیویتی اکس تریل میتواند دارای یک جعبه دندهی دستی شش سرعته نیز باشد. اما در ایران با توجه به رقبای اصلی این خودرو نظیر کیا سونتو، هیوندای سانتافه، رنو کولئوس و تویوتا راو۴ که همگی چهر چرخ متحرک و دارای جعبه دندهی خودکار هستند و قدرتی در حدود ۱۸۰-۱۹۰ اسب بخار دارند، وارد کننده تصمیم گرفته است تا فقط مدل ۲.۵ لیتری، که قوی ترین نسخهی آن هم به شمار میرود، و چهار چرخ متحرک را که مجهز به جعبه دندهی اتوماتیک است را وارد کند و از موتور بنزینی کوچک تر و مدل دو چرخ متحرک صرف نظر کند که به نظر نمیرسد تصمیم نادرستی باشد.
البته قوی ترین نسخهی اکس تریل هم تقریبا از تمامی رقبای کرهای و ژاپنی خود ضعیف تر است و با توجه به این که به جای جعبه دندههای معمول به یک جعبه دندهی سیویتی مجهز است به نظر نمیرسد که بتواند از پس رقیبان خود بر بیاید. البته بین ساده ترین مدل ایکس تریل که مجهز به یک موتور دو لیتری با ۱۴۴ اسب بخار قدرت، جعبه دنده دستی شش سرعته و سیستم دو چرخ متحرک است و نسخهای که در ایران وجود دارد حدود ۳ هزار دلار تفاوت قیمت وجود دارد و شاید اگر وارد کننده این نسخه را هم به بازار ایران وارد میکرد میتوانست مشتریان بسیاری را برای خود بوجود بیاورد.
کلام آخر
هرچند که روی کاغذ اکس تریل حرف چندانی در مقابل رقیبان خود نمیتواند بزند اما ذکر این نکته ضروری است که این خودرو توسط نیسان ساخته شده است که به نوعی یک متخصص در ساخت خودروهای شاسی بلند محسوب میشود. در مورد جعبه دنده ی این خودرو هم باید بدانیم که نیسان در ساخت جعبه دندههای سیویتی استاد محسوب میشود و سالهاست که خودروهای خود را به این نوع جعبه دندهها مجهز میکند. با این اوصاف شاید این جعبه دنده به هیجان انگیزی نسخههای غیر سیویتی نباشد اما عملکرد کاملا قابل اتکایی را دارد. مهمترین نکات مثبت ایکس تریل برند نیسان، کیفیت ساخت خوب و قیمت رقابتی آن هستند که به نظر میرسد همین نکات باعث استقبال بسیار خوب از آن در ایران و سایر کشورها شده است.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.