همین چند سال پیش بود که سه خودروساز بزرگ اروپایی عاشقان خودرو و البته مجموعه داران خودرو را به سه ابر خودروی پورشه ۹۱۸ اسپایدر، مک لارن پی ۱ و فراری لافراری شگفت زده کردند. این سه خودرو بر خلاف رویکرد بسیاری دیگر از خودروسازان از موتورهای الکتریکی خود برای کاهش مصرف سوخت و یا آلاینده‌ها استفاده نمی‌کردند و هدف اصلی این خودروها بهره بردن از نیروی برق برای افزایش قدرت و راندمان پیشرانه‌ی بنزینی خودروهایشان بود. در واقع موتورهای الکتریکی به این خودروها اجازه می‌دادند که مشکلات پیشرانه‌های بنزینی مانند تاخیر توربوشارژر‌ها و یا عدم یکنواختی خروجی پیشرانه را تا حد زیادی برطرف کنند.

اس اف ۹۰، پاسخ فراری به دومین ابر خودروی هیبریدی مک لارن

چند وقتی است که از معرفی دومین ابر خودروی هیبریدی مک لارن، اسپید تیل، می‌گذرد. این خودرو البته به نوعی جایگزین خودروی افسانه‌ای مک لارن، اف ۱، محسوب می‌شود. فراری برای این که در این رقابت عقب نماند دومین خودروی هیبریدی خود با نام اس اف ۹۰ را معرفی کرد. 
اس اف ۹۰ بر خلاف لافراری به جای یک پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر از یک پیشرانه‌ی ۸ سیلندر استفاده می‌کند. این خودرو در کنار پیشرانه‌ی خوش ساخت ۸ سیلندر توئین توربوی فراری که در مدل‌های زیادی استفاده شده است از ۳ موتور الکتریکی هم استفاده می‌کند که ۲ تای آن‌ها بر روی محور جلو قرار گرفته‌اند. با این حساب باید بدانیم که این خودرو مانند فراری اف اف و یا جی تی سی ۴ یک ابر خودروی چهار چرخ متحرک است و مانند لافراری تنها محور متحرک آن محور عقب نیست. نکته‌ی جالب دیگر این خودرو این است که در صورتی که فقط از موتورهای الکتریکی برای حرکت کردن استفاده شود این خودرو به اولین فراری دنیا با محور جلوی متحرک تبدیل می‌شود. در حالت تمام الکتریکی اس اف ۹۰ قادر است تا مسافتی در حدود ۲۵ کیلومتر با نهایت سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت طی کند. تفاوت بزرگ دیگر این خودرو با لافراری این موضوع است که اس اف ۹۰ یک خودروی پلاگین است. این موضوع به این معنی است که اس اف ۹۰ دیگر تنها به پیشرانه‌ی بنزینی خود برای شارژ شدن باتری‌هایش وابسته نیست.

پیشرانه‌ی ۸ سیلندر فراری که پیش تر آن را بر روی خودروهایی همچون ۴۸۸ پیستا دیده بودیم قادر است در این خودرو ۷۶۹ اسب بخار نیرو تولید کند. این ۷۶۹ اسب در کنار ۲۱۷ اسب بخار موتروهای الکتریکی باعث می‌شود تا اس اف ۹۰ با ۹۸۶ اسب بخار نیرو به قدرتمند ترین فراری تاریخ تبدیل شود. اس اف ۹۰ قادر است تا به کمک این ۹۸۶ اسب بخار نیرو و ۸۹۴ نیوتن متر گشتاور در مدت زمان ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۶.۷ ثاینه زمان احتیاج دارد. نهایت سرعت این خودرو ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت است. 

جعبه دنده‌ی این خودرو بر خلاف اکثر فراری‌های جدید یک نسخه‌ی ۷ سرعته‌ی دو کلاچه نیست چرا که این جعبه دنده‌ی جای خود را به یک نسخه‌ی ۸ سرعته‌ی دو کلاچه‌ی کاملا جدید داده است. این جعبه دنده قطر کمتری دارد و همچنین سبک تر است و همین موضوع علاوه بر کاهش وزن کلی خودرو باعث شده است تا فراری بتواند آن را در موقعیت پایین تری بر روی خودرو قرار دهد تا مرکز جرم خودرو به زمین نزدیک تر شود.

این خودرو از انبوهای از تکنولوژی‌های آیرودینامیک بهرمند است که به آن کمک می‌کند علاوه بر خنک کاری بهینه‌ی جعبه دنده، ترمزها، و پیشرانه‌ی بنزینی و الکتریکی مقاوت کمی در مقابل هوا داشته باشد و همچنین در مواقع ضروری بتواند نیروی رو به پایین زیادی را تولید کند. 
شاسی این خودرو به لطف استفاده از فیبر کربن جدید، آلیاژ جدید آلومینیوم و همچنین استفاده از سازه‌های توخالی سبک تر و بسیار محکم تر از گذشته است. 

از نظر طراحی بدنه هم باید بگوییم که این خودرو با وجود این که زبان طراحی متفاوتی با دیگر ابر خودروهای افسانه‌ای فراری مانند انزو و لافراری دارد اما مثل همیشه متفاوت و بسیار خوب است. این خودرو بیشتر به یک نسخه‌ی فضایی اف ۸ تریبوتو شباهت دارد تا محصولات پرچمدار فراری. یکی از نکات جالب این خودرو این است که چراغ‌های عقب آن دیگر حالت دایره‌ای ندارند و بیشتر به مربع نزدیک هستند. در کل باید بگوییم که این فراری هم با وجود تفاوت‌های بنیادین خود با لافراری از نظر طراحی خاص و زیباست و بزرگداشت با شکوهی برای ۹۰ امین سالگرد تاسیس فراری محسوب می‌شود.