نگاهی به تویوتا رَو ۴ هیبرید تک دیفرانسیل

تویوتا بر خلاف سابقه طولانی که در ارائه خودروهای هیبریدی دارد جای شگفتی است که نمونه هیبریدی رَو۴ را بسیار دیر وارد بازار نمود. چند سال قبل بازار در اختیار رَو۴ هیبریدی بود. اما امروزه خودروهای شاسی بلندی در بازار هستند که با مصرف سوخت قابل قبول محدوده حرکت خوبی را دارند. در ابتدای سال نمونه هیبرید چهارچرخ محرک رَو۴ را امتحان کرده بودیم اما اکنون تویوتا برای کاهش مصرف سوخت و چند دلیل دیگر نمونه تک دیفرانسیل این خودرو را به بازار ارائه نمود. این طور به نظر می‌آید که این نمونه جدید حداقل به صورت تئوری تغییرات خوبی داشته است. برای کاهش قابل توجه مصرف سوخت در شاسی بلندها چهار چرخ متحرک تبدیل به دو چرخ محرک می‌شوند. یکی از تفاوت‌های اصلی رَو۴ هیبرید با دو چرخ متحرک نسبت به چهار چرخ متحرک این است که از پیشرانه الکتریکی در اکسل به جای میل لنگ معمولی استفاده شده است. این تغییر باعث شده راندمان خودرو اندکی بهتر شود و در ضمن مصرف سوخت از 5.1 لیتر به 4.9 لیتر در هر 100 کیلومتر رسیده و آلایندگی آن نیز از 155 به 118 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر کاهش پیداکرده است. در موتوتل همراه ما باشید.

در زمینه کارایی رَو۴ هیبریدی تک دیفرانسیل باید در نظر داشت موتور 2.5 لیتری بنزینی آن به به گیربکس CVT وصل شده و باتری‌های آن دارای تکنولوژی قدیمی نیکل-فلز هستند. نباید شتاب صفر تا صد 8.4 ثانیه ای آن ما را فریب بدهد، این خودرو در هیچ کجا بر خلاف عملکرد خوب آن در شهر، سریع نیست به خصوص اگر با آن در بزرگراه‌ها رانندگی کنید. ادعای تویوتا این است که این خودرو کم صداتر از نمونه‌های قبلی است چرا که قوای محرکه و نحوه عایق‌بندی صوتی آن بهتر شده است اما صدای موتور و ناله‌های بخش الکتریکی در سرعت‌های کم از پریوس جدید بیشتر است. هرچند که افراد کمی این خودرو را برای هیجان و رانندگی سریع می‌خرند ولی با وجود فرمان پذیری مبهم، ترمزهای ناسازگار و وزنی نزدیک به 1.8 تن اندک هیجانی هم اگر باقی مانده باشد از بین خواهد رفت. قوای محرکه حداقلی بین دو بخش بنزینی و الکتریکی به صورت نامحسوس تغییر می‌کند برای مسافتی در حدود 1.6 کیلومتر و تا سرعت 65 کیلومتر در ساعت می‌توانید تنها با حالت الکترونیکی رَو۴ رانندگی کنید. در حالت ترکیبی می‌توان به مصرف سوختی در حدود 7 لیتر رسید که میزان قابل قبولی هست اما از نمونه دیزلی بهتر نیست. در مقایسه با رَو۴ دیزلی، سواری این ماشین چندان امیدوارکننده نبود و لرزش‌های بیشتری در کابین احساس می‌شد. البته نکات مثبتی نیز در این رَو۴ هیبریدی هستند این رَو۴ با تریم سطح پایه‌ی کلاس بیزینس ارائه شده است که باعث ارزان‌تر شدن آن نسبت مدل چهارچرخ محرک شده است. چراغ جلوی ال ایی دی، سیستم ناوبری، درب پشتی برقی و استارت بدون کلید از تجهیزات استاندارد این خودرو محسوب می‌شوند. ظرفیت یدک کشی این رَو۴ به نسبت مدل دو دیفرانسیل که می‌توانست حداکثر 1605 کیلوگرم را بکشد، مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده و به عدد 800 کیلوگرم رسیده است. بخشی از فضای صندوق عقب نیز به خاطر حضور باتری‌ها گرفته شده ولی در سایر موارد کابین جادار است. این خودرو مناسب کسانی است که یک خودروی دیزلی نمی‌خواهند اما شاسی بلند با نیروی محرکه قابل قبول را می‌پسندند. برای کمپانی همچون تویوتا که به طور معمول خودروهای هیبریدی را جدی می‌گیرد، این خودرو در مباحث سواری، فرمان پذیری، طراحی و مصرف سوخت مدل برجسته‌ای محسوب نمی‌شود. نمونه بنزینی رَو۴ در حدود 2 هزار دلار ارزان‌تر از نمونه هیبریدی آن است و با توجه به اینکه این خودروهای هیبریدی شامل معافیت 40 درصدی عوارض در صورت واردات به ایران می‌شوند در نتیجه این خودرو در داخل کشور از نمونه بنزینی آن ارزانتر خواهد بود.

مشخصات تویوتا رَو۴ هیبرید 2WD بیزنس ادیشن پلاس

 

  قیمت پایه: 28,370 دلار
قیمت تویوتا رَو 4 معمولی در ایران: 258 میلیون تومان
پیشران 4 سیلندر 2.5 لیتری بنزینی به همراه پیشرانه الکتریکی
قدرت 195 اسب بخار
گیربکCVT دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 8.4ثانیه
حداکثر سرعت180  کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت4.9  لیتر در هر صد کیلومتر

لینک ویدئو بررسی تویوتا راو فور: toyota rav 4 2016