ماه پیش کار اند درایور خبری منتشر کرد و در آن گفته شد که تویوتا سوپرای جدید قدرت بیشتری در مقایسه با اعداد رسمی سازنده دارد. این نشریه ادعا می‌کرد تست داینوی انجام شده قدرت 339 اسب بخاری و گشتاور 579 نیوتون متری سوپرا در چرخ‌های عقب را نشان داده است. شاید باور کردن این موضوع در آن زمان اندکی سخت بود اما خبر خوب اینکه اخیراً ویدئوی مربوط به این تست منتشر شده و شاهد اثبات ادعای این مجله هستیم.


در واقع نتایج به دست آمده درست هستند و سوپرا در چرخ‌های عقب قدرت 339 اسبی و گشتاور 579 نیوتون متری دارد؛ اما موضوع جالب اینکه تویوتا اعلام کرده خروجی و گشتاور این خودرو در میل‌لنگ به ترتیب برابر با 335 اسب بخار و 495 نیوتون متر می‌باشد. با توجه به تلفات قدرتی که در گیربکس و اکسل عقب وجود دارد، بنابراین نتیجه‌ی نهایی باید 20 تا 25 درصد کمتر از قدرت در میل‌لنگ باشد اما این‌گونه نیست.


در حقیقت نتایج به دست آمده حتی بیشتر هم شده و گشتاور در چرخ‌ها به بالاتر از رقم ادعایی سازنده در میل‌لنگ رسیده است. کمی برعکس فکر کنیم: قدرت و گشتاور در میل‌لنگ باید 25 درصد بیشتر از قدرت و گشتاور روی چرخ باشد بنابراین خروجی واقعی سوپرای جدید می‌تواند حدود 400 اسب بخار و 678 نیوتون متر باشد. البته همه‌ی این موارد فعلاً در حد گمانه‌زنی قرار دارد و به‌صورت رسمی ثابت نشده است.


آیا پیشرانه‌ی سوپرا واقعاً نسخه‌ی کم‌توان‌تر پیشرانه‌ی ب‌ام‌و Z4 است؟ دلایل زیادی می‌تواند برای عدم همخوانی قدرت و گشتاور اعلامی کارخانه و نتایج مشاهده شده در تست داینو وجود داشته باشد اما اگر حدس ما درست باشد، تویوتا دراین‌باره دروغ گفته و ما هم خوشحال می‌شویم توضیحات ژاپنی‌ها دراین‌باره را بشنویم.

 

منبع: پدال