مقایسه کیا اپتیما GT و هیوندای سوناتا Premium

درون خانواده ها، برادران و خواهران همیشه در رقابت با هم بوده و سعی دارند یکدیگر را شکست دهند. در صنعت خودرو سازی جهان نیز این مساله صادق بوده و خودروهایی که به نوعی دوقلوهای همدیگر محسوب می شوند نیز در رقابتی تنگاتنگ بوده و سعی در به عقب راندن حریف و رقیب خود دارند. با این تقاسیر، دیدن یک عکس خانوادگی که کیا اپتیما و هیوندای سوناتا در آن به نگاهی غضب آلوده نسبت به همدیگر جبهه گرفتند تصویری دور از انتظار نخواهد بود!
در چند سال گذشته رقابت سختی بین دو خودرو ساز مطرح کشور کره یعنی هیوندای (Hyundai) و کیا (Kia) وجود داشته است. در بازار داخلی کشور کره، در زمینه بازار فروش، شرکت هیوندای با اختلاف رقیب سنتی خود کیا را شکست داده است. البته این رقابت تنها به بازار محلی محدود نشده و این دو خودرو ساز در بازار جهانی نیز رقابت نزدیکی با هم دارند. این دو خودرو ساز با ساخت خودروهایی در کلاس های بدنه سدان (Sedan)، شاسی بلند (SUV)، خودروهای کوچک (Compact Cars) و کوپه (Coupe) با کیفیت و قیمت و امکانات مناسب به بهترین های این کلاس ها تبدیل شده اند و علاوه بر رقابت درونی خود، خودروسازان اروپایی متوسط را نیز به چالش کشیده اند. دو خودرو مورد بحث ما در این نوشته خودروهای هیوندای سوناتا پریمیوم (Hyundai Sonata Premium) و کیا اپتیما جی تی (Kia Optima GT) هستند که در بازارهای جهانی رقابت بسیار نزدیکی را با همدیگر دارند. این دو خودروی سدان سایز متوسط (Mid-Size Sedan) اختلاف قیمتی در حدود 2.000 دلار دارند و در کمال تعجب خودروی کیا اپتیما موفق تر از هیوندای سوناتا عمل کرده و محبوبیتی بیش از آن دارد. در این نوشته سعی داریم با معرفی و بررسی جز به جز و دقیق این دو خودرو، مدل برتر را معرفی نموده و ببینیم که هر کدام از این دوقلوها در چه مواردی برتر از دیگری هستند. با ما در موتوتل همراه باشید.



قیمت و تجهیزات
کیا اپتیما GT قیمتی در حدود 33.000 دلار (معادل 128 میلیون تومان) دارد. هیوندای سوناتا Premium اندکی ارزان تر از رقیب خود بوده و قیمت آن در حدود 31.500 دلار (معادل 122 میلیون تومان) است. در هر دو این خودروها از مواد اولیه مناسب استفاده شده و به تجهیزات کافی نیز مجهز شده اند. صندلی های با روکش چرم، صندلی های جلو با قابلیت تنظیم الکتریکی و حافظه ای برای ذخیره تنظیمات موردنظر، مجهز به سیستم تهویه و گرم کننده، سیستم تهویه مطبوع هوشمند دوگانه و چراغ های جلویی و برف پاک کن های اتوماتیک از جمله این امکانات بوده که هم در کیا اپتیما وجود دارد و هم در هیوندای سوناتا شاهد آن هستیم.



هر کدام از این دو خودرو نیز به سیستم ناوبری ماهواره ای مجهز بوده و صفحه نمایش لمسی بزرگ 8 اینچی نیز در کنسول وسط این دو خودو وجود دارد. سیستم چند رسانه ای هیوندای سوناتا و کیا اپتیما نیز قابلیت اتصال و پخش موسیقی با استفاده از سیستم ارتباطی بی سیم بلوتوث (Bluetooth) را داشته و دوربین کمکی عقب، سنسور های پارک در هر دو بخش جلویی و عقبی همراه با سیستم ترمز الکترونیکی پارک نیز از تجهیزات کمکی این دو خودرو هستند. رینگ ها نیز با سیاز 18 اینچ از آلیاژهای مخصوص ساخته شده و لاستیک زاپاس هر دو خودرو نیز هم اندازه رینگ و لاستیک های اصلی خودرو است. چراغ های جلویی نیز از نوع Bi-Xenon بوده و چراغ های روشنایی روز (Daytime) نیز به لامپ های LED مجهز شده اند. هر دو خودرو نیز مجهز به سقف شیشه ای باز شو (Sunroof) هستند. تا اینجای کار هر دو خودرو از امکانات یکسانی برخوردار بوده و تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند. بر خلاف کیا اپتیما در هیوندای سوناتا یک چراغ مطالعه برای سرنشینان صندلی های ردیف عقب در نظر گرفته شده است تا نور کافی برای سرنشینان را به منظور مطالعه کتاب یا نقشه تامین نماید. از دیگر امکاناتی که در هیوندای سوناتا وجود دارد می توان به سایبان های مجهز به آینه و سیستم سوتی با 6 عدد بلندگو اشاره کرد. کیا اپتیما به یک سیستم صوتی حرفه ای با 10 بلندگو با ساب ووفر (Sub-Woofer) مجهز شده است. این خودرو با تجهیز به یک غربیلک فرمان مجهز به گرمکن با بخش زیرین صاف، اهرم های تعویض دنده و پدال های اسپرت گاز و ترمز، حس اسپرتی بیشتری را نسبت به رقیب خود دارد. در طراحی خارجی و بدنه نیز با استفاده از یک کیت بدنه همراه با سپر های عقب و جلویی کم ارتفاع تر، نسبت به دوقلوی خود یعنی هیوندای سوناتا ظاهر بهتری دارد.  اما در زمینه سیستم های امنیتی برتری با کیا اپتیما است. این خودرو مجهز به سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control) بوده و مجهز به سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Alert) همراه با سیستم ترمز خودکار نیز شده است. چراغ های نوربالای جلو نیز اتوماتیک بوده و سیستم تشخیص نقطه کور (Blind Spot Monitoring)، سیستم هشدار ترافیک پشت خودرو (Rear Cross-Traffic) و سیستم هشدار خروج از خطوط جاده (Lane Departure) نیز از دیگر امکانات آن هستند. هر دوی این خودروها نیز به شش کیسه هوا (Air Bag) با ایربگ های پرده ای جانبی مجهز شده اند. نسل جدید کیا اپتیما هنوز در آزمون های تصادف شرکت نکرده اما هیوندای سوناتا موفق به کسب بالاترین نمره و 5 ستاره ایمنی شده است.


طراحی داخلی و کابین
یکی از مواردی که همیشه والدین به فرزندانشان یادآوری می کنند این است که "آنچه که در درون است، مهم بوده و ظاهر در مرحله بعدی قرار دارد!" پس ما هم به بررسی درون دو قلو مورد نظر خود یعنی طراحی داخلی و کابین آن ها می پردازیم. همانطور که پیش تر گفتیم، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا هر دو به لیستی مشابه از امکانات و تجهیزات مجهز شده اند. تنها تفاوت این دو خودرو در این است که طراحی داخلی ابزار و ادوات کیا اپتیما حالتی اسپرت داشته در صورتیکه این ادوات در هیوندای سوناتا بالغ تر بوده و ظاهری موقر تر دارد. کیا اپتیما طراحی اسپرت و جوان پسندانه تری دارد. لوازم و صندلی ها به رنگ مشکی طراحی شده و توسط خط دوخت های به رنگ قرمز تزئین شده اند. کنسول میانی و داشبورد نیز به رنگ استیل براق بوده و بر جذابیت جوانانه آن می افزاید. این در حالیست که هیوندای سوناتا مجهز به کنسول میانی و داشبوردی با طرح فیبر کربن بوده و روکش در های آن نیز با استفاده از همین مواد پوشیده شده اند. غربیلک فرمان و بخشی از کنسول میانی نیز به رنگ مشکی بوده و در مجموع طراحی محافظه کارانه در آن به چشم می خورد. یکی از افرادی که در این تست همراه نویسنده مطلب بود نکته جالب و کاملی را در مورد این دو خودرو اظهار نمود. وی گفت: "طراحی داخلی کیا اپتیما با استفاده از مواد مناسب تر، حس لوکس تر و مجلل تری را به راننده و سرنشیان منتقل کرده و از این لحاظ برتری کاملی بر رقیب خود، هیوندای سوناتا دارد." صفحه نمایش هر دو خودرو 8 اینچی و هم اندازه بوده ولی تجربه متفاوتی را برای راننده و سرنشینان در زمینه های گرافیک و راحتی استفاده، رقم می زنند. سیستم ناوبری ماهواره ای دو خودرو نیز مشابه بوده و کاربرد آن در هیوندای سوناتا ساده تر است؛ همچنین دید راننده نیز نسبت به آن بهتر بوده و وی با یک نگاه می تواند موقعیت خود و مکان موردنظر را مشاهده نماید. در کیا اپتیما سیستم ناوبری ماهواره ای اندکی پیچیده تر بوده و با وجود اینکه کیفیت نقشه ها بهتر از هیوندای سوناتا است اما کاربری آن با استفاده از کلیدها و کنترلرها اندکی دشوار تر از آن است. در هیوندای سوناتا، سیستم تهویه مطبوع دوگانه در زیر صفحه نمایش خودرو قرار گرفته است. این سیستم نسبت به کیا اپتیما ظاهری مجلل تر داشته و لوکس تر بنظر می رسد.


در کیا اپتیما دکمه ها و کنترلرهای این بخش از جنس پلاستیک بوده و با استفاده از رنگ های سنتی آبی و قرمز مدرج شده است. دکمه های کنترل کننده سیستم تهویه مطبوع در کیا اپتیما در بخش کنسول میانی و در کنار صندلی های جلو بوده در صورتیکه در هیوندای سوناتا این ابزار در زیر خود سیستم تهویه مطبوع واقع شده است. دسته دنده در کیا اپتیما ظاهری بهتر و مناسب تر نسبت به هیوندای سوناتا داشته و هماهنگی کاملی با غربیلک فرمان اسپرت و تعویض کننده های دنده نصب شده در پشت آن دارند. یکی دیگر از امکاناتی که به جوان پسندانه تر شدن آن کمک کرده اند، وجود سیستم شارژ کننده بی سیم QI بوده که به راننده و سرنشینان قابلیت آن را می دهند تا با استفاده از آن، دستگاه های پیشرفته خود مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها را شارژ نمایند. در مورد فضای قابل استفاده در مورد این دو خودرو نیز می توان گفت که کیا اپتیما و هیوندای سوناتا تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند. فضای موجود برای قرار گرفتن پاهای سرنشینان در صندلی های عقب کاملا کافی بوده و سرنشینان بزرگسال مشکلی برای نشستن و جا دادن پاهای خود در آن ندارند. در هردوی این خودروها اتصالات امنیتی ISOFIX برای صندلی های مخصوص کودکان وجود داشته و بدینوسیله امنیت کودکان در این دو خودرو تضمین می گردد. صندلی هال عقب نیز با نسبت 60:40 قابل خم شدن بوده و فضای موجود برای حمل بار در صندوق عقب را افزایش می دهند. فضای موجود برای صندوق عقب این دو خودرو نیز تقریبا برابر بوده و در هیوندای سوناتا برابر با 510 لیتر و در کیا اپتیما برابر با 505 لیتر است. هر دو این خودروها نیز به سیستم پای هوشمند (حرکت پا زیر در صندوق عقب) برای باز کردن در صندوق عقب مجهز شده اند. این سیستم بسیار کاربردی بوده و هنگامی که دستهای افراد پر بوده و توانایی فشردن دکمه ای برای باز کردن در صندوق عقب را نداشته باشند، بسیار کارآمد است. سیستم صوتی کیا اپتیما GT حرفه ای تر از مدل موجود در هیوندای سوناتا بوده و از نوع Harman Kardon است. این سیستم صوتی صدایی بسیار شفاف همراه با صدای بم واضح را تولید می نماید. همچنین این سیستم صوتی مجهز به یک پورت USB نیز شده است.



موتور و سیستم انتقال قدرت
مطابق انتظار، پیشرانه های موجود برای این دو خودرو نیز مانند بیشتر قسمت های آنها، تقریبا مشابه و یکسان است. خودروهای مورد بحث ما هر دو مجهز به موتور 4 سیلندر 2 لیتری شده اند. هر دوی این خودروها مجهز به توربوشارژر بوده و نیروی تولیدی خود را توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلویی منتقل می کنند. نیروی تولیدی این پیشرانه برابر با 180 کیلو وات (معادل 241 اسب بخار) بوده که در دور موتور 6000 RMP حاصل می گردد. گشتاور تولید شده نیز معادل 350 نیوتون متر بوده که در بازه 1400 RMP تا 4000 RPM در دسترس راننده قرار می گیرد. هر دوی این خودروها دیفرانسیل جلو (FWD) بوده و ضرایب دنده یکسانی نیز دارند. اما در خصوص وزن، کیا اپتما حدودا 5 کیلوگرم سنگین تر از هیوندای سوناتا بوده و وزنی برابر با 1650 کیلو گرم دارد. با وجود اینکه این دو خودرو از لحاظ پیشرانه تفاوتی با هم ندارند اما مصرف بنزین کیا اپتیما بر روی کاغذ در حدود 8 درصد کمتر از هیوندای سوناتا است. مصرف سوخت مدل GT کیا اپتیما، 8.5 لیتر در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی (شهر / بزرگراه) اعلام شده که این رقم در مورد هیوندای سوناتا Premium بیشتر بوده و معادل 9.2 لیتر در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی است. موتورهای هر دوی این خودروها به اندازه کافی قدرتمند بوده و بیشترین توان آنها در دنده های 3 و 4 بدست می آید. هر دو این خودروها علاوه بر توانایی های مناسب در جاده های خارج از شهری در بزرگراه ها نیز عملکرد مناسب و خوبی دارند. عملکرد سیستم انتقال قدرت هر دوی این خودروها نیز در هنگام بالا رفتن از شیب تپه ها خوب بوده ولی سر و صدای تولید شده توسط موتور کیا اپتیما کمتر از موتور هیوندای سوناتا است. صدای موتور هیوندای سوناتا حتی در دورهای پایین مخصوصا وقتی که موتور سرد بوده نیز بیشتر است. در مجموع تعویض دنده ها در هر دو خودرو نرم بوده و تکان خاصی را به اتاق خودرو منتقل نمی کند.


عملکرد در جاده
بر اساس آنچه تا بحال گفته شد، انتظار می رفت که سواری کیا اپتیما GT و هیوندای سوناتا Premium نیز مشابه هم باشد. اما نتایج چیز دیگری را نشان داد. هر دوی این خودروها برای سواری بر روی جاده های بین شهری بهینه سازی شده و سواری نرم، راحت و همراه با قابلیت کنترل پذیری دارند، اما در مجموع تفاوت هایی اساسی با بکدیگر دارند. با توجه به طراحی جوان پسندانه تر کیا اپتیما، سواری آن نیز اسپرت تر بوده در حالیکه حس آرامش و راحتی مناسبی نیز دارد. سیستم تعلیق  آن نیز اندکی خشک تر بوده و با استفاده از سیستم فنربندی مخصوص خود، تکان ناشی از دست انداز ها و پستی بلندی های جاده را به کابین انتقال نمی دهد. زمان پاسخ گویی سیستم فرمان آن نیز پایین بوده و فرمان خودرو نسبتا تیز است. تمام این امکانات موجب آن شده اند که با توجه به تقسیم مناسب وزن، حرکت کیا اپتیما در هنگام عبور از پیچ ها عملکرد مناسبی داشته باشد. اما فرمان هیوندای سوناتا نسبت به کیا اپتیما سبک تر و نرم تر بوده و قابلیت های آن بیشتر مناسب مسیر مستقیم و بزرگراه ها است. در هنگام حرکت با سرعت بالا نیز هر دوی این خودرو ها عملکرد خوبی داشته و از ثبات مناسبی برخوردار بوده و از حالت فرمان پذیری خارج نمی شوند. این عملکرد بیشتر مربوط به تایر های استفاده شده در این دو خودرو است. کیا اپتیما از تایر های 18 اینچی ساخته شرکت میشلن (Michelin) با طرح Pilot Sport استفاده کرده و چسبندگی بیشتری نسبت به تایر های 18 اینچی ساخت شرکت کومهو (Kumho) با طرح Soul دارد. در هیوندای سوناتا با اینکه در تمامی شرایط حس راحتی و آرامش وجود دارد اما در مواجهه با دست انداز های کوچک عملکرد کاملی ندارد. اما در مجموع، سیستم تعلیق عملکرد خوبی دارد. در هنگام شتاب گیری سریع و ناگهانی با توجه به قدرت زیاد و گشتاور بالای پیشرانه های مورد استفاده، چرخ های هر دو این خودروها دچار هرزگردی می گردد. اما صدای منتقل شده به داخل کابین در کیا اپتیما اندکی کمتر از دوقلوی خود است.


رانندگی در طولانی مدت و سیستم خدمات و گارانتی

کیا اپتیما از ضمانتی 7 ساله بدون محدودیت مسافت پیموده شده استفاده می کند. هیوندای سوناتا از سیستم گارانتی 5 ساله بدون محدودیت مسافت طی شده استفاده می کند. این سیستم با اینکه از نظر زمانی کوتاه تر از رقیب خود است، اما کیفیت مناسبی دارد. افت قیمت این دو خودرو نیز تقریبا مشابه هم و قیمت های اولیه نمونه های نو خواهد بود. در حالیکه هیوندای سوناتا با افت قیمتی در حدود 45 درصد بوده، کیا اپتیما نیز در مدل های دست دوم با افت قیمتی در حدود 50 درصد مواجه می گردد.  

نتیجه کلی
حالا وقت آن رسیده که با توجه به مقایسه هایی که در بخش های مختلف این دو عضو خانواده انجام دادیم، یکی از آنها را به عنوان نمونه برگزیده انتخاب نماییم. هیوندای سوناتا Premium خودرویی درخشان در کلاس خودروهای سدان سایز متوسط است. این خودرو فضایی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد که در خودروهای یک کلاس بدنه بالاتر از آن نیز به سختی پیدا می گردد. تجهیزات موجود در آن نیز یک فهرست بلند بالا بوده و قیمت مناسب تری نیز نسبت به کیا اپتیما دارد. در مجموع این خودرو از بسیاری از رقبای خود در این کلاس سر تر بوده و عملکردها و قابلیت های بیشتری نسبت به آنها دارد. اما کیا اپتیما GT برتری هایی (هرچند اندک) نسبت به هیوندای سوناتا Premium دارد. این خودرو محبوب تر بوده و امکانات امنیتی و کمکی رانندگی بیشتر دارد. این خودرو نسبت به هیوندای سوناتا Premium کم صدا تر بوده و ظاهر و کیفیت مواد اولیه استفاده شده در کابین آن نیز مناسب تر از رقیب خود است. در مجموع کیا اپتیما GT با توجه به ظاهر اسپرت تر و جذاب تر، برنده این رقابت خانوادگی با همتای خود، هیوندای سوناتا Premium است.