ب ام و همواره به ساخت خودروهایی مشهور بوده است که می‌توانند لذت رانندگی را به اوج خود برسانند. خودروهایی مانند ام ۳، ام ۴ و ام ۵ همگی ماشین‌هایی هستند که با اولویت کیفیت سواری و لذت رانندگی طراحی می‌شوند و حتی شاسی بلندهای این شرکت مانند اکس ۵ و اکس ۳ هم به معنای واقعی یک خودروی آفرود نیستند و بیشتر یک خودروی اسپرت قد بلند محسوب می‌شوند. اما ب‌ام‌و هم نمی‌تواند در مقابل تقاضای بازار مقاوت کند و وقتی که می‌بیند بسیاری از مردم به دنبال شاسی بلند‌های لوکس بزرگ هستند به این نیاز بازار پاسخ می‌دهد. پاسخ ب ام و به این قسمت از بازرا شاسی بلند و یا به قول ب ام و اس ای وی بزرگ ایکس ۷ بوده است. با ورود ایکس ۷ به بازار در سال ۲۰۱۹ تعداد شاسی بلند‌های ب ام و ۷ تا شده است که نشان از توجه دقیق ب ام و به این قسمت از بازار بوده است. ب ام و در حالی ۷ شاسی بلند در سبد محصولات خود دارد که دو دهه‌ی پیش هیچ خودروی شاسی بلندی تولید نمی‌کرد و حالا با ۷ شاسی بلند بزرگ و کوچک برای هر رده‌ای از این بازار پر رونق یک شاسی بلند مناسب دارد.

ایکس ۷

سال‌هاست که بسیاری از خودروسازان بزرگ شاسی بلندهای فول سایز لوکس تولید می‌کنند. مرسدس بنز جی ال (جی ال اس)، آئودی کیو ۷، لکسوس ال اکس، لند روور رنج روور، لینکلن نویگیتور، و کادیلاک اسکالید شاسی بلندهای محبوب فول سایز بازار هستند که سال‌هاست بر روی خط تولید قرار دارند. ب ام و در این سال‌ها کمی مقاوت نشان داد اما بالاخره تصمصم گرفت تا به این قسمت بازار هم ورود کند. 
رویکرد ب ام و در وارد شدن به این کلاس مانند مرسدس بنز و یا آئودی بوده است. به این ترتیب که این خودرو به نوعی معادل سری ۷ این خودرو در رده‌ی اس یو وی‌ها است (اس یو وی فول سایز مرسدس بنز جی ال اس نام دارد). این خودرو که اولین بار به صورت کانسپت در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ با نام کانسپت ایکس ۷ آی پرفورمنس به نمایش درآمد هم اکنون، سال ۲۰۱۹، بر روی خط تولید قرار دارد.
این خودرو از نظر تجهیزات رفاهی و همچنین از نظر طراحی شباهت زیادی با ب ام و سری ۷ پس از فیس لیفت دارد که البته این موضوع با توجه به کلاس این خودرو منطقی به نظر می‌رسد.

طراحی

اگر از طراحی سری ۷ فیس لیفت شده خوشتان می‌آید بی شک این خودرو را هم دوست خواهید داشت. طراحی این خودرو مانند سری ۷ محافظه کاری را در نمای جلویی رها کرده است. این طراحی جسورانه باعث شده است تا بسیاری از افراد منتقد سرسخت آن باشند و در نقطه‌ی مقابل بسیاری از افراد آن را دوست داشته باشند. باید در نظر داشته باشیم که بسیاری از خریداران این خودرو و حتی سری ۷ از طرفداران پر و پا قرص صنعت خودرو و یا محصولات ب ام و نیستند و هدف شان از خرید این خودرو چیز دیگریست. 
اتاق این خودرو درست مانند سری ۷ یک کابین لوکس و خوش ساخت است و نمی‌توان ایراد خاصی به آن گرفت.

طراحی خارجی

جلو پنجره‌ای این خودرو بحث برانگیز ترین قسمت طراحی آن است. در این قسمت ورودی‌های هوای دوگانه‌ی ب ام و بسیار بزرگ تر از سایر خودروهای ب ام و به جز سری ۷ جدید است. همین بزرگ بودن بیش از حد انتقاد بسیاری از افراد را باعث شده است. اما دقیق تری که به این جلو پنجره نگاه کنیم متوجه می‌شویم که آن چنان که برخی از افراد می‌گویند فاجعه بار نیست. این جلو پنجره بی نقص نیست اما می‌توان بگوییم برای این خودرو مناسب است چرا که هر چه باشد اکس ۷ بزرگ ترین خودروی ب ام و است. چراغ‌های اصلی این خودرو مانند برخی از محصولات ب ام و مانند سری ۴ به ورودی‌های هوای اصلی متصل هستند و طراحی باریکی دارند که باعث ایجاد تضاد جالبی در این نما شده‌اند. در پایین این مجموعه سایر ورودی‌های هوا، سنسورها و چراغ‌های مه شکن باریک این خودرو قرار گرفته‌اند که آرایش خوبی دارند. کاپوت این خودرو هم حالتی عضلانی و کشیده دارد که به افزایش ابهت این خودرو کمک کرده است.

نمای جانبی ایکس ۷ همان طور که از یک شاسی بلند فول سایز انتظار می‌رود کشیده و ساده است. این نما با خطوط ساده و کشیده‌ی خود باعث شده است خودرو حالتی شیک و لوکس داشته باشد.

در نمای پشتی چراغ‌های با نوار ال ایی دی به یکدیگر متصل نیستند و بی شک این موضوع خبری خوبی محسوب می‌شود. در کل این نوا از نقاط قوت خودرو نیست و آن چنان که باید نمی‌توان احساس لوکس بودن را مانند سایر خودروهای این کلاس مانند رنج روور به بیننده القا کند.
در کل باید بگوییم که ایکس ۷ خودروی خوش استایلی است. با وجود این که ساخت یک شاسی بلند بزرگ چالش‌های به خصوص خود را دارد اما می‌توانیم در مجموع به طراحی این خودرو نمره‌ی قبولی را بدهیم. اگر لند روور رنج روور را کنار بگذاریم می‌تواینم بگوییم که ایکس ۷ زیباترین خودروی کلاس خود است و خیلی کمتر از خودروهای دیگر این کلاس شبیه به مینی بوس و کمتر مکعب مستطیلی است.

طراحی داخلی

اتاق ایکس ۷ هیچ کم و کاستی به نسبت اتاق پرچم دار ب ام و، سری ۷، ندارد. این اتاق از با کیفیت ترین مواد ممکن ساخته شده است و از نظر کیفیت ساخت هم بی نظیر است. البته دقت داشته باشید که کابین ایکس ۷ را باید با کابین مرسدس بنز جی ال اس و یا آئودی کیو ۷ مقایسه کنید و معیار این مقایسه نباید روللزرویس کالینان و یا بنتلی کانتیننتال باشد چرا که این خودرو به نسبت رولزرویس و بنتلی بسیار ارزان تر است.

ایکس ۷ سه ردیف صندلی دارد. اما نکته‌ی قابل توجه این سه ردیف صندلی این است که حتی ردیف سوم صندلی آن هم صرفا یک سری صندلی کوچک و بی کیفیت نیستند. ردیف سوم صندلی‌های این خودرو با همان کیفیت ردیف دوم ساخته شده است. ردیف سوم دارای امکاناتی همچون گرم کن صندلی و پورت یو اس بی سی است و حتی سانروف جداگانه‌ی خود را دارد. 

این خودرو در مجموع دو سانروف دارد. سانروف اول پانوراما است و سانروف دوم برای ردیف سوم صندلی‌ها تعبیه شده است. این سانروف ها همچنین در شب با یک نوار ال ای دی بسیار زیبا نورپردازی می‌شوند و حس آسمان پر ستاره‌ی شب را تداعی می‌کنند. شیشه‌ی این سانروف ساده نیست و طرح دار است و در اثر روشن شدن چراغ‌های دور آن سطح آن به صورت زیبایی روشن می‌شود. البته این نکته را باید ذکر کنیم که سانروف عقبی این خودرو مانند سانروف جلویی باز نمی‌شود و نمی‌توان آن را یک سانروف واقعی داسنت. در واقع باید بگوییم که سقف قسمت عقب این خودرو شیشه‌ای است.

نورپردازی این اتاق یکی از بهترین‌ها در صنعت خودروسازی است و در جای جای آن می‌توان آثار این نورپردازی زیبا را مشاهده کرد. این نورپردازی با قابلیت شخصی سازی است و در همه جای اتاق مانند روی داشبورد، پشت صندلی‌ها، سقف‌ و روی درها وجود دارد. یکی از نکات جالب این نورپردازی این است که نور بر روی درها به هنگام باز شدن در به حالت چشمک زن تغییر با رنگ قرمز تغییر پیدا می‌کند تا رانندگان دیگر را از باز در مطلع کند.

در ایکس ۷ هم همانند سری ۸ و یا سری ۷ دسته‌ی دنده‌ و سایر ادوات کنسول مرکزی به صورت کریستالی شفاف قابل سفارش هستند که ظاهری خاص به خودرو می‌‌بخشند.
در این خودرو هم مانند سری ۷ سیستم‌های خودران بسیار پیشرفته حضور دارد. این سیستم قادر است تا در بزرگراه و در سرعت‌های زیر ۶۵ کیلومتر بر ساعت کنترل خودرو را به صورت کامل در اختیار بگیرد. البته این سیستم به شما اجازه نمی‌دهد که چشم خود را از جاده بردارید و در صورتی که به جای دیگری نگاه کنید به شما هشدار می‌دهد که حواس خود را به جاده بدهید تا در صورت لزوم کنترل خودرو را به عهده بگیرید. در پشت فرمان این خودرو به جز صفحه نمایش یک دوربین وجود دارد تا خودرو از این موضوع اطمینان پیدا کند که راننده به جاده نگاه می‌کند. سیستم خودران خودرو در حالت‌های دیگر هم توانایی به دست گرفتن کنترل خودرو را دارد به این شرط که هر ۲۰ ثاینه راننده کنترل خودرو را یک بار به دست گیرد.
یکی دیگر از سیستم‌های جالب این خودرو سیستم بک آپ اسیست است. این سیستم قادر است تا در هنگام پارک کردن خودرو آخرین اعمال خودرو را برای بازه‌ی کوتاهی به خاطر بسپارد و در هنگامی از پارک درآمدن دقیقا همان کارها را به صورت برعکس انجام دهد تا خودرو از پارک خارج شود.

سیستم دوربین ب ام و که بی شک پیشرفته ترین و بهترین سیستم دوربین در تمام صنعت خودروسازی است هم در این خودرو وجود دارد. این سیستم با قابلیت نمایش سه بعدی محیط اطراف خودرو و تشخیص موانع و بسیاری از امکانات دیگر بهترین سیستم دوربین بین رقباست.
شیشیه‌های این خودرو از نوع عایق در برابر صدا و دولایه هستند و همین موضوع در کنار عایق کاری دقیق بدنه باعث شده است تا اتاق این خودرو بسیار بسیار کم صدا باشد. 



قوای فنی

برای این خودرو چهار پیشرانه قابل سفارش است که دو تای آن‌ها بنزینی و دو تای دیگر گازوئیلی هستند. 
ساده ترین پیشرانه‌ی بنزینی موتور ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری ب ام و است که به کمک توربوشارژر خود قادر است تا ۳۳۵ اسب بخار نیرو و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این نسخه ۶.۱ ثانیه است.
پس از پیشرانه‌ی خطی و بهینه‌ی ۳ لیتری به نسخه‌ی وی شکل ۸ سیلندر به همراه دو توربوشارژر می‌رسیم. این پیشرانه‌ی ۴.۴ لیتری قادر است تا در بهترین حالت ۵۲۳ اسب بخار نیرو و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. البته این اعداد و ارقام مربوط به نسخه‌ی ام ۵۰ آی می‌شود. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر این خودرو در نسخه‌ی ایکس درایو ۵۰ قادر است ۴۵۶ اسب بخار و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. بهترین شتاب این خودرو با این پیشرانه ۴.۵ ثانیه است که برای یک شاسی بلند فول سایز لوکس با سه ردیف صندلی و حدود ۲.۵ تن وزن فوق العاده است.
قوی ترین پیشرانه‌ی دیزل این خودرو در مدل ام ۵۰ دی قرار گرفته است. این پیشرانه‌ی خطی ۳ لیتری و ۶ سیلندر قادر است تا به کمک ۴ توربوشارژر خود ۳۹۴ اسب بخار نیرو و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.شتا این نسخه‌ ۵.۴ ثانیه است.
سیستم تعلیق این خودرو با هوا کار می‌کند و قادر است به سان خودروهای لوکس گران قیمت ارتفاع خودرو را ۴ سانتی متر تغییر دهد. این خودرو به همراه این سیستم تعلیق، سیستم اکس درایو (سیستم چهرا چرخ متحرک ب ام و) و همچنین انبوهی از سیستم‌های تطبیقی ترمز، فرمان و شاسی یک سواری بی نظیر را ارائه دهد. اتاق این خودرو در هنگام سواری به طرز شگفت آوری ساکت است و تقریبا هیچ صدایی به آن نفوذ نمی‌کند

کلام آخر

ایکس ۷ بی شک یکی از بهترین خودروهای کلاس خود است. درست است که ب ام و یکی از تازه واردان این کلاس محسوب می‌شود اما باید در نظر داشته باشیم که ب ام و سال‌های تجربه‌ی ساخت شاسی بلند و خودروی لوکس داشته است و بی شک در اولین تلاش خود در این کلاس هم می‌تواند خودروی بسیار خوب بسازد. اکس ۷ تمام آن چیزهایی را که خودرو در این کلاس نیاز دارد را در اختیار دارد، سیستم‌های رانندگی پیشرفته، سواری نرم و بی صدا، پیشرانه‌ی پر قدرت و ظاهری متفاوت.
آستانه‌ی قیمت این خودرو برای مدل ۶ سیلندر بنزینی ۷۳ هزار دلار است. قیمت نسخه‌ی ۸ سیلندر بنزینی هم از ۹۲ هزار دلار شروع می‌شود. برای مقایسه بد نیست بدانید که قیمت مرسدس جی ال اس نسل دوم که از این خودرو بسیار قدیمی تر است و در سال ۲۰۱۳ معرفی شده است از ۷۰ هزار دلار شروع می‌شود و به احتمال زیاد نسل سوم جی ال اس که قرار است سال آینده به بازار وارد شود از ۸۵ هزار دلار شروع شود. قیمت رنج روور دیگر رقیب این خودرو هم از حدود ۹۰ هزار دلار شروع می‌شود.